LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fout energielabel bij aankoop huis.

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door 16again »

Student90 schreef:De verkoper kan niet weten dat het energielabel een (essentieel) punt is voor TS, als TS dit tijdens het onderhandelen niet eens ter sprake heeft gebracht
Lijkt me vanzelfsprekend dat dit voor iedere koper van belang is.
Iedereen krijgt namelijk maandelijks een energierekening. Met een slechter energielabel pakt die rekening hoger uit.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door Student90 »

16again schreef:
Student90 schreef:De verkoper kan niet weten dat het energielabel een (essentieel) punt is voor TS, als TS dit tijdens het onderhandelen niet eens ter sprake heeft gebracht
Lijkt me vanzelfsprekend dat dit voor iedere koper van belang is.
Iedereen krijgt namelijk maandelijks een energierekening. Met een slechter energielabel pakt die rekening hoger uit.
De verkoper weet toch helemaal niet of TS wel/niet tevreden zou zijn met een D-label. Maar goed, mijn punt is dat de overeenkomst rechtsgeldig tot stand is gekomen, nu dit blijkbaar geen gespreksonderwerp is geweest tijdens de onderhandelingen.

Verder verschillen wij van mening over de vraag of het zó vanzelfsprekend is dat de koper hier over kan zwijgen.

Ik ben van mening dat de koper er niet over kan zwijgen als het een belangrijk punt is.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Student90 schreef:
16again schreef:
Student90 schreef:De verkoper kan niet weten dat het energielabel een (essentieel) punt is voor TS, als TS dit tijdens het onderhandelen niet eens ter sprake heeft gebracht
Lijkt me vanzelfsprekend dat dit voor iedere koper van belang is.
Iedereen krijgt namelijk maandelijks een energierekening. Met een slechter energielabel pakt die rekening hoger uit.
De verkoper weet toch helemaal niet of TS wel/niet tevreden zou zijn met een D-label. Maar goed, mijn punt is dat de overeenkomst rechtsgeldig tot stand is gekomen, nu dit blijkbaar geen gespreksonderwerp is geweest tijdens de onderhandelingen.
Verder verschillen wij van mening over de vraag of het zó vanzelfsprekend is dat de koper hier over kan zwijgen.
Ik ben van mening dat de koper er niet over kan zwijgen als het een belangrijk punt is.
Koper kan er idd wél over zwijgen, maar moet er dan niet achteraf over gaan zeuren.
M.i. is deze webpagina van toepassing; m.n. het hierin geciteerde Artikel 6:228 BW, lid C??
Menselijke communicatie is immers niet perfect; als koper b.v. had opgemerkt, dat energieverbruik in algemene zin belangrijk voor hem was, kan het heel goed zijn, dat het hele verhaal van die certificaten boven tafel was gekomen.

Moneyman
Berichten: 30237
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik sluit me daarbij aan. Achteraf stellen dat het een essentiele reden voor de koop is geweest, is niet heel geloofwaardig als je er in het hele traject met geen woord over gerept hebt. Dan kom je niet weg met een beroep op misleiding, dwaling of wat dies meer zij.

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door 16again »

Complete koop op dwaling terugdraaien lijkt me ook ver gaan. Maar volgens mij draait het hier om een vergoeding, welke nodig zou zijn om wel voor juiste energie aanmerking te komen.

Je kunt evengoed dat dit een verborgen gebrek is.

Moneyman
Berichten: 30237
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:Je kunt evengoed dat dit een verborgen gebrek is.
Dat is het zeker niet. Het is immers heel makkelijk verifieerbaar wat het label is. Als je wilt beargumenteren dat de verkoper zijn mededelingsplicht heeft geschonden, moet je aantonen dat hij op de hoogte was van het " gebrek" en bewust niets heeft gezegd. Bovendien staat daar tegenover dat de koper zijn inlichtingenplicht heeft geschonden.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door chrisd1 »

En ook geen vergoeding.
De wetgever heeft blijkbaar weinig op met, zeg maar, verhalen the day after??

angel1978
Berichten: 11009
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Fout energielabel bij aankoop huis.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
16again schreef:Je kunt evengoed dat dit een verborgen gebrek is.
Dat is het zeker niet. Het is immers heel makkelijk verifieerbaar wat het label is. Als je wilt beargumenteren dat de verkoper zijn mededelingsplicht heeft geschonden, moet je aantonen dat hij op de hoogte was van het " gebrek" en bewust niets heeft gezegd. Bovendien staat daar tegenover dat de koper zijn inlichtingenplicht heeft geschonden.
Daarnaast zegt hebt label helemaal niets. Ons vorige huis kreeg automatisch het label A ( minder dan 5 jaar oud ), ons huidige huis heeft label E. De energiekosten zijn echter gelijk gebleven en zelfs miniem gedaald.

Gesloten