| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog
Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog
Er wordt veel opheft gemaakt over de kosten van de Ov-kaart van 7,50 euro voor het vernieuwen na 5 jaar, wellicht terecht, maar de aanvraag voor een indentiteitskaart bij de gemeente kost heel wat meer n.l. 52 euro, een belachelijk hoog bedrag. Beide bedragen zijn veel te hoog voor wat er voor geboden wordt en wat het aan aanmaken kost. Het enige voordeel bij de indentiteitskaart is dat die bij vernieuwen nu 10 jaar geldig is.
Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog
Wat kost het dan ?Beide bedragen zijn veel te hoog voor wat er voor geboden wordt en wat het aan aanmaken kost.
Wat kost het aanmaken dan volgens jou? Waarom is die € 52,00 "belachelijk hoog"? Ik durf te wedden dat je geen flauw benul van de daadwerkelijke kostprijs hebt en niets meer dan een ongenuanceerde en niet-onderbouwde mening ventileert.jmvdb schreef:Er wordt veel opheft gemaakt over de kosten van de Ov-kaart van 7,50 euro voor het vernieuwen na 5 jaar, wellicht terecht, maar de aanvraag voor een indentiteitskaart bij de gemeente kost heel wat meer n.l. 52 euro, een belachelijk hoog bedrag. Beide bedragen zijn veel te hoog voor wat er voor geboden wordt en wat het aan aanmaken kost. Het enige voordeel bij de indentiteitskaart is dat die bij vernieuwen nu 10 jaar geldig is.
-
Mucha
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
-
witte angora
Het aanmaken van de kaart zal misschien een of twee euro kosten. Maar er zitten nu eenmaal meer kosten aan vast. Dat begint al bij de ambtenaar die de papieren invult, degene die het verwerkt, enzovoorts.jmvdb schreef:de aanvraag voor een indentiteitskaart bij de gemeente kost heel wat meer n.l. 52 euro
Dan kun je zeggen: dan halen ze dat er maar af, die ambtenaar wordt toch al betaald. Maar als het aanvragen van een paspoort/identiteitskaart niet kostendekkend is, dan moeten de kosten op een andere manier aan de burger belast worden. Punt is alleen dat iederéén een identiteitskaart of een paspoort nodig heeft. En of je nu met zijn allen de werkelijke kosten voor die documenten betaalt, of dat je met zijn allen hogere gemeentebelastingen betaald, dat maakt natuurlijk niks uit.
Ik wilde reageren op de commotie die ontstond toen bekend werd dat producenten van de OV- kaart zoveel miljoenen winst maakten en dat de suggestie van alle kanten te horen was dat de prijs van de kaart 7,50 best omlaag kon. Dat de burger van gemeenwege 52,- euro moet betalen vind ik niet sociaal en daar blijf ik bij, denk daarbij aan grote gezinnen!
Dan ben je wel heel erg appels en peren aan het vergelijken.
Moet ik dan voor grote gezinnen gaan betalen? Ik betaal al genoeg belasting en als die mensen met iets anders hadden gedacht dan wat ze nu hebben gedaan hadden ze ook geen grote gezinnen hoeven te hebben wat ze blijkbaar niet kunnen betalen.jmvdb schreef:Ik wilde reageren op de commotie die ontstond toen bekend werd dat producenten van de OV- kaart zoveel miljoenen winst maakten en dat de suggestie van alle kanten te horen was dat de prijs van de kaart 7,50 best omlaag kon. Dat de burger van gemeenwege 52,- euro moet betalen vind ik niet sociaal en daar blijf ik bij, denk daarbij aan grote gezinnen!
Grote gezinnen hebben wel meer kosten die anderen niet hebben die bijvoorbeeld geen kinderen hebben. Schoolgeld, meer eten en ga zo maar door. Maar die grote gezinnen krijgen daarnaast ook meer kinderbijslag. Gelukkig ligt het maximumtarief voor een id-kaart onder de 18 ook een stuk lager dan wat u aangeeft, dus dat argument houdt ook niet heel erg stand, die betalen namelijk geen 52 euro maar hiervoor geldt maximaal 28 euro. Oftewel omgerekend dus toch wel 2,80 per jaar, gedeeld door het aantal maanden is dit dus iets meer dan 20 cent per maand. Lijkt me toch dat dat bedrag van de kinderbijslag wel apart gezet kan worden.
Hoe u trouwens bij die 52 euro komt weet ik ook niet echt, aangezien het maximumtarief wat lager ligt, namelijk op 50,66 euro.
Hoe u trouwens bij die 52 euro komt weet ik ook niet echt, aangezien het maximumtarief wat lager ligt, namelijk op 50,66 euro.
-
witte angora
Daar komt bij dat die dingen dus 28 euro kosten; koop er een als ze net geboren zijn, en 10 jaar later nog een, en klaar. Als ze 20 zijn mag je toch aannemen dat e geld genoeg verdienen om dit zelf te bekostigen. Ben je per kind in totaal 56 euro kwijt voor een identiteitsbewijs, poe poe...
Maar ja, er moet natuurlijk geld overblijven om voor 35 euro per persoon een of twee keer per jaar naar de Efteling en/of andere pretparken te gaan, niet waar?
Maar ja, er moet natuurlijk geld overblijven om voor 35 euro per persoon een of twee keer per jaar naar de Efteling en/of andere pretparken te gaan, niet waar?
Vergeet ook hierin niet het verschil tussen een simpele ov chipskaart en een identiteitsbewijs. Deze laatste is een stukje ingewikkelder. Tevens wordt de laatste netjes thuis gebracht door een koerier.
Als je ziet hoe hoog de voorrij kosten zijn dan zijn de kosten van een ID kaart of paspoort eigenlijk gewoon te laag......
Als je ziet hoe hoog de voorrij kosten zijn dan zijn de kosten van een ID kaart of paspoort eigenlijk gewoon te laag......
En daarvoor moet extra betaald worden.BL2 schreef:Vergeet ook hierin niet het verschil tussen een simpele ov chipskaart en een identiteitsbewijs. Deze laatste is een stukje ingewikkelder. Tevens wordt de laatste netjes thuis gebracht door een koerier.
Bij verlies maakt het wel uit. In het ene geval is het een individu en bij het andere geval de gemeenschap die opdraait voor de kosten.witte angora schreef:En of je nu met zijn allen de werkelijke kosten voor die documenten betaalt, of dat je met zijn allen hogere gemeentebelastingen betaald, dat maakt natuurlijk niks uit.jmvdb schreef:de aanvraag voor een indentiteitskaart bij de gemeente kost heel wat meer n.l. 52 euro
In ieder geval onze gemeente vraagt daar niets extra voor, gewoon service.alfatrion schreef:En daarvoor moet extra betaald worden.BL2 schreef:Tevens wordt de laatste netjes thuis gebracht door een koerier.
Tenminste 2 weken geleden nog.
Dit is standaard, wil je hem ophalen, dan kan dit ook maar moet speciaal aangegeven worden.
De prijs is zonder marktwerking tot stand gekomen, elke vorm van concurrentie ontbreekt namelijk. Dat zijn geen omstandigheden die tot beste prijs/kwaliteitsverhouding leiden.Moneyman schreef:Wat kost het aanmaken dan volgens jou? Waarom is die € 52,00 "belachelijk hoog"? Ik durf te wedden dat je geen flauw benul van de daadwerkelijke kostprijs hebt en niets meer dan een ongenuanceerde en niet-onderbouwde mening ventileert.
-
Mucha
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Die beste prijs/kwaliteitsverhouding is ook helemaal niets het hoogste doel. Maar dat maakt niet dat de prijs dan dus "belachelijk hoog" is.16again schreef:De prijs is zonder marktwerking tot stand gekomen, elke vorm van concurrentie ontbreekt namelijk. Dat zijn geen omstandigheden die tot beste prijs/kwaliteitsverhouding leiden.Moneyman schreef:Wat kost het aanmaken dan volgens jou? Waarom is die € 52,00 "belachelijk hoog"? Ik durf te wedden dat je geen flauw benul van de daadwerkelijke kostprijs hebt en niets meer dan een ongenuanceerde en niet-onderbouwde mening ventileert.
-
witte angora
Dat verliezen, daar is dat individu toch zelf bij of niet dan? Moet dat dan maar weer door de gemeenschap betaald worden? Potje breken, potje betalen zeiden we vroeger. Maar dat al wel hopeloos ouderwets zijn.Jetsertje schreef: Bij verlies maakt het wel uit. In het ene geval is het een individu en bij het andere geval de gemeenschap die opdraait voor de kosten.
De druk van de paspoorten en ID kaarten wordt 1x per zoveel jaar (Europees) aanbesteedt, daar zit dus wel marktwerking in. En uiteraard de publieke en politieke ophef als blijkt dat een ander bedrijf dan Joh. Enschedé goedkoper is, en de Nederlandse paspoorten mogelijk door een buitenlands bedrijf gaan worden gedrukt.16again schreef:De prijs is zonder marktwerking tot stand gekomen, elke vorm van concurrentie ontbreekt namelijk. Dat zijn geen omstandigheden die tot beste prijs/kwaliteitsverhouding leiden.Moneyman schreef:Wat kost het aanmaken dan volgens jou? Waarom is die € 52,00 "belachelijk hoog"? Ik durf te wedden dat je geen flauw benul van de daadwerkelijke kostprijs hebt en niets meer dan een ongenuanceerde en niet-onderbouwde mening ventileert.
De rest van de kosten zitten in de benodigde mensen en gebouwen, en de optelsom van dié kosten zijn per gemeente wel eens wat verschillend, net zoals dat met andere leges ook vaak zo is.
Zoals het nu gaat wel. Maar op het moment dat een identiteitskaart wordt bekostigd door de gemeenschap is dat niet meer zo. Tenzij een regeling wordt opgesteld waarin de de kosten voor een identiteitskaart worden gedragen door de belastingbetaler bij verloop en niet bij verlies.witte angora schreef:Dat verliezen, daar is dat individu toch zelf bij of niet dan? Moet dat dan maar weer door de gemeenschap betaald worden? Potje breken, potje betalen zeiden we vroeger. Maar dat al wel hopeloos ouderwets zijn.Jetsertje schreef: Bij verlies maakt het wel uit. In het ene geval is het een individu en bij het andere geval de gemeenschap die opdraait voor de kosten.