OV-schulden door verlopen OV-chipkaart
Geplaatst: 05 mar 2017 13:30
Hierin doe ik mijn verhaal wegens OV-schulden die buiten mijn macht zijn opgelopen tot 679 euro. Het was voor mij niet mogelijk om mijn studenten reisproduct stop te zetten op een verlopen OV-chipkaart. Wellicht zijn er mensen die hetzelfde hebben meegemaakt en wij elkaar kunnen adviseren.
- 13 augustus 2016 heb ik voor het laatst met het studenten reisproduct gereisd.
- 18 augustus was mijn OV-chipkaart (met studenten reisproduct) verlopen, zo bleek bij de incheckpaal. Vanaf deze datum was mijn OV-chipkaart geblokkeerd en kon ik via de automaat geen betalingen of wijzigingen aanbrengen.
- 31 augustus heb ik een voordeeluren abonnement besteld bij de NS op een nieuwe OV-chipkaart, hiervoor heb ik mijn oude kaart opgestuurd. Op deze nieuwe kaart stond geen studenten reisproduct die ik kon stopzetten. Hierdoor ben ik er vanuit gegaan dat het studenten reisproduct was stopgezet.
- 23 november heb ik een eerste bericht van DUO gehad over dat het studenten reisproduct niet is stopgezet en ik hierdoor schulden heb opgebouwd. Dit ging om een schuld van €388 voor de maanden september en oktober. Toen ik dit bericht in november kreeg had ik al een schuld van €582 opgebouwd. (Per halve kalander maand wordt er 97 euro aan schuld berekend, voor de maand september €194, voor de maanden september en oktober €388 en voor de maanden september, oktober en november €582)
- Op mijn nieuwe OV-chipkaart stond geen studentenreis product, zodat ik zodoende het product niet kon stopzetten.
- 30 november heb ik een bezwaarschrift geschreven over dat ik mijn studenten reisproduct niet kon stopzetten en tevens kreeg ik dezelfde datum bericht van DUO over de opgelopen schulden van €582 met een datering van 7 december, wat erg vreemd is!
- 1 december heb ik van “bezwaar beroep Groningen” een link gekregen om mijn studenten reisproduct stop te kunnen zetten en tevens kreeg ik op dezelfde datum een nieuw betalingsverzoek van DUO van €582.
- 3 december heb ik via de link het studenten reisproduct stop kunnen zetten.
- 9 december heb ik een bevestiging gekregen van DUO dat het studenten reisproduct per 3 december is stopgezet.
- 12 december heb ik met de NS gesproken en hieruit bleek dat zij konden zien dat ik op 13 augustus 2016, toen ik nog gerechtigd was om het studenten reisproduct te gebruiken, voor het laatst het studentenreis product heb gebruikt. Zij konden ook zien dat mijn OV-chipkaart vanaf 18 augustus is verlopen en ik deze daarna niet meer heb kunnen gebruiken.
- 16 december heb ik telefonisch gesproken met medewerker van DUO van de afdeling OV-schulden. Uit het gesprek kwam naar voren dat mijn school nalatig is geweest en pas in november aan DUO heeft laten weten dat ik mijn diploma heb behaald in de maand juni. Dit verklaart waarom ik in november pas bericht heb gekregen van DUO en hierdoor meteen al een hoge schuld had opgebouwd. Dit verhaal komt echter niet overeen met de allereerste brief die ik van DUO heb gehad op 5 augustus hierin staat: '' Je onderwijsinstelling heeft aan ons doorgegeven dat je je diploma hebt gehaald''
- 24 december heb ik bericht van DUO gehad over dat de schulden zijn opgelopen naar €679.
- Mijn schulden zijn door de late berichtgeving van DUO hoog opgelopen en hierdoor heb ik pas op 3 december mijn studenten reisproduct uiteindelijk stop kunnen zetten. Op 31 december heb ik nogmaals bezwaar gemaakt over de hier boven genoemde punten. Helaas zonder resultaat mijn bezwaar werd afgekeurd door DUO en wordt gezien als de eigen verantwoordelijkheid van de student om het studenten reisproduct op tijd stop te zetten.
- 13 augustus 2016 heb ik voor het laatst met het studenten reisproduct gereisd.
- 18 augustus was mijn OV-chipkaart (met studenten reisproduct) verlopen, zo bleek bij de incheckpaal. Vanaf deze datum was mijn OV-chipkaart geblokkeerd en kon ik via de automaat geen betalingen of wijzigingen aanbrengen.
- 31 augustus heb ik een voordeeluren abonnement besteld bij de NS op een nieuwe OV-chipkaart, hiervoor heb ik mijn oude kaart opgestuurd. Op deze nieuwe kaart stond geen studenten reisproduct die ik kon stopzetten. Hierdoor ben ik er vanuit gegaan dat het studenten reisproduct was stopgezet.
- 23 november heb ik een eerste bericht van DUO gehad over dat het studenten reisproduct niet is stopgezet en ik hierdoor schulden heb opgebouwd. Dit ging om een schuld van €388 voor de maanden september en oktober. Toen ik dit bericht in november kreeg had ik al een schuld van €582 opgebouwd. (Per halve kalander maand wordt er 97 euro aan schuld berekend, voor de maand september €194, voor de maanden september en oktober €388 en voor de maanden september, oktober en november €582)
- Op mijn nieuwe OV-chipkaart stond geen studentenreis product, zodat ik zodoende het product niet kon stopzetten.
- 30 november heb ik een bezwaarschrift geschreven over dat ik mijn studenten reisproduct niet kon stopzetten en tevens kreeg ik dezelfde datum bericht van DUO over de opgelopen schulden van €582 met een datering van 7 december, wat erg vreemd is!
- 1 december heb ik van “bezwaar beroep Groningen” een link gekregen om mijn studenten reisproduct stop te kunnen zetten en tevens kreeg ik op dezelfde datum een nieuw betalingsverzoek van DUO van €582.
- 3 december heb ik via de link het studenten reisproduct stop kunnen zetten.
- 9 december heb ik een bevestiging gekregen van DUO dat het studenten reisproduct per 3 december is stopgezet.
- 12 december heb ik met de NS gesproken en hieruit bleek dat zij konden zien dat ik op 13 augustus 2016, toen ik nog gerechtigd was om het studenten reisproduct te gebruiken, voor het laatst het studentenreis product heb gebruikt. Zij konden ook zien dat mijn OV-chipkaart vanaf 18 augustus is verlopen en ik deze daarna niet meer heb kunnen gebruiken.
- 16 december heb ik telefonisch gesproken met medewerker van DUO van de afdeling OV-schulden. Uit het gesprek kwam naar voren dat mijn school nalatig is geweest en pas in november aan DUO heeft laten weten dat ik mijn diploma heb behaald in de maand juni. Dit verklaart waarom ik in november pas bericht heb gekregen van DUO en hierdoor meteen al een hoge schuld had opgebouwd. Dit verhaal komt echter niet overeen met de allereerste brief die ik van DUO heb gehad op 5 augustus hierin staat: '' Je onderwijsinstelling heeft aan ons doorgegeven dat je je diploma hebt gehaald''
- 24 december heb ik bericht van DUO gehad over dat de schulden zijn opgelopen naar €679.
- Mijn schulden zijn door de late berichtgeving van DUO hoog opgelopen en hierdoor heb ik pas op 3 december mijn studenten reisproduct uiteindelijk stop kunnen zetten. Op 31 december heb ik nogmaals bezwaar gemaakt over de hier boven genoemde punten. Helaas zonder resultaat mijn bezwaar werd afgekeurd door DUO en wordt gezien als de eigen verantwoordelijkheid van de student om het studenten reisproduct op tijd stop te zetten.