LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe (telefoon)contracten en notering BKR?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
wil55

Nieuwe (telefoon)contracten en notering BKR?

Ongelezen bericht door wil55 »

Vandaag even met T mobiel gebeld want ik had gehoord dat er per i mei als je een nieuw abonnement neemt getoetst wordt bij BKR . Als je maar 750 euro rood staat bij de bank dan kun je geen nieuw toestel of abonnement krijgen omdat je rood staat bij de BKR .
Nou ik denk als het zo door gaat een hoop mensen geen telefoon meer nemen of abonnement omdat veel mensen daar geregisterd staat bij het BKR vooral ook als je een eigen huis hebt, en dat soort dingen , waar gaan we naartoe is deze maatschappij.
Laatst gewijzigd door Radar op 07 mar 2017 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Moneyman

Re: Nieuwe (telefoon)contracten en notering BKR?

Ongelezen bericht door Moneyman »

wil55 schreef:Vandaag even met T mobiel gebeld want ik had gehoord dat er per i mei als je een nieuw abonnement neemt getoetst wordt bij BKR . Als je maar 750 euro rood staat bij de bank dan kun je geen nieuw toestel of abonnement krijgen omdat je rood staat bij de BKR .
Nou ik denk als het zo door gaat een hoop mensen geen telefoon meer nemen of abonnement omdat veel mensen daar geregisterd staat bij het BKR vooral ook als je een eigen huis hebt, en dat soort dingen , waar gaan we naartoe is deze maatschappij.
Een roodstand van € 750,00 is geen probleem. Een ongeoorloofde roodstand echter wel. Da's nogal een verschil... en wat dat eigen huis ermee te maken heeft snap ik al helemaal niet.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

wil55 schreef:Vandaag even met T mobiel gebeld want ik had gehoord dat er per i mei als je een nieuw abonnement neemt getoetst wordt bij BKR . Als je maar 750 euro rood staat bij de bank dan kun je geen nieuw toestel of abonnement krijgen omdat je rood staat bij de BKR .
naar hopelijk een maatschappij waarbij mensen wellicht iets beter worden opgevoed met betrekking tot het omgaan met geld. Van die 750 euro roodstand heb ik nog niet gehoord, maar ik kan ook begrijpen dat dit ook te maken heeft met de maximale schuldenlast die je zou kunnen dragen.

Men heeft beslist dat een gratis mobiel niet bestaat en dat een gratis mobiel feitelijk een krediet betekent. Dan is het ook niet meer dan logisch dat een dergelijk krediet wordt geregistreerd bij het bureau krediet registratie. Dat is eigenlijk gewoon een logisch gevolg van de uitspraak van de hoge raad. En heel raar vind ik dat niet. Je gaat een kredietovereenkomst aan voor een vaste periode. Het is ook geen negatieve melding, het is een melding, die er voor zorgt dat dit meetelt bij eventuele volgende kredieten en leningen. Niet heel raar. Je hebt gewoon een vaste maandelijkse aflossing. Deze kan inderdaad gevolgen hebben als je een hypotheek afsluit, het betekent niet dat je geen hypotheek kunt krijgen, dat traject gaat lopen als je achterstanden gaat krijgen op je krediet, het betekent dat als je normaal op basis van je inkomen maandelijks 500 euro aan hypotheek kunt dragen, hier nu het bedrag van de maandelijkse aflossing van je toestelkrediet van af gaat.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Wat denkt waarom er een überhaupt een instelling als BKR bestaat ... ?

1 - Om de consumenten tegen minder doordachte bestedingen af te schermen, te pamperen omdat hij/zij niet met geld kan omgaan?

2 - Om bedrijven, financiële organisaties en de (semi-)Overheid te waarborgen dat ze minder naar hun vorderingen kunnen fluiten?

3 - Om sámen naar oplossingen te kunnen zoeken om inkomsten en uitgaven beter op elkaar af te gaan stemmen?

wil55

Ongelezen bericht door wil55 »

Het is nu zo als je een hypotheek hebt dan kun je per 1 Mei aanstaande geen abonnement met een telefoon of je moet de telefoon in een keer betalen of als je rood staat ook dan niet meer terwijl je al jaren gewoon klant bent en altijd een abonnement heb , dan krijg je geen nieuwe telefoon meer bij het nieuwe abonnement .

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

wil55 schreef:Het is nu zo als je een hypotheek hebt dan kun je per 1 Mei aanstaande geen abonnement met een telefoon of je moet de telefoon in een keer betalen of als je rood staat ook dan niet meer terwijl je al jaren gewoon klant bent en altijd een abonnement heb , dan krijg je geen nieuwe telefoon meer bij het nieuwe abonnement .
onzin. Als je inderdaad een hypotheek hebt die je volledig aan het maximale leenbedrag hebt afgesloten, dus ook aan het maximale dat je maandelijks aan aflossing zou kunnen betalen, dan kan je inderdaad niet nog een krediet er bij afsluiten. Het is een optelsom van leningen, en er zit een keer een max aan.

Het gaat pas leuk worden als mensen weer eens menen dwang uit te oefenen bij een telecomprovider omdat ze hun zin niet krijgen en daarom de rekening maar niet betalen. Dan krijg je namelijk gewoon een A notering en eventueel daarna een H notering bij het BKR. Dat is nog veel leuker, dan kan je het namelijk voor de komende 5 jaar wel vergeten om een hypotheek af te sluiten.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Voor alle duidelijkheid. Wat registreert het BKR niet ... https://www.nibud.nl/consumenten/het-bk ... gistratie/

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

geen abonnement met een telefoon of je moet de telefoon in een keer betalen
En wat is daarmee mis?

Ah, je wilt eigenlijk gewoon een verkapte lening om een telefoon te kunnen kopen. Tsja... Als je je al in de schulden hebt gewerkt, is het dan erg als het lastiger wordt gemaakt om ook nog voor een telefoon te kunnen lenen?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

wil55 schreef:Het is nu zo als je een hypotheek hebt dan kun je per 1 Mei aanstaande geen abonnement met een telefoon of je moet de telefoon in een keer betalen of als je rood staat ook dan niet meer terwijl je al jaren gewoon klant bent en altijd een abonnement heb , dan krijg je geen nieuwe telefoon meer bij het nieuwe abonnement .
Die krijg je sowieso niet.... Maar een telefoon is niet zo duur. Voor 500 euro heb je al hele aardige toestellen. En als je geen 500 euro hebt, moet je je ook afvragen of je je wel een abonnement van een paar tientjes per maand kunt veroorloven waar dan een zgn. gratis toestel bij zit.

Moneyman

Of je hebt maar een deel onthouden, of het is je niet duidelijk verteld.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Ik heb een eigen huis, en nog nooit (echt nog nooit!) roodgestaan.........
En waarom zou je niet gewoon een telefoon kopen los van je abonnement, of je oude telefoon houden tot die niet meer functioneert?

Overigens zou ik best een duur telefoonabonnement inclusief nieuwe telefoon kunnen afsluiten als ik daar zin in had... Maar ik koop gewoon los de telefoon die ik hebben wil wanneer dat mij uitkomt.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Het is per 1 mei wettelijk verplicht je aan te melden bij bkr.
Dit is idd om te kijken of je het kunt betalen,en roodstand kan geen kwaad! Mits je geen negatieve bkr hebt!!
Iemand schreef dit al,wat ik wel,erg vind,ik zelf geen koop huis,maar als abbonement neemt met tel,en laten we eerlijk zijn 50% doet,noemen ze dat nu op,afbetaling,nou wij doen dit al vanaf? Dit bestaat rnbetalrn netjes,dus?voorzie geen problemenMAAR mensen die een huis willen kopen en ook een mobiel afgesloten hebben na 1 mei kan het duizenden euro,s schelen aan wat je hypotheek kan lenen.

Dus let daar iop,wat ii zef ik geen koop ook niet gebeuren,maar de mensen die wel,heeft invloed...
En ja,huis kopen word steeds moeilijker gemaakt...meer inleg eigen geld etc,maar dat is snderverhaal,maar als dit ook nog meegeteld word dan...

DUS ALS jij netjes je rekeningen betaald geen negatieve bkr heb kan jij gewoon tel uitzoeken bij abbo,op afkoop...
Afijn doen we allemaal al jaren( degene die het doen en ja ik weet heus wel dat hij niet gratis was)

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

rozemarijntje schreef:als abbonement neemt met tel,en laten we eerlijk zijn 50% doet,noemen ze dat nu op,afbetaling,nou wij doen dit al vanaf? Dit bestaat rnbetalrn netjes,dus?voorzie geen problemenMAAR mensen die een huis willen kopen en ook een mobiel afgesloten hebben na 1 mei kan het duizenden euro,s schelen aan wat je hypotheek kan lenen.
Het is toch ook koop op afbetaling? Ik vind het niet vreemd dat ze deze lening dan net als iedere andere lening behandelen. Zeker omdat de toestellen tegenwoordig ook steeds duurder worden (en relatief snel vervangen).

Dat kan inderdaad duizenden euro's schelen in hoeveel hypotheek je kunt krijgen. Maar blijkbaar dringt het tot veel mensen nog niet door dat die 'paar tientjes' voor de telefoon per maand niet aan de hypotheek kunnen worden besteed. En dat je voor die 'paar tientjes' behoorlijk veel meer hypotheek zou kunnen krijgen. Je kunt je afvragen of je liever 30 euro per maand betaalt voor die nieuwe iPhone van 700 euro (waarvoor je na een paar jaar weer een nieuwe wilt) of dat je dat geld liever betaalt voor 8000 euro meer hypotheek.

Trouwens, er zijn ook een heleboel mooie toestellen van onder de 250 euro. Als je die op de pof wilt kopen, dan wordt die lening niet geregistreerd bij het BKR. Zeker als je voor je toestel zou moeten lenen en als je ook al andere leningen hebt lopen, dan lijkt mij -los van het BKR- het sowieso veel verstandiger om een toestel onder die grens te kiezen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

GJvdZ schreef:
Die krijg je sowieso niet.... Maar een telefoon is niet zo duur. Voor 500 euro heb je al hele aardige toestellen. En als je geen 500 euro hebt, moet je je ook afvragen of je je wel een abonnement van een paar tientjes per maand kunt veroorloven waar dan een zgn. gratis toestel bij zit.
500 euro? Voor ~250 euro heb je een Huawei P9-lite, die is ook prima.. :wink:

Maar goed, terug ontopic, ook ik vind het goed dat ze zit zo geregeld hebben, even een check en pauzemomentje voordat je een contract voor 2 jaar, met een waarde van al snel 750 euro over twee jaar, voor een abonnement met populair toestel afsluit, is niet verkeerd.

Jetsertje

Ongelezen bericht door Jetsertje »

wil55 schreef:waar gaan we naartoe is deze maatschappij.
Eindelijk de goede kant op.

Moneyman

Jetsertje schreef:
Nou, inderdaad! Korter en krachtiger kan ik het niet zeggen!

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Moneyman schreef:
Jetsertje schreef:
Nou, inderdaad! Korter en krachtiger kan ik het niet zeggen!
Volledig mee eens.

Gesloten