Problemen met garantie bij Media Markt
Geplaatst: 07 mar 2017 21:23
In april 2016 heb ik een televisie overgenomen via Marktplaats. Deze televisie was toen 14 maanden oud en werd door de eerste eigenaar verkocht, omdat deze defecten vertoonde. De televisie was door de eerste eigenaar bij de Mediamarkt gekocht en bij de doorverkoop ontving ik de originele aankoopnota erbij, vanwege de garantie. Deze aankoopnota stond weliswaar op zijn naam, maar garantie zit bij mijn weten op een product.
Het defect van de televisie bleek alleen aan de voeding te liggen en nadat we deze vervangen hadden, hebben we met veel plezier naar deze televisie gekeken. Tot afgelopen december problemen ontstonden met het geluid (hard-zacht, links-rechts) en de ambilight knipperde. Omdat ik deze televisie geregistreerd had op de site van Phillips, middels serienummer en de originele aankoopnota, heb ik deze klacht hier gemeld. Phillips handelde direct en stuurde hun repairservice om de televisie op te halen en te repareren. Helaas kwam dezelfde klacht terug, waarna Phillips besloot de televisie in te nemen en het aankoopbedrag te crediteren naar de Mediamarkt, welke het op haar beurt met ons op zou moeten lossen. Mediamarkt zou ons dan óf een andere, soortgelijke televisie aan moeten bieden, óf het aankoopbedrag terugboeken, waarmee we een nieuwe televisie aan zouden kunnen schaffen.
In de praktijk bleek dit echter niet zo makkelijk te gaan. Na een week heb ik contact gezocht met de Mediamarkt, omdat het volgens Phillips een week zou duren voordat de gegevens bij Mediamarkt binnen zouden zijn. Bij het bellen naar de klantenservice werd mij gevraagd naar het bestelnummer van de aankoopnota. De gegevens die naar voren kwamen, waren nog de gegevens van de eerste eigenaar. Dus ik heb netjes de situatie uitgelegd en gevraagd de gegevens te wijzigen in de mijne. Dit bleek niet zo makkelijk gedaan. Het emailadres werd wel gewijzigd in de mijne, de andere gegevens bleken in de loop der dagen lastiger te wijzigen. Via de mail en telefoon heb ik verzocht de gegevens te wijzigen. Uiteindelijk kreeg ik bericht dat de gegevens vanwege privacy redenen niet gewijzigd konden worden, alsook het rekeningnummer niet. Daarbij werd mij verteld dat een terugbetaling alleen gedaan kon worden, op de manier waarop het in eerste instantie was gekocht (in dit geval IDEAL met daaraan een bankrekening gekoppeld). Dit systeem werkt geheel automatisch en zou niet handmatig te ‘overrulen’ zijn. De enige manier waarop het rekeningnummer handmatig gewijzigd zou kunnen worden, vertelde de klantenservicemedewerkster mij, was nadat er een terugboeking plaats had gevonden omdat de aankoop al ruim een jaar geleden was gedaan.
Via de mail kreeg ik vervolgens bericht dat het aankoopbedrag van Phillips binnen was gekomen en dat het met drie dagen op mijn rekening zou staan. Dit bleek niet het geval, waarna ik weer contact zocht met de klantenservice. De medewerkster vertelde me dat ze kon zien dat het geld was overgemaakt naar de eerste eigenaar.
Gelijk heb ik contact gezocht, maar hij hield vol niets te hebben ontvangen. Hij gaf ook aan contact te zoeken met de Mediamarkt en de gegevens te zullen wijzigen in de onze. In hoeverre hij dat werkelijk geprobeerd heeft, weet ik niet. Hij zegt van wel. Mediamarkt blijft aangeven de gegevens helemaal niet te kunnen wijzigen, ook niet als de eerste eigenaar dat vraagt, zij hanteren de regel: ‘zoals het in eerste instantie betaald is, zo wordt het ook terugbetaald’.
Wederom contact gezocht met Mediamarkt. Het geld was inderdaad niet overgemaakt, omdat er een terugboeking was geweest! Mijn hart maakte een sprongetje. Zou het dan alsnog goedkomen? Maar nee, Mediamarkt voerde, ondanks alles, het rekeningnummer van de eerste eigenaar handmatig in en heeft willens en wetens het aankoopbedrag alsnog naar hem overgemaakt, en niet aan mij, de rechtmatige eigenaar. Op mijn verzoek om de overboeking te annuleren of te stonneren, werd niet ingegaan.
Na wederom herhaaldelijk te hebben gebeld en gemaild, sluiten zij het dossier en mogen niets inhoudelijks meer hierover zeggen.
Ik houd Mediamarkt hiervoor aansprakelijk, heb nu geen televisie én geen geld terug. Hoewel ik kan aantonen, dat ik de eigenaar ben van deze televisie, middels het in bezit hebben van de aankoopnota, alsook het afhaalbericht van Phillips waar het serienummer van de televisie op staat, in combinatie met mijn gegevens en de correspondentie over de televisie, blijft Mediamarkt de eerste eigenaar als zodanig beschouwen. Phillips daarentegen niet.
Ik vind dit getuigen van een zeer slechte service. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er binnen de gehele Mediamarkt niemand is die zich hierom bekommert en deze casus naar zich toe kan trekken, of het geld terug kan vorderen bij de eerste eigenaar, om het alsnog netjes af te handelen. Ik voel me erg in de kou gezet door Mediamarkt. We overwegen juridische stappen te zetten en vraag me af of jullie nog tips hebben, hoe hiermee om te gaan.
Het defect van de televisie bleek alleen aan de voeding te liggen en nadat we deze vervangen hadden, hebben we met veel plezier naar deze televisie gekeken. Tot afgelopen december problemen ontstonden met het geluid (hard-zacht, links-rechts) en de ambilight knipperde. Omdat ik deze televisie geregistreerd had op de site van Phillips, middels serienummer en de originele aankoopnota, heb ik deze klacht hier gemeld. Phillips handelde direct en stuurde hun repairservice om de televisie op te halen en te repareren. Helaas kwam dezelfde klacht terug, waarna Phillips besloot de televisie in te nemen en het aankoopbedrag te crediteren naar de Mediamarkt, welke het op haar beurt met ons op zou moeten lossen. Mediamarkt zou ons dan óf een andere, soortgelijke televisie aan moeten bieden, óf het aankoopbedrag terugboeken, waarmee we een nieuwe televisie aan zouden kunnen schaffen.
In de praktijk bleek dit echter niet zo makkelijk te gaan. Na een week heb ik contact gezocht met de Mediamarkt, omdat het volgens Phillips een week zou duren voordat de gegevens bij Mediamarkt binnen zouden zijn. Bij het bellen naar de klantenservice werd mij gevraagd naar het bestelnummer van de aankoopnota. De gegevens die naar voren kwamen, waren nog de gegevens van de eerste eigenaar. Dus ik heb netjes de situatie uitgelegd en gevraagd de gegevens te wijzigen in de mijne. Dit bleek niet zo makkelijk gedaan. Het emailadres werd wel gewijzigd in de mijne, de andere gegevens bleken in de loop der dagen lastiger te wijzigen. Via de mail en telefoon heb ik verzocht de gegevens te wijzigen. Uiteindelijk kreeg ik bericht dat de gegevens vanwege privacy redenen niet gewijzigd konden worden, alsook het rekeningnummer niet. Daarbij werd mij verteld dat een terugbetaling alleen gedaan kon worden, op de manier waarop het in eerste instantie was gekocht (in dit geval IDEAL met daaraan een bankrekening gekoppeld). Dit systeem werkt geheel automatisch en zou niet handmatig te ‘overrulen’ zijn. De enige manier waarop het rekeningnummer handmatig gewijzigd zou kunnen worden, vertelde de klantenservicemedewerkster mij, was nadat er een terugboeking plaats had gevonden omdat de aankoop al ruim een jaar geleden was gedaan.
Via de mail kreeg ik vervolgens bericht dat het aankoopbedrag van Phillips binnen was gekomen en dat het met drie dagen op mijn rekening zou staan. Dit bleek niet het geval, waarna ik weer contact zocht met de klantenservice. De medewerkster vertelde me dat ze kon zien dat het geld was overgemaakt naar de eerste eigenaar.
Gelijk heb ik contact gezocht, maar hij hield vol niets te hebben ontvangen. Hij gaf ook aan contact te zoeken met de Mediamarkt en de gegevens te zullen wijzigen in de onze. In hoeverre hij dat werkelijk geprobeerd heeft, weet ik niet. Hij zegt van wel. Mediamarkt blijft aangeven de gegevens helemaal niet te kunnen wijzigen, ook niet als de eerste eigenaar dat vraagt, zij hanteren de regel: ‘zoals het in eerste instantie betaald is, zo wordt het ook terugbetaald’.
Wederom contact gezocht met Mediamarkt. Het geld was inderdaad niet overgemaakt, omdat er een terugboeking was geweest! Mijn hart maakte een sprongetje. Zou het dan alsnog goedkomen? Maar nee, Mediamarkt voerde, ondanks alles, het rekeningnummer van de eerste eigenaar handmatig in en heeft willens en wetens het aankoopbedrag alsnog naar hem overgemaakt, en niet aan mij, de rechtmatige eigenaar. Op mijn verzoek om de overboeking te annuleren of te stonneren, werd niet ingegaan.
Na wederom herhaaldelijk te hebben gebeld en gemaild, sluiten zij het dossier en mogen niets inhoudelijks meer hierover zeggen.
Ik houd Mediamarkt hiervoor aansprakelijk, heb nu geen televisie én geen geld terug. Hoewel ik kan aantonen, dat ik de eigenaar ben van deze televisie, middels het in bezit hebben van de aankoopnota, alsook het afhaalbericht van Phillips waar het serienummer van de televisie op staat, in combinatie met mijn gegevens en de correspondentie over de televisie, blijft Mediamarkt de eerste eigenaar als zodanig beschouwen. Phillips daarentegen niet.
Ik vind dit getuigen van een zeer slechte service. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er binnen de gehele Mediamarkt niemand is die zich hierom bekommert en deze casus naar zich toe kan trekken, of het geld terug kan vorderen bij de eerste eigenaar, om het alsnog netjes af te handelen. Ik voel me erg in de kou gezet door Mediamarkt. We overwegen juridische stappen te zetten en vraag me af of jullie nog tips hebben, hoe hiermee om te gaan.