LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koper wil geld terug na f2f-aankoop Marktplaats

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Schoenenverkoop

Koper wil geld terug na f2f-aankoop Marktplaats

Ongelezen bericht door Schoenenverkoop »

Bedankt voor de antwoorden!

Topic Closed
Laatst gewijzigd door Schoenenverkoop op 14 mar 2017 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Julie4444

Re: Koper wil geld terug na f2f-aankoop Marktplaats

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Schoenenverkoop schreef:Geachte Lezer(s),

Onlangs heb ik een paar Adidas schoenen verkocht via marktplaats. De verkoper twijfelde tijdens de aankoop aan de 'echtheid' van de schoenen, omdat er veel replica's in omloop zijn.

Tijdens de aankoop heeft de koper online de kenmerken opgezocht van de echte - en de neppe variant van de schoenen. Uit deze vergelijking kon hij concluderen dat de sneakers echt waren.

Het zekere van het onzekere, heeft de koper tijdens de aankoop ook foto's gestuurd naar een vriend van hem ( die ook de echte schoenen in bezit had ). Waarop zijn vriend melde dat het er goed uit zag.

Ook heeft de koper nog telefonisch contact gehad met zijn vriend, waarna hij besloot de schoenen te kopen.
Het zijn exclusieve schoenen, die de koper graag in zijn collectie wilde hebben, en ze zelf wilde dragen.

Vervolgens zag ik één uur later dat de koper de schoenen had geadverteerd om door te verkopen.
( Dat maakte mij niks uit, aangezien ik de schoenen verkocht had en tevreden was met het bedrag wat ik er voor kreeg. )

Later op de avond, krijg ik een bericht van de koper met de vraag of ik zijn aankoop ongedaan wou maken omdat de schoenen '' niet echt '' zouden zijn ( vergeleken met de schoenen van zijn vriend. )

Tijdens de aankoop van de schoenen, heb ik de koper verteld dat als hij twijfelt we een nieuwe afspraak kunnen maken, zodat zijn vriend de schoenen kon controleren.
Echter besloot de koper de schoenen van mij over te nemen en heeft mijn voorstel achter wegen gelaten.

Nu wil de koper de aankoop terugdraaien.

Hier wil ik niet mee akkoord gaan, aangezien in de tussentijd de verkoper van alles met het product heeft kunnen doen bijv. het verwisselen van de schoenen ( nep / echt ) of de koper heeft mijn schoenen reeds verkocht, waardoor ik straks niet mijn eigen originele product terug heb.

Daarnaast heeft de koper alle tijd gehad om het product te inspecteren, heeft hij meerdere hulpmiddelen hiervoor ingezet en concludeert hij later dat hij de koop terug wilt draaien.

Ook heb ik in de afgelopen weken meerdere ( dezelfde soort ) schoenen verkocht, waarbij alleen maar tevreden kopers waren.

Welke rechten heeft de koper ( en ik als verkoper ) in deze situatie?
Je zegt dat je meerdere schoenen hebt verkocht. Ben jij wel gewoon consument en is dit geen handeltje of iets dergelijks?

Dan is koop gewoon koop.. Of zijn die schoenen welke je verkoopt wel nep? Want dan moet je de schoenen namelijk terugnemen en het geld teruggeven.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Ik moest even opzoeken wat f2f precies voor stond, ondanks met mijn leeftijd van begin 30 was deze afkorting mij niet geheel bekend. Maar het betekende dus f2f, de koper heeft de schoenen dus gewoon in de handen gehad, gecontroleerd op waar dan ook, dus naar mijn mening heeft de koper genoeg mogelijkheden tot onderzoek gehad. En indien het een gewone consumentenkoop is, en er dus ook geen vermoedens zijn dat je hier als ondernemer handelt, lijkt het mij dat het een kwestie is van koop=koop.

Maar. Als je willens en wetens een nepproduct verkoopt, heeft de koper niet alleen recht op zijn geld terug, maar ben je zelfs eigenlijk strafbaar bezig en kan de koper zelfs aangifte doen dat je nepproducten als echt verkoopt. Dus als je gewoon inkoopt via officiele kanalen en niet via aliexpress of andere chinese neppers, en dit ook kan aantonen, heeft de koper weinig mogelijkheden

Schoenenverkoop

Ongelezen bericht door Schoenenverkoop »

Bedankt voor de antwoorden.

Topic Closed
Laatst gewijzigd door Schoenenverkoop op 14 mar 2017 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv

Als u in alle eerlijkheid heeft gehandeld en met zekerheid kunt stellen dat u geen nepperds heeft verkocht, zou ik het voor nu gewoon negeren. Als de koper van mening is dat hij genept is of iets dergelijks, kan diegene daar aangifte van doen bij de politie. Ik zou hier niet meer tijd in steken dan nodig. De schoenen zijn verkocht, de koper heeft ruim de tijd gehad om zijn aankoop te controleren, en aangezien het gewoon een particuliere verkoop lijkt, is koop gewoon koop.

Julie4444

Nou, lekker dan. Ik zie dat TS zijn posts heeft verwijderd, dus hier is nu geen touw aan vast te knopen.

Dit impliceert dat TS willens en wetens nepartikelen heeft verkocht... Berndv?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Julie4444 schreef:Nou, lekker dan. Ik zie dat TS zijn posts heeft verwijderd, dus hier is nu geen touw aan vast te knopen.
Gelukkig staat de OP er nog in een quote.
Julie4444 schreef:Dit impliceert dat TS willens en wetens nepartikelen heeft verkocht... Berndv?
Dat kan wel, maar hoeft natuurlijk niet. Het is tegenwoordig op meerdere fora mode om de boel te deleten als men zijn antwoord heeft. Weinig chique...

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

berndv schreef:Ik moest even opzoeken wat f2f precies voor stond, ondanks met mijn leeftijd van begin 30 was deze afkorting mij niet geheel bekend. Maar het betekende dus f2f, de koper heeft de schoenen dus gewoon in de handen gehad, gecontroleerd op waar dan ook, dus naar mijn mening heeft de koper genoeg mogelijkheden tot onderzoek gehad.
In het Nederlands is het m.i.: 'in persoon', waarbij je dus ook in de gelegenheid wordt gesteld een indruk kunt op te doen van wederpartij en mondelinge vragen te stellen.
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 15 mar 2017 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv

Julie4444 schreef:Nou, lekker dan. Ik zie dat TS zijn posts heeft verwijderd, dus hier is nu geen touw aan vast te knopen.

Ik krijg ook wel mijn vermoedens. Helemaal nadat ik heb aangegeven dat het verkopen van namaakartikelen strafbaar is, vreemd genoeg waren kort daarna opeens de berichten weg.

Julie4444

berndv schreef:

Ik krijg ook wel mijn vermoedens. Helemaal nadat ik heb aangegeven dat het verkopen van namaakartikelen strafbaar is, vreemd genoeg waren kort daarna opeens de berichten weg.
Ja, dat was ook mijn vermoeden.. Zeer vreemd.

Maar goed, ik hoop dat TS doorheeft dat expres nepartikelen verkopen niet OK is en hier dan mee stopt, als zijn morele compas scheef genoeg staat om dit dus wel te hebben gedaan. Anders krijgt hij vroeg of laat de politie over de vloer.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Mucha schreef:Topic starters die opeens hun topic verwijderen mogen wat mij betreft een ban krijgen.
Goed idee. Jammer alleen dat het doorgaans one post wonders zijn die toch niet meer terug komen... :wink:

Jetsertje

Ongelezen bericht door Jetsertje »

Volgens mij gaat de verkoper schuil onder de naam "Nike_only". Schrijfstijl is vergelijkbaar ook.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jetsertje schreef:Volgens mij gaat de verkoper schuil onder de naam "Nike_only". Schrijfstijl is vergelijkbaar ook.
Kan me voorstellen dat je dan een nieuwe nickname aanmaakt. Adidas schoenen verkopen met die nick is immers eh... ongeloofwaardig? ;)

Julie4444

Maar dat is dus waarom ik altijd de post waar ik op reageer quote. Misschien iets om standaard te gaan doen?

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Tsja dat had ik ooit eens voorgesteld, waardoor de openingspost in ieder geval al vaker wordt veiliggesteld. Maar we kunnen ook standaard alles quoten.....

berndv

BL2 schreef:Tsja dat had ik ooit eens voorgesteld
hoe kan dat nou, je zit hier pas sinds september 2016 :lol: :lol: :lol:

maar inderdaad, het is al vaker geopperd, maar er zijn ook wel eens forummers geweest die daar weer moeite mee hadden en direct commentaar gaven dat de OP direct gequote werd. "Alsof deze ts zijn bericht zomaar zou verwijderen" was het dan.

witte angora

Wat je in het verleden zag is dat de OP niet één keer gequoted werd, maar twee of drie keer door verschillende leden. Dat heeft natuurlijk weinig nut.

Toch is het wel jammer dat het bij sommige topics wel op deze manier moet. Aan de andere kant, voor onszelf is het wel aardig om op deze manier de hulpvraag in stand te houden, de vraag is wat toekomstige hulpvragers er aan gaan hebben. De meeste hulpvragers starten vol enthousiasme een nieuw topic omdat ze toch wel zo een uniek iets bij de hand hebben...

witte angora

Geen idee, ik kan het me niet herinneren. Geef eens een hint? :lol:

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
Geen idee, ik kan het me niet herinneren. Geef eens een hint? :lol:
Bericht is helaas verwijderd van forum tijdens het wissen van een topic.........
(en dat gaat met dit topic ook gebeuren, want is zo gevuld met off topic als maar kan :D

Gesloten