LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Schuldbewaking: wat zijn de regels precies?
-
Schuldbewaking: wat zijn de regels precies?
Ik kwam het woord schuldbewaking tegen op een website. Komt er op neer dat als een debiteur die niet kan betalen, ook niet na faillissement, voor een lange periode in de gaten wordt gehouden door bijvoorbeeld een incassobureau. Als er zich veranderingen voordoen in de financiële positie van de debiteur kan alsnog een incasso poging worden ondernomen. Kennelijk hebben die bureaus manieren om bijvoorbeeld salaris, vakantiegeld of uitkeringen in te kunnen kijken. Maar dat lijkt mij ivm de privacywetgeving niet mogelijk. Toen vroeg ik mij af wat hiervoor de regels zijn. Op internet kom ik heel veel bedrijven tegen die deze dienst aanbieden, maar ik kan nergens duidelijke regels hiervoor vinden.
Iemand een idee wat die regels precies zijn?
Iemand een idee wat die regels precies zijn?
Re: Schuldbewaking: wat zijn de regels precies?
Op schuldbewakingsdossiers zijn dezelfde regels van toepassing als op regulier lopende dossiers. Feitelijk wordt een dossier gewoon in de wachtstand gezet en wordt periodiek getoetst of er zaken veranderd zijn.
Als je bang bent voor je privacy, kan je beter geen schulden maken. Mijn collega's en ik weten als dat nodig is veel meer van je dan je voor mogelijk zou houden. Volkomen legaal, uiteraard.
Als je bang bent voor je privacy, kan je beter geen schulden maken. Mijn collega's en ik weten als dat nodig is veel meer van je dan je voor mogelijk zou houden. Volkomen legaal, uiteraard.
Schuldbewaking is ook typisch een product van een gerechtsdeurwaarder, juist vanwege diens toegang tot allerlei bronnen, waaronder het BRP (niet GRP). Het bkr en diens informatie staat hier volledig buiten.
-
Ok, maar mijn vraag is wat de regels precies zijn. Niet wat zoal de manier van werken is. Dat vind ik op die incasso sites ook wel. De exacte regels. Dat vind ik interessant, maar die kan ik niet vinden....
-
@moneyman jij weet kennelijk meer van hoe het werkt. Het feit dat je zegt dat jullie meer weten van ons dan we ons realiseren, maar wel legaal is precies wat ik bedoel. Wat is legaal en wat niet? Jullie kunnen natuurlijk niet in de belastingdienst gegevens kijken. Lijkt mij een vaste regel dat dit niet mag. Maar hoe kom je er dan achter dat iemand inmiddels een baan heeft? Aangenomen dat dit niet openbaar op sociale media wordt gedeeld, dat is natuurlijk wel binnen de regels. In bankgegevens mag ook niet worden gekeken natuurlijk. Maar wat mag precies wel en wat mag precies niet?
Je kan je vragen ook aan sacrefour stellen. Die probeert ook vanallas om onder zn schulden uit te komen.
Staat er dan meer in BRP, dan vermeld in deze link? https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-personen
Lijkt mij dat je als deurwaarder aan genoemde zaken weinig hebtIn de BRP staan onder andere de volgende gegevens:
achternaam en voornamen;
geboortedatum, geboorteplaats en geboorteland;
huwelijk of geregistreerd partnerschap;
nationaliteit;
het burgerservicenummer (BSN).
@16again: één van de vaak voorkomende redenen om een dossier in de schuldbewaking te zetten, is dat de schuldenaar uitgeschreven is zonder nieuw woonadres. Bij periodieke automatische raadpleging van de BRP kom je er vanzelf achter als diegene een nieuw adres heeft.
@windmolenvechter: een gerechtsdeurwaarder heeft toegang tot vele bronnen die voor anderen ontoegankelijk zijn. Niet alleen de BRP, maar ook bijvoorbeeld de RDW en het UWV (en daar komen je inkomensgegevens vandaan). Voeg dat bij de informatie uit openbare bronnen, zoals het kadaster en de kvk, en de vrij beschikbare informatie van bijvoorbeeld EDR, Graydon, enzovoort, en de informatie uit de social media, en de informatie uit de eigen database, en dan kom je een heel eind. En indien nodig wordt ook gewoon gebruik gemaakt van derden, zoals Hoffman.
Misschien snap je nu mijn eerdere statement.
@windmolenvechter: een gerechtsdeurwaarder heeft toegang tot vele bronnen die voor anderen ontoegankelijk zijn. Niet alleen de BRP, maar ook bijvoorbeeld de RDW en het UWV (en daar komen je inkomensgegevens vandaan). Voeg dat bij de informatie uit openbare bronnen, zoals het kadaster en de kvk, en de vrij beschikbare informatie van bijvoorbeeld EDR, Graydon, enzovoort, en de informatie uit de social media, en de informatie uit de eigen database, en dan kom je een heel eind. En indien nodig wordt ook gewoon gebruik gemaakt van derden, zoals Hoffman.
Misschien snap je nu mijn eerdere statement.
-
Dat verduidelijkt een hoop. Dank. Dat is wat ik wilde weten. Niet omdat ik schulden heb overigens, maar uit interesse.