Pagina 1 van 1

Fors hoger energieverbruik met SLIMME energiemeter

Geplaatst: 02 apr 2017 17:57
door William Galaxy
Op 1/7 2016 HELAAS ingegaan op aanbod Liander / Nuon voor plaatsen van SLIMME energiemeter. Sinds plaatsing is het gemeten verbruik FORS hoger en krijgen wij voor het eerst in de 24 jaar dat we in onze woning wonen een naheffing. Nuon en Liander klantenservice medewerkers laten alleen het zonnige verhaal horen en leggen alles bij hun klanten. Advies: laat je NIET verleiden tot plaatsen van zo'n meter en heb je er al een dan alles wekelijks goed monitoren en in ieder geval alvast klacht indienen. Wij willen in ieder geval de oude meter terug en gaan bezwaar maken tegen de naheffing.

Re: Fors hoger energieverbruik met SLIMME energiemeter

Geplaatst: 02 apr 2017 21:39
door Moneyman
Zucht. Het zoveelste topic over het zelfde veronderstelde probleem. Heb je je er uberhaupt in verdiept? Realiseer je je wel dat de kans reeel is dat je al jaren te weinig betaald hebt?

Re: Fors hoger energieverbruik met SLIMME energiemeter

Geplaatst: 02 apr 2017 22:35
door 16again
Volgens mij hebben de schrijvers van onderstaand rapport zich er echt in verdiept:
https://storage.googleapis.com/files.di ... apport.pdf

Re: Fors hoger energieverbruik met SLIMME energiemeter

Geplaatst: 02 apr 2017 23:13
door bprosman
Op 1/7 2016 HELAAS ingegaan op aanbod Liander / Nuon voor plaatsen van SLIMME energiemeter
Zouden die in 2016 echt meters plaatsen gefabriceerd tussen 2010 en 2014 ?

Re: Fors hoger energieverbruik met SLIMME energiemeter

Geplaatst: 03 apr 2017 01:04
door stofzuigertje
Ga lekker klagen en als ze de oude meter nog hebben, ze mogen deze dan testen of hij niet tekort heeft aangegeven, die oude versleten zwaar draaiende meter......
En ze mogen dan als het verschil te groot is met terug werkende kracht het werkelijke verbruik berekenen en in rekening brengen!


Oude meters zijn net als fietsen, je moet regelmatig een nieuwe!

Re: Fors hoger energieverbruik met SLIMME energiemeter

Geplaatst: 03 apr 2017 01:06
door harkja
Het zijn dus echt wel slimme meters voor die energieboeren :D

Re: Fors hoger energieverbruik met SLIMME energiemeter

Geplaatst: 03 apr 2017 06:22
door 16again
bprosman schreef:
Op 1/7 2016 HELAAS ingegaan op aanbod Liander / Nuon voor plaatsen van SLIMME energiemeter
Zouden die in 2016 echt meters plaatsen gefabriceerd tussen 2010 en 2014 ?
Ook deze vraag snap ik niet. Zeg je hiermee dat meters gefabriceerd in de periode 2010...2014 niet deugen?

Het lijkt me dat sommige modellen toch geruime tijd geproduceerd worden, en na productie ook nog flinke tijd op de plank kunnen liggen.
De beste meter uit het TU Twente rapport was overigens uit 2007.

Re: Fors hoger energieverbruik met SLIMME energiemeter

Geplaatst: 03 apr 2017 08:28
door bprosman
Sorry ik bedoelde 2007-2014, dat is de groep meters waar Leferink zich op geconcentreerd heeft ( waarom geen meters uit 2015 en 2016 meegenomen?). Dat hoop ik toch niet voor ze dat meters 2 jaar op de plank blijven liggen, iedereen weet dat voorraad in magazijnen heel veel geld kost.
Voor zover ik kan zien waren de SM2 en SM6 (uit 2007) juist het slechtste, pag 54.

Re: Fors hoger energieverbruik met SLIMME energiemeter

Geplaatst: 03 apr 2017 10:56
door 16again
Vermoedelijk zijn bij aanvang van project de meters aangeschaft. Reken maar terug. De testen hebben ruim 6 maanden gelopen. In Q4 2016 werd het rapport gepubliceerd in IEEE Electromagnetic Compatibility Magazine. Dan blijft er al sowieso weinig over van "meters uit 2016."

Overigens, als ik wel eens een Cisco switch lever/installeer, ben ik blij als deze in 19" kast schuif, waardoor de klant de productiedatum niet meer kan lezen. Is soms 18 maanden of ouder.

PG53:
SM3, from 2007, used a current transformer, and SM4, 2014, the Hall sensor. The current transformer is the most expensive technique, and SM3 is the most costly meter, it results in the best reading, very similar to the reading of the electromechanical meter.

Re: Fors hoger energieverbruik met SLIMME energiemeter

Geplaatst: 03 apr 2017 14:03
door Dirkie
William Galaxy schreef:Op 1/7 2016 HELAAS ingegaan op aanbod Liander / Nuon voor plaatsen van SLIMME energiemeter. Sinds plaatsing is het gemeten verbruik FORS hoger en krijgen wij voor het eerst in de 24 jaar dat we in onze woning wonen een naheffing. Nuon en Liander klantenservice medewerkers laten alleen het zonnige verhaal horen en leggen alles bij hun klanten. Advies: laat je NIET verleiden tot plaatsen van zo'n meter en heb je er al een dan alles wekelijks goed monitoren en in ieder geval alvast klacht indienen. Wij willen in ieder geval de oude meter terug en gaan bezwaar maken tegen de naheffing.
Een naheffing of hoe het ook mag heten zegt niets. Dat betekent niets meer dan dat de som van de betaalde voorschotten lager dan het bedrag van de jaarnota. Wat van belang is zijn de volgende zaken:
- Wat is het verbruik (in kWh voor electriciteit en m3 voor gas) en wijkt dit af in vergelijking met de voorgaande jaren?
- Wat zijn de prijzen die per kWh en m3 in rekening gebracht worden en wijken deze af in vergelijking met voorgaande jaren?
- Welke andere bedragen worden in rekening gebracht en wijken deze af in vergelijking met voorgaande jaren?
- Wat is het totaal bedrag van de jaarnota en wijkt dit af in vergelijking met voorgaande jaren?
- Zijn de meterstanden met de meterwissel goed overgenomen?
De kreet 'FORS' is namelijk relatief en geen meetbaar iets.

Re: Fors hoger energieverbruik met SLIMME energiemeter

Geplaatst: 01 mei 2017 12:55
door vroem
sinds plaatsing van de slimme meter is bij ons electraverbruik met een 25% gedaald en gas met een 5%... de maand ervoor was electra juist fors gestegen tov jaar ervoor, wat onlogisch was ook nog eens. Dus ik ben er blij mee tot nu toe..