LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag een werkgever deze gegevens wel delen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Geisha

Mag een werkgever deze gegevens wel delen?

Ongelezen bericht door Geisha »

Misschien maak ik van een mug een olifant maar ik vraag me af of het volgende wel mag i.v.m. privacy.

Laatst was mijn opa overleden dus had ik aan mijn werkgever doorgeven wanneer de begrafenis was zodat ik dan vrij was. Daardoor kon ik dus niet naar een paar klanten van mij en later condoleerden die klanten mij met het verlies van mijn opa. Werkgever had blijkbaar doorgegeven aan cliënten waarom ik niet kon komen.

Heb ook een keer verlof gevraagd omdat ik een tandarts bezoek echt niet buiten werktijd kon. Hoor ik later van klant: "Ik hoorde dat je dan naar de tandarts moet en dan komt Piet ter vervanging. " (Had het zelf willen melden dat ik 2 weken later niet zou komen maar het was dus al bekend bij klant)

Nu zijn dit nog niet erge dingen maar ik vraag me wel af of dit wel mag en zo ja waar ligt de grens dan? Stel je bent ziek en moet een operatie ondergaan, mag een werkgever dan zo aan je klanten doorgeven dat je ziek bent en een operatie moet ondergaan terwijl je dat liever niet had verteld/zelf had willen vertellen?

Student90

Re: Mag een werkgever deze gegevens wel delen?

Ongelezen bericht door Student90 »

Geisha schreef:Misschien maak ik van een mug een olifant maar ik vraag me af of het volgende wel mag i.v.m. privacy.

Laatst was mijn opa overleden dus had ik aan mijn werkgever doorgeven wanneer de begrafenis was zodat ik dan vrij was. Daardoor kon ik dus niet naar een paar klanten van mij en later condoleerden die klanten mij met het verlies van mijn opa. Werkgever had blijkbaar doorgegeven aan cliënten waarom ik niet kon komen.

Heb ook een keer verlof gevraagd omdat ik een tandarts bezoek echt niet buiten werktijd kon. Hoor ik later van klant: "Ik hoorde dat je dan naar de tandarts moet en dan komt Piet ter vervanging. " (Had het zelf willen melden dat ik 2 weken later niet zou komen maar het was dus al bekend bij klant)

Nu zijn dit nog niet erge dingen maar ik vraag me wel af of dit wel mag en zo ja waar ligt de grens dan? Stel je bent ziek en moet een operatie ondergaan, mag een werkgever dan zo aan je klanten doorgeven dat je ziek bent en een operatie moet ondergaan terwijl je dat liever niet had verteld/zelf had willen vertellen?
Dit kunt u het beste bespreken met uw werkgever. Wat de een "privacy"-gevoelig vindt, deelt de ander met iedereen. Ik vind het persoonlijk niet netjes van uw werkgever dat dit zonder overleg gebeurd, maar als u niet aangeeft dat u dit onwenselijk vind, kan uw werkgever daar geen rekening mee houden.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Overlijden melden zodat de klant rekening kan houden en niet boos zal worden voor iets later.

De tandarts zou ik tijdig doorgeven zodat je het werk kan in plannen zodat dit soort schuiven niet nodig is.
Dus niet vandaag voor morgen vragen maar aan de tandarts volgende week wegens de planning....
Bij overlijden kan dit nooit maar een tandarts of huisarts kan vaak ook volgende week.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Neem aan dat je werkgever die inschatting kan maken wat je wel en niet tegen een kkant verteld, sterfgeval en ziek kan iedereen overkomen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vraag is niet of het wenselijk is, de vraag is of het mag. En het antwoord daarop is "nee". Dergelijke persoonlijke en medische zaken mogen niet gedeeld worden zonder toestemming van betrokkene.

Nou is er natuurlijk niet direct altijd een man overboord als het wél gebeurt, dus als ik jou was zou ik gewoon helder zijn naar je werkgever in je wensen. Ik zou het gesprek beginnen vanuit je gevoel (ik vind het niet prettig dat..." en niet vanuit "wat jij doet mag niet".

Geisha

Bedankt. Bij een bezoek aan de tandarts of toen mijn opa was overleden vond ik het nog niet zo erg dat het aan mijn klanten was verteld ook al vond ik dat van die tandarts wel vervelend. Ik zal voortaan bij dingen waarvan ik niet wil dat ze bij klanten terecht komen het er duidelijk bij vermelden.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Het is ook maar de vraag of de werkgever dat gedeeld heeft met klanten. Misschien heeft hij jouw collega's verteld waarom je afwezig was (en dan ben je normaal gesproken eerlijk zonder een verhaal te verzinnen) en vervolgens kunnen jouw collega's dat hebben gedeeld.

Zeker wanneer afspraken "zomaar" worden afgezegd of verzet verwacht een klant ook een reden. En dat lijkt mij ook niet meer dan normaal.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Hangt er ook vanaf wat voor soort relatie er met de klant is. Bij mij op het werk werken we intensief samen met een beperkt aantal klanten en dan zou het raar zijn als we niet gewoon vertellen waarom iemand een keer verhinderd is. Ik zou zelf die klanten persoonlijk inlichten als ik een keer een afspraak moet veranderen en dat niet aan mijn manager overlaten.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

De werkgever kan gewoon aangegeven wegens familie omstandigheden of wegens een sterfgeval in de familie. Is vind ik al meer dan strikt noodzakelijk maar hangt af van de relatie met de klant. Ik zou vervolgens het aan de werknemer overlaten wat en hoeveel hij wel of niet vertelt. De klant moet ook vertrouwen hebben dat als de werkgever zegt dat er een goede reden voor afwezigheid is, dit ook echt zo is.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Mijn werkgever geeft niets door zonder uitdrukkelijke toestemming van werkgever of familie.
Dit tot in het extreme, collega overlijd, familie geeft geen toestemming voor bekendmaking, collaga's "weten van niets". Bij ziekte, persoonlijke problemen enz enz, er wordt pas wat gedeeld als er nadrukkelijk toestemming is geven.
De werkgever mag bij ziekte best vragen wat iemand mankeert, maar als werknemer hoef (maar mag wel) je dat niet bekend te maken. Daar is evt de bedijfsarts voor.
Jaarlijks "verdwijnen" er vele collaga's waarvan we de reden nooit zullen weten............

Privacy anno 2017 zullen we maar zeggen (onpersoonlijk, dat dan weer wel)

taxikemperman

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Bij ons (bedrijf met 650 man wisselend samenwerkend door heel Nederland) hadden we op de beveiligde internetsite een ziekenboeg.
Hier stond alleen een naam en aantal dagen.
Kon je tenminste een bekende collega een kaartje sturen.
Nu is deze verwijderd in verband met de privacy.
Een paar collegas hadden doorgegeven dat ze het niet prettig vonden

Geisha

Bij mijn werk is het niet wenselijk om teveel privé dingen te delen met klanten. Dat is ter bescherming van jezelf en om scheve verhoudingen te voorkomen. Natuurlijk deel je wel eens wat en bouw je toch een persoonlijke band op met een klant maar je moet voorkomen dat het te persoonlijk wordt. En ik geef dingen als tandarts bezoek en vrije dagen ruim van te voren door aan mijn klanten, indien mogelijk, alleen soms niet snel genoeg blijkbaar.

Natuurlijk mag mijn werkgever doorgeven dat ik niet kan komen omdat ik ziek ben maar men hoeft nu ook weer niet te vermelden wat ik heb als ik dat toevallig door heb gegeven bij het ziek melden.

En wow niet weten wanneer een collega is overleden waardoor collega’s geen afscheid kunnen nemen als men dat wil vind ik wel erg ver gaan, eigenlijk wel iets te ver maar als dat de wens van de nabestaanden is… En zo'n algemeen mededelingen bord op extranet vind ik ook iets te en zou ik ook niet prettig vinden. Dan krijg je ook wel eens van die mensen van "goh Pietje is alweer ziek" met allerlei roddels en speculaties wat iemand dan zou kunnen hebben. Zoiets gebeurde wel eens bij een van mijn oude werkgevers omdat bepaalde werknemers nogal van roddelen hielden.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Geisha schreef:Natuurlijk mag mijn werkgever doorgeven dat ik niet kan komen omdat ik ziek ben maar men hoeft nu ook weer niet te vermelden wat ik heb als ik dat toevallig door heb gegeven bij het ziek melden.
helemaal mee eens.
Geisha schreef:En wow niet weten wanneer een collega is overleden waardoor collega’s geen afscheid kunnen nemen als men dat wil vind ik wel erg ver gaan, eigenlijk wel iets te ver maar als dat de wens van de nabestaanden is…
helemaal als het de wens van de nabestaanden is en wellicht niet eens de wens van de overledene, maar goed, dat is dan weer een andere discussie. Maar zou me dit ook eigenlijk niet kunnen voorstellen dat dit zou gebeuren, maar het zal zeker voorkomen.

Gesloten