Pagina 1 van 1

Voel me bedrogen door Essent

Geplaatst: 10 apr 2017 18:43
door Sousou76
Hallo, Ik zou graag willen weten of de volgende actie van de Essent wettelijk is of niet, Heb een jaarrekening gehad in September 2016 die heb ik in 2 termijnen betaald in Oktober en November zoals ik afgesproken had met de Dame van de Essent, tot mijn verbazing kreeg in December een opzeggingsbrief van mijn Netbeheerder dat de Essent van plan is om mij af te sluiten wegens wanbetaling en er bleek namelijk niks bekend te staan van mijn telefoontje en de gemaakte afspraak wat al dubieus is.
Als ik de Essent eenmaal aan de telefoon heb en vraag wat er aan de hand is want er staat niks open, zegt de Essent dat ik te laat was met de betaling van mijn jaarafrekening en dat ze me daardoor als wanbetaler zien en dus of ik moet 300 euro betalen als borg of ik moest gaan zoeken naar een andere energieleverancier met de kanttekening "wanbetaler" dus met andere woorden elke nieuwe aanvraag zal te paar gaan met een gelijke borg of misschien 3x hoger.
Nadat ik de borg had overgemaakt en ik de Essent hierover belde, moest ik telefonisch een nieuwe contract afsluiten aangezien de vorige was opgezegd.
Nu kom ik erachter dat ik helemaal geen nieuwe contract heb maar ze gewoon de oude hebben aangehouden en als ik hier de Essent op aanspreek en vraag om de nieuwe contract, wordt mij medegedeeld dat er niks nieuws is en dat ze het oude contract hebben aangehouden en als ik nu op sta om het nieuwe contract te krijgen moet ik een boeteclausule betalen over de vorige die zij hadden opgezegd omdat ik zogenaamd te laat was!!

Is de Essent hier wel rechtmatig? want ik heb zo een zin om dit bij een rechter neer te leggen. Gaat mij om het principe eerst word je gedwongen om iets af te sluiten om dan te blijken dat het niet hoefde en alles kon doorgaan en het gewoon een pressiemiddel is voor hele dubieuze acties.

In hoeverre heeft de Essent hierin gelijk?

Alvast bedankt voor jullie input.

Gr.

Sousou

Re: Voel me bedrogen door Essent

Geplaatst: 10 apr 2017 18:54
door Sousou76
Voor mij zo voelt het op dit moment wel, je dwingt me om iets te doen om dan vervolgens met iets heel anders te komen. Ik voel me met recht bedrogen door ze.

Re: Voel me bedrogen door Essent

Geplaatst: 10 apr 2017 19:09
door 16again
Sousou76 schreef:... tot mijn verbazing kreeg in December een opzeggingsbrief van mijn Netbeheerder dat de Essent van plan is om mij af te sluiten wegens wanbetaling .....
Hoeveel eerdere brieven met herinneringen en aanmaningen gingen hieraan vooraf?

Re: Voel me bedrogen door Essent

Geplaatst: 10 apr 2017 19:18
door Sousou76
Nou zoals ik al aangaf ik had een betalingsregeling telefonisch afgesloten dus ik denk niks aan de hand en alles op tijd betaald dus tot dan toe geen man overboord tot ik de opzegbrief kreeg, toen zag ik ook de brief van de essent die ik aannam dat het reclame was dus niet had geopend wou het aan het einde van de maand doen net al mijn post want ik heb niks openstaan om zorgen over te maken.

Re: Voel me bedrogen door Essent

Geplaatst: 10 apr 2017 19:36
door Costnix
Die brief niet openen was bepaald niet slim. Hierdoor begon de ellende.

Re: Voel me bedrogen door Essent

Geplaatst: 10 apr 2017 19:47
door sylvesterb
Sousou76 schreef:Hallo, Ik zou graag willen weten of de volgende actie van de Essent wettelijk is of niet, Heb een jaarrekening gehad in September 2016 die heb ik in 2 termijnen betaald in Oktober en November zoals ik afgesproken had met de Dame van de Essent, tot mijn verbazing kreeg in December een opzeggingsbrief van mijn Netbeheerder dat de Essent van plan is om mij af te sluiten wegens wanbetaling en er bleek namelijk niks bekend te staan van mijn telefoontje en de gemaakte afspraak wat al dubieus is.
Als ik de Essent eenmaal aan de telefoon heb en vraag wat er aan de hand is want er staat niks open, zegt de Essent dat ik te laat was met de betaling van mijn jaarafrekening en dat ze me daardoor als wanbetaler zien en dus of ik moet 300 euro betalen als borg of ik moest gaan zoeken naar een andere energieleverancier met de kanttekening "wanbetaler" dus met andere woorden elke nieuwe aanvraag zal te paar gaan met een gelijke borg of misschien 3x hoger.
Nadat ik de borg had overgemaakt en ik de Essent hierover belde, moest ik telefonisch een nieuwe contract afsluiten aangezien de vorige was opgezegd.
Nu kom ik erachter dat ik helemaal geen nieuwe contract heb maar ze gewoon de oude hebben aangehouden en als ik hier de Essent op aanspreek en vraag om de nieuwe contract, wordt mij medegedeeld dat er niks nieuws is en dat ze het oude contract hebben aangehouden en als ik nu op sta om het nieuwe contract te krijgen moet ik een boeteclausule betalen over de vorige die zij hadden opgezegd omdat ik zogenaamd te laat was!!

Is de Essent hier wel rechtmatig? want ik heb zo een zin om dit bij een rechter neer te leggen. Gaat mij om het principe eerst word je gedwongen om iets af te sluiten om dan te blijken dat het niet hoefde en alles kon doorgaan en het gewoon een pressiemiddel is voor hele dubieuze acties.

In hoeverre heeft de Essent hierin gelijk?
Je krijgt een jaarrekening in September 2016, en hebt deze compleet betaald in November 2016, dat is +/- 60 dagen te laat, niet z'n extreme situatie.

Volgens Essent vragen ze enkel waarborg in de volgende situaties:

"U betaalt alleen een waarborgsom als: uw contract eerder door ons is beëindigd en u weer klant wilt worden u een betaalachterstand heeft en uw contract binnenkort beëindigd wordt, terwijl u toch graag klant wilt blijven. Meer informatie over deze waarborgsom vindt u in de brief die u ontvangen heeft."

https://www.essent.nl/content/particuli ... 301-138179

Concreet je contract moet beëindigd zijn, maar wat is nu precies het probleem dat ze je oude contract hebben doorgezet?

De vraag mag Essent dit, ja absoluut. Jouw betalingsregeling is niet bekend bij ze, ze hebben dit ook niet schriftelijk bevestigd en niet automatische geïncasseerd, wat volgens hun website een vereiste is bij een regeling.

Je neemt nu Essent kwalijk dat je hun post niet hebt geopend omdat je dit altijd op het einde van de maand doet. Maar ik neem aan dat ze in november ook al een herinnering hebben gestuurd?

Ook vraag ik me af wat nu het probleem is? Een betalingsregeling is een gunst van een bedrijf en geen verplichting.

Re: Voel me bedrogen door Essent

Geplaatst: 10 apr 2017 19:59
door Sousou76
Hallo, dank voor uw reactie. Het gaat nu niet om de waarborgsom want ik ben ook zo eerlijk om te zeggen ik had die ene brief moeten openen en nee er is niks voorafgaand geweest aan herinneringen en niet eens een boete of de aanmaankosten. Ik kan mijn telefoonnota laten zien waar het belletje voor die afspraak is gefactureerd dus nogmaals ik ben geen wanbetaler maar daar gaat het nu niet om.

Waar mij het nu om gaat is Essent zegt nu ze zijn door gegaan op het oude contract en volgens hun is het nieuwe contract niet geldig al heb ik die met ze telefonisch afgesproken dus is mijn vraag welke contract is rechtsgeldig. De ouwe of de nieuwe en als het de nieuwe is is het dan correct om een boeteclausule te gaan berekenen?

Re: Voel me bedrogen door Essent

Geplaatst: 10 apr 2017 20:02
door Sousou76
Costnix schreef:Die brief niet openen was bepaald niet slim. Hierdoor begon de ellende.
mee eens maar dat is nu niet de kern van de vraag en dan waarom heeft de medewerker niet alles opgeslagen terwijl ik een kwartier met ze aan de telefoon ben voor die betalingsregeling! Vraag is welke contract is rechtsgeldig?

Re: Voel me bedrogen door Essent

Geplaatst: 10 apr 2017 21:56
door sylvesterb
Sousou76 schreef:
Costnix schreef:Die brief niet openen was bepaald niet slim. Hierdoor begon de ellende.
mee eens maar dat is nu niet de kern van de vraag en dan waarom heeft de medewerker niet alles opgeslagen terwijl ik een kwartier met ze aan de telefoon ben voor die betalingsregeling! Vraag is welke contract is rechtsgeldig?
Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Vreemde is wel dat er geen automatische incasso heeft plaats gevonden van de termijnen die waren afgesproken. Essent zegt zelf op hun website dat je enkel op deze wijze een regeling kan treffen.

Re: Voel me bedrogen door Essent

Geplaatst: 11 apr 2017 08:35
door GJvdZ
Sousou76 schreef:Nou zoals ik al aangaf ik had een betalingsregeling telefonisch afgesloten dus ik denk niks aan de hand en alles op tijd betaald dus tot dan toe geen man overboord tot ik de opzegbrief kreeg, toen zag ik ook de brief van de essent die ik aannam dat het reclame was dus niet had geopend wou het aan het einde van de maand doen net al mijn post want ik heb niks openstaan om zorgen over te maken.
Assumption is the mother of all **** ups....

Re: Voel me bedrogen door Essent

Geplaatst: 11 mei 2017 06:14
door deva7
Ik voel me ook bedrogen door Essent, ik kan aantonen dat ik altijd mijn voorschoten heb betaald , altijd een bedrag terug ontvangen op de jaarafrekening, zo ook dit jaar. Nooit problemen gehad met Essent tot :
Ik aan gaf te verhuizen. Essent vraagt opeens een bedrag van € 221 dat nog open zou staan. Maar dat is niet waar. Ik kan alle betalingen die zijn gestort laten zien , iedere maand, plus het bedrag wat ik terug ontving van de jaarafrekening. Op de eindafrekening staat dat er nog Jan. en Febr. moeten betaald worden. Terwijl ze al de eindafrekening hebben gemaakt met de volgens Essent nog openstaande bedragen van Jan. en Febr. ? Hoe kan dan een jaarafrekening ten staand zijn gekomen vraag ik me af. En nogmaals ik heb de maanden Jan en Febr. betaald en kan dat aantonen.
Ook is de Eindafrekening betaald. Het is dus echt een fout bij Essent , welke ze niet willen toegeven. Ik heb inmiddels tig telefoongesprekken gehad met een van de velen brutaal ongekwalificeerde medewerker van Essent, die waarschijnlijk voor een callcenter werken welke is ingehuurd om klanten af te blaffen en hun criminele werkwijze te verduisteren, door heel de boel te verwarren . Om kosten te besparen hebben deze callcenter de klantenservice van grotere bedrijven overgenomen, toen deze zijn geprivatiseerd. en daardoor is ook de professionaliteit gaan fluiten . Medewerkers hebben de opdracht alles te doen om de klant van zijn standpunt af te brengen en om eerlijke burger te bestelen. Dat wordt trouwens ook verwarringsstrategie genoemd en voor dergelijke cursussen betalen manager veel geld !
Mij hebben vier medewerker 4 verschillende Versies uitgelegd hoezo ik het bedrag zou moeten betalen.
Als ik dan gedreigd werd met afsluiting ,heb ik het bedrag betaald, hier is Essent duidelijk een machtspositie aan uitoefenen. Geen van de versies is van toepassing .Inmiddels heb ik de 20 euro die ze ook nog op gelegd hadden aan incassokosten terug ontvangen. Ik wacht dus nog op het bedrag van 212 euro ook weer terug te ontvangen. Maar Essent weigert. Ik heb deze 200 euro aan het einde van de maand nodig en vind het geen stijl van Essent ! Dat het om een foutje in hun pay roll systeem kan liggen, dat de nota bedrag niet meer kloppt, dat sluiten deze vrouwen en heren helemaal uit ! Goed bezig , vooral niet moeten zelfstandig denken en verantwoording moeten nemen , that's the way you like ! Dus hoe krijg ik mijn geld terug ? !
groetjes

Re: Voel me bedrogen door Essent

Geplaatst: 11 mei 2017 08:23
door NeoDutchio
@deva7, hoe kan Essent een jaarafrekening in de toekomst maken? Als zij zelf al zeggen dat januari en februari nog betaald moet worden, maar ze verrekenen wel alvast het VOORSCHOT in de berekening, dan bent u het verbruik in deze maanden nog schuldig.

Uw toon richting Essent en het callcenter is dusdanig dat ik kan begrijpen dat u ook een bepaalde toonzetting terug kan krijgen.

Re: Voel me bedrogen door Essent

Geplaatst: 11 mei 2017 08:53
door Quark
Nog even een reactie op het eerste probleem, vraag na een mondelinge afspraak altijd een schriftelijke bevestiging.

Re: Voel me bedrogen door Essent

Geplaatst: 11 mei 2017 12:57
door berndv
deva7 schreef: Ik heb inmiddels tig telefoongesprekken gehad met een van de velen brutaal ongekwalificeerde medewerker van Essent, die waarschijnlijk voor een callcenter werken welke is ingehuurd om klanten af te blaffen en hun criminele werkwijze te verduisteren, door heel de boel te verwarren . Om kosten te besparen hebben deze callcenter de klantenservice van grotere bedrijven overgenomen, toen deze zijn geprivatiseerd. en daardoor is ook de professionaliteit gaan fluiten . Medewerkers hebben de opdracht alles te doen om de klant van zijn standpunt af te brengen en om eerlijke burger te bestelen. Dat wordt trouwens ook verwarringsstrategie genoemd en voor dergelijke cursussen betalen manager veel geld !
en met deze arrogante instelling zullen de medewerkers ook zeker geneigd zijn om meer te doen dan nodig is. Not. Hoe gefrustreerd u ook bent, probeer diegene aan de andere kant van de lijn zo te behandelen zoals u zelf behandeld wilt worden, dat werkt vaak veel constructiever dan de arrogantie die u hier toont.

Re: Voel me bedrogen door Essent

Geplaatst: 07 jun 2017 15:11
door deva7
de waarheid doet u blijkbaar pijn ! Ik kan niets aan arrogantie vaststellen in mijn bericht, zodra ik als een klant wordt gerespecteerd en niet 4 verschillende uitleg gegeven wordt over een computerfout van Essent , waar ik de dupe van ben geworden !

Re: Voel me bedrogen door Essent

Geplaatst: 07 jun 2017 16:44
door Julie4444
deva7 schreef:de waarheid doet u blijkbaar pijn ! Ik kan niets aan arrogantie vaststellen in mijn bericht, zodra ik als een klant wordt gerespecteerd en niet 4 verschillende uitleg gegeven wordt over een computerfout van Essent , waar ik de dupe van ben geworden !
Uh, ik sluit me bij de eerdere reageerders aan. Je bereikt veel meer door netjes en rustig te communiceren, dan door zo'n toontje te zetten.

Re: Voel me bedrogen door Essent

Geplaatst: 07 jun 2017 22:54
door sylvesterb
deva7 schreef:de waarheid doet u blijkbaar pijn ! Ik kan niets aan arrogantie vaststellen in mijn bericht, zodra ik als een klant wordt gerespecteerd en niet 4 verschillende uitleg gegeven wordt over een computerfout van Essent , waar ik de dupe van ben geworden !
Probleem is dat het niet de waarheid is. De waarheid is dat u een wanbetaler bent en geen enkel bewijs heeft van een afspraak. Essent heeft deze nooit bevestigd, los dat een betalingsregeling een gunst is. Zelf met NUON prima ervaringen gehad toen ik een achterstand had.

Re: Voel me bedrogen door Essent

Geplaatst: 08 jun 2017 14:27
door deva7
wat is dan te doen aan volgende situatie :

- alle maandbetalingen zijn betaald, op tijd en door incasso afgeboekt van mijn rekening.
- in januari houden wij een bedrag over van 2016. Dus wordt deze bedrag uitbetaald in januari 2017.
- in januari 2017 is de maandbedrag ook betaald
- alle eerdere jaren zijn betaald, geen restschuld etc.
- in februari krijg ik een melding op de site van Essent, dat nog 220 ,- openstaat en dat deze moeten betaald worden.
- op mijn telefonisch contact met Essent werd mij gezegd , dat dit het bedrag van januari en februari is, wat nog open staat.
- ik heb mijn bankafschriften bijgepakt en naast elkaar gelegd. Feit is dat ik jan. en februari betaald heb en ook de volgende maanden tot op heden ,
-Essent beweerd 4 keer een andere reden , hoe deze € 220 te verklaren zijn
- Ik heb meerdere keren afschriften van mijn betalingen , incasso opdrachten naar Essent opgestuurd, maar ze kijken volgens mij helemaal niet op de afschriften ! In plaats daarvan kreeg ik 20 Euro Aanmaankosten erboven op .
- toen heb ik betaald , omdat ik afhankelijk ben van hun energie.
- In de Media Markt werd mij door een medewerker van Essent gezegd dat ik die rekening niet moet betalen , want ze klopt niet.
Hij heeft samen met mij gekeken en ook vastgesteld dat alle betalingen zijn gedaan en deze € 220 volkomen onterecht op
geeist worden.
- Daarom voel ik me door Essent bedrogen, € 220 is voor mij een hoop geld, wat ik nu moest betalen ( daarnaast ook nog het maandelijkse voorschotbedrag betaald )
Dus , wat moet ik nou doen ????

Re: Voel me bedrogen door Essent

Geplaatst: 08 jun 2017 22:25
door sylvesterb
Excuus je bent een topic kaper, dacht dat het nog ging om de TS zijn vraag.
deva7 schreef:wat is dan te doen aan volgende situatie :
-Essent beweerd 4 keer een andere reden , hoe deze € 220 te verklaren zijn
Welke 4 redenen geven ze dan?
deva7 schreef:- In de Media Markt werd mij door een medewerker van Essent gezegd dat ik die rekening niet moet betalen , want ze klopt niet.
Hij heeft samen met mij gekeken en ook vastgesteld dat alle betalingen zijn gedaan en deze € 220 volkomen onterecht op
geeist worden.
En die medewerker heeft toegang tot de systemen van Essent en kan ook vast stellen dat de betaling niet later is gestorneerd?
deva7 schreef: - Daarom voel ik me door Essent bedrogen, € 220 is voor mij een hoop geld, wat ik nu moest betalen ( daarnaast ook nog het maandelijkse voorschotbedrag betaald )
Dus , wat moet ik nou doen ????
Je kunt je klacht melden op www.klachtkompas.nl van de consumentenbond. Zou het wel wat korter houden, je bericht bevat nu veel non informatie. Concreet zegt Essent dat jij niet hebt betaald en jij zegt dat je dubbel hebt betaald, de rest is allemaal niet relevant, zeker niet het verhaal van de medewerker in de Mediamarkt tot zonder enige kennis tot een dergelijke conclusie komt.