Pagina 1 van 2

Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Geplaatst: 14 apr 2017 10:29
door Jacobus2017
Distributieketting TSI motor VW
Help mij en vele andere benadeelden.
Volgens het technische informatie boekje van VW is de Distributieketting onderhoudsvrij en gaat een autoleven mee. Nu heeft mijn auto 118.000 km gereden(nieuw gekocht in 2009) en is de Distributieketting over de tanden versprongen doordat de kettingspanner op zijn einde zat, waardoor er geen spanning staat op de ketting. Dit is natuurlijk een zeer grote constructiefout[/u][/b] van VW. De dealer van VW geeft aan dat ik niet volgens het protocol gehandeld heb. Mijn auto heeft alle onderhoudsbeurten keurig gekregen. Het serviceboekje keurig ingevuld. Mijn reparatiekosten zijn € 4000,--. Nu blijkt dat in 2012 (Radar en Autoweek) al uitgebreid gesproken is over de slechte kwaliteit van de Distributieketting van VW. Mij was daar niets van bekend.
Ik vind dat VW/PON mij had moeten berichten(terug roep actie) dat de Distributieketting van een slechte kwaliteit is. Door VW/PON zit ik nu met een schadepost van € 4000,--
Alleen kan ik niets beginnen tegen het grote machtige VW/PON, maar samen kunnen we wel een vuist maken. Via de media (Radar-Kassa-Autoweek-ANWB) kunnen we ons laten zien en horen.
Reageer massaal.!!!

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Geplaatst: 14 apr 2017 11:28
door NeoDutchio
U denkt dat u veel bereik zal hebben met een auto van 8 jaar oud?
Wie heeft gezegd dat dit een constructiefout is? Wie eist bewijst. Eerst geeft u aan dat de kettingspanner op z'n eind was en nu is ineens de hele ketting van een slechte kwaliteit??? Als het echt zo slecht is geweest had u er geen 8 jaar en 118.000 km mee kunnen rijden.

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Geplaatst: 14 apr 2017 11:33
door Quark
Voer uw kenteken eens bij de RDW in en kijk of er een terugroep actie is geweest.

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Geplaatst: 14 apr 2017 13:42
door riddert
Jacobus2017 schreef:Distributieketting TSI motor VW
Help mij en vele andere benadeelden.
Volgens het technische informatie boekje van VW is de Distributieketting onderhoudsvrij en gaat een autoleven mee. Nu heeft mijn auto 118.000 km gereden(nieuw gekocht in 2009) en is de Distributieketting over de tanden versprongen doordat de kettingspanner op zijn einde zat, waardoor er geen spanning staat op de ketting. Dit is natuurlijk een zeer grote constructiefout[/u][/b] van VW. De dealer van VW geeft aan dat ik niet volgens het protocol gehandeld heb. Mijn auto heeft alle onderhoudsbeurten keurig gekregen. Het serviceboekje keurig ingevuld. Mijn reparatiekosten zijn € 4000,--. Nu blijkt dat in 2012 (Radar en Autoweek) al uitgebreid gesproken is over de slechte kwaliteit van de Distributieketting van VW. Mij was daar niets van bekend.
Ik vind dat VW/PON mij had moeten berichten(terug roep actie) dat de Distributieketting van een slechte kwaliteit is. Door VW/PON zit ik nu met een schadepost van € 4000,--
Alleen kan ik niets beginnen tegen het grote machtige VW/PON, maar samen kunnen we wel een vuist maken. Via de media (Radar-Kassa-Autoweek-ANWB) kunnen we ons laten zien en horen.
Reageer massaal.!!!
In het geval dat de auto alle benodigde servicebeurten gehad heeft, is er ook al eens een nieuwe ketting geplaatst. De vw dealer is namelijk, in tegenstelling tot u, wél op de hoogte van het probleem. Het vervangen van kettingen maakt al jaren deel uit van het reguliere onderhoud.

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Geplaatst: 14 apr 2017 13:49
door stofzuigertje
Ook niet VW dealers dus plaatselijke betere bedrijven vervangen deze zodra ze iets horen.
Zowel de ketting als spanner in dat geval.

Maar als je Kwik Fit of goedkope dubieuze hebt kan dit geld kosten.
De ketting gaat eerst geluid maken voor hij breekt en bij zo weinig KM zou dit vorig jaar al te horen moeten zijn.
Ook is de olie kwaliteit van belang voor levensduur ketting, dus welke garage zat je?

Alle na 2014 vervangen kettingen zijn anders als originele en sinds die tijd is het opgelost, mits de garage dit tijdig uitvoerde en U niet de goedkoopste grote beurt wilde.

Vele doen 1x kleine en 1x grote en bij te duur gaan ze naar een andere...
Dan weten de monteurs ook niet meer wat is gedaan.
VW dealer hoeft dus niet, maar te goedkoop kan geld kosten.

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Geplaatst: 14 apr 2017 13:51
door stofzuigertje
Als hij maar 1 tandje versprongen is kun je soms alleen de ketting met spanner monteren + op tijd zetten.
Of de kleppen geraakt zijn is met compressie test vast te stellen.

Meestal eerst de ketting als niet gebroken op tijd zetten en compressie meten.
Ik kocht ook een Tsi voordelig en de ketting met spanner waren geen €4000,-

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Geplaatst: 14 apr 2017 17:00
door ela
Als u de auto bij de dealer waar u de auto gekocht heeft, heeft laten onderhouden en dat volgens het VW onderhoud schema, dan is de dealer nalatig geweest, zij hadden u moeten informeren over deze fout in de motor. En bij de eerstvolgende beurt de ketting moeten vervangen.
Dat had dus al een paar jaar geleden moeten zijn uitgevoerd, dit moet ook genoteerd zijn in het onderhoud boekje.
U mag van uw dealer verwachten dat zij op de hoogte zijn van alle problemen en daar naar handelen en u informeren.
Men mag er niet van uit gaan dat u op de hoogte bent van technische problemen want niet iedereen is technisch genoeg onderlegd om dit soort meldingen te beoordelen.

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Geplaatst: 14 apr 2017 17:50
door jonis
NeoDutchio schreef:U denkt dat u veel bereik zal hebben met een auto van 8 jaar oud?
Wie heeft gezegd dat dit een constructiefout is? Wie eist bewijst. Eerst geeft u aan dat de kettingspanner op z'n eind was en nu is ineens de hele ketting van een slechte kwaliteit??? Als het echt zo slecht is geweest had u er geen 8 jaar en 118.000 km mee kunnen rijden.
Schoenmaker hou je bij je leest. :lol:

De ketting rekt op waardoor de spanner steeds meer moet aanspannen totdat die is uitgespannen maw op zijn eind.....en dan begint pas de echte problemen. Maar het probleem is dus inderdaad de ketting die van slechte kwaliteit is en al veelvuldig vervangen is, ook met terugroepaktie.
Zoals Quark al aangeeft kan TS bij RDW checken of er voor TS voor zijn auto nog een terugroepaktie openstaat.
Dat zou nl ook kunnen verklaren waarom dealer meldt dat er niet volgens protocol gehandeld is. (ts meldt niet wat dat inhoud ; of het bijv om onderhoud gaat)

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Geplaatst: 15 apr 2017 01:02
door John van Drongelen
Ik heb ook slechte ervaringen met Volkswagen en hun dealers.
Helaas is je auto al te oud voor garantie.
Koop liever geen Volkswagen meer.

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Geplaatst: 17 apr 2017 14:56
door ela
De opmerking van riddert is niet juist, normaal is juist het voordeel van een distributieketting dat deze NOOIT vervangen hoeft te worden.
Een distributieriem die ook wel gebruikt wordt moet vaak wel om de 60 tot 100k km vervangen worden.
Het ketting probleem bij volkswagen ( ook peugeot en mini hebben dat probleem gehad) is een constructiefout en is in de latere generatie motoren opgelost door een riem te monteren die om de zoveel tijd vervangen dient te worden.
Volkswagen schoof toenertijd de kettingfabrikant de schuld in de schoenen, maar als ze bij volkswagen een goede kwaliteitscontrole hebben dan had dat probleem al bij de eerste productie op moeten vallen.

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Geplaatst: 17 apr 2017 16:11
door jonis
ela schreef:De opmerking van riddert is niet juist, normaal is juist het voordeel van een distributieketting dat deze NOOIT vervangen hoeft te worden.
Een distributieriem die ook wel gebruikt wordt moet vaak wel om de 60 tot 100k km vervangen worden.
Het ketting probleem bij volkswagen ( ook peugeot en mini hebben dat probleem gehad) is een constructiefout en is in de latere generatie motoren opgelost door een riem te monteren die om de zoveel tijd vervangen dient te worden.
Volkswagen schoof toenertijd de kettingfabrikant de schuld in de schoenen, maar als ze bij volkswagen een goede kwaliteitscontrole hebben dan had dat probleem al bij de eerste productie op moeten vallen.

Wat Riddert zegt is wel korrekt.
Bij de auto's van VW zijn bij de TSI motoren met ketting terugroepakties geweest en als je het regulier onderhoud derhalve bij VW had laten uitvoeren zou dan ook inmiddels de ketting vervangen moeten zijn.
MAW welke auto heeft TS, waar wordt het onderhoud gedaan en staat de terugroepaktie (RDW.NL) nog open?

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Geplaatst: 17 apr 2017 16:38
door Quark
jonis schreef:
ela schreef:De opmerking van riddert is niet juist, normaal is juist het voordeel van een distributieketting dat deze NOOIT vervangen hoeft te worden.
Een distributieriem die ook wel gebruikt wordt moet vaak wel om de 60 tot 100k km vervangen worden.
Het ketting probleem bij volkswagen ( ook peugeot en mini hebben dat probleem gehad) is een constructiefout en is in de latere generatie motoren opgelost door een riem te monteren die om de zoveel tijd vervangen dient te worden.
Volkswagen schoof toenertijd de kettingfabrikant de schuld in de schoenen, maar als ze bij volkswagen een goede kwaliteitscontrole hebben dan had dat probleem al bij de eerste productie op moeten vallen.

Wat Riddert zegt is wel korrekt.
Bij de auto's van VW zijn bij de TSI motoren met ketting terugroepakties geweest en als je het regulier onderhoud derhalve bij VW had laten uitvoeren zou dan ook inmiddels de ketting vervangen moeten zijn.
MAW welke auto heeft TS, waar wordt het onderhoud gedaan en staat de terugroepaktie (RDW.NL) nog open?
Ook een goede onafhankelijke garagist houdt terug roep acties in de gaten.

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Geplaatst: 22 mei 2018 12:22
door werner_passat
Mijn volkswagen passat heeft eind april 2018 ook een versprongen distributie ketting gehad. Ik las op hier en op de website van autoweek en bild dat deze problemen zich vaker voordoen door zeer slechte kwaliteit van distributie kettingen. De ketting zou nooit vervangen hoeven te worden en er zou pas na 10 jaar een controle nodig zijn volgens de VW. Mijn Auto passat B7 is van eind 2011 en dus nog geen 7 jaar oud met 140.000km op de teller.
Ik heb volkswagen nederland gebeld maar ze verwezen me voor eventuele coulance regeling naar een plaatselijke dealer, de plaatselijke dealer was echter niet bereidt korting te geven op de reparatie .

Ik ben zeer teleurgeseld in volkswagen en zal nooit meer een volkswagen aanschaffen.

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Geplaatst: 05 jun 2018 16:14
door daml
Identiek verhaal. Op weg naar ons vakantie-adres in Oostenrijk viel onze Touran uit 2009 met 1,4TSi motor stil. Volgens Oostenrijkse wegenwacht problemen met de distributieketting. Laten repareren in Oostenrijk door VW dealer Huber in Zell am Ziller. Geen keuze, moesten ook nog naar huis. Kosten maar liefst ruim 5000 euro!! Thuis in Nederland op internet gelezen over problemen met de ketting, al sinds 2010. Voor mij was dit echter totaal nieuw. Nooit door VW voor gewaarschuwd, en bij de onderhoudsbeurten door VW garage Van den Udenhout in Eindhoven nooit iets van te horen gekregen. Nu geeft van den Udenhout niet thuis. Wat kan ik nu nog??

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Geplaatst: 13 jul 2018 08:15
door drseka
Ik heb een Tiguan uit begin 2013 met 85.000 km op de teller. Bij mij doet zich een zelfde probleem voor. Ik heb op de site van RDW gekeken, maar kan geen terugroepactie vinden. Heb nu flinke discussie met de dealer. Mijn auto is altijd bij de dealer onderhouden.

Update: inmiddels van mijn dealer een voorstel ontvangen. Materialen worden 100% vergoed en uren 70%. Komt voor mij neer op ca 350 euro. Daar kan ik mee leven!

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Geplaatst: 13 jul 2018 11:27
door stofzuigertje
Net een Audi gekocht met TSI Motor, zelfde probleem......
Maar dat was te horen en niet gebroken of versprongen!

Dit was koopje met 183.000 dealer onderhouden en voor handel gedumpt!
Na ophalen olie monster genomen en opgestuurd, dit was 10W40 en geen longlife 0W30 die voorgeschreven was!
Als je tijdens de jaarlijkse beurt goed luisterde en deze gewoon vervang, zowel ketting als spanner, en niet de ketting maar spanner is probleem.
Als die bij koude motor klapperde rekt de ketting!

Ik heb geen originele maar andere set gekocht en deze is bij koude motor geruislozer.
Het probleem is dus niet de ketting maar de spanner en hoe deze werkte.
Een Oost Europees merk imitatie heeft andere spanners en dan gaat de normale ketting wel langer mee!
Door vervuiling en/of te dikke olie gaan ze stuk.
Vele vullen bij met 5W30 en dat gaf al problemen.

Na vervangen van Ketting en Spanner door totaal nader type, niet van VAG groep is het wel opgelost!
Bij preventief vervangen is het voor €350 mogelijk!

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Geplaatst: 13 jul 2018 12:59
door Cornelis7
daml schreef:Thuis in Nederland op internet gelezen over problemen met de ketting, al sinds 2010. Voor mij was dit echter totaal nieuw. Nooit door VW voor gewaarschuwd, en bij de onderhoudsbeurten door VW garage Van den Udenhout in Eindhoven nooit iets van te horen gekregen. Nu geeft van den Udenhout niet thuis. Wat kan ik nu nog??
Misschien samen met anderen een claim opzetten, net zoals dat bij financiële wanproducten van banken en verzekeraars gebeurd is. Want gezien de gang van zaken bij de diesel-oplichterij door VW, verwacht ik hier ook weinig van VW zelf.
Tros Radar heeft overigens over falende distributiekettingen wel een TV-uitzending gemaakt: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... urbomotor/ maar dit betrof kettingen van Citroën, Peugeot als Mini:
Nu Radar aandacht aan de problemen rond de THP motor besteedt hebben zowel Citroën, Peugeot als Mini toegezegd dat ze de kosten voor reparaties die verband houden met de THP motor op zich te nemen.
Eigenlijk zou Radar ook de kettingen van VW plus dochters moeten tonen op TV. Of is dat al gebeurd?

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Geplaatst: 13 jul 2018 14:51
door stofzuigertje
De Fiat 1.3 diesels die ook in diverse andere merken zijn gemonteerd hadden zelfde problemen.

Ik koop ze graag voordelig op en als de motor niet stuk geslagen is, dus na controle een gemodificeerde totaal andere uit Oost Europa monteren die wel heel bleef.... dus geen originele meer maar een totaal andere spanner want niet de ketting maar de spanner is het echte probleem.

De versprongen ketting of breuk is slechts het gevolg van.....

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Geplaatst: 24 jul 2018 21:52
door mirlam
er zijn ook positieve berichten .
Zo heb ik een vw golf 2009 En kreeg ook distrubitieketting problemen. En ging hiervoor naar garage century winschoten. Hun gaven mij het advies een email te schrijven naar Pon.
Zonder moeilijk te doen wilden hun de auto repareren tegen een coulance regeling.
De reparatie koste totaal €1500 waarvan ik €250 moest betalen.
Zo kan het dus ook.

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Geplaatst: 08 aug 2018 16:33
door HansDgr
Mirlam,

Ik heb hetzelfde probleem met de vw golf uit 2009, aan Pon een mail gestuurd die mij doorstuurde naar vw nederland.
Met wie heb jij een oplossing getroffen? (heb je eventueel een mailadres van die persoon)?