LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vlucht-vertraagd.nl: niks gedaan, wel claim van 125 euro
-
Vlucht-vertraagd.nl: niks gedaan, wel claim van 125 euro
Goedenavond,
Na een vervelende lange vertraging heb ik bij luchtvaartmaatschappij Ryanair een claim ingediend.
Ik had recht op een bedrag van 500 euro.
Aangezien de reactie van Ryanair erg lang op zit liet wacht heb ik, op advies van enkele collega's, een claim ingediend bij vlucht-vertraagd.nl.
Enkele dagen later kreeg ik vanuit Ryanair alsnog akkoord dat de claim akkoord was bevonden en ik het volledige bedrag uitgekeerd zou krijgen.
Dit was in een reactie op mijn (rechtstreekse) aanvraag bij Ryanair, dit is dus geheel buiten vlucht-vertraagd.nl omgegaan.
Toen vlucht-vertraagd.nl mij een mail stuurde dat ze actie gingen ondernemen, heb ik hierop gereageerd dat ik de claim al uitgekeerd zou krijgen en dat ze geen stappen hoefde te nemen.
Hierop heb ik alsnog een factuur van 25% van het uitgekeerde bedrag gekregen van vlucht-vertraagd.nl.
Deze factuur hebben ze mij dus gestuurd zonder ook maar een klein deel uitgemaakt te hebben van het uitkeren van mijn claim.
Ze beroepen zich hierbij op het volgende:
35. Alle gelden ten aanzien van de Claim die worden geïncasseerd bij de Luchtvaartmaatschappij na het aangaan van de Overeenkomst, zullen worden gezien als geïncasseerd door inspanningen van Green Claim, ongeacht of de gelden (mede) zijn geïncasseerd door inspanningen van de Cliënt. Green Claim is ten aanzien van de van de Luchtvaartmaatschappij ontvangen gelden in alle gevallen gerechtigd tot 25% van de geïncasseerde bedragen.
Nu is mijn vraag: Staan ze hier eigenlijk wel echt in hun recht?
Wie zou mij kunnen adviseren?
Na een vervelende lange vertraging heb ik bij luchtvaartmaatschappij Ryanair een claim ingediend.
Ik had recht op een bedrag van 500 euro.
Aangezien de reactie van Ryanair erg lang op zit liet wacht heb ik, op advies van enkele collega's, een claim ingediend bij vlucht-vertraagd.nl.
Enkele dagen later kreeg ik vanuit Ryanair alsnog akkoord dat de claim akkoord was bevonden en ik het volledige bedrag uitgekeerd zou krijgen.
Dit was in een reactie op mijn (rechtstreekse) aanvraag bij Ryanair, dit is dus geheel buiten vlucht-vertraagd.nl omgegaan.
Toen vlucht-vertraagd.nl mij een mail stuurde dat ze actie gingen ondernemen, heb ik hierop gereageerd dat ik de claim al uitgekeerd zou krijgen en dat ze geen stappen hoefde te nemen.
Hierop heb ik alsnog een factuur van 25% van het uitgekeerde bedrag gekregen van vlucht-vertraagd.nl.
Deze factuur hebben ze mij dus gestuurd zonder ook maar een klein deel uitgemaakt te hebben van het uitkeren van mijn claim.
Ze beroepen zich hierbij op het volgende:
35. Alle gelden ten aanzien van de Claim die worden geïncasseerd bij de Luchtvaartmaatschappij na het aangaan van de Overeenkomst, zullen worden gezien als geïncasseerd door inspanningen van Green Claim, ongeacht of de gelden (mede) zijn geïncasseerd door inspanningen van de Cliënt. Green Claim is ten aanzien van de van de Luchtvaartmaatschappij ontvangen gelden in alle gevallen gerechtigd tot 25% van de geïncasseerde bedragen.
Nu is mijn vraag: Staan ze hier eigenlijk wel echt in hun recht?
Wie zou mij kunnen adviseren?
-
Re: Vlucht-vertraagd.nl: niks gedaan, wel claim van 125 euro
Ja, ze staat in hun recht. U heeft hun de opdracht gegeven en daarmee bent u akkoord gegaan met hun voorwaarden. Dat u zelf ook al dingen ondernomen heeft is niet relevant, de opdracht was al geplaatst.
Je kunt gewoon een beroep doen op het herroepingsrecht dat je hebt bij een koop op afstand of colportage. Het herroepingsrecht start op het moment dat je de overeenkomst sluit en wordt verlengt naar 12 maanden indien je hierop niet gewezen bent of het Europese modelformulier niet hebt ontvangen.
Koop op afstand? Er is niets verkocht, maar een dienst geleverd.
Ik ben gewend aan de term, in de wet heet het "overeenkomst op afstand".
dat klinkt beter
De vraag is dus of de termijn al is verstreken. Zo ja, heb je pech, zo niet: ontbinden.
De vraag is dus of de termijn al is verstreken. Zo ja, heb je pech, zo niet: ontbinden.
De vraag is of er gewezen is op het herroepingsrecht, de voorwaarden en het modelformulier zijn verstrekt? Ik heb sterke aanwijzingen dat het antwoord nee gaat zijn.
Overigens heeft TS al ontbonden.
Overigens heeft TS al ontbonden.
ruben-tukker schreef:Enkele dagen later kreeg ik vanuit Ryanair alsnog akkoord dat de claim akkoord was bevonden en ik het volledige bedrag uitgekeerd zou krijgen.
Daarom heb ik alleen gesproken over "de termijn", al zullen die 12 maanden nog niet om zijn
Of de mededeling van TS expliciet genoeg was om als ontbinding gezien is, vraag ik me af...
Of de mededeling van TS expliciet genoeg was om als ontbinding gezien is, vraag ik me af...
Met dat eerste heb je een punt. Voor het tweede geld dat de consument geen juridisch taal hoeft te bezigen. Gelet op overweging 44 en de Leidraad consumentenrechten, pp. 48-49, ben ik van mening dat volstaat dat de consument heeft verklaard dat hij het product of de diensten niet meer hoeft. Het kan natuurlijk geen kwaad om het voor alle zekerheid nog eens over te doen.