LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Prijsverschillen boxsprings
Prijsverschillen boxsprings
Met mijn industriële achtergrond ben ik zeker in staat de kwaliteit van bedden en boxsprings te beoordelen. De afgelopen 25 jaar is de beddenindustrie veranderd in een marketing industrie. De hoeveel materiaal waar her werkelijk om gaat is zienderogen terug gelopen. Het aandeel reclame en marketing echter fors gestegen. Uiteindelijk gaat het de klant er om wat hij koopt en niet hoeveel plaatjes er in de media verschijnen. Matrassen en boxsprings bestaan uit materialen die door elke producent ergens gekocht worden. Of het nu om schuim gaat of veren of latex of verdere materialen, uiteindelijk komen ze uit enkele bronnen. Vergelijk het maar eens met fietsen. Het frame wordt wellicht nog zelf in elkaar gelast maar de tandwielen, versnellingen, motor en andere onderdelen komen uit dezelfde bron. Wel is het belangrijk welke kwaliteit er wordt ingekocht. En daar draait het nu om! Aangezien er een steeds hogere marge nodig is om Google tevreden te stellen, eigen campagne te sturen, de winkelier hun glazen paleis gedurende Pasen open te houden, wordt er bespaard op materiaal kosten. Ergens een logische keuze. Maar u als consument krijgt steeds minder waar voor uw geld.
Bij de productie van kleding gaat deze vlieger al heel lang op. Als u een merkproduct aanschaft krijgt u gemiddeld nog maar 8-10% van de waarde in product. Bij goedkope merken of producten ligt dit percentage veel hoger. Maar daar zitten verhoudingsgewijs weer veel eenvoudiger grondstoffen in.
De meeste producenten van boxspring bedden gebruiken schuim en veren om het bed op te bouwen. Er zijn vele variaties mogelijk maar uiteindelijk heeft schuim een beperkte levensduur. Dat merkt u aan uw bankstel, uw autostoel etc. na verloop van een paar jaar zakt de boel in. de veren gaan nog wel enige tijd mee maar de constructie wordt instabiel en uw bed lig niet meer prettig. Dit wordt ondervangen door de consument er op te wijzen dat het 'verstandig' zou zijn elke paar jaar een nieuw bed aan te schaffen. de vraag is dan: voor wie is dat verstandig? of zou het niet beter zijn een bed aan te schaffen met een betere constructie? Zoals de matras van oma van vroegen die na 40 jaar nog steeds prima lag? Hoe kan het dat oma wel een goede koop kon doen maar de gemiddelde klant van heden blijkbaar niet?
Het heeft alles te maken met de voorbereiding van uw aankoop.
Ik kan u daarbij enkele tips geven:
Wilt u duurzaamheid dan geen matrassen of boxsprings met schuim kopen.
Kijk naar de verwerking en laat u geen appels voor citroenen verkopen.
Meest duurzame matrassen hebben een stalen veersysteem.
Veersystemen die van kant tot kant doorlopen zijn het meest duurzaam.
Koop een combinatie van matras en topmatras. De matras kan daardoor iets harder zijn waarbij de topmatras meer comfort biedt.
Kijk een naar natuurlijke materialen. Handgemaakt bedden van natuurlijke materialen zijn er in meerdere prijsklassen te koop.
Alle schuimen , met uitzondering van latex, hebben een polyurethaan basis. U ligt dus op een zak chemie. probeer dat zo veel mogelijk te vermijden.
Van alle latex is slechts een zeer klein gedeelte natuurlatex. Ook deze matrassen hebben niet het eeuwige leven.
Vroeger was alles beter zegt men wel. Echter hadden we vroeger het vulselbesluit waarin was vastgelegd wanneer een bepaald product een bepaalde naam mocht dragen. Sinds die regelgeving is losgelaten mag alles blijkbaar een mooie naam dragen.
Op internet zijn vele antwoorden te vinden.
Mocht u er nog steeds niet uitkomen dan hoor uw verdere vragen graag.
Bij de productie van kleding gaat deze vlieger al heel lang op. Als u een merkproduct aanschaft krijgt u gemiddeld nog maar 8-10% van de waarde in product. Bij goedkope merken of producten ligt dit percentage veel hoger. Maar daar zitten verhoudingsgewijs weer veel eenvoudiger grondstoffen in.
De meeste producenten van boxspring bedden gebruiken schuim en veren om het bed op te bouwen. Er zijn vele variaties mogelijk maar uiteindelijk heeft schuim een beperkte levensduur. Dat merkt u aan uw bankstel, uw autostoel etc. na verloop van een paar jaar zakt de boel in. de veren gaan nog wel enige tijd mee maar de constructie wordt instabiel en uw bed lig niet meer prettig. Dit wordt ondervangen door de consument er op te wijzen dat het 'verstandig' zou zijn elke paar jaar een nieuw bed aan te schaffen. de vraag is dan: voor wie is dat verstandig? of zou het niet beter zijn een bed aan te schaffen met een betere constructie? Zoals de matras van oma van vroegen die na 40 jaar nog steeds prima lag? Hoe kan het dat oma wel een goede koop kon doen maar de gemiddelde klant van heden blijkbaar niet?
Het heeft alles te maken met de voorbereiding van uw aankoop.
Ik kan u daarbij enkele tips geven:
Wilt u duurzaamheid dan geen matrassen of boxsprings met schuim kopen.
Kijk naar de verwerking en laat u geen appels voor citroenen verkopen.
Meest duurzame matrassen hebben een stalen veersysteem.
Veersystemen die van kant tot kant doorlopen zijn het meest duurzaam.
Koop een combinatie van matras en topmatras. De matras kan daardoor iets harder zijn waarbij de topmatras meer comfort biedt.
Kijk een naar natuurlijke materialen. Handgemaakt bedden van natuurlijke materialen zijn er in meerdere prijsklassen te koop.
Alle schuimen , met uitzondering van latex, hebben een polyurethaan basis. U ligt dus op een zak chemie. probeer dat zo veel mogelijk te vermijden.
Van alle latex is slechts een zeer klein gedeelte natuurlatex. Ook deze matrassen hebben niet het eeuwige leven.
Vroeger was alles beter zegt men wel. Echter hadden we vroeger het vulselbesluit waarin was vastgelegd wanneer een bepaald product een bepaalde naam mocht dragen. Sinds die regelgeving is losgelaten mag alles blijkbaar een mooie naam dragen.
Op internet zijn vele antwoorden te vinden.
Mocht u er nog steeds niet uitkomen dan hoor uw verdere vragen graag.
Re: Prijsverschillen boxsprings
Vroeger was alles beter !!!Nesth schreef: Mocht u er nog steeds niet uitkomen dan hoor uw verdere vragen graag.
Het verschil met 'vroeger' is dat als het net zo als 'vroeger' zou zijn, het nu onbetaalbaar zou zijn.
(Bijna) alles wat u schrijft klopt.
Alles wat u schrijft is echter algemeen bekend en eigenlijk verteld u helemaal niets nieuws.
En de vraag is, waarom dit betoog ?
-
Ooit was het waterbed een topper, nu zijn het de boxspring-slaapsystemen en stort zich de slimme ondernemer met net zo slimme marketingacties hierop. Ook de traditionele bedden en matrassen-producenten willen de niet meer te stoppen opkomende vraag niet verpassen en doen zonder kritisch commentaar mee aan deze hype.
Voor mij primair de vraag of de boxspring werkelijk het optimaalste systeem is (optimaal qua kunnen uitrusten en/of als statussymbool) en de vraag aan u (u biedt zichzelf aan), of de lekker gemaakte consument ergens een houvast heeft bij al deze hemelse bedden aan een langer bestaand en geloofwaardig keurmerk? en of we de technische en onafhankelijke tests van de Consumentenbond kunnen vertrouwen? Dan zou de moeilijke keus onderbouwd een stuk eenvoudiger kunnen zijn.
Voor mij primair de vraag of de boxspring werkelijk het optimaalste systeem is (optimaal qua kunnen uitrusten en/of als statussymbool) en de vraag aan u (u biedt zichzelf aan), of de lekker gemaakte consument ergens een houvast heeft bij al deze hemelse bedden aan een langer bestaand en geloofwaardig keurmerk? en of we de technische en onafhankelijke tests van de Consumentenbond kunnen vertrouwen? Dan zou de moeilijke keus onderbouwd een stuk eenvoudiger kunnen zijn.
Eerst even een reactie op scontra: de consumenten die ik spreek hebben allemaal, zonder uitzondering, dezelfde vragen. Dus leeft het blijkbaar.
Dan een reactie op hänschen klein: zoveel mensen zoveel zinnen. Het ideale bed voor iedereen bestaat dus niet. Of je moet jezelf een bed laten aanmeten. Dat is duurder en niet voor iedereen weggelegd. Boxspring heeft niets met status te maken. Bij sommige ketens koop je al een boxspring voor €350
Het verschil zit in de details.
Dan een reactie op hänschen klein: zoveel mensen zoveel zinnen. Het ideale bed voor iedereen bestaat dus niet. Of je moet jezelf een bed laten aanmeten. Dat is duurder en niet voor iedereen weggelegd. Boxspring heeft niets met status te maken. Bij sommige ketens koop je al een boxspring voor €350
Het verschil zit in de details.
-
@Nesth, uw aanbeveling is dus om 'de details' op het internet te zoeken, te vinden en dan een beslissing te nemen. Waarom dan deze topic? Op mijn vragen gaat u helemaal niet in ...
Ikea is bepaald niet duurste maar wel 25 jaren garantie, maar hoe ziet jou matras eruit als je het 25 jaren lang gebruikt......
Wel zijn de merken vaak gelijk aan huismerk, soms iets andere tijk en juist daar, van synthetische zweterige tot niet slijtvast katoen.
Een mengsel heeft mijn voorkeur maar ook daar zit verschil tussen.
Net als de veren, roestvrije of die na enkele jaren en beetje vocht wegens roest gaan piepen.
Ook de bevestiging veren onderling bepalen of je muzikale of rustige matras over houd.
En de beste, die bestaat niet want mijn persoonlijke voorkeur is niet gelijk aan de rest van alle andere Nederlanders.
Wel zijn de merken vaak gelijk aan huismerk, soms iets andere tijk en juist daar, van synthetische zweterige tot niet slijtvast katoen.
Een mengsel heeft mijn voorkeur maar ook daar zit verschil tussen.
Net als de veren, roestvrije of die na enkele jaren en beetje vocht wegens roest gaan piepen.
Ook de bevestiging veren onderling bepalen of je muzikale of rustige matras over houd.
En de beste, die bestaat niet want mijn persoonlijke voorkeur is niet gelijk aan de rest van alle andere Nederlanders.
Leg dat maar eens uit aan deze industriële ontwerper. Overigens kocht ik in het waterbeddentijdperk een boxspring. En heb em nog steeds. Alleen de toppers zijn vervangen. Kwaliteitje hoor....Nesth schreef:Met mijn industriële achtergrond ben ik zeker in staat de kwaliteit van bedden en boxsprings te beoordelen. ...
Mits hij niet lek gaat, (eigen schuld/verhuizing zelf gedaan) en je de stroom rekening niet te hoog vind, dikke topper isoleerde... had ik eerder moeten weten!
Maar ja, hij denkt aan box constructie en de plastic zak/doos noemt hij maar niets.
Waterbed is fijn maar nu lattenbodem verstelbaar voor TV kijken zonder hem tegen plafond te hangen, en gewoon pokkeding matrasje erop!
Maar ja, hij denkt aan box constructie en de plastic zak/doos noemt hij maar niets.
Waterbed is fijn maar nu lattenbodem verstelbaar voor TV kijken zonder hem tegen plafond te hangen, en gewoon pokkeding matrasje erop!
Dus als ik het goed begrijp moeten wij weer terug naar de Divan de voorloper van de huidige boxspring. Dan weet u beslist hoe deze gemaakt werden .
Singelband aaa springveren , koppelen , afdekken met vullinnen ,crin vegetal aan brengen drie maal rondom afnaaien ,laddersteek niet vergeten, paardehaar uitvullen ,afdekken met blauwe wattern ,,wit mag ook maar wel een stukje duurder ,stoffeerkatoen aan brengen en een mooie damast als tijk aan brengen. Of bedoeld u kapok matras geheel met de hand gemaakt.
Er is absoluut niets mis met moderne materialen, mits goed en vakkundig verwerkt. Maarja dat dubbeltje speelt mee.
Het grote probleem is dat veel consumenten voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Een goede verkoper met liefde voor het vak en in tweede plaats aan zin winst denkt kan een goede matras / boxspring aanraden.
Ben benieuwt hoelang u in het vak zit en hoe oud u bent , mag via pm
Singelband aaa springveren , koppelen , afdekken met vullinnen ,crin vegetal aan brengen drie maal rondom afnaaien ,laddersteek niet vergeten, paardehaar uitvullen ,afdekken met blauwe wattern ,,wit mag ook maar wel een stukje duurder ,stoffeerkatoen aan brengen en een mooie damast als tijk aan brengen. Of bedoeld u kapok matras geheel met de hand gemaakt.
Er is absoluut niets mis met moderne materialen, mits goed en vakkundig verwerkt. Maarja dat dubbeltje speelt mee.
Het grote probleem is dat veel consumenten voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Een goede verkoper met liefde voor het vak en in tweede plaats aan zin winst denkt kan een goede matras / boxspring aanraden.
Ben benieuwt hoelang u in het vak zit en hoe oud u bent , mag via pm
Keurmerken zijn niet onomstreden en de details van de test niet openbaar. Ik zou de CO2 foot print meegenomen willen zien. Het blijft mij telkens weer verbazen dat een matras van de firma A met veren van de firma B opeens beter is dan de matras van C met veren van B.
Hierdoor zie je door de bomen het bos niet meer.
Maar iemand die een topmerk bed koopt heeft vaak een andere overweging dan diegene die een Ikea koopt. Wel moet ik zeggen dat de prijs/kwaliteitsverhouding bij Ikea niet slecht is.
Hierdoor zie je door de bomen het bos niet meer.
Maar iemand die een topmerk bed koopt heeft vaak een andere overweging dan diegene die een Ikea koopt. Wel moet ik zeggen dat de prijs/kwaliteitsverhouding bij Ikea niet slecht is.
Ik merk dat er een paar verkopers op deze topic gedoken zijn. Op zich prima maar het geeft dezelfde hakken in het zand houding.
Dit onderwerp is bedoeld om de consument wijzer te maken. Er zijn te veel superlatieven in beddenland en te weinig info.
Na 40 jaar ervaring weet ik wel waar ik het over heb. En deze tijd heb ik niet thuis achter de toonbank verbracht maar daarbij heel wat bedrijven mogen zien.
Terug naar de kwaliteit.
Ik stel voor een test te doen. Voordat u een nieuwe matras of boxspring koopt drukt u met uw knie de hoek van de matras een keer of drie in.
Op deze wijze wordt gelijk duidelijk hoe snel het schuim in de kanten degenereert.
Dit geeft een eerste indruk hoe resistent de constructie is.
Overigens behoren veersystemen die in een metalen constructie aan elkaar verbonden zijn (bonnell) tot de goedkoopste kwaliteit die er bestaat. Het is instabiel en gaat inderdaad geluid maken
Dit onderwerp is bedoeld om de consument wijzer te maken. Er zijn te veel superlatieven in beddenland en te weinig info.
Na 40 jaar ervaring weet ik wel waar ik het over heb. En deze tijd heb ik niet thuis achter de toonbank verbracht maar daarbij heel wat bedrijven mogen zien.
Terug naar de kwaliteit.
Ik stel voor een test te doen. Voordat u een nieuwe matras of boxspring koopt drukt u met uw knie de hoek van de matras een keer of drie in.
Op deze wijze wordt gelijk duidelijk hoe snel het schuim in de kanten degenereert.
Dit geeft een eerste indruk hoe resistent de constructie is.
Overigens behoren veersystemen die in een metalen constructie aan elkaar verbonden zijn (bonnell) tot de goedkoopste kwaliteit die er bestaat. Het is instabiel en gaat inderdaad geluid maken
Als u mij bedoeld , ik ben al 3 jaar geleden gestopt .
U zegt dat schuim eigenlijk niet geschikt is voor boxspring- matrassen , wat is volgens u dan wel geschikt ?.
Welke type matras van Oma was dan beter , Bedoeld u zeegras , stro , kapok of binnenveringmatrassen gemaakt van springveren die ook in de meubels zaten . kan u vertellen dat ik ze allemaal gemaakt hebt .
U zegt dat schuim eigenlijk niet geschikt is voor boxspring- matrassen , wat is volgens u dan wel geschikt ?.
Welke type matras van Oma was dan beter , Bedoeld u zeegras , stro , kapok of binnenveringmatrassen gemaakt van springveren die ook in de meubels zaten . kan u vertellen dat ik ze allemaal gemaakt hebt .
Naast de genoemde types had je ook vlok, wol en katoenen matrassen. Later ook wel futons genoemd. In matrassen zaten overigens geen koppelveren maar een zachtere variant.
Vanwege prijs en productie voordelen is men vanaf de jaren 60 met schuim begonnen.
Alhoewel de kwaliteit daarvan wel is verbeterd heeft schuim nog wel een veerkracht reductie van 3 tot 8% per jaar. De goedkopere types zelfs nog meer. Stalen veersystemen lopen veel minder in kwaliteit terug. Dus sowieso voor een bonnell of pocket veer gaan.
Vanwege prijs en productie voordelen is men vanaf de jaren 60 met schuim begonnen.
Alhoewel de kwaliteit daarvan wel is verbeterd heeft schuim nog wel een veerkracht reductie van 3 tot 8% per jaar. De goedkopere types zelfs nog meer. Stalen veersystemen lopen veel minder in kwaliteit terug. Dus sowieso voor een bonnell of pocket veer gaan.
En wat voor materiaal zit er ook alweer over de metalen veren? Juist.
Je inzicht en uitleg zijn merkwaardig te noemen.
Je inzicht en uitleg zijn merkwaardig te noemen.
vlok, wol en katoenen matrassen
Wat verstaat u onder Vlok ?
Katoen wordt niet als vulling gebruikt Alleen als tijk neemt namelijk goed vocht op.
Wol word niet als vulling gebruikt ,alleen als afdeklaag van ca 1 cm.
Bij de nomaden werden wel wol en kamelenhaar gebruikt maar kun je niet vergelijken met matrassen in Europa .Werd op een hoop gedaan en deken overgelegd .
koppelveren maar een zachtere variant
IK heb geen dikte genoemd alleen een aanduiding ,heb je wel eens in de rug van een van de jaren 30 gekeken juist dunne vering . En ja ik heb de veren 3 maanden geleden in een antieke stoel op gemaakt .
Trouwens mos werd vroeger gebruikt in kussens /peluw
Graag tot uw dienst
Wat verstaat u onder Vlok ?
Katoen wordt niet als vulling gebruikt Alleen als tijk neemt namelijk goed vocht op.
Wol word niet als vulling gebruikt ,alleen als afdeklaag van ca 1 cm.
Bij de nomaden werden wel wol en kamelenhaar gebruikt maar kun je niet vergelijken met matrassen in Europa .Werd op een hoop gedaan en deken overgelegd .
koppelveren maar een zachtere variant
IK heb geen dikte genoemd alleen een aanduiding ,heb je wel eens in de rug van een van de jaren 30 gekeken juist dunne vering . En ja ik heb de veren 3 maanden geleden in een antieke stoel op gemaakt .
Trouwens mos werd vroeger gebruikt in kussens /peluw
Graag tot uw dienst
In goede stalen veren zit een hoog staal gehalte. De goedkopere versie is daarom minder resistent.
Maar dat rechtvaardigt nog geen grote prijsverschillen. Overigens hebben stalen veren een verzachting van 0,4 tot 1,5 % per jaar.
Veel stabieler dus.
Maar dat rechtvaardigt nog geen grote prijsverschillen. Overigens hebben stalen veren een verzachting van 0,4 tot 1,5 % per jaar.
Veel stabieler dus.
Waarom denk ik toch hij maakt reklame voor zijn eigen bedrijf.
-
Ik denk eerder aan een gepensioneerde werknemer die zijn job is gaan missen en zich thuis zit te vervelen.
... en jawel, er is een grote kloof tussen vakmanschap en marketingtheorie.
De consument kan het verschil niet duidelijk herkennen en wanneer topsporters op lokatie op een bepaalde gesponsorde matras prima kunnen slapen en dat hoeft natuurlijk niet dezefde Ikea-matras te zijn die de Consumentenbond als beste heeft getest. Ik vind het overigens vreemd, dat er zo weinig professionele matrassen door orthopedisten, reumatologen, ziekenhuizen en dergelijke inrichtingen worden aanbevolen. Je zou toch aannemen dat hier wetenschappelijk onderbouwde en praktische kennis voorhanden moest zijn ... ?
... en jawel, er is een grote kloof tussen vakmanschap en marketingtheorie.
De consument kan het verschil niet duidelijk herkennen en wanneer topsporters op lokatie op een bepaalde gesponsorde matras prima kunnen slapen en dat hoeft natuurlijk niet dezefde Ikea-matras te zijn die de Consumentenbond als beste heeft getest. Ik vind het overigens vreemd, dat er zo weinig professionele matrassen door orthopedisten, reumatologen, ziekenhuizen en dergelijke inrichtingen worden aanbevolen. Je zou toch aannemen dat hier wetenschappelijk onderbouwde en praktische kennis voorhanden moest zijn ... ?
Juist. Zouden het daarom ook "stalen veren" worden genoemd? Je industriële achtergrond is niet zo geweldig als je wilt doen voorkomen. In het huidige nieuwe staal zit veel chroom en koolstof. En ijzer,duh. Wat probeer je nu eigenlijk te bereiken met dit topic? Is er iets mis met een oude aankoop?Nesth schreef:In goede stalen veren zit een hoog staal gehalte..
Ik lig trouwens op paardenhaar. Maar ook daar ligt iets van foam ofzo overheen. En de Zomertopper heeft een aerodinges met 30G schuimlaagje, de warme dikke Wintertopper heeft volgens mij alleen een SG40 inhoud. Vind je allemaal niks? Ligt heerlijk hoor.
Leuk zo'n topic waarin we een wedstrijdje verplassen doen.
Nutteloos verder, maar wel vermakelijk.
Bottomline : een matras is pas goed wanneer deze voor jarenlange goede nachtrust zorgt.
En voor elk mens kan dat een andere matras met andere specificaties betekenen.
Dan heb je als leek het advies nodig van een verkoper, en die moet je vertrouwen omdat je het zelf niet weet.
En dan komt marketing om de hoek kijken.
Zo. Nog meer nutteloze proza.
Nutteloos verder, maar wel vermakelijk.
Bottomline : een matras is pas goed wanneer deze voor jarenlange goede nachtrust zorgt.
En voor elk mens kan dat een andere matras met andere specificaties betekenen.
Dan heb je als leek het advies nodig van een verkoper, en die moet je vertrouwen omdat je het zelf niet weet.
En dan komt marketing om de hoek kijken.
Zo. Nog meer nutteloze proza.