De Slimme meter, benaderd door Enexis
Geplaatst: 25 apr 2017 15:42
Geacht testpanel.
Het is al weer even geleden maar juist voor het sluiten van inschrijving over een klacht van de slimme meter het volgende.
1 Nadat ik mij had aangemeld kreeg ik van radar keurig een bericht dat mijn klacht was neergelegd bij Enexis
2 Vandaag werd ik in door Enexis benaderd dat men mijn klacht zeer serieus te nemen.
3 Kreeg allerlei adviezen allemaal goed bedoeld
Maar waar het in de kern van het verhaal om draait is dat ik voor de kosten van het testen van de meter moet opdraaien.
Ik heb niet gevraagd om dei slimme meter.
Als wij aan de juiste werking gaan twijfelen moeten wij voor het vaststellen hiervan zelf € 100 neerleggen, een gereduceerd tarrief ???
Citaat brief
Geachte heer de Vries,
U geeft aan dat twijfelt aan de correctheid van registratie op uw nieuwe elektriciteitsmeter op het adres Monseigneur Nolenslaan 37 in Zwolle. Zoals ik al aangaf nemen wij uw melding serieus en ik denk graag verder met u mee.
Onze energiemeters zijn geijkt en registreren dan ook het juiste verbruik. Hier zijn wij van overtuigd en ik zal u uitleggen waarom.
Onderzoek slimme meters
De informatie die u via de media bereikte betreft een onderzoek onder de eerste generatie slimme meters die in een laboratorium zodanig onder druk zijn gezet dat een aantal afwijkingen in de registratie vertoonde. Dit onderzoek stamt al uit 2015 en Netbeheer Nederland heeft de betreffende meters zelf ook getest en in huiselijke omstandigheden geen afwijkingen aangetroffen. Helaas zijn in de berichtgeving de nuances van het originele 100 pagina’s tellende onderzoeksrapport weggevallen. Hierdoor lijkt het alsof de afwijkingen ook in de praktijk kunnen voorkomen en zo is er veel onterechte bezorgdheid onder klanten ontstaan. De slimme meters zijn echter betrouwbaar. Dit geldt ook voor uw slimme meters.
Ik nodig u daarom uit om vooral ook zelf eens op onderzoek uit te gaan. Het Agentschap Telecom (onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken) geeft op haar website aan dat de slimme meters nauwkeurig en betrouwbaar zijn. Dit kunt u ook op de website van de Consumentenbond lezen. In het artikel van de Consumentenbond kunt u ook verschillende tips vinden die helpen om een hoger verbruik te achterhalen.
Hoger verbruik of een hogere energienota
Vaak denken klanten bij een hoger verbruik of een hogere energienota direct aan de energiemeter. Echter blijkt in bijna alle gevallen het hogere verbruik of de hogere energienota te zijn ontstaan door de hoeveelheid apparatuur in de woning, defecte apparatuur, door berekende meterstanden of simpelweg door dat er ook meer verbruikt wordt. Het is voor ons daarom ook niet te realiseren om bij iedereen die een hoger verbruik, of een hogere energienota heeft, een kosteloze meterijking uit te voeren.
Wat kunt u doen?
U kunt zicht aanmelden bij een ODA. ODA staat voor Overige Dienst Aanbieder. Dit is een gecertificeerde marktpartij die, onafhankelijk van de energieleveranciers, meetdata van kleinverbruikers met een slimme meter mag opvragen bij de netbeheerders, uiteraard alleen met toestemming van de klant. Omdat u het verbruik dan ook per uur kunt bekijken, is het voor u wellicht een hulpstuk om te zien op welk tijdstip er veel energie verbruikt wordt. Aanbieder ODA’s: http://www.energieverbruiksmanagers.nl
IJking van de meter
Als bovenstaande niets oplevert en u bent van mening dat het aan de meter ligt, dan kunt u een ijking van de meter aanvragen. Dit is een onderzoek dat kan bepalen of de meter juist werkt en registreert. Dit onderzoek doen we bij u thuis en duurt ongeveer 2,5 uur. Tijdens het onderzoek wordt de stroom- en of gasvoorziening (afhankelijk van welke meter geijkt wordt) onderbroken. Een ijking kunt u aanvragen via http://www.enexis.nl/formulier-kwestieonderzoek. De kosten voor het ijken van de elektra meter zijn tot 01 juli 2017 verlaagd naar € 100,00. Na deze datum zal het normale tarief van de meterijking weer gehanteerd worden. Deze bedraagt dan € 378,81. Ook voor het ijken van de gas meter betaald u vooraf een borgsom van € 378,81. Blijkt uit de ijking dat de meter niet goed functioneert buiten uw schuld om, dan krijgt u dat bedrag weer teruggestort. Blijkt de meter in orde te zijn, dan krijgt u dat bedrag niet terug.
Hoe nu verder?
In het telefoon gesprek adviseerde ik u om een aantal stappen te doorlopen voordat we aan een meterijking denken. Ik hoop dat u gezien de bovenstaande uitleg begrijpt dat ik u dit advies nog een keer geef. Het zou namelijk zonde zijn als u voor een meterijking borg betaalt welke u kwijt bent wanneer blijkt dat we de meterijking ten onrechte hebben uitgevoerd.
De oplossing die ik u aandraag is wellicht niet de oplossing waarop u hoopt, maar ik ben er wel van overtuigd dat dit de oplossing voor uw situatie is.
Met vriendelijke groet,
[naam medewerker verwijderd]
Klantenservice Enexis Netbeheer
Gaarne Uw bevindingen
m.v.g.
Frans de Vries
Het is al weer even geleden maar juist voor het sluiten van inschrijving over een klacht van de slimme meter het volgende.
1 Nadat ik mij had aangemeld kreeg ik van radar keurig een bericht dat mijn klacht was neergelegd bij Enexis
2 Vandaag werd ik in door Enexis benaderd dat men mijn klacht zeer serieus te nemen.
3 Kreeg allerlei adviezen allemaal goed bedoeld
Maar waar het in de kern van het verhaal om draait is dat ik voor de kosten van het testen van de meter moet opdraaien.
Ik heb niet gevraagd om dei slimme meter.
Als wij aan de juiste werking gaan twijfelen moeten wij voor het vaststellen hiervan zelf € 100 neerleggen, een gereduceerd tarrief ???
Citaat brief
Geachte heer de Vries,
U geeft aan dat twijfelt aan de correctheid van registratie op uw nieuwe elektriciteitsmeter op het adres Monseigneur Nolenslaan 37 in Zwolle. Zoals ik al aangaf nemen wij uw melding serieus en ik denk graag verder met u mee.
Onze energiemeters zijn geijkt en registreren dan ook het juiste verbruik. Hier zijn wij van overtuigd en ik zal u uitleggen waarom.
Onderzoek slimme meters
De informatie die u via de media bereikte betreft een onderzoek onder de eerste generatie slimme meters die in een laboratorium zodanig onder druk zijn gezet dat een aantal afwijkingen in de registratie vertoonde. Dit onderzoek stamt al uit 2015 en Netbeheer Nederland heeft de betreffende meters zelf ook getest en in huiselijke omstandigheden geen afwijkingen aangetroffen. Helaas zijn in de berichtgeving de nuances van het originele 100 pagina’s tellende onderzoeksrapport weggevallen. Hierdoor lijkt het alsof de afwijkingen ook in de praktijk kunnen voorkomen en zo is er veel onterechte bezorgdheid onder klanten ontstaan. De slimme meters zijn echter betrouwbaar. Dit geldt ook voor uw slimme meters.
Ik nodig u daarom uit om vooral ook zelf eens op onderzoek uit te gaan. Het Agentschap Telecom (onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken) geeft op haar website aan dat de slimme meters nauwkeurig en betrouwbaar zijn. Dit kunt u ook op de website van de Consumentenbond lezen. In het artikel van de Consumentenbond kunt u ook verschillende tips vinden die helpen om een hoger verbruik te achterhalen.
Hoger verbruik of een hogere energienota
Vaak denken klanten bij een hoger verbruik of een hogere energienota direct aan de energiemeter. Echter blijkt in bijna alle gevallen het hogere verbruik of de hogere energienota te zijn ontstaan door de hoeveelheid apparatuur in de woning, defecte apparatuur, door berekende meterstanden of simpelweg door dat er ook meer verbruikt wordt. Het is voor ons daarom ook niet te realiseren om bij iedereen die een hoger verbruik, of een hogere energienota heeft, een kosteloze meterijking uit te voeren.
Wat kunt u doen?
U kunt zicht aanmelden bij een ODA. ODA staat voor Overige Dienst Aanbieder. Dit is een gecertificeerde marktpartij die, onafhankelijk van de energieleveranciers, meetdata van kleinverbruikers met een slimme meter mag opvragen bij de netbeheerders, uiteraard alleen met toestemming van de klant. Omdat u het verbruik dan ook per uur kunt bekijken, is het voor u wellicht een hulpstuk om te zien op welk tijdstip er veel energie verbruikt wordt. Aanbieder ODA’s: http://www.energieverbruiksmanagers.nl
IJking van de meter
Als bovenstaande niets oplevert en u bent van mening dat het aan de meter ligt, dan kunt u een ijking van de meter aanvragen. Dit is een onderzoek dat kan bepalen of de meter juist werkt en registreert. Dit onderzoek doen we bij u thuis en duurt ongeveer 2,5 uur. Tijdens het onderzoek wordt de stroom- en of gasvoorziening (afhankelijk van welke meter geijkt wordt) onderbroken. Een ijking kunt u aanvragen via http://www.enexis.nl/formulier-kwestieonderzoek. De kosten voor het ijken van de elektra meter zijn tot 01 juli 2017 verlaagd naar € 100,00. Na deze datum zal het normale tarief van de meterijking weer gehanteerd worden. Deze bedraagt dan € 378,81. Ook voor het ijken van de gas meter betaald u vooraf een borgsom van € 378,81. Blijkt uit de ijking dat de meter niet goed functioneert buiten uw schuld om, dan krijgt u dat bedrag weer teruggestort. Blijkt de meter in orde te zijn, dan krijgt u dat bedrag niet terug.
Hoe nu verder?
In het telefoon gesprek adviseerde ik u om een aantal stappen te doorlopen voordat we aan een meterijking denken. Ik hoop dat u gezien de bovenstaande uitleg begrijpt dat ik u dit advies nog een keer geef. Het zou namelijk zonde zijn als u voor een meterijking borg betaalt welke u kwijt bent wanneer blijkt dat we de meterijking ten onrechte hebben uitgevoerd.
De oplossing die ik u aandraag is wellicht niet de oplossing waarop u hoopt, maar ik ben er wel van overtuigd dat dit de oplossing voor uw situatie is.
Met vriendelijke groet,
[naam medewerker verwijderd]
Klantenservice Enexis Netbeheer
Gaarne Uw bevindingen
m.v.g.
Frans de Vries