Geen huurcontract, ingangsdatum verplaatsen
Geplaatst: 28 apr 2017 18:25
Hoi,
Mijn vriendin en ik huren op dit moment via WoonFriesland een sociale huurwoning. Omdat wij het te klein vinden, zijn wij zo'n maand terug actief op zoek gegaan naar een huurwoning met meer ruimte. We zijn toen uitgekomen bij een plaatselijke verhuurmakelaar. De eerste bezichtiging was een ramp. Omdat de huidige bewoner niet te bereiken was konden wij alleen via de achterkant van het gebouw de beoogde ruimte bekijken. Wat bleek, het was een veel te kleine ruimte en dat terwijl mijn vriendin telefonisch wel een aantal van onze wensen heeft doorgegeven. Maar gelukkig wist diegene die de bezichtiging verzorgde wel een goed alternatief. Een paar meter verder kwam een leuk appartement vrij met twee aparte slaapkamers. Een week later vond de bezichtiging plaats. Keurig op tijd stonden wij daar op de stoep. Vijf minuten hebben we gewacht, maar niemand te zien. Omdat er van tevoren geen afspraken waren gemaakt, hebben wij op het betreffende nummer aangebeld. Daar was een zwager aanwezig van de huidige bewoner van het appartement. Wij vertelden hem dat wij de woning kwamen bezichtigen. Daar wist hij van, dus wij konden met hem het pand door. Vijf minuten later werd ik gebeld door diegene die de bezichtiging voor zijn rekening zou nemen. De vraag was waar wij waren. Ik gaf aan dat wij al binnen waren. We hadden alleen de badkamer nog niet gezien, dus die hebben wij nog even vluchtig bekeken. Ik gaf aan dat wij enthousiast waren en omdat wij wisten dat we de eerste waren, hebben we aangegeven akkoord te gaan met het huren van de gestoffeerde woning, mits hij ons kon toezeggen dat de muren gewit zouden worden (rook), de gordijnen gereinigd (rook) en de ontbrekende plinten weer in orde zouden worden gemaakt. Hij stemde toe, maar deed er nogal laconiek over. Het zou geregeld worden. Hij gaf aan dat we bij akkoord een email moesten sturen naar zijn collega. Nog geen half uur later hadden wij dat gedaan. Na een garantstelling van mijn schoonouders kregen wij het finale akkoord. Mijn vriendin werd gebeld door de betreffende makelaar en wij konden er per 1 mei in, terwijl dat op de site 1 juni stond. Wat ons betrof te snel, want wij hebben een opzegtermijn bij de huidige woningcorporatie. Wij konden er op zijn snelst 15 mei in, dat hadden zij zo kunnen regelen. Echter, omdat er dan geen tijd zou zijn voor de verhuizing zijn wij gezamenlijk akkoord gegaan dat wij de 12e de sleutels zouden krijgen. Dat staat op papier. Na ruim twee weken wachten op het huurcontract, werd mijn vriendin vandaag gebeld met de vraag of we er later in konden trekken. Er waren namelijk problemen in het nieuwe huis van de huidige bewoner van ons nieuwe appartement. Het antwoord was nee. Er is in de huidige woning een inspectie geweest, bovendien hebben wij deze ook opgezegd en leven wij al in min/meer tussen de verhuisdozen. Kortom, zij zaten met een probleem. De ene huurder kon zijn nieuwe woning nog niet in en wij, als nieuwe huurders, konden daarom ons nieuwe appartement niet in. Mijn vriendin gaf aan het eind van het gesprek aan dat zij ging bellen met WoonFriesland om te vragen naar de mogelijkheden. Ook vroeg mijn vriendin nog even na of de zaken in de woning tijdig hersteld zouden worden? Dat moesten we maar met haar collega bespreken die met ons de bezichtiging had gedaan. De uitkomst na het telefoongesprek met de huidige corporatie was negatief. Ik belde daarop met de verhuurmakelaar en gaf aan dat zij hun probleem nou bij ons neer hadden gelegd. Zij zijn opdrachtnemer en worden immers betaald door huurders en verhuurders. Het werd een weerstandgesprek, waarin mij werd verteld dat wij nog geen huurcontract hadden en we dus wel akkoord moesten gaan met 15 mei. Deden wij dat niet, dan ging het appartement naar een ander. Ik was witheet en heb laten weten dat wij op papier afspraken hebben staan over de 12e. De dame in kwestie bleef volhouden. Mijn vraag is of wij met deze zaak juridisch wat kunnen? Kunnen wij eisen dat wij de 12e ons nieuwe appartement in kunnen? En daarbij bestaat bij mij ook de vraag of we de betaling van de borg kunnen uitstellen als blijkt dat er nog niks gedaan is aan de huidige staat van de woning?
Vriendelijke groet
Mijn vriendin en ik huren op dit moment via WoonFriesland een sociale huurwoning. Omdat wij het te klein vinden, zijn wij zo'n maand terug actief op zoek gegaan naar een huurwoning met meer ruimte. We zijn toen uitgekomen bij een plaatselijke verhuurmakelaar. De eerste bezichtiging was een ramp. Omdat de huidige bewoner niet te bereiken was konden wij alleen via de achterkant van het gebouw de beoogde ruimte bekijken. Wat bleek, het was een veel te kleine ruimte en dat terwijl mijn vriendin telefonisch wel een aantal van onze wensen heeft doorgegeven. Maar gelukkig wist diegene die de bezichtiging verzorgde wel een goed alternatief. Een paar meter verder kwam een leuk appartement vrij met twee aparte slaapkamers. Een week later vond de bezichtiging plaats. Keurig op tijd stonden wij daar op de stoep. Vijf minuten hebben we gewacht, maar niemand te zien. Omdat er van tevoren geen afspraken waren gemaakt, hebben wij op het betreffende nummer aangebeld. Daar was een zwager aanwezig van de huidige bewoner van het appartement. Wij vertelden hem dat wij de woning kwamen bezichtigen. Daar wist hij van, dus wij konden met hem het pand door. Vijf minuten later werd ik gebeld door diegene die de bezichtiging voor zijn rekening zou nemen. De vraag was waar wij waren. Ik gaf aan dat wij al binnen waren. We hadden alleen de badkamer nog niet gezien, dus die hebben wij nog even vluchtig bekeken. Ik gaf aan dat wij enthousiast waren en omdat wij wisten dat we de eerste waren, hebben we aangegeven akkoord te gaan met het huren van de gestoffeerde woning, mits hij ons kon toezeggen dat de muren gewit zouden worden (rook), de gordijnen gereinigd (rook) en de ontbrekende plinten weer in orde zouden worden gemaakt. Hij stemde toe, maar deed er nogal laconiek over. Het zou geregeld worden. Hij gaf aan dat we bij akkoord een email moesten sturen naar zijn collega. Nog geen half uur later hadden wij dat gedaan. Na een garantstelling van mijn schoonouders kregen wij het finale akkoord. Mijn vriendin werd gebeld door de betreffende makelaar en wij konden er per 1 mei in, terwijl dat op de site 1 juni stond. Wat ons betrof te snel, want wij hebben een opzegtermijn bij de huidige woningcorporatie. Wij konden er op zijn snelst 15 mei in, dat hadden zij zo kunnen regelen. Echter, omdat er dan geen tijd zou zijn voor de verhuizing zijn wij gezamenlijk akkoord gegaan dat wij de 12e de sleutels zouden krijgen. Dat staat op papier. Na ruim twee weken wachten op het huurcontract, werd mijn vriendin vandaag gebeld met de vraag of we er later in konden trekken. Er waren namelijk problemen in het nieuwe huis van de huidige bewoner van ons nieuwe appartement. Het antwoord was nee. Er is in de huidige woning een inspectie geweest, bovendien hebben wij deze ook opgezegd en leven wij al in min/meer tussen de verhuisdozen. Kortom, zij zaten met een probleem. De ene huurder kon zijn nieuwe woning nog niet in en wij, als nieuwe huurders, konden daarom ons nieuwe appartement niet in. Mijn vriendin gaf aan het eind van het gesprek aan dat zij ging bellen met WoonFriesland om te vragen naar de mogelijkheden. Ook vroeg mijn vriendin nog even na of de zaken in de woning tijdig hersteld zouden worden? Dat moesten we maar met haar collega bespreken die met ons de bezichtiging had gedaan. De uitkomst na het telefoongesprek met de huidige corporatie was negatief. Ik belde daarop met de verhuurmakelaar en gaf aan dat zij hun probleem nou bij ons neer hadden gelegd. Zij zijn opdrachtnemer en worden immers betaald door huurders en verhuurders. Het werd een weerstandgesprek, waarin mij werd verteld dat wij nog geen huurcontract hadden en we dus wel akkoord moesten gaan met 15 mei. Deden wij dat niet, dan ging het appartement naar een ander. Ik was witheet en heb laten weten dat wij op papier afspraken hebben staan over de 12e. De dame in kwestie bleef volhouden. Mijn vraag is of wij met deze zaak juridisch wat kunnen? Kunnen wij eisen dat wij de 12e ons nieuwe appartement in kunnen? En daarbij bestaat bij mij ook de vraag of we de betaling van de borg kunnen uitstellen als blijkt dat er nog niks gedaan is aan de huidige staat van de woning?
Vriendelijke groet