newmikey schreef:
Zelfs al waren de administratiekosten vast voor alle 192 landen waar DHL vanuit China naartoe levert (en dat zal vast niet zo zijn) dan nòg horen de kosten voor invoer door de importeur gedragen te worden en dat bent u.
Als koper moet ik vooraf geïnformeerd worden over bijkomende kosten. Dit is absoluut niet het geval!
newmikey schreef:Daar komt nog eens bij dat een pakketje van, stel een voorbeeld 1 kg met een waarde van $25 vandaag wèl en morgen misschien niet ingeklaard hoeft te worden (omdat de wisselkoers het pakket rond die EU limiet van €22 laat varieren) en kan datzelfde pakket in een niet-Europees land wel eens aan heel andere voorwaarden onderhevig zijn. Er zijn landen met een limiet van nul en er zijn er met een limiet van $400.
Alle kenmerken zoals de waarde, gewicht, maten, soort product zijn vooraf bekend, en dus de kosten ook, en wel of niet inklaren!
newmikey schreef:Soms komen er ook nog eens andere kosten bij zoals bemonstering, vernietigingskosten, tijdelijke entrepot opslag etc.
Vernietiging? Tijdelijke opslag? Voor de koper?? Waarvoor betaal ik dan zulke hoge verzendkosten?
newmikey schreef:Moet dat Chinese DHL kantoortje dat allemaal gaan bijhouden? Dat kan niet, zelfs niet met de meest geavanceerde computernetwerken.
Met alle respect, dit is gewoon onzin! Als een DHL kantoor 192 admin. kosten niet kan bijhouden moet die gewoon sluiten! Daarnaast verschillen de verzendkosten ook per land, en die worden blijkbaar
wel bijgehouden door het "Chinese DHL kantoortje"! Alleen de admin. kosten
toevallig niet.
newmikey schreef:De regels zijn simpel en internationaal geaccepteerd: de vervoerder in het verzendende land rekent een vast bedrag voor de uitvoeraangifte en het internationale transport. Zijn tegenpartij in het land van aankomst (meestal ook gewoon een separate juridische eenheid ondanks dat het allemaal dochterondernemingen van een multinational zijn) brengt de kosten na aankomst, zo die er zijn) in rekening bij de ontvangende partij. Zo is dat al héél lang en niet zonder reden, het kàn ook gewoon niet anders.
Dit kan ik niet verifiëren, maar als het zo is dan is het misleidend. Waarom worden dan de verzendkosten ook niet bij aflevering afgerekend?
Daarnaast zijn er meer regels. Bijvoorbeeld informatieplicht en transparantie over de kosten.
newmikey schreef:Maar stel u gerust, het inklaren van een pakketje van €25 is nèt zo arbeidsintensief als dat van een zeecontainer met een miljoen euro waarde.
Een zeecontainer? We hebben hier over een particuliere consument met zendingswaarde $30!!!
Stel als ik 6 kleine pakketjes bestel dan komt onverwacht meer dan EUR 100 erbij!
newmikey schreef:Als voorbeeldje kan ik u vertellen dat wij bijvoorbeeld in Duitsland €105 per inklaring betalen aan een douaneagent, ongeacht de waarde van een zending (een doosje met samples of een container met handelswaar).
Dat is niet wat ik van mij Duitse vrienden hoor. Als u
DHL kosten bedoelt dan verbaast dit mij niet. Echt een volksverlakkerij!
newmikey schreef:Uiteindelijk bent u de importeur en had u dit vóór dat u ging bestellen met een paar simpele muisklikken op de websites van alle koeriersbedrijven alsmede die van de douane kunnen lezen.
Heb ik ook gedaan (douane website), daarom zeg ik dat BTW helemaal goed vind. Echter, ik als koper was door DHL misleid door $16 als "verzendkosten" aan te tonen. Ze hadden de vaste kosten van EUR 17.55 bij moeten tellen.
newmikey schreef:Mocht u, zoals u zegt al vaker pakketjes hebben gehad en niets hebben betaald: u kunt zich in de handen wrijven want dan is het pakketje er door geglipt.
Of komt dit door de smerige praktijken bij DHL waarbij
alle pakketten administratiekosten opgelegd krijgen. Bij andere koeriers heb ik dit nooit meegemaakt.