Wij hebben onze badkamer laten renoveren door een aannemer. Nu blijkt dat de douche en de afvoer van de wasmachine gaan borrelen wanneer we het bad laten leeglopen (de sifons worden leeggetrokken). Dit lijkt door verkeerde/ geen beluchting te komen.
We hebben de aannemer hier op de hoogte van gesteld en willen graag een oplossing hiervoor bespreken en pas daarna het uitstaande bedrag van 30% betalen.
De aannemer zegt dat aangezien er weinig aan de afvoer veranderd is, dit probleem al eerder aanwezig had moeten zijn. Echter dit probleem is nieuw voor ons en er zijn wel degelijk veranderingen in de afvoer geweest, zo zijn de locatie van het bad en douche omgewisseld en is daar ook enige aanpassing van de afvoer voor nodig geweest.
De aannemer zegt niks meer te willen doen totdat wij de helft van het uitstaande bedrag betaald hebben. Hij vertrouwt niet dat wij nog zullen betalen. Wij willen wel betalen, maar eerst een oplossing.
Hebben wij gelijk? Had de aannemer / loodgieter met ervaring dit probleem niet moeten voorzien?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verkeerde beluchting badkamer, aannemer aansprakelijk?
-
Re: Verkeerde beluchting badkamer, aannemer aansprakelijk?
Is het hetzelfde bad en dezelfde douche die verplaatst zijn? Als ik het zo hoor is er niets veranderd in de ontluchting aangezien dezelfde onderdelen weer zijn aangesloten. Wel kan het dat er nu een andere dikte afvoerbuis gebruikt is waardoor die nu vacuüm trekt.
Een bedrag achterhouden wat in verhouding staat tot de kosten van een eventuele oplossing is redelijk.
Bijna een derde van een verbouwing niet betalen vanwege borrelen lijkt mij buiten proportie.
Nu lijkt het op chantage.
Is de aannemer aangesloten bij een geschillencommissie of branchevereniging ? Dan kunt u eventueel daar te rade gaan.
Een loodgieter vragen wat het kost om de beluchting in orde te maken helpt ook. Dan houdt u dat bedrag in.
Bijna een derde van een verbouwing niet betalen vanwege borrelen lijkt mij buiten proportie.
Is de aannemer aangesloten bij een geschillencommissie of branchevereniging ? Dan kunt u eventueel daar te rade gaan.
Een loodgieter vragen wat het kost om de beluchting in orde te maken helpt ook. Dan houdt u dat bedrag in.
Nou, alles wat ik wilde zeggen is hiermee al gezegd.crazyme schreef:Een bedrag achterhouden wat in verhouding staat tot de kosten van een eventuele oplossing is redelijk.
Kan het niet zo zijn dat het je nu pas opvalt omdat je er nu extra op let? Ik kan me voorstellen dat je na een verbouwing anders tegen iets aankijkt dan tegen iets wat er al jaren is.Everest schreef: De aannemer zegt dat aangezien er weinig aan de afvoer veranderd is, dit probleem al eerder aanwezig had moeten zijn. Echter dit probleem is nieuw voor ons en er zijn wel degelijk veranderingen in de afvoer geweest, zo zijn de locatie van het bad en douche omgewisseld en is daar ook enige aanpassing van de afvoer voor nodig geweest.
-
Misschien kunt met de ondernemer eerst nog overleggen of het probleem met een ontluchtingsventiel is op te lossen. Er zijn sifons met een ventiel en dat zou een oplossing kunnen zijn voor een paar tientjes. Een ontluchting naar buiten aanleggen (bij voorbeeld door het dak) is de duurste oplossing, vooral wanneer de badkamer net helemaal klaar is.