BreejKC schreef:In plaats van 32 jaar vooruit te kijken, kijk ik liever 4 á 5 jaar vooruit. Nu de contouren van een nieuw kabinet met daarin VVD, CDA en D'66 zich beginnen af te tekenen, niet de meest sociaal denkende partijen, zal dit zorgstelsel van particuliere zorgverzekeraars in stand gehouden worden. Uiteraard met de enorme overheadkosten, reclamebudgetten, miljarden reserveringen en winstuitkeringen, die ook door de premiebetaler opgebracht moeten worden.
En, laten we eerlijk zijn, daar hebben we met elkaar recent in meerderheid voor gezorgd en de meer sociaal denkende partijen het nakijken gegeven. Misschien was het plan van de SP om het zorgstelsel weg te halen bij particuliere verzekeraars en weer bij de overheid onder te brengen, achteraf bexien, zo'n gek idee nog niet. Maar goed, die kans krijgen we pas over zo'n jaar of vier pas weer.
En mocht het eigen risico in 2018 verminderen, u denkt toch niet dat het afgeschaft zal worden (?), dan komt dat gewoon terug in de premie van de basiszorgverzekering. Dus van één ding kunnen we zo goed als zeker zijn. De zorgkosten zullen de komende vier á vijf jaar alleen maar toenemen.
Hmm, in het oude systeem, dus met ziekenfonds en particuliere verzekeringen, was de zorgstijging in totaal grofweg 6%/jaar, dit vond alleen voor veel mensen onder water plaats, want die premies werden ingehouden van het salaris, en via andere belastingen, die allemaal vér onder de horizon werden geïnd. Ná de invoering van het huidige zorgstelsel, en iedereen dus boventafel zag wat ze in totaal per jaar aan zorg betaalden, was dat de eerste jaren ~3%. (inmiddels is dat door de vergrijzing alweer hoger) Die rem, naast het inzichtelijk maken van de wérkelijke kosten, was 1 van de redenen voor het invoeren van het huidige systeem. (zie grafiek halverwege
=https://www.medischcontact.nl/nieuws/l ... eze pagina)
Wat SP &co willen, is weer terug naar de oude situatie, een centraal systeem zonder prestatieprikkels waar de kosten vermoedelijk weer sneller zullen stijgen als ze nu doen. Dat is dus één van de redenen dat ik níet op ze hebt gestemd. Dat wil overigens niet zeggen dat ik helemaal tevreden ben met het huidige systeem, daar zitten bijvoorbeeld teveel perverse prikkels in, maar het is in mijn optiek minder slecht dan het oude systeem.