Pas op voor slechte garantie bij Nefit/Bosch CV-ketels
Geplaatst: 09 mei 2017 12:27
Als consument heb je consumentenbescherming. Je kunt bij duurdere aankopen uitgaan van de 'economische levensduur'. Gaat daarbinnen een apparaat stuk dan heb je bepaalde rechten. Zo heb ik ooit een deel van het aankoopbedrag teruggekregen bij een TV die na vier jaar kapot was gegaan en die niet meer gerepareerd kon worden. Het kostte wat moeite, maar winkels gaan (als blijkt dat je op de hoogte bent) uiteindelijk wel overstag.
Dan zou je denken, dat geldt ook voor een CV-combi ketel. En dat is ook zo, maar in de praktijk is het lastiger. Firma's als Nefit verkopen alleen aan een groothandel en die aan jouw installateur. Die verkoopt feitelijk de ketel aan jou en je hebt dus consumentenbescherming bij je installateur. Eigenlijk net zoals bij de TV en de winkel (en niet bij de fabrikant), maar in de praktijk is dat soms lastig, Voor bepaalde reparaties moet de service van de fabrikant komen. Deze doet dat op aanvraag van die installateur en achteraf sturen ze dan (als de fabrieksgarantie van 2 jaar of zo verlopen is) een rekening naar de installateur. Die stuurt dan meestal die rekening door aan jou. Echter, jij hoeft die rekening juridisch gezien niet altijd (volledig) te betalen, b.v. als de ketel na 3 jaar stuk gaat dan is dat ruim binnen de economische levensduur. Voor de installateur (vaak een kleine zelfstandige) is dat een grote kostenpost waar hij nooit rekening mee gehouden heeft, ook al is het officieel zijn ondernemersrisico. Het is ook geen probleem als de fabrikant die er achter zit netjes met slechte producten om gaat.
Bij Nefit is dat niet het geval, zo blijkt. Onze Nefit is kapot gegaan (lekkage via de boiler, het duurde even voor we de bron te pakken hadden). Bosch kwam en (na wat moeilijk doen over de oorzaak, maar die bleek wel degenlijk bij de ketel te liggen) heeft de reparatie uitgevoerd. En vervolgens kreeg de installateur een rekening en die heeft hij bij mij neergelegd. Ik hoef die niet (geheel) te betalen, maar ik kan moeilijk anders, wil ik de relatie met mijn installateur niet verpesten of hem onterecht in de problemen brengen (hij kan er tenslotte weinig aan doen). Ik heb de installateur laten proberen wat druk op Bosch uit te oefenen, maar zonder resultaat.
Mijn installateur heeft dan ook besloten als het even kan geen Nefit ketels meer te plaatsen. De ondersteuning vanuit Remeha is voor hem beter. Als hij daar zo'n akkefietje heeft dan lost Remeha dat gewoon voor hem op.
In dit soort situaties is het halen van je consumentenrecht eigenlijk bijna onmogelijk. De kleine zelfstandige bij wie je het moet halen is er niet op voorbereid en je bent dus afhankelijk van de houding van de fabrikant die er achter zit. Mijn installateur's ervaring: Nefit/Bosch: slecht, Remeha: goed.
Kortom, koop je een CV-ketel pas dan op: bij Nefit/Bosch is de praktijk van garantie en service nogal onaangenaam. Men verschuilt zich achter groothandel en installateur en probeert zo weinig mogelijk garantiekosten te maken. Nefit heeft (gezien hun opstelling) zelf kennelijk weinig vertrouwen in het eigen product.
Dan zou je denken, dat geldt ook voor een CV-combi ketel. En dat is ook zo, maar in de praktijk is het lastiger. Firma's als Nefit verkopen alleen aan een groothandel en die aan jouw installateur. Die verkoopt feitelijk de ketel aan jou en je hebt dus consumentenbescherming bij je installateur. Eigenlijk net zoals bij de TV en de winkel (en niet bij de fabrikant), maar in de praktijk is dat soms lastig, Voor bepaalde reparaties moet de service van de fabrikant komen. Deze doet dat op aanvraag van die installateur en achteraf sturen ze dan (als de fabrieksgarantie van 2 jaar of zo verlopen is) een rekening naar de installateur. Die stuurt dan meestal die rekening door aan jou. Echter, jij hoeft die rekening juridisch gezien niet altijd (volledig) te betalen, b.v. als de ketel na 3 jaar stuk gaat dan is dat ruim binnen de economische levensduur. Voor de installateur (vaak een kleine zelfstandige) is dat een grote kostenpost waar hij nooit rekening mee gehouden heeft, ook al is het officieel zijn ondernemersrisico. Het is ook geen probleem als de fabrikant die er achter zit netjes met slechte producten om gaat.
Bij Nefit is dat niet het geval, zo blijkt. Onze Nefit is kapot gegaan (lekkage via de boiler, het duurde even voor we de bron te pakken hadden). Bosch kwam en (na wat moeilijk doen over de oorzaak, maar die bleek wel degenlijk bij de ketel te liggen) heeft de reparatie uitgevoerd. En vervolgens kreeg de installateur een rekening en die heeft hij bij mij neergelegd. Ik hoef die niet (geheel) te betalen, maar ik kan moeilijk anders, wil ik de relatie met mijn installateur niet verpesten of hem onterecht in de problemen brengen (hij kan er tenslotte weinig aan doen). Ik heb de installateur laten proberen wat druk op Bosch uit te oefenen, maar zonder resultaat.
Mijn installateur heeft dan ook besloten als het even kan geen Nefit ketels meer te plaatsen. De ondersteuning vanuit Remeha is voor hem beter. Als hij daar zo'n akkefietje heeft dan lost Remeha dat gewoon voor hem op.
In dit soort situaties is het halen van je consumentenrecht eigenlijk bijna onmogelijk. De kleine zelfstandige bij wie je het moet halen is er niet op voorbereid en je bent dus afhankelijk van de houding van de fabrikant die er achter zit. Mijn installateur's ervaring: Nefit/Bosch: slecht, Remeha: goed.
Kortom, koop je een CV-ketel pas dan op: bij Nefit/Bosch is de praktijk van garantie en service nogal onaangenaam. Men verschuilt zich achter groothandel en installateur en probeert zo weinig mogelijk garantiekosten te maken. Nefit heeft (gezien hun opstelling) zelf kennelijk weinig vertrouwen in het eigen product.