Slimme meter geplaatst, verbruik enorm gestegen...?
Geplaatst: 16 mei 2017 20:32
Hallo Radar,
Ik weet dat het laatst al aan de orde is geweest en heb de vorige posts over de 'slimme' meter gelezen.
Bij mij is het volgende aan de hand.
Ik woon vanaf augustus 2015 in mijn appartement. Over het jaar 2016 kreeg ik een groot bedrag terug van de energieleverancier, ik had veel minder verbruikt dan was ingeschat.
Ik ben alleen, heb de zon op m'n woonkamer staan dus de verwarming staat nauwelijks aan ook in de winter, en geen energieslurpende apparaten die ik gebruik en leef zuinig.
Afgelopen oktober is bij mij een slimme meter geplaatst. (Geen idee dat je dit ook weigeren kan, stom! Onvoldoende in verdiept maar Zit met ernstige gezondheidsproblemen, en was toen herstellende van een operatie dus dan staat je hoofd er ook niet naar).
Nu kreeg ik een email van de Nuon met daarin mijn geschatte verbruik van januari tm nu. Ik ging dit controleren op de meter en toen bleek dat op de meter de standen ruim het dubbele aangaven.
Paniek dus, want ik kan het me niet financieel niet veroorloven dat ik aan het eind vh jaar een gigantische afrekening heb. En ik snapte totaal niet waar dit vandaan kwam omdat ik niks anders doe dan vorig jaar. Gelukkig was ik niet meegegaan met het voorstel van de Nuon om mijn maandbedrag voor de helft naar beneden bij te stellen, ik had het wel iets naar beneden gezet vanaf januari, maar het het gelijk weer omhoog gezet.
Daarna heb ik de klantenservice van Nuon gebeld. Zij gaf aan dat het inderdaad vreemd is dat mijn verbruik zo onwijs is gestegen terwijl mijn gedrag en apparatuur nagenoeg hetzelfde is, maar dat ik beter het even kan laten zoals het is tot en met oktober. Dan kan ik een jaar zonder slimme meter vergelijken met een jaar met slimme meter. En dan kan ik als het verschil zo groot blijft tussen beide jaren de Liander vragen om het door te laten meten. Maar is er niks mis met de meter, dan worden de kosten hiervan bij mij in rekening gebracht. Maar ik heb daar ook een beetje moeite mee, voelt als de slager zijn eigen vlees te laten keuren. Er wordt ook benadrukt dat dat hoge kosten zijn en er zelden iets mis is met de meter op de site van liander. Die hoge kosten worden voor bij wel een probleem...
begrijp me goed, ik wil echt wel betalen voor wat ik verbruik! En dat de vorige meter misschien minder goed registreerde zou ook kunnen, maar zon drastisch verschil dat lijkt mij toch niet kunnen,
Wat adviseren jullie mij om te doen? Kan ik de meter eventueel ook laten verwijderen? Gewoon weer m'n oude meter terug, geen digitaal gebeuren. Het voelt voor mij totaal niet goed.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,
Alvast bedankt!
Ik weet dat het laatst al aan de orde is geweest en heb de vorige posts over de 'slimme' meter gelezen.
Bij mij is het volgende aan de hand.
Ik woon vanaf augustus 2015 in mijn appartement. Over het jaar 2016 kreeg ik een groot bedrag terug van de energieleverancier, ik had veel minder verbruikt dan was ingeschat.
Ik ben alleen, heb de zon op m'n woonkamer staan dus de verwarming staat nauwelijks aan ook in de winter, en geen energieslurpende apparaten die ik gebruik en leef zuinig.
Afgelopen oktober is bij mij een slimme meter geplaatst. (Geen idee dat je dit ook weigeren kan, stom! Onvoldoende in verdiept maar Zit met ernstige gezondheidsproblemen, en was toen herstellende van een operatie dus dan staat je hoofd er ook niet naar).
Nu kreeg ik een email van de Nuon met daarin mijn geschatte verbruik van januari tm nu. Ik ging dit controleren op de meter en toen bleek dat op de meter de standen ruim het dubbele aangaven.
Paniek dus, want ik kan het me niet financieel niet veroorloven dat ik aan het eind vh jaar een gigantische afrekening heb. En ik snapte totaal niet waar dit vandaan kwam omdat ik niks anders doe dan vorig jaar. Gelukkig was ik niet meegegaan met het voorstel van de Nuon om mijn maandbedrag voor de helft naar beneden bij te stellen, ik had het wel iets naar beneden gezet vanaf januari, maar het het gelijk weer omhoog gezet.
Daarna heb ik de klantenservice van Nuon gebeld. Zij gaf aan dat het inderdaad vreemd is dat mijn verbruik zo onwijs is gestegen terwijl mijn gedrag en apparatuur nagenoeg hetzelfde is, maar dat ik beter het even kan laten zoals het is tot en met oktober. Dan kan ik een jaar zonder slimme meter vergelijken met een jaar met slimme meter. En dan kan ik als het verschil zo groot blijft tussen beide jaren de Liander vragen om het door te laten meten. Maar is er niks mis met de meter, dan worden de kosten hiervan bij mij in rekening gebracht. Maar ik heb daar ook een beetje moeite mee, voelt als de slager zijn eigen vlees te laten keuren. Er wordt ook benadrukt dat dat hoge kosten zijn en er zelden iets mis is met de meter op de site van liander. Die hoge kosten worden voor bij wel een probleem...
begrijp me goed, ik wil echt wel betalen voor wat ik verbruik! En dat de vorige meter misschien minder goed registreerde zou ook kunnen, maar zon drastisch verschil dat lijkt mij toch niet kunnen,
Wat adviseren jullie mij om te doen? Kan ik de meter eventueel ook laten verwijderen? Gewoon weer m'n oude meter terug, geen digitaal gebeuren. Het voelt voor mij totaal niet goed.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,
Alvast bedankt!