LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Marcelvossen
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 mei 2017 11:25

KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Ongelezen bericht door Marcelvossen »

Goedendag,

Vandaag kreeg ik van KPN bijgevoegde bizarre mail over mijn clouddienst Backup Online. Deze online clouddienst is altijd onbeperkt geweest (al een jaar of 2 maak ik er met dankbaarheid gebruik van) en ik heb ook altijd van de medewerkers van KPN te horen gekregen dat het ECHT onbeperkt zou zijn. Als filmmaker produceer ik nogal wat materiaal dus ik heb er inderdaad wel behoorlijk veel data op staan. KPN komt nu echter INEENS zonder waarschuwing met een nieuw beleid en een maandbedrag van 100 (!) keer zo veel, 600 euro ex. BTW dus 726 euro PER MAAND!

Ik zou eventueel wel bereid zijn om maandelijks bv 25 euro te betalen ipv 6 euro, maar dit is absurd en bovendien zijn concurrenten op dit moment een factor 20 goedkoper...Transip.nl biedt bijvoorbeeld ook een backup in de cloud aan van 10Tb voor 50 euro.

Dit gaat mij weer heel veel tijd kosten om een andere oplossing te zoeken en in te richten, zo ga je niet met je vaste klanten om, ik heb alles bij KPN, 2 mobiele telefoon abonnementen, TV, internet glasvezel, vaste telefoon etc.

Tijd om Tros Radar in te schakelen dacht ik zo! :)

Bijgevoegd de mail van KPN...

PS: Rekenen kunnen ze bij KPN blijkbaar ook niet want 5500/100 x 6 euro = 330 euro en niet 600 euro...

NeoDutchio
Berichten: 12336
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tijd om Radar in te schakelen? U bent filmmaker, dus beroepsmatig bezig. U zit nu op een consumentenforum. Zakelijke vragen kunt u stellen op www.higherlevel.nl

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Ongelezen bericht door berndv »

Marcelvossen schreef: Tijd om Tros Radar in te schakelen dacht ik zo! :)
misschien wel, als dit een consumentenkwestie betrof wel, aangezien radar een consumentenprogramma is.

Verwijderd

Re: KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Marcelvossen schreef:KPN komt nu echter INEENS zonder waarschuwing met een nieuw beleid
Het nieuwe beleid gaat in op 21 juni. Deze mail is dus de waarschuwing ;)

Maar het is inderdaad wel erg zuur, zo'n buiten proportionele prijsverhoging!

Houd de reacties op dit tweakers-artikel in de gaten, daar lees ik ook de nodige handige tips:

https://tweakers.net/nieuws/124723/kpn- ... zicht.html

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Ongelezen bericht door bprosman »

Belachelijk duur. Crashplan doet dat toch aanzienlijk goedkoper.
https://www.crashplan.com/en-us/

Nijogeth
Berichten: 10037
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hmm, 6€ per 100 gb is toch niet zoveel?

Verwijderd

Re: KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Nijogeth schreef:Hmm, 6€ per 100 gb is toch niet zoveel?
Voor 99% van de gebruikers niet. Maar bij tweakers.net melden zich ook gebruikers die 9Tb aan data daar hebben staan en nu dus €600 per maand moeten gaan betalen. Dat had KPN ook anders aan kunnen pakken.

Nijogeth
Berichten: 10037
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bij backup is dat niet veel hoor 6€ per 100gb. Op de site Storageproviders.nl staan een groot deel van de cloud services en de backup diensten. Als het alleen voor cloud is, is het duur. Voor backup zijn er verschillende die voor 50gb al duurder zijn.

Verwijderd

Re: KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Nijogeth schreef:Bij backup is dat niet veel hoor 6€ per 100gb. Op de site Storageproviders.nl staan een groot deel van de cloud services en de backup diensten. Als het alleen voor cloud is, is het duur. Voor backup zijn er verschillende die voor 50gb al duurder zijn.
Klopt. Maar het was eerst een dienst die een onbeperkte opslagcapaciteit had. Er zijn meerdere gebruikers (zoals TS) die meerdere Tb's aan opslag verbruiken en nu een maand van te voren te horen krijgen dat ze van €6 per maand ineens €600 per maand moeten gaan betalen. Die mensen hebben nu dus een maand de tijd om op zoek te gaan naar een alternatief.

Nijogeth
Berichten: 10037
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat is inderdaad niet leuk, maar wel het recht dat KPN heeft. En ook in een maand moet dat makkelijk te doen zijn.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Ongelezen bericht door berndv »

gelukkig zijn er ook goedkopere opties in de vorm van een nas thuis, verbonden met het net, eventueel via van altijd backup bij de hand. En dan kan je voor 600 euro zeker wel een leuke opslag maken zoals ts ook nodig heeft van ongeveer 10 terabyte. Aangezien ts met de 600 euro dus ook schijnbaar tegen de 10 terabyte aan zit, net als die gebruiker die zich bij tweakers gemeld heeft.

Marcelvossen
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 mei 2017 11:25

Re: KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Ongelezen bericht door Marcelvossen »

NeoDutchio schreef:Tijd om Radar in te schakelen? U bent filmmaker, dus beroepsmatig bezig. U zit nu op een consumentenforum. Zakelijke vragen kunt u stellen op http://www.higherlevel.nl
Het gaat niet alleen om mijn persoonlijke probleem, het gaat er om dat deze dwaze actie van KPN onder de aandacht gebracht wordt van Radar.
Dit nieuwe beleid geldt zeker niet alleen voor mensen die (semi)beroepsmatig opslag hebben bij KPN maar juist ook voor particulieren, een beetje een kansloze opmerking dus...

Moneyman
Berichten: 30203
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Marcelvossen schreef:
NeoDutchio schreef:Tijd om Radar in te schakelen? U bent filmmaker, dus beroepsmatig bezig. U zit nu op een consumentenforum. Zakelijke vragen kunt u stellen op http://www.higherlevel.nl
Het gaat niet alleen om mijn persoonlijke probleem, het gaat er om dat deze dwaze actie van KPN onder de aandacht gebracht wordt van Radar.
Dit nieuwe beleid geldt zeker niet alleen voor mensen die (semi)beroepsmatig opslag hebben bij KPN maar juist ook voor particulieren, een beetje een kansloze opmerking dus...
NeoDutchio neemt de moeite om je naar een juist(er) platform door te verwijzen, en dan noem jij dat een kansloze reactie? :roll: :shock:

Marcelvossen
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 mei 2017 11:25

Re: KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Ongelezen bericht door Marcelvossen »

bprosman schreef:Belachelijk duur. Crashplan doet dat toch aanzienlijk goedkoper.
https://www.crashplan.com/en-us/

Klopt...maar je doet waarschijnlijk wel een half jaar er over om een PC met 5Tb te backuppen omdat dat soort aanbieders in America weliswaar opscheppen met 'unlimited' maar als je dan gaat doorvragen dan blijkt dat de upload snelheid gewoon beperkt wordt tot max 10Mbps.
Dus in feite is dat 'unlimited' altijd met een behoorlijke schep zout te nemen. Dat is hetzelfde als onbeperkt spareribs eten met een muilkorf om. ;)

KPN had tot nu toe een supersnelle service, en ik had ook wel verwacht dat ze een keer zouden komen met een prijsverhoging, maar meer dan 25-30 euro per maand is gewoon belachelijk, laat staat dus 600 euro (726 incl. BTW) voor 5,5 Tb vragen, dat is gewoon absurd.

Ze hebben overigens in de mail naar mij ook nog eens een rekenfout gemaakt want volgens hun eigen 'nieuwe beleid' zou ik 5.500/100*6=330 euro moeten gaan betalen (ex BTW)...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarschijnlijk waren ze oorspronkelijk uitgegaan van een bepaalde hoeveelheid data die er gemiddeld gebruikt zou worden. En was de prijs daarop gebaseerd. Een heel kleine groep mensen gebruikt heel veel meer data en daarmee zou voor iedereen de gemiddelde prijs flink moeten stijgen. Wat je bij anderen in de vorm van een soort fair use beleid ziet. Om de prijs voor de 'normale' gebruikers niet te veel te laten stijgen, krijg je nu dus alsnog een prijs per eenheid in plaats van onbeperkt.

Jammer voor de grootgebruikers, maar niet echt oneerlijk, lijkt me.

Verwijderd

Re: KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

KPN maakt in dezen, zo blijkt nu dus pas, kennelijk toch gebruik van een Fair Use Policy, terwijl ze adverteerden met Onbeperkt. Netter zou zijn geweest wanneer ze in een veel eerder stadium haar klanten die meerdere Tb's gebruiken hadden benaderd en hadden aangegeven de prijzen te verhogen tot, zoals TS zelf zegt, €25 à €30 per maand. Dat zou veel redelijker zijn geweest. De manier waarop ze dit aanpakken is vrij absurd.

Marcelvossen
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 mei 2017 11:25

Re: KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Ongelezen bericht door Marcelvossen »

kweenie schreef:Waarschijnlijk waren ze oorspronkelijk uitgegaan van een bepaalde hoeveelheid data die er gemiddeld gebruikt zou worden. En was de prijs daarop gebaseerd. Een heel kleine groep mensen gebruikt heel veel meer data en daarmee zou voor iedereen de gemiddelde prijs flink moeten stijgen. Wat je bij anderen in de vorm van een soort fair use beleid ziet. Om de prijs voor de 'normale' gebruikers niet te veel te laten stijgen, krijg je nu dus alsnog een prijs per eenheid in plaats van onbeperkt.

Jammer voor de grootgebruikers, maar niet echt oneerlijk, lijkt me.
Dat zou dus ook betekenen dat jij het normaal zou vinden als je bv een glasvezel verbinding hebt van 500Mbit, en je gebruikt die intensiever dan 99% van de andere Nederlanders, dat je dan ineens te horen krijgt dat je vanaf de volgende maand 100 keer zo veel gaat betalen, want jouw maandbedrag wordt vanaf dan gelijk gesteld met het gebruik van 'de gemiddelde gewone man'....zoiets is dit dus. Of je krijgt een ongeluk en ligt 3 maanden in het ziekenhuis. Daarna krijg je van je ziektekostenverzekering een mailtje dat je vanaf de volgende maand 100 keer zo veel premie betaalt, je hebt immers veel meer ziektekosten gemaakt dan de gemiddelde nederlander...
Laatst gewijzigd door Marcelvossen op 17 mei 2017 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12336
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Marcelvossen schreef:
NeoDutchio schreef:Tijd om Radar in te schakelen? U bent filmmaker, dus beroepsmatig bezig. U zit nu op een consumentenforum. Zakelijke vragen kunt u stellen op http://www.higherlevel.nl
Het gaat niet alleen om mijn persoonlijke probleem, het gaat er om dat deze dwaze actie van KPN onder de aandacht gebracht wordt van Radar.
Dit nieuwe beleid geldt zeker niet alleen voor mensen die (semi)beroepsmatig opslag hebben bij KPN maar juist ook voor particulieren, een beetje een kansloze opmerking dus...
Nogmaals, Radar is een consumentenprogramma. Consumenten hebben niet een dusdanig hoge opslag nodig. Een particulier zal ook meer gaan betalen, maar bij lange niet wat u zou moeten betalen.
Daarbij zijn de vrijwilligers hier veelal niet op de hoogte van regel- en wetgeving op ondernemensnivo. U mag mijn opmerking kansloos noemen, maar graag gedaan voor het op weg helpen naar het juiste platform.

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Ongelezen bericht door alfatrion »

berndv schreef:gelukkig zijn er ook goedkopere opties in de vorm van een nas thuis, verbonden met het net, eventueel via van altijd backup bij de hand.
Dan ben je alsnog je gegevens kwijt als er brand uitbreekt.

Marcelvossen
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 mei 2017 11:25

Re: KPN maakt cloud backup 100 keer duurder?

Ongelezen bericht door Marcelvossen »

NeoDutchio schreef:
Marcelvossen schreef:
NeoDutchio schreef:Tijd om Radar in te schakelen? U bent filmmaker, dus beroepsmatig bezig. U zit nu op een consumentenforum. Zakelijke vragen kunt u stellen op http://www.higherlevel.nl
Het gaat niet alleen om mijn persoonlijke probleem, het gaat er om dat deze dwaze actie van KPN onder de aandacht gebracht wordt van Radar.
Dit nieuwe beleid geldt zeker niet alleen voor mensen die (semi)beroepsmatig opslag hebben bij KPN maar juist ook voor particulieren, een beetje een kansloze opmerking dus...
Nogmaals, Radar is een consumentenprogramma. Consumenten hebben niet een dusdanig hoge opslag nodig. Een particulier zal ook meer gaan betalen, maar bij lange niet wat u zou moeten betalen.
Daarbij zijn de vrijwilligers hier veelal niet op de hoogte van regel- en wetgeving op ondernemensnivo. U mag mijn opmerking kansloos noemen, maar graag gedaan voor het op weg helpen naar het juiste platform.

Bedankt dan voor het ongevraagde advies, ik heb mijn ervaring alleen op dit forum gedeeld omdat het nota bene in de email stond die ik kreeg van Tros Radar. Fijn dat u zo goed op de hoogte bent van het feit dat particulieren nooit foto's of films maken en dat hun behoefte aan dataopslag dan dus altijd netjes binnen de fair use normen blijft...
Laatst gewijzigd door Marcelvossen op 17 mei 2017 22:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Gesloten