LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door hänschen klein »

... is dus duidelijk DOM in Utrecht!

Ook iedere vorm van basisinkomen wordt door Den Haag tegengewerkt. Teken daarom de petitie van Radar ... of zet met anderen een vacaturebank op poten, exclusief voor ondernemers die met voorkeur mensen aannemen die behoren tot de groep 55+-ers.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

@Loeki.

Ik denk dat daar iemand een proces tegen moet aanspannen. Een vakbond bijvoorbeeld.

angel1978
Berichten: 11009
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door angel1978 »

Tegen interne vacatures?
Wens ik jullie veel succes...

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kweenie schreef:
onafhankelijker in handelen, afhankelijker van de overheid ( die je in inkomen voorziet ).

Door zelf te werken word je:

afhankelijker van je werkgever ( die je in inkomen voorziet ), maar onafhankelijker van de overheid..
Klopt. Je wordt puur afhankelijk van de grillen van de werkgever. In plaats van dat je een stabiele basis hebt plus een aanvulling afhankelijk van de werkgevers of van het slagen van je eigen bedrijf. Reden te meer voor het basisinkomen.
Als je het heft in eigen handen houdt wordt je echt niet afhankelijk de werkgever. Zorg zelf voor je employability en geen werkgever die je iets kunt maken. Maar dan moet je natuurlijk niet gaan zitten, alleen maar je werk doen en wachten tot anderen iets voor je doen...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door kweenie »


De enigen die mogen reageren op deze vacatures zijn de vele duizenden die op het moment van solliciteren al werken bij een van de aangesloten organisaties.
Ja, zo is dat bij de meeste organisaties. Als er een vacature is, dan wordt die in eerste instantie intern uitgezet. Niets vreemd aan, of zouden werknemers van de overheid geen ontwikkeling in hun carrière mogen hebben?

Als ze geen geschikt persoon binnen de organisatie vinden, dan zullen ze de vacature uitzetten bij één of enkele werving en selectiebureaus. Meestal hebben ze daar dan wel een of enkele prefered suppliers voor.

De kans dat ze dan nog niet iemand hebben is over klein.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

kweenie schreef:

De enigen die mogen reageren op deze vacatures zijn de vele duizenden die op het moment van solliciteren al werken bij een van de aangesloten organisaties.
Ja, zo is dat bij de meeste organisaties. Als er een vacature is, dan wordt die in eerste instantie intern uitgezet. Niets vreemd aan, of zouden werknemers van de overheid geen ontwikkeling in hun carrière mogen hebben? Als ze geen geschikt persoon binnen de organisatie vinden, dan zullen ze de vacature uitzetten bij één of enkele werving en selectiebureaus. Meestal hebben ze daar dan wel een of enkele prefered suppliers voor. De kans dat ze dan nog niet iemand hebben is over klein.
De truc is dus : registreer je bij zo'n "preferred supplier " ?

Overigens, er zijn regels van de EU voor 'publieke werken' die 'openbaar aanbesteed' moeten worden.
Is er niet zoiets voor vacatures voor overheidsfuncties ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is inderdaad handig om met zo'n prefered supplier contact te leggen.

De aanbestedingsregels zijn allen voor grote projecten.

jannekethierens
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2017 19:09

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door jannekethierens »

Interessant dat Annemarie van Gaal zie dat Nederland ten onder gaat aan regels en protocollen en dat er niet meer gekeken wordt naar de individuele kwaliteiten.
Ikzelf ben als gymnasiast en verpleegkundige na 42 jaar afgekeurd voor mijn beroep, gewoon versleten lijf.
ik kwam in de WIA op mijn 62ste voor 60% en krijg nu van het UWV een brief dat ik niet heb voldaan aan het mijn inkomen aanvullen voor de overige 40% en dat ik voor het laatste jaar voor mijn pensionering terug ga van inkomen van 1200 naar 656....
Dat na 42 jaar non-stop werken.
Mijn partner is ook zijn baan kwijt geraakt en krijgt geen uitkering omdat ik verdiende.....huis opeten etc....nu is alles op....
leve de Nederlandse zorgstaat???

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Julie4444 »

jannekethierens schreef:Interessant dat Annemarie van Gaal zie dat Nederland ten onder gaat aan regels en protocollen en dat er niet meer gekeken wordt naar de individuele kwaliteiten.
Ikzelf ben als gymnasiast en verpleegkundige na 42 jaar afgekeurd voor mijn beroep, gewoon versleten lijf.
ik kwam in de WIA op mijn 62ste voor 60% en krijg nu van het UWV een brief dat ik niet heb voldaan aan het mijn inkomen aanvullen voor de overige 40% en dat ik voor het laatste jaar voor mijn pensionering terug ga van inkomen van 1200 naar 656....
Dat na 42 jaar non-stop werken.
Mijn partner is ook zijn baan kwijt geraakt en krijgt geen uitkering omdat ik verdiende.....huis opeten etc....nu is alles op....
leve de Nederlandse zorgstaat???
Je krijgt dan toch gewoon bijstand? Dat is de zorgstaat. Of heb je nog een paar ton aan vermogen in dat huis zitten?

Macnack
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2010 22:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Macnack »

Sinds 2010 onderhoud ik een LinkedIn groep genaamd 50+@work. Deze groep biedt een platform aan alle 50 plussers naarstig op zoek naar werk en aan werkgevers die goed en gemotiveerd personeel zoeken. Ca. 8.000 leden telt deze groep. Diverse HR personen zijn ook lid, maar inderdaad de kansen zijn klein op een betaalde baan en helemaal voor langere tijd. Er worden veel topics geplaatst in deze groep.
Bij de pakken neerzitten is echter geen optie

Bundel je krachten en je kennis
Veel ouderen die uit een langdurige loondienst komen denken dat zij wel weer een kans op de arbeidsmarkt krijgen. Dat lukt ook wel voor een enkeling, maar het gros zit thuis achter zijn of haar pc sollicitatiebrieven te schrijven en wordt daar terecht moedeloos van. Ik heb het al eens eerder gezegd, er is o.a. in deze groep zo ontzettend veel kennis aanwezig, spreek anderen aan, bundel je krachten en kennis. Vorm een denktank en probeer iets op te zetten. Ga eens kijken wat er in je stad of dorp ontbreekt en waar men belangstelling voor zou hebben. Zoek sponsors of mensen die tegen een redelijk rentepercentage kleine bedragen willen investeren en kijk wat mogelijk is in het kader van je uitkering.

Het voordeel van "sommige" jongeren is dat zij nog niet die vastigheid van een baan gekend hebben, meer durven door een andere instelling, vaak een vangnet hebben en meer initiatieven ontplooien.
Maar doe het samen.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Berteman »

jannekethierens schreef:Interessant dat Annemarie van Gaal zie dat Nederland ten onder gaat aan regels en protocollen en dat er niet meer gekeken wordt naar de individuele kwaliteiten.
Ikzelf ben als gymnasiast en verpleegkundige na 42 jaar afgekeurd voor mijn beroep, gewoon versleten lijf.
ik kwam in de WIA op mijn 62ste voor 60% en krijg nu van het UWV een brief dat ik niet heb voldaan aan het mijn inkomen aanvullen voor de overige 40% en dat ik voor het laatste jaar voor mijn pensionering terug ga van inkomen van 1200 naar 656....
Dat na 42 jaar non-stop werken.
Mijn partner is ook zijn baan kwijt geraakt en krijgt geen uitkering omdat ik verdiende.....huis opeten etc....nu is alles op....
leve de Nederlandse zorgstaat???
Inderdaad, Nederland gaat ten onder de enorme en onbedwingbare regelzucht, bureaucratie, ge- en verboden. En, hoewel al die regels er voor moeten zorgen, dat degenen waarvoor de "regels" bedoeld zijn, perspectief moeten bieden, zorgen die voor stagnatie en regel op regel voor ongewenste en onvoorziene bijeffecten. En vooruit maar weer: om ongewenste en onvoorziene bijeffecten ongedaan te maken, worden regels niet geschrapt maar er weer een nieuwe regel bedacht. Zo komt die zo vurig bepleite "efficiënte" overheid er dus nooit, om maar te zwijgen over verminderde regeldruk.

Dus: ja, net als Annemarie van Gaal ben ik mening dat het anders moet. De invoering van een basisinkomen voor ouderen is een eerste stap.

Nijogeth
Berichten: 10061
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Berteman schreef:
jannekethierens schreef:Interessant dat Annemarie van Gaal zie dat Nederland ten onder gaat aan regels en protocollen en dat er niet meer gekeken wordt naar de individuele kwaliteiten.
Ikzelf ben als gymnasiast en verpleegkundige na 42 jaar afgekeurd voor mijn beroep, gewoon versleten lijf.
ik kwam in de WIA op mijn 62ste voor 60% en krijg nu van het UWV een brief dat ik niet heb voldaan aan het mijn inkomen aanvullen voor de overige 40% en dat ik voor het laatste jaar voor mijn pensionering terug ga van inkomen van 1200 naar 656....
Dat na 42 jaar non-stop werken.
Mijn partner is ook zijn baan kwijt geraakt en krijgt geen uitkering omdat ik verdiende.....huis opeten etc....nu is alles op....
leve de Nederlandse zorgstaat???
Inderdaad, Nederland gaat ten onder de enorme en onbedwingbare regelzucht, bureaucratie, ge- en verboden. En, hoewel al die regels er voor moeten zorgen, dat degenen waarvoor de "regels" bedoeld zijn, perspectief moeten bieden, zorgen die voor stagnatie en regel op regel voor ongewenste en onvoorziene bijeffecten. En vooruit maar weer: om ongewenste en onvoorziene bijeffecten ongedaan te maken, worden regels niet geschrapt maar er weer een nieuwe regel bedacht. Zo komt die zo vurig bepleite "efficiënte" overheid er dus nooit, om maar te zwijgen over verminderde regeldruk.

Dus: ja, net als Annemarie van Gaal ben ik mening dat het anders moet. De invoering van een basisinkomen voor ouderen is een eerste stap.
Dat basisinkomen voor ouderen is er al. Deze noemt men AOW.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Berteman »

Pleit je voor verlaging van de AOW leeftijd? Werkloze vijftigplussers voortaan allemaal AOW?

Mucha

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Laatst gewijzigd door Mucha op 05 jun 2017 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Berteman schreef:Dus: ja, net als Annemarie van Gaal ben ik mening dat het anders moet. De invoering van een basisinkomen voor ouderen is een eerste stap.
Leuk, en wie gaat die verlaging van de AOW leeftijd dan betalen?

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Berteman »

Julie4444 schreef:
Berteman schreef:Dus: ja, net als Annemarie van Gaal ben ik mening dat het anders moet. De invoering van een basisinkomen voor ouderen is een eerste stap.
Leuk, en wie gaat die verlaging van de AOW leeftijd dan betalen?
Op dezelfde manier zoals nu het hele systeem van de sociale zekerheid (en bijstand), het toeslagencircus en belastingaftrekposten worden gefinancierd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Berteman schreef:
Julie4444 schreef:
Berteman schreef:Dus: ja, net als Annemarie van Gaal ben ik mening dat het anders moet. De invoering van een basisinkomen voor ouderen is een eerste stap.
Leuk, en wie gaat die verlaging van de AOW leeftijd dan betalen?
Op dezelfde manier zoals nu het hele systeem van de sociale zekerheid (en bijstand), het toeslagencircus en belastingaftrekposten worden gefinancierd.
Je begrijpt dat de meerderheid van die groep op dit moment werkt en daar aan meebetaalt, en daar mee zal stoppen of minder zal bijdragen op het moment dat ze gratis geld krijgen? Of wil je de rest van de samenleving naaien door al hun toeslagen stop te zetten, de werkenden met nog hogere lasten op te zadelen en dan een kleine groep extra gratis geld te geven zodat het hele circus nog meer kost?

En je snapt ook dat de AOW al niet te betalen was en daarom de leeftijd juist omhoog is gegaan?

Dat is niet te betalen. Waarom weiger je dat toe te geven?


Dus ik herhaal: wie mag dat dan gaan betalen, en #Hoe dan?

Mucha

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Berteman »

Opvallend is, dat de tegenstanders van het basisinkomen meteen roepen dat dat niet te betalen zou zijn, omdat iedereen dan subiet zou stoppen met werken om in het vervolg, dubbeltjes en stuivertjes omdraaiend, de dag door te brengen. Waar blijkt dat uit? Wie heeft onderzocht dat dat gaat gebeuren of zijn dat aannames? Oneigenlijke argumenten en bangmakerij om iets niet of juist wél te willen? Of wil je dat stiekem eigenlijk zelf en denk je daarom dat iedereen stopt met werken?

Ongetwijfeld zullen er mensen die dat gaan doen: "gratis geld" en nooit meer werken! Je moet je dan ook eens afvragen, hoe gemotiveerd die mensen dagelijks naar hun werk gaan en hoe boeiend en uitdagend die hun werk vinden en daar voldoening uithalen? Niet dus: zij die gaan stoppen zullen de weinig gemotiveerde medewerkers zijn die zich bij elke nies of gelaten wind zich een week ziek melden of twee keer per week eerder weg moeten of later komen omdat ze naar de huisarts moeten? Die werknemers die bij elke verandering moord en brand schreeuwen en de hakken in het zand zetten in plaats van constructief mee te denken? Hoeveel kosten die mensen de samenleving en hebben die voor een werkgever een werkelijk toegevoegde waarde? Niet dus... geen ramp als die stoppen. Die zijn hun werkgever en collega's alleen maar tot last en ergernis! Laat díé voortaan lekker van hun "gratis geld" genieten.

Vergeet ook niet, dat door het huidige stelsel en regels voor veel mensen die willen én kunnen werken, werken totaal niet loont. Werken leidt voor veel mensen die nu in de bijstand zitten of een minimum uitkering hebben, tot inkomensdaling en brengt mensen daardoor in de financiële problemen, omdat toeslagen komen te vervallen. En, door de flexibilisering op de arbeidsmarkt neemt dat aantal alleen maar toe. Zo hou je gemotiveerde mensen die juist vooruit willen, gevangen in hun uitkering. En niemand die zich de vraag stelt, hoe we dat gaan betalen...

Maar goed: als een vorm van een basisinkomen niet gefinancierd kan worden, hoe moet dat in de toekomst dan met het huidige stelsel? Nog meer regels en uitvoeringorganen met duur betaalde managers, kantoren op A-locaties waar dure medewerkers controleren of op de meest stompzinnige formulieren het juiste vinkje in het juiste hokje is aangevinkt, zodat ze het bedrag kunnen bereken wat moet ingehouden dat in het kantoor ernaast weer als toeslag aangevraagd kan worden? Nee, dát is efficiënt, ja daar moeten we naar toe! De vraag hoe dat betaald gaat worden, die wordt beantwoord dat een basisinkomen niet te betalen is...
Laatst gewijzigd door Berteman op 05 jun 2017 14:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Berteman schreef:Opvallend is, dat de tegenstanders van het basisinkomen meteen roepen dat dat niet te betalen zou zijn, omdat iedereen dan subiet zou stoppen met werken om in het vervolg, dubbeltjes en stuivertjes omdraaiend, de dag door te brengen. Waar blijkt dat uit? Wie heeft onderzocht dat dat gaat gebeuren of zijn dat aannames? Oneigenlijke argumenten en bangmakerij om iets niet of juist wél te willen? Of wil je dat stiekem eigenlijk zelf en denk je daarom dat iedereen stopt met werken?
Hoho, wij spreken alleen voor onszelf. Je ziet het wel aan mensen die nu in de bijstand zitten en niet fulltime wensen te gaan werken omdat ze daar dus blijkbaar niet genoeg op vooruit gaan. Of ben je de glazenzetter of brandweer alweer vergeten?

Verder laten de huidige cijfers zien dat er geld tekort is, en niemand van de voorstanders kan uitleggen hoe het dan wél te betalen zou zijn. Ergo: het is niet te betalen.
Berteman schreef:Maar goed: als een vorm van een basisinkomen niet gefinancierd kan worden, hoe moet dat in de toekomst dan met het huidige stelsel? Nog meer regels en uitvoeringorganen met duur betaalde managers, kantoren op A-locaties waar dure medewerkers controleren of op de meest stompzinnige formulieren het juiste vinkje in het juiste hokje is aangevinkt, zodat ze het bedrag kunnen bereken wat moet ingehouden dat in het kantoor ernaast weer als toeslag aangevraagd kan worden? Nee, dát is efficiënt, ja daar moeten we naar toe! De vraag hoe dat betaald gaat worden, die beantwoorden met dat een basisinkomen niet te betalen is...
Net als in het verleden zullen er nieuwe banen komen en voor de rest is er vooralsnog bijstand. Dat is goedkoper dan de suggesties die tot nu toe zijn gedaan voor een invulling van het basisinkomen, en die bijstand kan goedkoper door de vele cadeautjes af te schaffen.

Dus ik herhaal: HOE zou dat basisinkomen te betalen zijn dan?

Gesloten