| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Diesel brandstof
-
frank.roethof
Diesel brandstof
Ik heb een vraagje ik rijd in een vw polo 9n3 1.4 TDI mijn schoonvader is pomp houder van gulf en die zegt dat de premium diesels zeker de moeite waard zijn om te gaan rijden mits er niet meer dan 5 cent prijs verschil in zit. Dan zou je volgens zijn testen en berekening 1.16 km per liter meer rijden en 40% minder onderhoud. Ook de turbo word niet maximaal belast dus allemaal voordelen zou ik zeggen. Maar heeft iemand dit wel is getest en het gaat om de premium diesel storten en zo ja welke vonden jullie het beste.
MVG Frank
MVG Frank
Re: Diesel brandstof
Nou, ik rijd in mijn punto evo 1 op 26,4 km (gemiddeld verbruik over een jaar) met "gewone" diesel, dus of dat resultaat beter wordt met premium diesel weet ik niet, maar waarom houd je je verbruik niet eens een paar maanden bij en probeer je het te vergelijken?frank.roethof schreef:Ik heb een vraagje ik rijd in een vw polo 9n3 1.4 TDI mijn schoonvader is pomp houder van gulf en die zegt dat de premium diesels zeker de moeite waard zijn om te gaan rijden mits er niet meer dan 5 cent prijs verschil in zit. Dan zou je volgens zijn testen en berekening 1.16 km per liter meer rijden en 40% minder onderhoud. Ook de turbo word niet maximaal belast dus allemaal voordelen zou ik zeggen. Maar heeft iemand dit wel is getest en het gaat om de premium diesel storten en zo ja welke vonden jullie het beste.
MVG Frank
De bewering dat het 1.16 km per liter scheelt vind ik bizar. Je verbruik is namelijk afhankelijk van veel meer dan alleen de brandstof. Rijstijl, weer- en verkeersomstandigheden hebben daar ook een enorme invloed op. Zeker als je (erg) hard rijdt of veel in de file staat.
Die bewering op het onderhoud vind ik ook maar vreemd. Hoezo 40%? Waar baseert hij dat dan weer op?
Premium diesels schijnen wel iets zuiniger te zijn, maar dat is in de orde van grootte van 1 of 2%. Als ze even veel geld kosten, dan zou ik dus wel de premium kiezen. De prestaties en vermogen gaan er overigens niet aantoonbaar op vooruit. Al kan het wel zijn dat het geluid iets rustiger wordt.
40% besparing op onderhoud lijkt mij een broodje aap. De meeste onderhoudskosten zitten namelijk niet in (slijtage van) de onderdelen waar de diesel (en uitlaatgassen) verantwoordelijk voor zijn. En van de onderdelen die daar wel onder te lijden hebben, is het maar de vraag of de kosten significant minder worden als je premium brandstoffen gebruikt. Als je een auto hebt waarbij de motor voor zoveel kosten verantwoordelijk is, dan zou ik sterk overwegen om een andere auto te kopen.
40% besparing op onderhoud lijkt mij een broodje aap. De meeste onderhoudskosten zitten namelijk niet in (slijtage van) de onderdelen waar de diesel (en uitlaatgassen) verantwoordelijk voor zijn. En van de onderdelen die daar wel onder te lijden hebben, is het maar de vraag of de kosten significant minder worden als je premium brandstoffen gebruikt. Als je een auto hebt waarbij de motor voor zoveel kosten verantwoordelijk is, dan zou ik sterk overwegen om een andere auto te kopen.
-
Geip Suusje
Dat moet wel een heel bijzonder jaar geweest zijn Julie... of was je misschien vergeten de laatste (of meer) tankbeurt(-en) bij te schrijven?Julie4444 schreef: Nou, ik rijd in mijn punto evo 1 op 26,4 km (gemiddeld verbruik over een jaar) met "gewone" diesel,....
Vergelijk: https://www.spritmonitor.de/en/detail/484277.html
Dat komt toch aardig overeen met die site? Die zegt 4,95 liter per 100km, terwijl Julie net niet op 4 liter per 100km komt. Op autoweek geeft de punto evo 1.3 active een gemiddeld verbruik van 4 liter op 100km.Geip Suusje schreef:Dat moet wel een heel bijzonder jaar geweest zijn Julie... of was je misschien vergeten de laatste (of meer) tankbeurt(-en) bij te schrijven?Julie4444 schreef: Nou, ik rijd in mijn punto evo 1 op 26,4 km (gemiddeld verbruik over een jaar) met "gewone" diesel,....
Overigens is de punto evo pas vanaf 2009 op de markt.
Nou, ik kan me nog de A6 herinneren met VPower diesel. En dat bespaarde wel, al was dat effect pas duidelijk na de tweede volle tank. En nee, nooit zuinig met het monster gereden. Altijd 200+ op de Autobahn, en dat scheelde per dag zo'n 5 liter. Best bijzonder dat dat met alleen een premium diesel behaald kon worden.
Uw vraag zou ik eerder verwachten op een forum van autoweek .
Op dit forum is "toevallig"ook iemand die 1.16 km voordeel haalt per liter
Bron : http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5395948
Op dit forum is "toevallig"ook iemand die 1.16 km voordeel haalt per liter
Bron : http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5395948
-
John van Drongelen
Ik rij helaas geen diesel vanwege de hoge wegenbelasting.
Maar ik tank vanaf het begin Vpower benzine.
Ik merkte,dat mijn voertuigen er iets sneller/feller mee reden.
TIP:
Ik heb hulpveren op mijn auto laten zetten.
Hierdoor staat mijn auto scheef(van achter wat hoger).
Ik merkte,dat hierdoor mijn auto niet alleen wat sneller optrok,maar ook een kilometer verder reed per liter.
TIP:
Ik merkte,dat hierdoor mijn auto niet alleen wat sneller optrok,maar ook een kilometer verder reed per liter.
John van Drongelen schreef:Ik rij helaas geen diesel vanwege de hoge wegenbelasting.
TIP:
U moet een auto uitzoeken die meteen snel genoeg is bij aanschaf in plaats van later geld steken in zaken die niets opleveren.
-
stofzuigertje
Als ik in mijn Audi A1 1.6 Tdi met merkloze Macro diesel er 1 liter benzine aan toe voeg word dit ook duurder.
Dan presteerde mijn diesel iets beter, zal schoner branden en krijg ik eigenlijk hetzelfde.
Ik vermoed dat premium brandstoffen ook zoiets doen.
Als ik teveel benzine toevoeg krijg ik nog meer power en de reparaties.......
Verder is een snelle diesel al zo zwaar belast dat ik het niet erin zou willen.
Alleen in strenge winters doen ze het er wel eens door ter voorkoming vlokken en bij zeer lage temperaturen.
Zelf zou ik deze dure zooi nooit kopen, iets meer lucht in je banden zal meer besparing opleveren.
Dan presteerde mijn diesel iets beter, zal schoner branden en krijg ik eigenlijk hetzelfde.
Ik vermoed dat premium brandstoffen ook zoiets doen.
Als ik teveel benzine toevoeg krijg ik nog meer power en de reparaties.......
Verder is een snelle diesel al zo zwaar belast dat ik het niet erin zou willen.
Alleen in strenge winters doen ze het er wel eens door ter voorkoming vlokken en bij zeer lage temperaturen.
Zelf zou ik deze dure zooi nooit kopen, iets meer lucht in je banden zal meer besparing opleveren.
Sjoemel je zelf ook nog eens met die diesel?
Nee hoor, alle diesel en kilometers bijgehouden (alle bonnetjes van diesel bewaard en afschriften gecheckt voor uitrekenen).Geip Suusje schreef:Dat moet wel een heel bijzonder jaar geweest zijn Julie... of was je misschien vergeten de laatste (of meer) tankbeurt(-en) bij te schrijven?Julie4444 schreef: Nou, ik rijd in mijn punto evo 1 op 26,4 km (gemiddeld verbruik over een jaar) met "gewone" diesel,....
Het ging om 1 juni 2015 t/m 31 mei 2016. Over 6 dagen heb ik weer een jaar met bonnetjes en gaan we zien wat het gemiddelde gebruik van dit jaar was.
Hoezo? Geloof jij soms niet dat een diesel 26,4 km op een liter kan rijden? Die puntotjes zijn gemaakt om zuinig te rijden.
Klopt. Mijn auto is van 2011 en heb idd een 1.3. Ik rijd wel iets zuiniger dan de meeste andere weggebruikers, denk ik. Iets met rijstijl.Nijogeth schreef:Dat komt toch aardig overeen met die site? Die zegt 4,95 liter per 100km, terwijl Julie net niet op 4 liter per 100km komt. Op autoweek geeft de punto evo 1.3 active een gemiddeld verbruik van 4 liter op 100km.Geip Suusje schreef:Dat moet wel een heel bijzonder jaar geweest zijn Julie... of was je misschien vergeten de laatste (of meer) tankbeurt(-en) bij te schrijven?Julie4444 schreef: Nou, ik rijd in mijn punto evo 1 op 26,4 km (gemiddeld verbruik over een jaar) met "gewone" diesel,....
Overigens is de punto evo pas vanaf 2009 op de markt.
Daarom, als je zuiniger wenst te rijden is misschien die speciale diesel iets, maar heel veel heb je ook zelf in de hand door hoe je met de auto rijdt en welke auto je rijdt.