643 euro voor een herhaalrecept
Geplaatst: 29 mei 2017 12:39
Vanwege verhuizing naar een andere regio heb ik mijn bezoek aan de reumatoloog bij een ander ziekenhuis moeten doen. De keus valt op het Elkerliek Ziekenhuis, locatie Deurne. Het gaat om een soort reuma die met medicijnen goed te behandelen is en al bijna zes jaar lang een constante vorm heeft. De reumatoloog hoeft al deze jaren feitelijk niets anders te doen dan herhaalrecepten uit te schrijven, want de klachten veranderen niet. Als ik mijn medicijnen trouw slik heb ik namelijk géén klachten. Dat is voor mijn werk als zelfstandig musicus wel erg belangrijk.
Tot zover gaat alles prima. Bij het bezoek aan de nieuwe reumatoloog worden we het er op mijn indicatie over eens dat één bezoek per jaar wel voldoende is vanwege de stabiele situatie. Na 5 minuten sta ik dan ook, met een herhaalrecept op zak, weer buiten. De reumatoloog heeft tijdens het bezoek geen enkel onderzoek verricht of laten verrichten.
Wat schetst mijn verbazing als ik van mijn verzekering te horen krijg dat zij slechts € 400,04 van de nota van het ziekenhuis betalen, “omdat het gedeclareerde bedrag hoger is dan het maximumtarief dat voor deze zorg geldt.” Het gedeclareerde tarief (prestatiecode 041-15B111, zorgproduct 131999192, voor wie dit nader wil uitzoeken) is maar liefst € 643,71. Wàt?! Ja echt, meer dan zeshonderd euro voor een bezoek van vijf minuten.
Wat de zorgverzekering (m.i. terecht) niet vergoedt, € 243,67 , mag ik zelf betalen via een factuur van het ziekenhuis aan mij persoonlijk. Bij de factuur wordt niet vermeld dat de zorgverzekeraar al dik 400 euro heeft overgemaakt. “Ne bis in idem”, zeiden de oude Romeinen al. Je mag nooit tweemaal voor dezelfde feiten veroordeeld worden. Dus ook niet voor dezelfde prestatie tweemaal betalen! En deze manier van declareren, alleen het restbedrag, is ernstig misleidend.
Redelijk zou zijn om voor de dossieroverdracht van het ene naar het andere ziekenhuis een bedrag van 50 euro in rekening te brengen. Maar... er worden toch geen kosten gemaakt als er een elektronisch patiëntendossier bestaat? Daar kan een arts zonder enige aanpassing gewoon bij!
OK, dan een bedrag voor salaris en administratie... misschien 100 euro? Van een uurtarief van 1.200 euro moeten toch wel twee mensen betaald kunnen worden? … en het restant besteden aan huisvesting en updates voor het elektronisch patiëntendossier?
Mij is door de factuuradministratie van het Elkerliek Ziekenhuis uitgelegd dat er meer mensen opbellen om hierover te klagen. Zij worden dan doorverwezen naar de klachtencommissie, die vervolgens de klacht weer doorstuurt naar de factuuradministratie, omdat de klachtencommissie niet genoeg kennis in huis heeft om hierover een uitspraak te doen. Dit is natuurlijk een van-het-kastje-naar-de-muur-verhaal waar als resultaat uitkomt dat de nota klopt, het tarief is van hogerhand vastgesteld en wordt op de juiste wijze toegepast. De factuuradministratie heeft niet de bevoegdheid om hier iets aan te veranderen, dus blijft alles bij het oude. Cirkeltje rond.
Geen enkele reflectie over de verhouding tussen de geleverde prestatie en de hoogte van de nota. De bedragen wekken niet eens verbazing bij de medewerkster, al is ze direct bereid om navraag te doen. De arts reageert ook bijna meteen: de prestatiecode klopt.
Dus zit er iets fout bij de toekenning van harde euro’s aan de prestatiecodes, of is het codesysteem zelf netjes gezegd incompleet. Incompleet natuurlijk alleen voor wat betreft die prestaties die nauwelijks geld in het laatje brengen.
[Mij is inmiddels wel duidelijk wat de oorzaak is van de exploderende zorgkosten. Er is een systeem opgetuigd met allerlei codes en prestatie-omschrijvingen, met de beste bedoelingen. Er moet namelijk wel duidelijk worden wat er gedaan wordt. Om het allemaal niet al te ingewikkeld te maken, is zeker de helft van de zorgcodes geschrapt. Dat schrappen gebeurt natuurlijk niet door “de handen aan het bed”, maar door boekhouders. En boekhouders worden niet aangestuurd door “de handen aan het bed”, maar door de directie. En die wil graag dat het ziekenhuis floreert, dus moet er flink omzet gemaakt worden.]
Een beetje raar is het wel als je een supermarkt binnen loopt voor wasmiddel (gebruiksgoed) en bij de kassa zonder enige waarschuwing vooraf een rekening vergelijkbaar met de prijs van een hypermoderne wasmachine krijgt gepresenteerd.
Mijn vraag: wat doe ik hiermee? Wel betalen (inmiddels een herinnering gekregen), niet betalen, klachtenprocedures, bij welke instanties, op welke gronden ...?
Elke hulp is welkom!
Tot zover gaat alles prima. Bij het bezoek aan de nieuwe reumatoloog worden we het er op mijn indicatie over eens dat één bezoek per jaar wel voldoende is vanwege de stabiele situatie. Na 5 minuten sta ik dan ook, met een herhaalrecept op zak, weer buiten. De reumatoloog heeft tijdens het bezoek geen enkel onderzoek verricht of laten verrichten.
Wat schetst mijn verbazing als ik van mijn verzekering te horen krijg dat zij slechts € 400,04 van de nota van het ziekenhuis betalen, “omdat het gedeclareerde bedrag hoger is dan het maximumtarief dat voor deze zorg geldt.” Het gedeclareerde tarief (prestatiecode 041-15B111, zorgproduct 131999192, voor wie dit nader wil uitzoeken) is maar liefst € 643,71. Wàt?! Ja echt, meer dan zeshonderd euro voor een bezoek van vijf minuten.
Wat de zorgverzekering (m.i. terecht) niet vergoedt, € 243,67 , mag ik zelf betalen via een factuur van het ziekenhuis aan mij persoonlijk. Bij de factuur wordt niet vermeld dat de zorgverzekeraar al dik 400 euro heeft overgemaakt. “Ne bis in idem”, zeiden de oude Romeinen al. Je mag nooit tweemaal voor dezelfde feiten veroordeeld worden. Dus ook niet voor dezelfde prestatie tweemaal betalen! En deze manier van declareren, alleen het restbedrag, is ernstig misleidend.
Redelijk zou zijn om voor de dossieroverdracht van het ene naar het andere ziekenhuis een bedrag van 50 euro in rekening te brengen. Maar... er worden toch geen kosten gemaakt als er een elektronisch patiëntendossier bestaat? Daar kan een arts zonder enige aanpassing gewoon bij!
OK, dan een bedrag voor salaris en administratie... misschien 100 euro? Van een uurtarief van 1.200 euro moeten toch wel twee mensen betaald kunnen worden? … en het restant besteden aan huisvesting en updates voor het elektronisch patiëntendossier?
Mij is door de factuuradministratie van het Elkerliek Ziekenhuis uitgelegd dat er meer mensen opbellen om hierover te klagen. Zij worden dan doorverwezen naar de klachtencommissie, die vervolgens de klacht weer doorstuurt naar de factuuradministratie, omdat de klachtencommissie niet genoeg kennis in huis heeft om hierover een uitspraak te doen. Dit is natuurlijk een van-het-kastje-naar-de-muur-verhaal waar als resultaat uitkomt dat de nota klopt, het tarief is van hogerhand vastgesteld en wordt op de juiste wijze toegepast. De factuuradministratie heeft niet de bevoegdheid om hier iets aan te veranderen, dus blijft alles bij het oude. Cirkeltje rond.
Geen enkele reflectie over de verhouding tussen de geleverde prestatie en de hoogte van de nota. De bedragen wekken niet eens verbazing bij de medewerkster, al is ze direct bereid om navraag te doen. De arts reageert ook bijna meteen: de prestatiecode klopt.
Dus zit er iets fout bij de toekenning van harde euro’s aan de prestatiecodes, of is het codesysteem zelf netjes gezegd incompleet. Incompleet natuurlijk alleen voor wat betreft die prestaties die nauwelijks geld in het laatje brengen.
[Mij is inmiddels wel duidelijk wat de oorzaak is van de exploderende zorgkosten. Er is een systeem opgetuigd met allerlei codes en prestatie-omschrijvingen, met de beste bedoelingen. Er moet namelijk wel duidelijk worden wat er gedaan wordt. Om het allemaal niet al te ingewikkeld te maken, is zeker de helft van de zorgcodes geschrapt. Dat schrappen gebeurt natuurlijk niet door “de handen aan het bed”, maar door boekhouders. En boekhouders worden niet aangestuurd door “de handen aan het bed”, maar door de directie. En die wil graag dat het ziekenhuis floreert, dus moet er flink omzet gemaakt worden.]
Een beetje raar is het wel als je een supermarkt binnen loopt voor wasmiddel (gebruiksgoed) en bij de kassa zonder enige waarschuwing vooraf een rekening vergelijkbaar met de prijs van een hypermoderne wasmachine krijgt gepresenteerd.
Mijn vraag: wat doe ik hiermee? Wel betalen (inmiddels een herinnering gekregen), niet betalen, klachtenprocedures, bij welke instanties, op welke gronden ...?
Elke hulp is welkom!