LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Occasion gekocht bij dealer - non-conformiteitsbeginsel ?
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 01 jun 2017 13:23
Occasion gekocht bij dealer - non-conformiteitsbeginsel ?
Geachte lezer,
in januari 2016 hebben wij een auto gekocht bij een dealer. Het betreft hier een occasion van 2010 met een km stand van 155000 km. Het gaat om een diesel. Bij aflevering is de auto nagekeken en zijn er een aantal dingen vervangen (remschijven en remblokken, accu). We hadden 6 maanden garantie. Na deze 6 maanden kregen we een storing in de stuurairbag. Er zat een defect in de komschakelaar, deze moest in zijn geheel worden vervangen. Dit hebben wij betaald minus arbeidsloon. Dit was in onze ogen een redelijke oplossing.
Afgelopen februari is de auto voor een APK geweest, hier zijn geen bijzonderheden geconstateerd. Nu moet de auto voor een beurt (180.000 km inmiddels) en moet er voor ruim 2000 euro gerepareerd worden. Er zit een storing in de parkeersensor, kosten 170,- . 2 verstuivers lekken uitlaatgassen, de motor lekt olie aan de distributie zijde waardoor de distributieriem is aangetast en moet worden vervangen. De koppelingshoofdcilinder is aangetast door remvloeistof en zal moeten worden vervangen. Al met al een niet verwachte kostenpost van ruim 2100 euro. Kan ik een beroep doen op het non-conformiteitsbeginsel?
Ik kan me niet voorstellen dat al bovenstaande gebreken zijn ontstaan in de 25000 km die wij er nu mee gereden hebben. Auto is voor woon-werkverkeer en 1 maal per jaar op vakantie, dus hij hoeft niet hard te werken.
Wie kan mij helpen?
-edit- kosten erbij getypt
in januari 2016 hebben wij een auto gekocht bij een dealer. Het betreft hier een occasion van 2010 met een km stand van 155000 km. Het gaat om een diesel. Bij aflevering is de auto nagekeken en zijn er een aantal dingen vervangen (remschijven en remblokken, accu). We hadden 6 maanden garantie. Na deze 6 maanden kregen we een storing in de stuurairbag. Er zat een defect in de komschakelaar, deze moest in zijn geheel worden vervangen. Dit hebben wij betaald minus arbeidsloon. Dit was in onze ogen een redelijke oplossing.
Afgelopen februari is de auto voor een APK geweest, hier zijn geen bijzonderheden geconstateerd. Nu moet de auto voor een beurt (180.000 km inmiddels) en moet er voor ruim 2000 euro gerepareerd worden. Er zit een storing in de parkeersensor, kosten 170,- . 2 verstuivers lekken uitlaatgassen, de motor lekt olie aan de distributie zijde waardoor de distributieriem is aangetast en moet worden vervangen. De koppelingshoofdcilinder is aangetast door remvloeistof en zal moeten worden vervangen. Al met al een niet verwachte kostenpost van ruim 2100 euro. Kan ik een beroep doen op het non-conformiteitsbeginsel?
Ik kan me niet voorstellen dat al bovenstaande gebreken zijn ontstaan in de 25000 km die wij er nu mee gereden hebben. Auto is voor woon-werkverkeer en 1 maal per jaar op vakantie, dus hij hoeft niet hard te werken.
Wie kan mij helpen?
-edit- kosten erbij getypt
Laatst gewijzigd door MaartenPostma op 01 jun 2017 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Occasion gekocht bij dealer - non-conformiteitsbeginsel ?
U koopt een auto van toen 6 jaar oud die voor een diesel niet veel gereden heeft. Elke auto heeft onderhoud nodig en na enkele jaren ook groter onderhoud. Storing in de parkeersensor kan op elk moment ontstaan. Dat kan dus niet een fout zijn die er al in zat bij aankoop. Olielekkage heeft u niet eerder gehad, dus dat valt ook onder slijtage. Verstuivers zijn ook aan slijtage onderhevig en zullen regelmatig in de levensduur van de auto vervangen moeten worden.
U hoort te kunnen verwachten dat aan een auto kosten komen. Elke auto kost geld, deze ook.
U hoort te kunnen verwachten dat aan een auto kosten komen. Elke auto kost geld, deze ook.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 01 jun 2017 13:23
Re: Occasion gekocht bij dealer - non-conformiteitsbeginsel ?
NeoDutchio schreef:U koopt een auto van toen 6 jaar oud die voor een diesel niet veel gereden heeft. Elke auto heeft onderhoud nodig en na enkele jaren ook groter onderhoud. Storing in de parkeersensor kan op elk moment ontstaan. Dat kan dus niet een fout zijn die er al in zat bij aankoop. Olielekkage heeft u niet eerder gehad, dus dat valt ook onder slijtage. Verstuivers zijn ook aan slijtage onderhevig en zullen regelmatig in de levensduur van de auto vervangen moeten worden.
U hoort te kunnen verwachten dat aan een auto kosten komen. Elke auto kost geld, deze ook.
Uiteraard vind ik het niet vreemd dat er aan slijtage onderhevige onderdelen vervangen moeten worden. Ik vind het vreemd dat er bij de afleverbeurt geen van bovenstaande gebreken aan het licht zijn gekomen. De parkeersensor vind ik geen probleem, dat hoort erbij. Maar ik vind dat ik van een auto van 10000 euro niet kan verwachten dat ik er binnen anderhalf jaar bijna 3000 euro aan onkosten aan heb.
Re: Occasion gekocht bij dealer - non-conformiteitsbeginsel ?
Hm... ik vind de gebreken te weinig bijzonder en teveel verspreid door de tijd liggen om van non-conformiteit te spreken. Je bent inmiddels anderhalf jaar en 25000 km verder...
-
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Occasion gekocht bij dealer - non-conformiteitsbeginsel ?
Als het bij de afleverbeurt niet aan het licht is gekomen, zal het ook geen probleem zijn geweest toen. Olielekkage is dus later ontstaan en verstuivers gaan vaker dichtzitten. En het aankoopbedrag is niet relevant of er wel of geen hoge kosten aan komen. Als dit de laatste reparaties zijn voor dit jaar heeft u dus in 2 jaar €3000 aan onderhoud gehad, dat staat gelijk aan €125 per maand. Dat is echt niet veel voor een auto.MaartenPostma schreef:NeoDutchio schreef:U koopt een auto van toen 6 jaar oud die voor een diesel niet veel gereden heeft. Elke auto heeft onderhoud nodig en na enkele jaren ook groter onderhoud. Storing in de parkeersensor kan op elk moment ontstaan. Dat kan dus niet een fout zijn die er al in zat bij aankoop. Olielekkage heeft u niet eerder gehad, dus dat valt ook onder slijtage. Verstuivers zijn ook aan slijtage onderhevig en zullen regelmatig in de levensduur van de auto vervangen moeten worden.
U hoort te kunnen verwachten dat aan een auto kosten komen. Elke auto kost geld, deze ook.
Uiteraard vind ik het niet vreemd dat er aan slijtage onderhevige onderdelen vervangen moeten worden. Ik vind het vreemd dat er bij de afleverbeurt geen van bovenstaande gebreken aan het licht zijn gekomen. De parkeersensor vind ik geen probleem, dat hoort erbij. Maar ik vind dat ik van een auto van 10000 euro niet kan verwachten dat ik er binnen anderhalf jaar bijna 3000 euro aan onkosten aan heb.
-
- Berichten: 32269
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Occasion gekocht bij dealer - non-conformiteitsbeginsel ?
Waarom zou dat niet kunnen?MaartenPostma schreef:Ik kan me niet voorstellen dat al bovenstaande gebreken zijn ontstaan in de 25000 km die wij er nu mee gereden hebben. Auto is voor woon-werkverkeer en 1 maal per jaar op vakantie, dus hij hoeft niet hard te werken.
Je hebt een jaar probleemloos gereden, het enige waar je tegen aan liep is iets dat buiten de garantie gerepareerd is en waarbij je geen arbeidsloon hoefde te betalen. Nu pas na een jaar komen er wat grotere kosten. Kosten die gewoon voor kunnen komen. Het maakt de auto niet tot een slechtere auto, integendeel, hij kan nu weer heel wat jaartjes mee.
Waarom vindt je dat de auto non-conform is?
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 01 jun 2017 13:23
Re: Occasion gekocht bij dealer - non-conformiteitsbeginsel ?
Bedankt voor de reacties. Ik verwachtte niet zoveel gebreken en kosten en vroeg me af of dit normaal is. Blijkbaar dus wel. Tuurlijk ben ik mij ervan bewust dat een auto aan slijtage onderhevig is, ik vind alleen wel dat het veel is in de 25000 km die wij er mee gereden hebben. Dank allen!
Re: Occasion gekocht bij dealer - non-conformiteitsbeginsel ?
Waarom niet even na 5,5 maanden even langs andere garage gegaan voor keuring.
Dan krijg je lijstje met lekkage olie, matig werkende verstuivers en moeten ze met die lijst alles binnen 6 maanden herstellen.
Gewoon een slordig afgeleverde... en nu wel een dikke rekening.
Enkele dingen kan maar dit is vermoedelijk verzwegen.
Een keuring ANWB of andere Bovag garage kost niet zoveel...
Dan had U zekerheid gehad en vermoedelijk veel minder kosten.
Dan krijg je lijstje met lekkage olie, matig werkende verstuivers en moeten ze met die lijst alles binnen 6 maanden herstellen.
Gewoon een slordig afgeleverde... en nu wel een dikke rekening.
Enkele dingen kan maar dit is vermoedelijk verzwegen.
Een keuring ANWB of andere Bovag garage kost niet zoveel...
Dan had U zekerheid gehad en vermoedelijk veel minder kosten.
Re: Occasion gekocht bij dealer - non-conformiteitsbeginsel ?
U moet de 25k km optellen bij de leeftijd en stand die het beestje al gelopen heeft. Dan zijn deze kosten normale kosten en normale slijtage.MaartenPostma schreef:Bedankt voor de reacties. Ik verwachtte niet zoveel gebreken en kosten en vroeg me af of dit normaal is. Blijkbaar dus wel. Tuurlijk ben ik mij ervan bewust dat een auto aan slijtage onderhevig is, ik vind alleen wel dat het veel is in de 25000 km die wij er mee gereden hebben. Dank allen!
Het non-conformiteitsbeginsel gaat over wat de consument onder normale omstandigheden mag verwachten zonder daarvoor buitengewone kennis te bezitten. Mijn advies, ruil de auto in; koop een nieuwe; spaar desnoods langer door.
Re: Occasion gekocht bij dealer - non-conformiteitsbeginsel ?
Mijn zwetende pakking bij aankoop was na 9 maanden ook lek.
Ja, een einde garantie afloop keuring dus binnen 6 maanden is wel slim als je kosten wilt besparen.
De vervuilde injectoren zijn na 5.5 maanden al minder en na 13 maanden beurt en vervangen is het na 5.5 maanden ook niet 100% gezond.
Extra kosten aan einde garantie kan veel geld besparen!
Ja, een einde garantie afloop keuring dus binnen 6 maanden is wel slim als je kosten wilt besparen.
De vervuilde injectoren zijn na 5.5 maanden al minder en na 13 maanden beurt en vervangen is het na 5.5 maanden ook niet 100% gezond.
Extra kosten aan einde garantie kan veel geld besparen!
Re: Occasion gekocht bij dealer - non-conformiteitsbeginsel ?
een auto met 180.000 km heeft al een beste boodschap gedaan, dus logisch dat er kosten aan kunnen komen. als je dat niet wilt moet je of nieuw, of een jonge occasion met de kop eraf (max 20.000 of zo).
Re: Occasion gekocht bij dealer - non-conformiteitsbeginsel ?
Het is een flinke klap geld, maar de aankoop is alweer even geleden gedaan en er zijn flink wat kilometers bij gekomen. Dan is non-conformiteit denk ik ik niet echt meer aan de orde.
De parkeersensoren zou ik laten zitten. Verder wel een dure onderhoudsbeurt/reparatie. Ik zou voor een second opinion gaan bij een andere garage.
Los hiervan denk ik dat veel van de moderne auto's dan wel lang mee kunnen, maar dat dit soort dure ingrepen gewoon gaan worden gezien alle geavanceerde technologieën. Motorruimtes zitten tjokvol, monteurs kunnen nergens bij en moeten dus veel demonteren. Meestal moeten er dure onderdelen worden vervangen. Reparatie is er vaak niet meer bij.
De parkeersensoren zou ik laten zitten. Verder wel een dure onderhoudsbeurt/reparatie. Ik zou voor een second opinion gaan bij een andere garage.
Los hiervan denk ik dat veel van de moderne auto's dan wel lang mee kunnen, maar dat dit soort dure ingrepen gewoon gaan worden gezien alle geavanceerde technologieën. Motorruimtes zitten tjokvol, monteurs kunnen nergens bij en moeten dus veel demonteren. Meestal moeten er dure onderdelen worden vervangen. Reparatie is er vaak niet meer bij.