LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
marlisda

onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Ongelezen bericht door marlisda »

Sinds jaar en dag bestel ik mijn DVD's online. Ik heb een regiovrije speler en kan dus wereldwijd bestellen. Waarom?

DVD's zijn in het buitenland vaak veel goedkoper (zelfs inclusief de verzending scheelt het nog behoorlijk)
In het buitenland zijn vaak mooiere (bijzondere) uitgaves verkrijgbaar die in Nederland niet te krijgen zijn. Of zelfs films op DVD die in Nederland uberhaupt niet op DVD te krijgen zijn
In het buitenland (met name Amerika en Canada) komen de nieuwste films eerder op DVD uit dan in Nederland
Het is eenvoudig, want ik bestel vanuit mijn luie stoel en het wordt soms nog geen week later via de post op mijn deurmat bezorgt
Nu is er Nederland een invoerbeleid met betrekking tot in het buitenland bestelde goederen. Zolang het binnen de EU valt zijn er, met het openen van de grenzen, natuurlijk geen toeslagen meer. Komt het van buiten de EU dan mag er tot 22,- euro belastingvrij worden ingevoerd. Als het bedrag hierboven zit (inclusief vervoers en verzekeringskosten) dan wordt er over het volledige bedrag 3,5% douanetoeslag en 19% BTW geheven.

Al gauw blijken, in geval van douanetoeslag en BTW toeslag de bestelde DVD's, helemaal niet zo goedkoop meer te zijn. Nu worden de online bedrijven die dit soort producten verkopen Natuurlijk dagelijks geconfronteerd met feedback van klanten (die zij graag willen behouden).

Nu betreft dit grotendeels pakketten met meerdere DVD's. Bij grote aankopen krijg je vaak meer korting en worden de verzendkosten lager. Echter de waarde van het totaalpakket wordt ook hoger en de "pakkans" door de douane (en daarmee samenhangende toeslag) ook. Vaak zie je tegenwoordig dat de bedrijven over gaan naar een systeem van prijzen inclusief verzenden. De DVD's worden per stuk verpakt en verzonden. Mocht ik er 10 willen bestellen, krijg ik nog wel steeds de korting maar ze worden per stuk verstuurd. Ik krijg dus dezelfde dag in plaats van 1 groot pakket nu 10 kleine pakketjes in de bus die allemaal per stuk voldoen aan het belastingvrije bedrag van 22,- euro. Echter sinds enkele dagen doet de douane dit soort zendingen bundelen! De 10 pakketjes worden gebundelt als 1 pakket met als gevolg dat er toeslag wordt geheven over het volledige bedrag! Vraag: mag dat zomaar??? Het komt vaak genoeg voor dat ik een DVD bestel en later op de avond nogmaals. Twee onafhankelijke bestellingen dus. Soms komt het zelfs voor dat een DVD niet op voorraad is en pas een week later wordt verstuurd. Deze komt dan echter wel eens gelijk binnen met een andere DVD die ik een paar dagen later heb besteld. Toch worden ook deze zendingen gewon gebundelt. En waar gaat het heen??? Ik bestel zo'n 20 DVD's per maand online. Vaak duurt het dagen (soms wel oplopend tot 14 dagen!) voordat de afwikkeling van het toeslagformulier gereed is. Ondertussen stromen de DVD's voor mij wel binnen. Ik kan niet zien of er eerlijk gebundelt wordt... Ondertussen wordt mijn zending wel, tot grote ergenis, steeds langer vastgehouden. Het terugvorderen van deze relatief lage bedragen duurt maanden, dus veel consumenten nemen de moeite niet om een ingewikkelde procedure te starten.

Ik begrijp dat in deze krappe tijden elk dubbletje door de regering gezocht wordt, maar dit geldt ook voor de consument, die probeert in deze krappe tijden zijn dubbeltje in het goedkope buitenland te verdienen! Met mij zijn er vele DVD leifhebber boos! Op verschillende DVD fora laait de discussie hierover al aardig op. Zie hier:

http://www.dvd.nl/forum/viewtopic.php?t ... sc&start=0

http://www.dvdforum.nl/forum/viewtopic.php?t=22536

MAD
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2004 14:48

Re: onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Ongelezen bericht door MAD »

De douane beroept zich overigens bij het nieuwe beleid op een 'oneigenlijk gebruik van de vrijstellingsregeling'. De vraag is dus of deze interpretatie terecht is, of dat de douane zelf hiermee de regels te ruim interpreteert.

Gast

Re: onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Ongelezen bericht door Gast »

Dit kan de douane doen omdat hier sprake is van 'fraus legis': de enige reden dat de DVD's op deze manier worden verstuurd, is het ontwijken van de heffingen. Jammer voor je, gewoon betalen. Wat er dus moet gebeuren om dit te voorkomen, is het spreiden vand e zendingen over verschillende dagen, dan maak je het de douane moeilijk of onmogelijk om te bundelen.

Gast

Re: onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Ongelezen bericht door Gast »

Volgens mij heb je de oorspronkelijke post niet geheel goed doorgelezen.Bestellingen waar weken tussen kunnen liggen maar die op een dezelfde dag gereleased worden en dus ook vaak met de post rond de zelfde tijd binnen komen worden namenlijk ook gebundeld en dit is dus iets wat mijn inziens absoluut niet mag! Zelfs al zou ik meerdere bestellingen op een dag doen, wat goed te begrijpen is als je 2ehands zaken, koopjes en collectors items zoekt, zijn ze bij de douane goed fout bezig.

mariska

Re: onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Ongelezen bericht door mariska »

koop je dvds dan bij www.cd-wow.com heb je geen verzendkosten, en elke dvd en cd wordt apart verstuurd dus geen probleem met de douane meer :P

ik bestel er zelf ook heel veel en nog nooit problemen gehad

Gast

Re: onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Ongelezen bericht door Gast »

CDwow wil ook wel eens via (ik geloof) Singapore sturen (in ieder geval Oosters), dus die opmerking gaat ook niet op, helaas.
Maar je hebt gelijk, tot nu toe ook geen problemen gehad met cd wow.

mariska

Re: onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Ongelezen bericht door mariska »

ik heb diverse dvd/cds uit singapore ontvangen, ze worden per stuk verpakt en das meestal (hangt van de dvd af) onder de 20 eurie dus geen belasting!!! 8)

Gast

Re: onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Ongelezen bericht door Gast »

Als je goed leest Mariska, zie je dat het er juist om gaat dat de douane zendingen zelf samenvoegt (dus 2 of meerdere losse dvd's waar ze gewoon een elastiekje om heen doen en als 1 zending behandelen), en dan kom je wel boven de belastingvrije grens van 22 euro. (Ook omdat cd-wow altijd een waarde van 12,99 pond op het pakje vermeld, ook al is de werkelijke waarde lager).

Als je op dvdforum of dvd.nl kijkt, zie je dat inmiddels ook een hoop klanten van cd-wow "gepakt" zijn door de douane.

Gast

Re: onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Ongelezen bericht door Gast »

Volkomen terecht! Bundelen en laten betalen. Als je niet wilt betalen, ga je maar in een ander land wonen

Gast

Re: onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Ongelezen bericht door Gast »

Waar slaat dat nou weer op, iedereen moet zich gewoon aan de regels houden, ook de douane, en die houdt zich in dit geval niet aan haar eigen regels.
Net de kopers zitten fout, maar de douane zelf.

Gast

Re: onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Ongelezen bericht door Gast »

Dan moeten de regels maar wat strakker. Belastingontwijkend gedrag dient bestraft te worden

mariska

Re: onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Ongelezen bericht door mariska »

Misschien een idee om geen 20 dvds tegelijk te bestellen,

ik koop er ook geen 20 per maand, misschien 1 à 2 per maand, dus geen douane problemen hier :lol:

MAD
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2004 14:48

Re: onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Ongelezen bericht door MAD »

Ook al koop je 2 DVD's per maand en komen die nu toevallig op dezelfde dag binnen dan moet ook jij vanaf nu toeslag gaan betalen.

En overigens betreft het momenteel inderdaad veelal de zendingen van juist CD Wow.

En er is geen sprake van belastingontduiking. De DVD's worden per stuk besteld en afgerekend als losse transacties dus. Per DVD wordt er venrzendkosten betaald. Er is op geen enkele manier bij de winkel sprake van een bundeling.

Het erge is nu dat als een titel niet op vooraad is, hij soms op dezelfde dag als een andere DVD versturd kan worden. Twee ankopen op verschillende dagen die door de douane toch gebundelt worden.

En reacties als:

"Volkomen terecht! Bundelen en laten betalen. Als je niet wilt betalen, ga je maar in een ander land wonen"

zijn volkomen belachelijk. Ik ben geen zigeuner of belastingontduiker. Dit gaat puur om correcte regelgeving die niet door de douane wordt nageleeft. Dus wie zou zich moeten schamen???

Overigens worden ook de bedragen door de douane een beetje te vrij vertaald. Vaak wordt een bedrag van $50,- klakkeloos vertaald in €50,- terwijl de dollar toch echt 20% lager is! En ook de Canadese dollar wordt nog al eens voor een US dollar aangezien, terwijl de Canadese dollar toch echt 25% lager. Allemaal extra onterechte inkomsten voor de Belastingdienst. En aangezien het allemaal om relatief lage bedragen gaat van €10,- tot €20,- zijn er niet veel consumenten die een klacht indienen vooral ook niet omdat de procedure van terugbetalen vaak 3 maanden durt. Ze kunnen wel binnen luttele dagen innen, maar tegrugbetalen bij onterechte heffingen duurt 3 maanden!!!

mariska

Re: onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Ongelezen bericht door mariska »

ik bestel ook vaak dvds bij dvd wow, heb nooit problemen gehad
maar zorg dat er gewoon 2-3 weken tussen iedere bestelling zit :D

Peter Smit

Re: onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Ongelezen bericht door Peter Smit »

Waar ik moeite mee heb is het feit dat CDWOW een Brits, dus EU, bedrijf is. Dus er zou hoe dan ook niets verschuldigd behoeven te zijn. Voor de douane is echter niet van belang waar een bedrijf is gevestigd, maar waar vandaan de dvd's worden verzonden.
Deze informatie zou de Belastingdienst wel eens duidelijker op haar internetsite mogen zetten, zeker nu er zo veel consumenten worden 'opgelicht'.

Bob Schurkjens

Re: onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik koop mijn DVD's meestal gewoon in Nederland. Heb even een steekproefje gedaan en volgens mij is CD-wow helemaal niet goedkoper dan gewoon in Nederland kopen via:

http://www.vergelijk.nl/p/dvd.html

Jill

Re: onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Ongelezen bericht door Jill »

Qua dvd's vallen de CD-WOW prijzen erg mee, ze hebben af en toe wel leuke aanbiedingen of dvd's die (nog) niet in NL uit zijn.

Maar Cd's is echt een verademing daar! Meestal een paar maanden voor de nederlandse release en altijd maar 14,99 (gewone cd's). :mrgreen:

mrmm85
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jul 2003 17:24

Re: onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Ongelezen bericht door mrmm85 »

Weet er iemand een oplossing om de oneigenlijke toeslagen van de douane te omzeilen? Bij voorbeeld ergens anoniem een pakket aan laten komen of iets dergelijks? Een paar jaar terug was dit mogelijk in Duitsland, je kon je pakketten dan ophalen door het noemen van een bepaald code-woord. Je kreeg dan automatisch alle pakketten mee waarop die code stond. Door te weinig belangstelling is dit systeem afgeschaft. Maar weet iemand misschien een alternatief?

L.E.M.S.J.M.

Re: onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Ongelezen bericht door L.E.M.S.J.M. »

Alle door mij ingevoerde DVD's krijg ik gewoon thuis afgeleverrd zonder extra kosten ( invoerechten). Ik laat, sinds 2001, reeds DVD's overkomen vanuit de USA, Canada en de Ver. Arabische Republiek.
Dus is het mogelijk!
Louis

marlisda

Re: onterechte douanetoeslag bij DVD aankopen via internet!

Ongelezen bericht door marlisda »

Het is ook mogelijk om zonder toeslag DVD's binnen te krijgen. Indien je onder het bedrag van 22 euro blijft krijg je in principe geen toeslag. CD WOW ligt nu vooral onder vuur omdat ze zendingen per stuk verpakt en het dus kan voorkomen dat er meerdere pakjes tegelijkertijd op de deurmat belanden. De douane doet deze nu onterecht bundelen. Volgens de regelgeving mag er toeslag worden geheven per zending. Je besteld ze echter bij CD WOW per stuk, je betaald per stuk en ze worden per stuk verzonden: meerdere zendingen dus. De douane bundelt zelfs zendingen/bestellingen van verschillende dagen die toevallig op dezelfde dag binnenkomen!

Wij houden ons aan de regels die de belasting zelf heeft opgesteld, dat zouden zij ook eens moeten doen!

Overigens vind CD WOW ook dat zij volkomen volgens de regels paketten versturen en dat het bundelen onwettig is! Je hoeft slechts een e-mailtje te sturen naar hun klantenservice en je krijgt een faxnummer waar je de douanetoeslag naar kunt sturen. Zij vergoeden al deze bedragen zonder problemen! En ik neem aan dat zij zelf deze weer (grootschalig) gaan terugvorderen bij onze belastingdienst.

Gesloten