Pagina 1 van 1

Geen geld terug maar een tegoedbon

Geplaatst: 02 jun 2017 23:30
door Gerdine Weststrate
Hoi,

Afgelopen zaterdag ging mijn man naar de plaatselijke doe het zelf zaak om een zwembad aan te schaffen.
Zo'n lekker grote! We hadden er samen over gehad dat een rechthoekig model het beste in onze tuin past. Efficient met de, niet al te veel ruimte, omgaan.
Toch komt hij thuis met een zeshoekig bad. Ze hadden geen rechthoekige.
UIteindelijk toch tot de conclusie gekomen dat dit niet het juiste bad voor onze tuin is, de tuin tafel met vier stoelen zou er niet eens meer bij passen. (mannen soms :)
Manlief zit wat achter de laptop te zoeken en besteld er daarom toch maae een online.
Ik moest nog om een boodschap en zei dat ik het bad dan wel meteen weer zou terug brengen.

Meisje vd winkel vroeg waarom het bad terug komt. Past niet in de tuin.
O, moet ik wat anders voor je bestellen? vraagt de eigenaaresse
Eh nee mijn man heeft nu inmiddels een al een zwembad besteld.
Oh, dat wordt een tegoedbon zegt de mevrouw, daar kunnen we niet aan beginnen.
Waarom vraagt je man niet naar de mogelijkheden?
Waarom komt ie het bad niet zelf terug brengen?
Nog wat boze woorden over mensen die online bestellen enz.
Deels te begrijpen, maar absoluut niet klantvriendelijk.
Een beetje onthutst akkoord gegaan met de tegoedbon. 122,50 euro. :(

Later na gaan denken, had ik dit wel mogen accepteren?
Onder aan de bon staat, ruilen binnen 14 dagen alleen mogelijk met bon!
Ik was dezelfde dag al weer terug.
Wat kan ik nu, een week later nog doen?

Bedankt voor het meedenken,

Gerdine

Re: Geen geld terug maar een tegoedbon

Geplaatst: 02 jun 2017 23:43
door bprosman
Helaas gaan mensen er vaak (onterecht) van uit dat terugbrengen (in een stenen winkel) een recht is maar het is een gunst. Koop is koop.

Re: Geen geld terug maar een tegoedbon

Geplaatst: 02 jun 2017 23:55
door sylvesterb
Gerdine Weststrate schreef: Later na gaan denken, had ik dit wel mogen accepteren?
Eerst wordt er een verkeerd bad gekocht en nu ga je achteraf bedenken dat je misschien anders had moeten reageren.
Gerdine Weststrate schreef: Onder aan de bon staat, ruilen binnen 14 dagen alleen mogelijk met bon!
Ik was dezelfde dag al weer terug.
Dat is binnen 14 dagen dus je had kunnen ruilen en dat hebben ze je ook aangeboden, maar inmiddels (direct daarna) heb je een bad besteld online. Dus er was niets te ruilen.
Gerdine Weststrate schreef: Wat kan ik nu, een week later nog doen?
Je kan met de tegoedbon iets anders leuks uitkiezen in de winkel. Geld teruggeven hoeven ze niet, dat is enkel een koop op afstand van toepassing.

Re: Geen geld terug maar een tegoedbon

Geplaatst: 03 jun 2017 00:03
door hänschen klein
Ik weet even niet meer zo precies wie hier nu 'het domme blondje' is,

ú of uw man. Gaan we eerst voor een rechthoekig zwembad, dan bestel je toch ook een rechthoekig zwembad.
Dàn een klant-onvriendelijke kwalificatie uitspreken, waar úzelf de spelregels klaarblijkelijk niet kent ...
maar dat zullen beleefde collega's allemaal nog wel gaan uitleggen. Men heeft u juist prima bediend.

Re: Geen geld terug maar een tegoedbon

Geplaatst: 03 jun 2017 00:08
door witte angora
Toch hangt het er van af wat er mondeling precies is afgesproken.

Het verhaal is te lang en in zekere in off-topic. Het komt er op neer dat ik 2 overhemden heb gekocht, met de toezegging dat ze binnen 14 dagen terug gebracht konden worden. Verder werd er niks gezegd. Ze bleken thuis niet te passen, dus terug, en toen pas was het van: we geven geen geld terug, alleen een tegoedbon.

Dat hadden ze dus zeer beslist niet gezegd toen ik er naar vroeg, anders had ik die dingen wel in de winkel gepast. Uiteindelijk toch mijn geld terug gekregen omdat ze niet voor 100% zeker konden zeggen dat ze me de voorwaarden hadden uitgelegd.

Daarom zeg ik: een en ander hangt er van af wat er precies wel of niet is gezegd bij het aangaan van de overeenkomst, en hoe specifiek je man naar de voorwaarden heeft gevraagd.

Re: Geen geld terug maar een tegoedbon

Geplaatst: 03 jun 2017 07:27
door NeoDutchio
U heeft zelf het antwoord al gegeven, RUILEN binnen 14 dagen. Nergens staat er dat u uw geld terug zou krijgen. De winkel had zo voor u het juiste bad kunnen bestellen. Gelukkig heeft u herroepingsrecht op koop op afstand. U kunt het andere bad dus weer terugsturen en bij de winkel een recht bad bestellen. Probleem opgelost.

Re: Geen geld terug maar een tegoedbon

Geplaatst: 03 jun 2017 09:28
door olaf79
NeoDutchio schreef:U heeft zelf het antwoord al gegeven, RUILEN binnen 14 dagen. Nergens staat er dat u uw geld terug zou krijgen. De winkel had zo voor u het juiste bad kunnen bestellen. Gelukkig heeft u herroepingsrecht op koop op afstand. U kunt het andere bad dus weer terugsturen en bij de winkel een recht bad bestellen. Probleem opgelost.
Dat was ook mijn eerste gedacht. Inderdaad bij de winkel het juiste bad bestellen en de online bestelde artikelen annuleren.

Re: Geen geld terug maar een tegoedbon

Geplaatst: 03 jun 2017 10:22
door BL2
Moraal van het verhaal, ruilen is compleet wat anders dan terugbrengen (en geld terug).

Re: Geen geld terug maar een tegoedbon

Geplaatst: 03 jun 2017 12:37
door thecure
viewtopic.php?f=25&t=166291&p=2307953#p2307953

Hoe is het hiermee eigenlijk afgelopen?

Re: Geen geld terug maar een tegoedbon

Geplaatst: 03 jun 2017 12:45
door BL2
thecure schreef:Hoe is het hiermee eigenlijk afgelopen?
Fam Weststrate doet niet anders dan 85 procent van de topicstarters, wel een vraag stellen, verder niet reageren, laat staan bedanken voor het gegeven advies door de leden van het forum......

Re: Geen geld terug maar een tegoedbon

Geplaatst: 03 jun 2017 13:23
door hänschen klein
BL2 schreef:
thecure schreef:Hoe is het hiermee eigenlijk afgelopen?
Fam Weststrate doet niet anders dan 85 procent van de topicstarters, wel een vraag stellen, verder niet reageren, laat staan bedanken voor het gegeven advies door de leden van het forum......
Iets met blame en ashame of 'ik wil het en ik wil het nú' - mentaliteit! Het 'domme-blondje' neem ik daarom ook niet terug!