Klachten HBO Opleiding NCOI ProEducation
Geplaatst: 02 jun 2017 23:45
Ik volgde de opleiding HBO Ergotherapie, maar ik ben er inmiddels achter dat onderstaande klachten ook bij overige opleidingen aan de orde zijn:(
Allereerst zou je je af kunnen vragen of je een praktische opleiding als thuisstudie (met een paar contacturen pm) kan/wil volgen…
Hieronder mijn bevindingen van de opleiding HBO Ergotherapie:
Bij de start van de opleiding:
- NCOI biedt de opleiding landelijk aan, in de praktijk worden de opleidingen bijna altijd in Utrecht verzorgt.
- Je krijgt net voor de start van je module:
o Je boeken (lastig voorbereiden iedere keer weer)
o De informatie waar, wanneer. Ik had mij opgeven voor de avondvariant in Amsterdam maar ik kreeg iedere keer net voor de start van de module te horen dat het alleen overdag, op maandag in Utrecht mogelijk was.
- Er zijn 3 momenten van instromen bij de opleiding. Het nadeel hiervan is dat je niet start bij een begin.
- Veel commentaar op de grote klassen vanuit studenten en docenten. Tot nu toe zijn de klassen net onder de 20 studenten. Ze adverteren met kleine klassen.
Organisatie van de opleiding:
- Bijna geen schoolvakanties, inhalen of vooruit werken is bijna niet mogelijk.
- Rommelig in de informatievoorziening.
- Je moet voor alles (behoorlijke) bedragen betalen. Bijv. € 200 herexamen. Als je 2 keer zakt voor je herexamen dan moet je de module over doen voor €1100.
- Lessen en informatie via E-connect vaak incompleet, verschillende informatie en examendata bij verschillende studenten.
- Minors worden plotseling geschrapt (minor “kinderen”)
- Docenten hebben niet altijd de juiste achtergrond (bijvoorbeeld fysiotherapie i.p.v. ergotherapie. )
- Op de dag variant volg je 2 lessen achter elkaar op 1 dag. Het nadeel is dat je hierdoor je een aantal opdrachten niet of lastig kan maken omdat er voor/tijdens/na elke les opdrachten zijn.
- Bij de avondvariant duurt de avond 3 uur (incl. koffie/thee pauze). Bij de dagopleiding duurt de dag 6 uur (daar gaat een lunch en koffie/thee pauzes vanaf). Dus veel korter les.
- De modules lopen niet in een oplopende volgorde dat heeft nadelen. Bijv. tijdens de praktijk avond observeren vroeg de docent: “wie van jullie heeft iets gehad van bewegingsleer? Uhm niemand…wat gaan jullie dan observeren?”
- Ik merk dat de meeste studenten nog geen idee hebben hoe ze de stage kunnen combineren met hun werk/studie/privé. Op zich is dat een probleem van de betreffende studenten. Maar wat mij verbaast is dat de opleider nu adviseert om te starten met stage halverwege jaar 2, maar qua uren verdeling zouden beiden stages in jaar 3 en/of volledig in jaar 4 veel logischer zijn. Dat laatste zie je ook terug in de accreditatie NVAO besluit. Maar dan is weer de vraag, ga je het redden zonder ervaring in de praktijk om alle opdrachten uit te voeren en je alles eigen te maken?
- Toelatingsdossier van de groep die gestart is in september na ¾ jaar nog steeds niet beoordeeld. In de accreditatie NVAO staat het volgende “Wel wijst het panel erop dat Pro Education de instroomvereisten goed moet blijven bewaken en dat een goede intake van cruciaal belang is.”
- Opdrachten vaak onduidelijk geformuleerd.
- Opdrachten zijn niet genummerd, waardoor er iedere les weer ruis ontstaat.
- Na de les worden er antwoorden beloofd in e-connect. Helaas staat daar vaak ‘meerdere opties mogelijk’, ‘bespreek met je medestudent’.
- Regelmatig is er ter voorbereiding op een les lesmateriaal/websites toegevoegd die niet echt een meerwaarde is. Dit is ook al door meerdere docenten aangegeven tijdens de les.
- Weinig tot geen meetinstrumenten ter beschikking waardoor het erg theoretisch blijft.
- Een module inhalen met zo’n vol programma en zo weinig vakanties is er lastig, NCOI/ProEducation motiveert je dan ook vakken door te schuiven. Voor zover ik goed geïnformeerd ben zijn er nu pas 2 studenten die jaar 1 hebben gehaald d.m.v. heel veel herexamens.
- Docenten hebben geen inzicht in het examen en hebben zelf niet het les materiaal gemaakt omdat ze allemaal ZZP’ers zijn. Kunnen de studenten dus ook niet gericht klaarstomen. Je moet altijd alles leren want je kan alles krijgen op het examen.
- Er was een docent die het erg vreemd vond dat al haar studenten waren gezakt, maar ze kreeg geen toestemming om de vragen van het examen in te zien.
Allereerst zou je je af kunnen vragen of je een praktische opleiding als thuisstudie (met een paar contacturen pm) kan/wil volgen…
Hieronder mijn bevindingen van de opleiding HBO Ergotherapie:
Bij de start van de opleiding:
- NCOI biedt de opleiding landelijk aan, in de praktijk worden de opleidingen bijna altijd in Utrecht verzorgt.
- Je krijgt net voor de start van je module:
o Je boeken (lastig voorbereiden iedere keer weer)
o De informatie waar, wanneer. Ik had mij opgeven voor de avondvariant in Amsterdam maar ik kreeg iedere keer net voor de start van de module te horen dat het alleen overdag, op maandag in Utrecht mogelijk was.
- Er zijn 3 momenten van instromen bij de opleiding. Het nadeel hiervan is dat je niet start bij een begin.
- Veel commentaar op de grote klassen vanuit studenten en docenten. Tot nu toe zijn de klassen net onder de 20 studenten. Ze adverteren met kleine klassen.
Organisatie van de opleiding:
- Bijna geen schoolvakanties, inhalen of vooruit werken is bijna niet mogelijk.
- Rommelig in de informatievoorziening.
- Je moet voor alles (behoorlijke) bedragen betalen. Bijv. € 200 herexamen. Als je 2 keer zakt voor je herexamen dan moet je de module over doen voor €1100.
- Lessen en informatie via E-connect vaak incompleet, verschillende informatie en examendata bij verschillende studenten.
- Minors worden plotseling geschrapt (minor “kinderen”)
- Docenten hebben niet altijd de juiste achtergrond (bijvoorbeeld fysiotherapie i.p.v. ergotherapie. )
- Op de dag variant volg je 2 lessen achter elkaar op 1 dag. Het nadeel is dat je hierdoor je een aantal opdrachten niet of lastig kan maken omdat er voor/tijdens/na elke les opdrachten zijn.
- Bij de avondvariant duurt de avond 3 uur (incl. koffie/thee pauze). Bij de dagopleiding duurt de dag 6 uur (daar gaat een lunch en koffie/thee pauzes vanaf). Dus veel korter les.
- De modules lopen niet in een oplopende volgorde dat heeft nadelen. Bijv. tijdens de praktijk avond observeren vroeg de docent: “wie van jullie heeft iets gehad van bewegingsleer? Uhm niemand…wat gaan jullie dan observeren?”
- Ik merk dat de meeste studenten nog geen idee hebben hoe ze de stage kunnen combineren met hun werk/studie/privé. Op zich is dat een probleem van de betreffende studenten. Maar wat mij verbaast is dat de opleider nu adviseert om te starten met stage halverwege jaar 2, maar qua uren verdeling zouden beiden stages in jaar 3 en/of volledig in jaar 4 veel logischer zijn. Dat laatste zie je ook terug in de accreditatie NVAO besluit. Maar dan is weer de vraag, ga je het redden zonder ervaring in de praktijk om alle opdrachten uit te voeren en je alles eigen te maken?
- Toelatingsdossier van de groep die gestart is in september na ¾ jaar nog steeds niet beoordeeld. In de accreditatie NVAO staat het volgende “Wel wijst het panel erop dat Pro Education de instroomvereisten goed moet blijven bewaken en dat een goede intake van cruciaal belang is.”
- Opdrachten vaak onduidelijk geformuleerd.
- Opdrachten zijn niet genummerd, waardoor er iedere les weer ruis ontstaat.
- Na de les worden er antwoorden beloofd in e-connect. Helaas staat daar vaak ‘meerdere opties mogelijk’, ‘bespreek met je medestudent’.
- Regelmatig is er ter voorbereiding op een les lesmateriaal/websites toegevoegd die niet echt een meerwaarde is. Dit is ook al door meerdere docenten aangegeven tijdens de les.
- Weinig tot geen meetinstrumenten ter beschikking waardoor het erg theoretisch blijft.
- Een module inhalen met zo’n vol programma en zo weinig vakanties is er lastig, NCOI/ProEducation motiveert je dan ook vakken door te schuiven. Voor zover ik goed geïnformeerd ben zijn er nu pas 2 studenten die jaar 1 hebben gehaald d.m.v. heel veel herexamens.
- Docenten hebben geen inzicht in het examen en hebben zelf niet het les materiaal gemaakt omdat ze allemaal ZZP’ers zijn. Kunnen de studenten dus ook niet gericht klaarstomen. Je moet altijd alles leren want je kan alles krijgen op het examen.
- Er was een docent die het erg vreemd vond dat al haar studenten waren gezakt, maar ze kreeg geen toestemming om de vragen van het examen in te zien.