LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervang treinen door trolleybussen

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Mucha

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Hallo Nijogeth,

Wat is je bron van die cijfers?

BL2
Berichten: 4858
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door BL2 »

Even je in de materie verdiepen en je weet het.
Jij wilt graag over dit topiconderwerp discuseren, moet je ook goed voorbereid voor de dag komen.

Volgende logische topic stap zal nu wel zijn, we werken allemaal bij de Nederlandse Spoorwegen :lol:

Nijogeth
Berichten: 10051
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

John van Drongelen schreef:Hallo Nijogeth,

Wat is je bron van die cijfers?
In eerste instantie de NS, die de jaarcijfers bekend maakt. Dat lijkt me logisch. Anders google het eens of bel ze eens op.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door kweenie »

Nijogeth schreef:
John van Drongelen schreef:Hallo Nijogeth,

Wat is je bron van die cijfers?
In eerste instantie de NS, die de jaarcijfers bekend maakt. Dat lijkt me logisch. Anders google het eens of bel ze eens op.
Daarin kun je trouwens ook nalezen hoeveel de NS betaalt voor de concessies voor het gebruik van het spoor. Ook een leuke inkomstenbron voor de overheid. Voor Nederland is dat 383 miljoen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door sjohie »

John van Drongelen schreef:Weet iemand toevallig wat de NS kost per jaar aan overheidsgeld (lees : belastinggeld)?

Hoeveel winst maakt de NS per jaar?

Ik denk 0.
Ik denk dat je het fout hebt. De NS is een bedrijf, met als enige aandeelhouder de overheid. Dat bedrijf maakt winst, rond de 200 miljoen, op een omzet van ~5,1 miljard. Dat is ~2,5% winst, niet een enorm hoog percentage binnen het bedrijfsleven. Om hun treinen te laten rijden, hebben ze sporen nodig, en voor de concessie daarvoor betalen ze Prorail (halverwege pagina), wat het eigendom en beheer van het spoornet doet, een flink bedrag. Vanuit de overheid krijgt Prorail nog een X bedrag per jaar om de begroting sluitend te maken, en er is een infra-fonds van het ministerie waar grote projecten van betaald worden.

De NS als bedrijf levert de overheid als aandeelhouder ~50 miljoen per jaar op,

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

John van Drongelen schreef: Als de spoorrails worden vervangen door asfalt dan kunnen er naast trolleybussen ook normale bussen en auto's overheen rijden.
Buiten het feit dat het een idioot idee is: hoe zie je de migratie van spoor naar asfalt voor je? Zodra je maar een halve meter asfalt hebt neergelegd is dat spoortraject voor hele lange tijd niet meer beschikbaar (totdat je het hele traject hebt geasfalteerd).

witte angora
Berichten: 30899
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat ook nog, GjvdZ!

Je hoeft nog niet eens een halve meter asfalt neer te leggen om dat spoor niet meer te kunnen gebruiken. Stroom er af, eerste kabel doorknippen, en klaar. Voor die halve meter asfalt er ligt ben je zomaar een paar maanden verder...

Ik vraag me trouwens af waar al die trolleychauffeurs vandaan getoverd moeten worden. En hoe de dienstregeling er uit moet gaan zien.

BL2
Berichten: 4858
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:Ik vraag me trouwens af waar al die trolleychauffeurs vandaan getoverd moeten worden
Daar gaan we natuurlijk die dan bij duizenden werkeloos geworden treinmachinisten voor gebruiken, hoop wel dat ze allemaal al een rijbewijs hebben, anders wordt dat nog een dure grap.

Verder is het leuk te realiseren waarom in Nederland alleen Arnhem een zeer bescheiden trolleybusnetwerk heeft.........

16again
Berichten: 16139
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:Niet denken (dat is niet je sterkste punt), nakijken. Afgelopen jaar heeft men 212 miljoen winst gemaakt.
beter nakijken:
Verkoop van kantoorpanden op stationslocaties heeft de cijfers opgepoetst. Dat zijn geen structurele inkomsten uit het rondrijden met treintjes.

witte angora
Berichten: 30899
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
witte angora schreef:Ik vraag me trouwens af waar al die trolleychauffeurs vandaan getoverd moeten worden
Daar gaan we natuurlijk die dan bij duizenden werkeloos geworden treinmachinisten voor gebruiken, hoop wel dat ze allemaal al een rijbewijs hebben, anders wordt dat nog een dure grap.

Verder is het leuk te realiseren waarom in Nederland alleen Arnhem een zeer bescheiden trolleybusnetwerk heeft.........
Voor één trein moet je iets van 30 trolleybussen laten rijden... Dus één treinmachinist moet door 30 trolleychauffeurs vervangen worden...

Mucha

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door olaf79 »

Met de komst van de electrische en zelf rijdende auto kunnen we veel efficienter van het bestaande wegennet gebruik maken. Daarnaast het spoor goed onderhouden en waar nodig nog wat uitbreiden en we zijn klaar voor de komende 50 jaar.
Dan is er natuurlijk ook nog de hyperloop...

Mucha

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

BL2
Berichten: 4858
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door BL2 »

Mucha schreef:Uitbreiden ?
Wel in de breedte, maar niet in de lengte.

Er zullen zeker op een aantal locaties sporen bij komen om de als maar groter wordende hoeveelheid reizigers te vervoeren, maar nieuwe spoorlijnen zullen er bijna zeker weten niet meer gebouwd worden in NL.
Veel echte spoorlijnen zijn juist de laatste jaren verdwenen, denk aan de Zoetermeerlijn, Hofpleinlijn, Hoekse lijn en de IJmuidenlijn. Behalve de laatse, allemaal overgegaan naar regionale vervoerders en omgebouwd tot Metro achtige lijn.

Telkens wel een kans om er een Trollybuslijn van te maken, maar men heeft het niet gedaan........

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij zijn er ook een paar HSL trajecten gebouwd? Hier en daar worden ook wat goederenspoorlijnen geschikt gemaakt voor personenvervoer, bijvoorbeeld naar Veendam en naar de Eemshaven. En een van de grotere veranderingen van de laatste jaren is nu juist ook een nieuw stuk spoor, tussen Lelystad en Kampen. Waarmee het spoor door Flevoland ineens een van de belangrijkere​ trajecten van het land is geworden, in plaats van een 'doodlopende' lijn.

Dus dat er geen nieuwe spoorlijnen zullen komen vind ik een wat voorbarige uitspraak.

BL2
Berichten: 4858
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door BL2 »

kweenie schreef:Dus dat er geen nieuwe spoorlijnen zullen komen vind ik een wat voorbarige uitspraak.
Echt nieuwe lijnen zoals de Hanselijn en de HSL zullen er naar mijn idee niet meer bijkomen.
Nederland ligt aardig vol met rails, bijna alle enigszins grote steden zijn meer dan prima per trein bereikbaar.
Wel zullen er nog een aantal,stations bijkomen, bv bij Zoetermeer, tussen Gouda en Alphen en bij Zwolle.

Van alle nieuwe lijnen is de HSL natuurlijk wel de grootste mislukking, niet alleen qua materieel, maar ook qua technische uitvoering. Geen dag gaat er voorbij zonder drie of meer grote verstoringen, vooral veroorzaakt door de buitengewoon ingewikkelde techniek qua stroomverzorging en beveiliging.
Buiten het feit nog om dat de lijn met een grote boog om het drukste deel van NL heen gaat. Het voor- en natransport duurt daardoor zo lang, dat alle evt winst van het wat sneller rijden (160 km/) van de Interciry Direct compleet verloren gaat.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

BL2,kweenie,16again en sjohie,dank voor jullie serieuze reacties.

Olaf 79 had het over de zelfrijdende auto: dit duurt nog wel jaren en zal heel duur zijn.
Ik denk een een soort robot auto's zoals "Kitt" uit "Knightrider".

Het zal natuurlijk een cultuuromslag zijn om trolleybussen in te zetten op spoorlijnen.
Daarom kunnen we "klein" beginnen: bijvoorbeeld op het oudste treintraject van Nederland: tussen Haarlem en Amsterdam.n

BL2
Berichten: 4858
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door BL2 »

Een serieuze reactie dan maar: Het oudste treintraject was: Halfweg <>Amsterdam (1839)

Maar om nu iedereen te laten overstappen in Haarlem en in Amsterdam lijkt mij geen goed plan.
Je moest eens weten hoeveel er nu al geklaagd wordt als er een bus wordt voorgereden in plaats van een trein, zoals nu op het traject Zwolle <>Kampen.........

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door scontra »

@John .....

En nu de plannen tot opheffen van de spoorwegen maar verder uitwerken en dan naar Den Haag er mee, want het geld voor deze ongekende ombouw zal toch ergens vandaan moeten komen.
De belastinginkomsten kunnen daar prachtig voor worden gebruikt in plaats van het doelloos en zonder renteopbrengst bij de Europese Bank geparkeerd laten staan.
Ben benieuwd welke politieke partijen dit plan wel zien zitten ??

Gesloten