Pagina 1 van 1

Oplaadprobleem telefoon valt niet onder garantie

Geplaatst: 11 jun 2017 18:52
door Claudia kirchjunger
Hallo

Ik heb op 13 maart een telefoon met abonnement genomen bij KPN.
NOU wilde deze eind april niet opladen dus toen was deze nog geen 2 maanden oud.
Op 5 mei is deze opgestuurd door KPN naar de reperateur.
Daar kreeg ik een week later een mail van dat dit defect niet onder de garantie valt en de reperatie kosten 286,50 zijn.
Het is een samsung a5 heb contact gehad met samsung die volgen advies van reperateur.
Mijn vraag is dit een logisch gevolg een oplader gaat maar op een manier in de telefoon dus hoe kan het dan mijn eigen schuld zijn.
Daar krijg ik dus geen duidelijk antwoord op.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben.
Ben al met rechtsbijstand bezig maar die geeft me weinig hoop.

Gr claudia

Re: Oplaadprobleem telefoon valt niet onder garantie

Geplaatst: 11 jun 2017 22:07
door NeoDutchio
Als uw rechtsbijstand u al weinig kans geeft, wat verwacht u dan op een forum met vrijwilliger?

Het kan zijn dat de aansluiting door eigen schuld is beschadigd, dat valt natuurlijk niet onder garantie. De stekker kan er inderdaad op 1 manier in, maar proppen op een andere manier geeft schade. Ook op de juiste manier aansluiten, maar aan het kabeltje trekken (kan ook per ongeluk) geeft ook problemen.
Helaas bent u afhankelijk van KPN en als zij zeggen geen garantie is het uw taak om het tegendeel te bewijzen. Maar dat is haast onmogelijk.

Re: Oplaadprobleem telefoon valt niet onder garantie

Geplaatst: 12 jun 2017 15:12
door Goofert
U verteld niet wat precies het defect is en wat niet onder de garantie valt. Indien de USB aansluiting kapot is gegaan doordat u deze heeft beschadigd, (wat niet zo moeilijk is) dan is het logisch dat dit niet onder de garantie valt. Een reparatie van bijna € 290 voor de USB aansluiting vind ik absurd, daar koop je een nieuwe Galaxy A5 smartphone voor! Het bedrijf dat de reparaties voor Samsung uitvoert, heeft een heel slechte reputatie. U kunt proberen telefonisch (als u precies het defect weet) een second opinion te vragen bij een andere reparateur, misschien kan deze de reparatie doen voor minder geld. Ik wens u veel succes.

Re: Oplaadprobleem telefoon valt niet onder garantie

Geplaatst: 12 jun 2017 15:16
door Hawk-Eye
laat hem terug sturen MET een rapport daarbij van wat er aan de hand is, zij moeten bewijzen dat het uw schuld is namelijk omdat dit binnen 6 maanden is...

daarna kunt u zelf een onafhankelijk gecertificeerd samsung reparateur ernaar laten kijken, dan weet u of het werkelijk uw schuld is of niet...

Re: Oplaadprobleem telefoon valt niet onder garantie

Geplaatst: 12 jun 2017 17:58
door rwhendrikx
Ik heb ook gehad dat een telefoon na 1 jaar niet meer oplaad. Bij mij lag het aan het dunne snoertje met de stekker en niet aan de adapter zelf. Vaak door het strak oprollen van de snoer. Je zou bij een telefoonzaak een nieuw snoertje kunnen proberen voor dat je hem koopt. Wel telefoon meenemen voor het passen. Komt vaker voor. Zou een oorzaak kunnen zijn maar hoeft natuurlijk niet. Maar het bedrag wat het moet kosten voor reparatie vind ik absurd. Succes.

Re: Oplaadprobleem telefoon valt niet onder garantie

Geplaatst: 12 jun 2017 19:20
door Boesta
NeoDutchio schreef: Helaas bent u afhankelijk van KPN en als zij zeggen geen garantie is het uw taak om het tegendeel te bewijzen. Maar dat is haast onmogelijk.
Alweer totale ONZIN!

Defect is ontstaan binnen 6 maanden na aankoop. De bewijslast ligt dan bij de verkoper, die moet aantonen dat de koper moedwillig verkeerd gehandeld heeft waardoor het defect is ontstaan. Als ze dat niet kunnen (en dan kunnen ze waarschijnlijk niet), moeten ze gewoon repareren en mogen daarvoor geen kosten rekenen...

Re: Oplaadprobleem telefoon valt niet onder garantie

Geplaatst: 12 jun 2017 19:51
door Claudia kirchjunger
Dit heb ik aan mijn rechtsbijstand ookgevraagd dat mijn oplaadpunt van mijn telefoon binnen twee maanden beschadigd was dat dat dan altijd goed bekeken moet worden ook Samsung blijft bij antwoord reparateur
Ook al wordt het defect niet onderbouwd
Heb gebeld met de gsm dokter en daar kost het 79 euro een verschil van 200 euro

Re: Oplaadprobleem telefoon valt niet onder garantie

Geplaatst: 12 jun 2017 20:17
door NeoDutchio
Boesta schreef:
NeoDutchio schreef: Helaas bent u afhankelijk van KPN en als zij zeggen geen garantie is het uw taak om het tegendeel te bewijzen. Maar dat is haast onmogelijk.
Alweer totale ONZIN!

Defect is ontstaan binnen 6 maanden na aankoop. De bewijslast ligt dan bij de verkoper, die moet aantonen dat de koper moedwillig verkeerd gehandeld heeft waardoor het defect is ontstaan. Als ze dat niet kunnen (en dan kunnen ze waarschijnlijk niet), moeten ze gewoon repareren en mogen daarvoor geen kosten rekenen...
Als KPN aantoont dat het eigen schuld is en TS zal daar niet mee een zijn is het zijn/haar taak het tegendeel te bewijzen.

Re: Oplaadprobleem telefoon valt niet onder garantie

Geplaatst: 12 jun 2017 22:35
door Moneyman
Zou anders wel heel makkelijk zijn om de bewijslast af te schuiven...

Re: Oplaadprobleem telefoon valt niet onder garantie

Geplaatst: 13 jun 2017 08:09
door erik.nettekoven
Ik kwam het volgende tegen op http://www.gsmhelpdesk.nl/helpdesk/127/ ... smartphone

"De wettelijke garantie schrijft voor dat een mobiele telefoon, smartphone of tablet moet voldoen aan de verwachtingen en verwachte levensduur van de consument. Is dit niet het geval, dan heeft de consument wettelijk gezien recht op garantie, ook al wordt dit uitgesloten door de fabrikant."

Dat ze het oplaadpunt niet onder de garantie laten vallen wil niet zeggen dat je geen recht op hebt garantie. Het oplaadpunt van je telefoon is toch een essentieel onderdeel van je telefoon. Ik zou echt voet bij stuk houden en goed onderbouwen waarom jij vindt dat je recht hebt op de wettelijke garantie. Daarnaast zou ik ook eens aan een andere rechtsbijstand partij gaan kijken (als dat uberhaupt kan). Je kunt ook proberen om via ConsuWijzer of de consumentenbond iets meer gedaan te krijgen bij de onwelwillende partij.

Zoals al eerder vermeldt: je telefoon valt nog onder de wettelijke garantie en hierbij ligt de bewijslast bij de verkopende partij. Zij moeten dus met een onderbouwde conclusie komen waaruit blijkt dat het oplaadpunt door uw toedoen defect is geraakt. Doen/kunnen ze dat niet dan heb je 100% recht op garantie.

Re: Oplaadprobleem telefoon valt niet onder garantie

Geplaatst: 13 jun 2017 14:42
door Hawk-Eye
uiteraard weten ze dit, ze weten ook dat dit een langdurig proces gaat worden en daarom schuiven ze dit veelal aan de kant, als ik TS was zou ik deze maar eens een briefje schrijvend dat ze rap aan de gang moeten gaan om dit wettelijke recht af te dwingen...