LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tv al binnen 2 maanden kapot, wat nu?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
MirellaRotterdam

Tv al binnen 2 maanden kapot, wat nu?

Ongelezen bericht door MirellaRotterdam »

In april 2017 heb ik een LG smart tv 32 inch gekocht bij Foka superstore te Rotterdam. 11 juni 2017 zette ik de tv aan en had ik ineens geen geluid meer. Het KPN kastje een paar keer aan en uit gezet en opnieuw opgestart (want dat is het eerste waar ik aan dacht). Niets hielp dus heb ik KPN maar gebeld. Er is een monteur langs gekomen en die kwam na 30 minuten erachter dat het aan de HDMI 1 aansluiting lag. Bij de andere HDMI aansluitingen deed alles het "gelukkig". Dit kost me dus €50,- omdat het niet aan KPN lag. Gelijk toen de monteur weg was, heb ik Foka gebeld. Foka vertelde mij dat er geen monteur langs kan komen omdat mijn tv maar 32 inch is dus moet ik hem zelf terug brengen of opsturen (op eigen kosten) naar de winkel en zou ik de tv 4 tot 6 weken kwijt zijn.  Zelf heb ik geen auto en een laag inkomen. Ook is er niet gesproken over een leen toestel. Ook heb ik LG zelf benaderd om te kijken of ik het via hun wel op een andere manier opgelost zou krijgen. Helaas was dit niet het verhaal. Nu zit ik dus nog steeds met een kapotte tv van 2 maandjes oud (Het bescherm plastic zit er zelfs nog op!). :(
Laatst gewijzigd door Radar op 14 jun 2017 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast, opmaak verwijderd

NeoDutchio

Re: Tv al binnen 2 maanden kapot, wat nu?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het enige dat u kunt eisen is dat de winkelier de tv voor u opstuurt. Maar dan zal de tv eerst naar de winkelier gebracht moeten worden. Daar is de tv gekocht en deze zal voor een oplossing moeten gaan zoeken. Dat u geen vervoer hebt en weinig te besteden heeft, heeft hier geen invloed op.

Ook direct recht op een vervangend toestel is er niet. Pas als de reparatietijd te lang gaat duren kunt u dit vragen, niet bij voorbaat al.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Om een kort verhaal lang te maken, leest u vooral het advies van Consuwijzer.nl:

https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar, de tv werkt nu toch?

Verwijderd

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Nijogeth schreef:Maar, de tv werkt nu toch?
Maar wel met een hdmi-aansluiting minder. Bij mij hangen er 4 apparaten aan 4 hdmi-aansluitingen. Mijn tv heeft er ook 4. Mocht er 1 kapot gaan dan heb ik wel een probleem. Je mag van een tv van 2 maanden verwachten dat de aansluitingen gewoon blijven werken. Als na 2 maanden de home-knop van uw smartphone kapot gaat dan kunt u de telefoon ook nog wel bedienen, maar dan met de aan- en uit-knop. Dan zeg ik wel tegen u: maar uw telefoon doet het toch gewoon? Wat is dan het probleem?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De kosten van de monteur moeten door Foka worden vergoed. U kunt zich daarbij beroepen op art. 7:24 BW.

De verkoper, die een ondeugdelijk product heeft geleverd, heeft de verplichting om er voor te zorgen dat de consument een conform product krijgt. De verkoper heeft de verplichting om dat kosteloos uit te voeren. Deze verplichting heeft in ieder geval betrekking op de kosten van verzending, loon en materiaal. De consument heeft daarbij strikt genomen geen verplichting om een product naar de verkoper te brengen. De verkoper kan desnoods een koerier langs sturen. Natuurlijk kan er ook gebruik gemaakt worden van een vervoerder als PostNL.

Een consument een vrije keuze tussen herstel of vervanging, tenzij dat onmogelijk of buiten verhouding is (art. 7:21 lid 4 BW). De verkoper heeft de verplichting om deze keuze binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast uit te voeren (art. 7:21 lid 5 BW) en 4-6 weken is onredelijk lang. Door deze onredelijk lange duur heb je recht om de koop te ontbinden.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Heb je de TV via de Foka webwinkel of in stenen winkel gekocht?

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:De kosten van de monteur moeten door Foka worden vergoed. U kunt zich daarbij beroepen op art. 7:24 BW.

De verkoper, die een ondeugdelijk product heeft geleverd, heeft de verplichting om er voor te zorgen dat de consument een conform product krijgt. De verkoper heeft de verplichting om dat kosteloos uit te voeren. Deze verplichting heeft in ieder geval betrekking op de kosten van verzending, loon en materiaal. De consument heeft daarbij strikt genomen geen verplichting om een product naar de verkoper te brengen. De verkoper kan desnoods een koerier langs sturen. Natuurlijk kan er ook gebruik gemaakt worden van een vervoerder als PostNL.

Een consument een vrije keuze tussen herstel of vervanging, tenzij dat onmogelijk of buiten verhouding is (art. 7:21 lid 4 BW). De verkoper heeft de verplichting om deze keuze binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast uit te voeren (art. 7:21 lid 5 BW) en 4-6 weken is onredelijk lang. Door deze onredelijk lange duur heb je recht om de koop te ontbinden.
De enige kosten die gemaakt zijn is voor KPN. Deze heeft Ts zelf ingeschakeld, maar is geen partij in deze. De verkoper heeft dus niets te maken met de kosten voor KPN. Reparatie onder garantie zal betaald moeten worden door de leverancier. Echter wordt de televisie nog steeds niet aangeboden voor reparatie. En de vraag is ook of het wel garantie is. Een hdmi aansluiting gaat niet vanzelf kapot. Wel door het wrikken met de stekker als die erin gestoken wordt. Vroeger had je dat ook bij de scart kabels, 1 pinnetje hoeft maar een klein tikje te krijgen en het paste niet meer, even duwen en de aansluiting is kapot.

4 weken reparatie is niet bezwaarlijk lang. Trek de tijd eraf dat de tv onderweg is. Het moet ingepland worden, beoordeeld, onderdelen bestellen en ook nog gerepareerd worden. Mocht het onredelijk lang gana duren heb je recht op een tijdelijke vervanging, niet op ontbinding van de koopovereenkomst.

alfatrion

NeoDutchio schreef:De enige kosten die gemaakt zijn is voor KPN. Deze heeft Ts zelf ingeschakeld, maar is geen partij in deze. De verkoper heeft dus niets te maken met de kosten voor KPN.
Artikel 7:24 lid 1 BW schreef:Indien op grond van een consumentenkoop een zaak is afgeleverd die niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten, heeft de koper jegens de verkoper recht op schadevergoeding overeenkomstig de afdelingen 9 en 10 van titel 1 van Boek 6.
Artikel 6:96 lid 2 aanhef en onder b BW schreef:Als vermogensschade komen mede voor vergoeding in aanmerking redelijke kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid.
Schade wordt, naar vaste rechtspraak, begroot door de hypothetische situatie, waarin de verkoper een conforme televisie heeft geleverd, te vergelijken met de feitelijke situatie, waarin dit niet is gebeurt. TS had deze kosten nooit gemaakt, als de verkoper een conforme televisie had geleverd, dus komen deze kosten voor vergoeding in aanmerking. Met wat goede wil kun je hier ook nog wel redelijke kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid in lezen.
NeoDutchio schreef:Reparatie onder garantie zal betaald moeten worden door de leverancier. Echter wordt de televisie nog steeds niet aangeboden voor reparatie. En de vraag is ook of het wel garantie is. Een hdmi aansluiting gaat niet vanzelf kapot. Wel door het wrikken met de stekker als die erin gestoken wordt. Vroeger had je dat ook bij de scart kabels, 1 pinnetje hoeft maar een klein tikje te krijgen en het paste niet meer, even duwen en de aansluiting is kapot.
Daar heb je een punt, maar het wettelijk vermoeden maakt wel dat er moet worden uitgegaan dat de televisie ondeugdelijk is totdat het tegendeel is bewezen.
NeoDutchio schreef:4 weken reparatie is niet bezwaarlijk lang. Trek de tijd eraf dat de tv onderweg is. Het moet ingepland worden, beoordeeld, onderdelen bestellen en ook nog gerepareerd worden. Mocht het onredelijk lang gana duren heb je recht op een tijdelijke vervanging, niet op ontbinding van de koopovereenkomst.
Artikel 7:22 lid 2 BW schreef:De in lid 1 bedoelde bevoegdheden (prijsvermindering en ontbinding) ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3.
Artikel 7:21 lid 3 BW schreef:De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 (herstel en vervanging) bedoelde verplichtingen na te komen.
De verkoper heeft zijn verplichting om binnen een redelijk termijn de keuze van de consument uit te voeren. Als de koper heeft gekozen voor herstel en dit onredelijk lang duurt, dan staat vast dat de verkoper niet aan zijn verplichting heeft gehouden om binnen een redelijke termijn voor herstel te zorgen. Dat maakt dat de consumenten de bevoegdheid van de consument wordt aangevuld met het recht om ontbinding of prijsvermindering te eisen. Dat consumenten dit doorgaans niet van dag 1 kunnen heeft met art. 7:22 lid 2 BW te maken. Merk op dat een dergelijke constructie niet bestaat tussen herstel en vervanging, zodat jouw opmerking over dat altijd eerst voor herstel gegaan moet worden onjuist is. Overigens, het recht op een tijdelijke vervanging is niet in de wet opgenomen. Vier tot zes weken is wel onredelijk lang.

Jetsertje

Ongelezen bericht door Jetsertje »

NeoDutchio schreef:Een hdmi aansluiting gaat niet vanzelf kapot. Wel door het wrikken met de stekker als die erin gestoken wordt.
Komt anders vaak genoeg voor dat de HDMI-aansluitingen zomaar defect raken., zelfs zonder dat de kabel na plaatsing überhaupt nog aangeraakt wordt. Zeker onder goedkope televisies van LG (https://www.google.nl/search?q=tv+mainb ... board+oven) komt het regelmatig voor en is vaak op te lossen door het mainboard uit de televisie te halen en even op hoge temperatuur te bakken in de oven.

Maar daar moet je natuurlijk niet aan beginnen als je nog garantie hebt.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Of nog simpeler de HDMI steker is los van de aansluiting gekomen waardoor er geen goed contact aanwezig was.
Een hdmi aansluiting gaat niet vanzelf kapot. Wel door het wrikken met de stekker als die erin gestoken wordt.
Veel mensen denken nog steeds onterecht dat een HDMI "hot pluggable" is, ofwel dat je die in en uit mag steken als de apparaten aan staan. Dat is hij in de praktijk dus NIET.
Volgens de spec. wel, echter maar in de praktijk blijkt hierdoor nog wel eens een HDMI poort door te overlijden.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

alfatrion schreef:De kosten van de monteur moeten door Foka worden vergoed. U kunt zich daarbij beroepen op art. 7:24 BW.
Dat lijkt me niet. TS heeft namelijk niet genoeg onderzoek gedaan en had dan zelf kunnen vaststellen dat het niet aan kpn lag, en dus deze kosten kunnen sparen.

Voor de rest eens...

alfatrion

olaf79 schreef:
Dat lijkt me niet. TS heeft namelijk niet genoeg onderzoek gedaan en had dan zelf kunnen vaststellen dat het niet aan kpn lag, en dus deze kosten kunnen sparen.
We kunnen vaststellen dat de HDMI poort defect is, maar dat is achteraf en dat is een beetje voor captain Hindsight spelen. Ik vind dat je van een consument mag verwachten dat hij zelf het probleem systematisch moet kunnen opzoeken. De consument geeft zelf aan van alles gedaan te hebben. Dan kom je op een gegeven toch uit bij een deskundige en dan vindt ik 50 euro best redelijk. Dat achteraf blijkt dat de HDMI poort kapot is en dat de consument dit zelf had kunnen ontdekken, maar niet dat deze kosten daarom dan toch maar niet voor vergoeding in aanmerking zouden moeten komen. En nogmaals, 50 euro is niet veel geld voor een onderzoek.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

Zelf heb ik geen auto en een laag inkomen.
wat heeft dit ermee te maken? er zijn vast wel andere mensen met een auto die de tv kunnen brengen, of niet?

Jetsertje

snuffel1 schreef:In mijn vorige reactie gaf ik al aan dat HDMI 1 niet bedoeld is voor het aansluiten van een decoder want dat kan na een update conflicten veroorzaken en zeker als de LG de updates van internet afhaalt.
Wat een onzin.

alfatrion

Heb je een bron? Volgens mij klopt het namelijk ook niet.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

alfatrion schreef:
olaf79 schreef:
We kunnen vaststellen dat de HDMI poort defect is, maar dat is achteraf en dat is een beetje voor captain Hindsight spelen. Ik vind dat je van een consument mag verwachten dat hij zelf het probleem systematisch moet kunnen opzoeken. De consument geeft zelf aan van alles gedaan te hebben. Dan kom je op een gegeven toch uit bij een deskundige en dan vindt ik 50 euro best redelijk. Dat achteraf blijkt dat de HDMI poort kapot is en dat de consument dit zelf had kunnen ontdekken, maar niet dat deze kosten daarom dan toch maar niet voor vergoeding in aanmerking zouden moeten komen. En nogmaals, 50 euro is niet veel geld voor een onderzoek.
Wat mij betreft is het proberen van een andere HDMI kabel en aansluiting iets wat je van een consument mag verwachten ter trouble shooting. Dat heeft TS niet gedaan en gelijk KPN de schuld gegeven. Ik vind dus dat TS verwijdbaar extra kosten heeft gemaakt en dit was niet nodig. Dit zijn dus geen kosten die vergoedt dienen te worden.

alfatrion

olaf79 schreef:Wat mij betreft is het proberen van een andere HDMI kabel en aansluiting iets wat je van een consument mag verwachten ter trouble shooting. Dat heeft TS niet gedaan en gelijk KPN de schuld gegeven. Ik vind dus dat TS verwijdbaar extra kosten heeft gemaakt en dit was niet nodig. Dit zijn dus geen kosten die vergoedt dienen te worden.
Dit noem ik dus voor captain Hindsight spelen (video Southpark) noem. Als je de oplossing weet, dan is het eenvoudig om te bedenken wat je had kunnen doen. Het is achteraf duidelijk dat het een probleem met de HDMI poort is (want die conclusie is voor je getrokken) en daaruit volgt dan heel snel dat je een andere HDMI poort had kunnen proberen. Maar als je de oplossing niet weet, dan is dit veel lastiger.

Je moet dan heel systematisch te werk gaan, want anders vergeet je vergeet je gewoon de helft. Daarnaast heb je eigenlijk technisch inzicht nodig, omdat je ander niet kunt filteren. Dat consumenten over deze vaardigheden niet beschikken blijkt wel uit de omvang van de helpdesken bij provider en de standaard oplossingen die zij aanbieden. Je mag verwachten dat een consument eerst zelf wat probeert, maar niet dat hij dat hij overal aan denkt.

Jetsertje

snuffel1 schreef:Mijn tv waarvan ik het merk niet zal noemen want die is toch bagger volgens menigeen stamt uit 2012 en in de gebruiksaanwijzing staat duidelijk welke HDMI poort geschikt is voor de aangesloten apparatuur. HDMI 1 (ARC) voor cinema sets die kunnen communiceren met de tv zoals de cinema set automatisch inschakelen en functies zoals volume middels de afstandsbediening van de tv regelen. De secundaire HDMI ingangen hebben die functie niet en dienen middels de afstandsbediening van de tv gekozen te worden waarbij de tv de laatst gekozen onthoudt, dus zet je de tv uit zal de tv met de laatst gekozen instelling weer opstarten.
Misschien dat je televisie inderdaad zo bagger is dat de HDMI-ingang met ARC ook echt gebruikt moet worden met een apparaat dat ARC ondersteunt, maar dit is zeker niet normaal. Het is ook iets wat ik nog nooit bij een televisie heb gezien.

Tijdens de eerste handshake tussen de apparaten wordt al informatie over bijvoorbeeld HDMI CEC en ARC uitgewisseld en als een apparaat het niet ondersteunt, wordt het niet gebruikt. Dat een van de HDMI-ingangen op een televisie geschikt is voor ARC, betekent nog niet dat als het aangesloten apparaat dat niet heeft, je die hier niet op mag aansluiten. Het betekent alleen dat als je een apparaat hebt dat ARC ondersteunt, je die op de daarvoor bedoelde HDMI ingang moet aansluiten om het te kunnen gebruiken.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

bprosman schreef:
Of nog simpeler de HDMI steker is los van de aansluiting gekomen waardoor er geen goed contact aanwezig was.
Een hdmi aansluiting gaat niet vanzelf kapot. Wel door het wrikken met de stekker als die erin gestoken wordt.
Veel mensen denken nog steeds onterecht dat een HDMI "hot pluggable" is, ofwel dat je die in en uit mag steken als de apparaten aan staan. Dat is hij in de praktijk dus NIET.
Volgens de spec. wel, echter maar in de praktijk blijkt hierdoor nog wel eens een HDMI poort door te overlijden.

En mijn Philips.... bedankt voor de tip, nu weet ik dat ik niet bij Philips maar bij mezelf moet zijn...!
Ja, ook ik prikte gewoon de kabel in en eruit als nodig.... en weet nu waarom ik er maar 2 over heb.

Gesloten