LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] royementsverklaring

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
niekie

royementsverklaring

Ongelezen bericht door niekie »

Ik heb 9 jaar schadevrij gereden, maar mijn verzekeringsmaatschappij weigert een royementsverklaring af te geven. Als reden wordt gegeven dat het een oldtimerverzekering betreft. Hiervoor geldt een vast tarief en geen bonus malus regeling. Intern worden de schadevrije jaren wel gebruikt. Ik kan mij echter voor honderden euro's minder per jaar bij een andere maatschappij verzekeren, mits ik een royementsverklaring kan tonen. Mag mijn huidige maatschappij dit weigeren? Is dit geen oneerlijke concurrentie?

Gast

Re: royementsverklaring

Ongelezen bericht door Gast »

Ga je van Oldtimer naar normale verzekering?

Dan is het misschien een optie om bij de huidige maatschappij de normale verzekering af te sluiten (mits ze dan wel die 9 jaar schadevrij in de bonus/malus verwerken) en vervolgens zo snel mogelijk op te zeggen.
Dan krijg je zo'n verklaring.

Je zit dan wel nog even aan je huidige maatschappij vast.

Dat je geen verklaring bij je huidige verzekering krijgt kan zijn omdat oldtimer rijden toch iets anders is. De meeste oldtimer rijders maken weinig km. Daarom is zo'n verzekering ook goedkoper.
Maar ik vind het wel spijkers op laag water zoeken om die verklaring niet af te geven.
Maar verzekeringen zullen je plukken waar ze kunnen, dat is altijd al zo geweest.

Gast

Re: royementsverklaring

Ongelezen bericht door Gast »

Het is inderdaad gebruikelijk dat bij een oldtimerverzekering geen royementsverklaring wordt afgegeven.

Wat ze misschien wel willen doen is een brief aan je schrijven waarin ze bevestigen dat je 9 jaar schadevrij hebt gereden.

Of ze dat doen weet ik niet maar nee heb je en ja kun je krijgen.

astrid-

Re: royementsverklaring

Ongelezen bericht door astrid- »

Oldtimeverzekeringen zijn niet hetzelfde als een 'normale' autoverzekering.

Omdat een oldtimer in de regel beschouwd wordt als een auto voor 'erbij', is het tarief gebaseerd op veel minder kilometers per jaar, dus ook minder kans op schade, dus ook een lagere premie. De meeste verzekeraars maken dan ook gebruik van een lage, vaste premie en dat is dan meestal in plaats van een bonus/malusregeling. Het zou wel erg mooi zijn als een bonus-malusregeling wordt toegepast op een al hele lage premie :P

Ik weet niet of jij met dezelfde auto naar een andere verzekeraar gaat. Is dat wel zo, dan is de kans groot dat ze de auto weer op basis van oldtimertarief berekenen.

Misschien dat je inderdaad het beste bij de huidige maatschappij een verzoek kunt indienen of ze zo coulant willen zijn rekening te willen houden met de oldtimer (als het een 'reguliere'personenauto is die je nu wilt verzekeren). Laat ze maar naar het schadeverloop kijken bijvoorbeeld. Als ze zien dat je inderdaad 9 schadevrije jaren hebt opgebouwd, kunnen ze in ieder geval een gedeelte van die jaren gebruiken voor de korting. Ik zou dat in elk geval wel doen, beetje klantgerichtheid is nooit weg namelijk.

MartinFriesland
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jul 2004 16:01

Re: royementsverklaring

Ongelezen bericht door MartinFriesland »

Je hebt nu bij je huidige maatschappij al een Old Timer verzekering?

En toch kan je honderden euro's minder betalen bij een andere maatschappij???????

Komt op mij sterk over, voor zover ik weet liggen de Old Timer verzekeringen aardig dicht bij elkaar en zijn er verschillen van tientjes te vinden, maar honderden?

Kun je iets duidelijker zijn? Wat is je huidige premie bij je huidige verzekering en onder welke voorwaarden en in welke vorm zou je dan bij de nieuwe maatschappij verzekerd worden? En wat voor auto spreken we eigenlijk over? Als je al 9 jaar deze verzekering hebt, zou hij dus ook al 34 jaar oud moeten zijn, klopt dat?

Reden dat ik dit vraag is gewoon omdat ik (en velen met mij) ook een Old Timer verzekering heb. Als zou blijken dat jij bijvoorbeeld een WA-verzekering hebt gevonden die veel lagere premies hanteert dan dat mensen met old timers nu voor hun "speciale" verzekering betalen, dit wel eens voor een heleboel OT-bezitters interessant kan zijn.

Gesloten