LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door kweenie »

Geen ervaring mee. En ik ken eerlijk gezegd ook geen families die een zo laag inkomen hebben dat ze voor vrijstelling in aanmerking komen, maar wel twee auto's kunnen betalen.

NeoDutchio
Berichten: 12351
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

sharita66 schreef:Mijn zoon is 18 jaar oud en heeft zijn eigen auto , ik heb zelf ook een auto maar normaal gesproken kreeg ik elke jaar kwijtschelding
maar nu mijn zoon een eigen voertuig heeft krijg ik deze niet meer. kan het nog gekker dacht ik met andere woorden mijn zoon moet apart gaan wonen . En dan kan ik weer in aanmerkingen komen voor een kwijtscheldingen tot deze tijd moet ik gewoon betalen € 332 euro

kan dit wel wie heeft ervaringen er mee , of kent zo situatie
Waarom fratsen uit gaan halen om kwijtschelding te houden terwijl u de energie ook kan gebruiken om meer geld binnen te krijgen? Een auto kopen is duurder dan gemeentelijke belastingen.

In veel voorbeelden hier praten mensen allemaal over geld dat ze hebben, maar dat ze allerlei redenen zoeken om dat geld maar zelf te willen houden. Natuurlijk zitten er vervelende situaties tussen, maar vaak zijn het ook bewuste keuze's.

Lady1234
Berichten: 27210
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als uw zoon van 18 een eigen auto heeft, betekent dat dat hij een eigen inkomen heeft. Twee inkomens in een gezin en dan nog kwijtschelding vragen?

stofzuigertje

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je vlak voor vakantie geld vangen zorgde dat er nauwelijks geld op je rekening staat.... en contant is moeilijker controleerbaar.

Ja, fraude mag niet maar strenge regels maken mensen creatief en oncontroleerbaar.
Als de 2e auto in gezin van je zoon word meegeteld, dan krijg je dat ze op papier bij familie gaan wonen zonder uitkering en dat is nauwelijks te controleren.
Of we daar naar toe moeten, maar de kwijtschelding is voor laagste inkomens en volgens mij kijken ze naast aantal ook naar de waarde van een auto.

Dat een oude waardeloze 20 jaren of meer duurder is in onderhoud dan een nieuwe zuinige zien ze helaas niet.
Puur naar dagwaarde kijken en aantal en dan is het soms noodzakelijk creatief te zoeken naar de gaten in de wet en de voorwaarden, en dat wel vooraf doen!

Zo kreeg een moeder met 3 vaak logerende kinderen als alleenstaande goedkoper Huisvuil en Riool, maar volgens mijn wonen ze nog steeds met 4 personen, maar daar word nauwelijks op gecontroleerd.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

sharita66 schreef:Mijn zoon is 18 jaar oud en heeft zijn eigen auto , ik heb zelf ook een auto maar normaal gesproken kreeg ik elke jaar kwijtschelding
maar nu mijn zoon een eigen voertuig heeft krijg ik deze niet meer. kan het nog gekker dacht ik met andere woorden mijn zoon moet apart gaan wonen . En dan kan ik weer in aanmerkingen komen voor een kwijtscheldingen tot deze tijd moet ik gewoon betalen € 332 euro

kan dit wel wie heeft ervaringen er mee , of kent zo situatie
Hallo Sharita, heeft dat met het aantal auto's te maken? Dan zou uw gemeente u dat moeten kunnen vertellen.
Het zou kunnen zijn dat het met de waarde van de auto's te maken heeft. In Groningen https://noordelijkbelastingkantoor.nl/k ... en-regels/ mag je auto (auto's?) niet meer dan 2269 euro waard zijn.
In principe gaat de hele kwijtschelding voor minima om een inkomen rond bijstandsniveau in combinatie met weinig vermogen en bezit.

Lowieze
Berichten: 6648
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door Lowieze »

@stofzuigertje: "en dan is het soms noodzakelijk creatief te zoeken naar de gaten in de wet en de voorwaarden, en dat wel vooraf doen!"

Dit noemen we gewoon frauderen, wat op den duur ten koste gaat van mensen die een bijstandsuitkering en kwijtschelding echt nodig hebben als vangnet.
Onbegrijpelijk dat u dat gaten in de wet noemt!

MeTZelf
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2012 08:17

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door MeTZelf »

De eisen die gesteld worden om kwijtschelding aan te vragen zijn mensonterend. Maandafschriften van bankrekeningen opsturen waarbij alle transacties zichtbaar zijn, wat gaan al die transacties hen aan? Waarom zouden ze geen genoegen kunnen nemen met een verklaring over jaarinkomen van de belastingdienst? Zijn deze eisen wel geoorloofd ivm de wet op privacy, of hoeven waterschappen niet aan de wet te voldoen? Waarom pakt niemand dit aan?

Lowieze
Berichten: 6648
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door Lowieze »

MeTZelf schreef:De eisen die gesteld worden om kwijtschelding aan te vragen zijn mensonterend. Maandafschriften van bankrekeningen opsturen waarbij alle transacties zichtbaar zijn, wat gaan al die transacties hen aan? Waarom zouden ze geen genoegen kunnen nemen met een verklaring over jaarinkomen van de belastingdienst? Zijn deze eisen wel geoorloofd ivm de wet op privacy, of hoeven waterschappen niet aan de wet te voldoen? Waarom pakt niemand dit aan?
Helemaal niet mensonterend, juist prima dat er goede controle op is. Als je bijstand of bijzondere bijstand aanvraagt worden ook je financiën helemaal nagekeken.
Hoe minder mensen daar misbruik van (kunnen) maken hoe meer er overblijft voor mensen die het echt nodig hebben.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door mahadma »

MeTZelf schreef:De eisen die gesteld worden om kwijtschelding aan te vragen zijn mensonterend. Maandafschriften van bankrekeningen opsturen waarbij alle transacties zichtbaar zijn, wat gaan al die transacties hen aan? Waarom zouden ze geen genoegen kunnen nemen met een verklaring over jaarinkomen van de belastingdienst? Zijn deze eisen wel geoorloofd ivm de wet op privacy, of hoeven waterschappen niet aan de wet te voldoen? Waarom pakt niemand dit aan?
Aan de bankafschriften is te zien wat er als in en uitgaven op de rekening gebeurd is. (Stel u heeft bijstand en een wint een grote prijs waardoor u geen recht meer heeft op bijstand en wellicht 'vermogend' bent geworden dan heeft u geen recht op kwijtschelding/ Bovendien worden die papieren vernietigd na controle)

Ja, die eisen zijn geoorloofd. Als u naar de bios gaat moet u toch ook uw entreebewijs tonen en aflaten scheuren.

NeoDutchio
Berichten: 12351
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Om te voorkomen wat stofzuigertje zei wordt dit gedaan. Dus niet vlak voordat de afschrift opgestuurd moet worden het geld gaan verstoppen, maar van meerdere maanden laten zien.

Lady1234
Berichten: 27210
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

MeTZelf schreef:De eisen die gesteld worden om kwijtschelding aan te vragen zijn mensonterend. Maandafschriften van bankrekeningen opsturen waarbij alle transacties zichtbaar zijn, wat gaan al die transacties hen aan? Waarom zouden ze geen genoegen kunnen nemen met een verklaring over jaarinkomen van de belastingdienst? Zijn deze eisen wel geoorloofd ivm de wet op privacy, of hoeven waterschappen niet aan de wet te voldoen? Waarom pakt niemand dit aan?
Niemand is verplicht kwijtschelding voor wat dan ook aan te vragen, maar als u dat wel doet, zult u moeten aantonen, dat u er recht op hebt.

Niets mensonterend aan.

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

MeTZelf schreef:De eisen die gesteld worden om kwijtschelding aan te vragen zijn mensonterend. Maandafschriften van bankrekeningen opsturen waarbij alle transacties zichtbaar zijn, wat gaan al die transacties hen aan? Waarom zouden ze geen genoegen kunnen nemen met een verklaring over jaarinkomen van de belastingdienst? Zijn deze eisen wel geoorloofd ivm de wet op privacy, of hoeven waterschappen niet aan de wet te voldoen? Waarom pakt niemand dit aan?
Is het wel geoorloofd je schulden niet te betalen?

gosewijn
Berichten: 2893
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Mensen die alleen aow hebben en geen schulden ,krijgen bij aanvraag gedeeltelijke kwijtschelding . Of begrijp ik jouw opmerking verkeerd MM.

Lady1234
Berichten: 27210
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

gosewijn schreef:Mensen die alleen aow hebben en geen schulden ,krijgen bij aanvraag gedeeltelijke kwijtschelding . Of begrijp ik jouw opmerking verkeerd MM.

Maar niet als ze in maart € 10.000 hebben gewonnen in de staatsloterij, of maandelijks een paar honderd euro ondersteuning krijgen van hun kinderen.

MeTZelf
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2012 08:17

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door MeTZelf »

Het zou beter zijn als de hele waterschapsbelasting werd afgeschaft. Belastingen horen geïnd te worden via de belastingdienst, niet via het waterschap.

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

MeTZelf schreef:Het zou beter zijn als de hele waterschapsbelasting werd afgeschaft. Belastingen horen geïnd te worden via de belastingdienst, niet via het waterschap.
En waarom “hoort dat”?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Waterschap is onafhankelijk en gaat dus niet aan anderen verantwoording afleggen omtrent hun doen en laten.
Gezien de complexiteit maar beter ook.
Wil niet dat "mijn" dijk die vol scheuren zit eerst door tig commissies moet worden beken voordat die scheuren gedicht worden.
Het innen van Waterschaps lasten in het algemeen mogen ze wat mij betreft toch eerst de boeren weer in het gareel laten lopen en niet alles bij de burger neerleggen.
Maar dit is mijn bescheiden mening

Gesloten