LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer dan 4 maanden in buitenland: toch extra telefoonkosten?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
MartMoonen

Meer dan 4 maanden in buitenland: toch extra telefoonkosten?

Ongelezen bericht door MartMoonen »

Op 8-2-2017 heb ik in de Vodafone winkel in Beek (dealer 00822108) een "Red 2 jaar" contract afgesloten onder de uitdrukkelijke afspraak dat er GEEN beperking zou zijn over de verblijfsduur in het buitenland. Tot mijn verbazing én ergernis stuurt Vodafone mij op 14-6-2017 een sms-bericht dat er vanaf 15-6-2017 op mijn contract een "Fair Use Policy" van toepassing zou zijn. Waardoor er na een verblijf van meer dan 4 maanden in het buitenland WEL beperkingen op mijn verbruik in het buitenland zou zijn.

Volgens mij probeert Vodafone op deze wijze, na de EU maatregel van 15 juni 2017, alsnog extra inkomsten te genereren.

Hiermee ga ik beslist niet akkoord en bij deze maak ik dan ook ernstig bezwaar tegen deze eenzijdige aanpassing van het overeengekomen contract.

Zijn er nog meer Vodafone-klanten die dit overkomt??
Laatst gewijzigd door Radar op 28 jun 2017 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

taxikemperman

Re: Meer dan 4 maanden in buitenland: toch extra telefoonkosten?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

De regeling is getroffen voor mensen die op vakantie zijn. Niet voor mensen die in het buitenland wonen
En ja ze mogen u erop wijzen dat er een fair use policy is

MartMoonen

Ik woon niet in het buitenland.
Maar ik wil wel onbeperkt door het buitenland (EU) kunnen reizen; daar had ik ook heel bewust dit contract voor afgesloten.
EN als er beperkingen waren had de Vodafone-medewerker mij dat toen moeten vertellen.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U is vrijwel altijd in buitenland.

Een vrachtwagen chauffeur die elk weekend hier is en op werkdagen elders in Europa heeft geen probleem.

Ook een hoogleraar die 2 om 3 maanden per jaar in Vlaanderen les geeft word getolereerd.
Maar 4 maanden zonder bezoek aan Nederland, dan had U daar een telefoon kaart moeten nemen.

Niet de verkoopster maar de voorwaarden vooraf lezen is noodzakelijk.
Een verkoper (ster) wil provisie en zegt altijd alles goed.

MartMoonen

Beste Stofzuigertje,
1) Een verkoper is een wettelijke vertegenwoordiger van (in dit geval) Vodafone en Vodafone is volgens het Burgerlijk Wetboek verplicht deze afspraken na te komen.
2) Op het moment van het afsluiten van mijn contract stond er niets over de Fair Use Policy in de voorwaarden. Deze heeft Vodafone nu pas naar aanleiding van de EU maatregel ingevoerd en willen ze mij achteraf opleggen.
3) De EU maatregel van 15 juni was nu net bedoeld om het over en weer van extra kosten (Lees: dure telefoonkaarten) te voorkomen.
4) Misschien beter informeren/lezen voor een reactie.
Gr,

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

1 Een verkoper heeft meestal meerdere aanbieders dan alleen Vodafone en die hebben ook nog diverse producten die afwijken.
Je kunt niet van elke variatie de juiste voorwaarden weten gezien de aanpassingen en hij/zij werkt op provisie en is niet in dienst bij Vodafone, uitgezonderd hun eigen winkels.

2 FUP staat vrijwel in alle contracten, zelfs mijn prepaid met 1 maand gratis onderling bellen is FUP
Contracten zonder zijn zeer zeldzaam.

3 De EU maatregel dwingt bedrijven de voorwaarden aan te passen.

4 Ik weet niet welke Vodafone U heeft..... en bij aanpassen in Uw nadeel mag je lopende contract Ontbinden dus zonder afmaken 2 jaren weg.
Dit geld dus niet voor opzeggen. maar Ontbinden wegens aangepaste voorwaarden in Uw nadeel.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Deze FUP is wettelijk vastgelegd vanuit de EU. Dit zal bij elke provider zo zijn en doordat het een wettelijke bepaling is, heeft u ook geen recht op contractontbinding.

lijfrente

Ongelezen bericht door lijfrente »

MartMoonen schreef:Op 8-2-2017 heb ik in de Vodafone winkel in Beek (dealer 00822108) een "Red 2 jaar" contract afgesloten onder de uitdrukkelijke afspraak dat er GEEN beperking zou zijn over de verblijfsduur in het buitenland. Tot mijn verbazing én ergernis stuurt Vodafone mij op 14-6-2017 een sms-bericht dat er vanaf 15-6-2017 op mijn contract een "Fair Use Policy" van toepassing zou zijn. Waardoor er na een verblijf van meer dan 4 maanden in het buitenland WEL beperkingen op mijn verbruik in het buitenland zou zijn.

Volgens mij probeert Vodafone op deze wijze, na de EU maatregel van 15 juni 2017, alsnog extra inkomsten te genereren.

Hiermee ga ik beslist niet akkoord en bij deze maak ik dan ook ernstig bezwaar tegen deze eenzijdige aanpassing van het overeengekomen contract.

Uitdrukkelijke afspraak, ook schriftelijke bevestiging gekregen, op het contract formulier?

Natuurlijk niet, want dit is via EU zo geregeld.

Velen , ook ik ben blij, dat eindelijk de k...n rooming weg is, en FUP is voor iedereen gelijk.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

MartMoonen schreef:Volgens mij probeert Vodafone op deze wijze, na de EU maatregel van 15 juni 2017, alsnog extra inkomsten te genereren.
Over welke maatregel heb je het?

Het uitvoeringsbesluit is van 15 december 2016.
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 86&from=EN

Dit besluit verplicht een provider om het binnenlandse prijzen te hanteren, indien woonachtig zijn in de lidstaat van de provider of daar duurzaam banden mee hebben waardoor zij daar frequent en lang zijn (artikel 3). De provider mag misbruik tegengaan (artikel 4). Hierbij geldt dat je vaker in de lidstaat aanwezig bent of meer verbruikt in de lidstaat, dat dit dan bewijs oplevert van normaal gebruik. Het omgekeerde gaat niet op. De provider is wettelijk gezien niet verplicht om een FUP in te voeren, dus moet er een mogelijkheid worden geboden om te ontbinden. Dat ze dit niet heeft gedaan kan betekenen dat ze de FUP niet kan afdwingen bij de rechter.
MartMoonen schreef:Zijn er nog meer Vodafone-klanten die dit overkomt??
Er zijn uiteraard meer mensen die dit overkomt. Zie hier:
viewtopic.php?f=92&t=172875

En hier:
http://rechtenforum.nl/forum/thread/tit ... 9/t/45915/

MartMoonen

Is Stofzuigertje soms een Vodafone medewerker ???

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

MartMoonen schreef:Is Stofzuigertje soms een Vodafone medewerker ???
Wist u dat nog niet dan? Maar ga Stofzuigertje niet vragen naar zijn bijbaantjes, anders komen KPN, Tele2 en T-mobile erachter dat hij bijklust.

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Als u een stabiele link met Nederland heeft is er in feite niet zo gek veel aan de hand toch?

- Wanneer wordt de FUP wel toegepast en wat is onredelijk gebruik?
Als je in een periode van vier maanden méér tijd in het buitenland doorbrengt dan in Nederland én meer verbruik vertoont in het buitenland dan in Nederland, is er sprake van onredelijk verbruik.

Extra info: Elke dag dat contact wordt gemaakt met een Nederlands netwerk, geldt niet als een ‘roamingdag’, en telt dus niet als verblijf of verbruik in het buitenland. Indien je bijvoorbeeld elke dag op en neer rijdt tussen Nederland en Duitsland zal de FUP niet van toepassing zijn.

- Wat gebeurt er bij onredelijk verbruik?
Als er sprake is van onredelijk verbruik, sturen wij je een bericht met het verzoek om je (roaming) gedrag aan te passen en krijg je de kans om een stabiele link met Nederland aan te tonen. Als je gedrag na 14 dagen niet aantoonbaar is veranderd, of je kunt geen stabiele link met Nederland aantonen, heeft Vodafone het recht om een toeslag in rekening te brengen vanaf dat moment.
Bron: https://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-N ... d-p/282015

lijfrente

lijfrente schreef:
MartMoonen schreef:Op 8-2-2017 heb ik in de Vodafone winkel in Beek (dealer 00822108) een "Red 2 jaar" contract afgesloten onder de uitdrukkelijke afspraak dat er GEEN beperking zou zijn over de verblijfsduur in het buitenland. Tot mijn verbazing én ergernis stuurt Vodafone mij op 14-6-2017 een sms-bericht dat er vanaf 15-6-2017 op mijn contract een "Fair Use Policy" van toepassing zou zijn. Waardoor er na een verblijf van meer dan 4 maanden in het buitenland WEL beperkingen op mijn verbruik in het buitenland zou zijn.

Uitdrukkelijke afspraak, ook schriftelijke bevestiging gekregen, op het contract formulier?

Natuurlijk niet, want dit is via EU zo geregeld.

Velen , ook ik ben blij, dat eindelijk de k...n rooming weg is, en FUP is voor iedereen gelijk.

Wil je deze vraag nog beantwoorden?

Vodafone Webcare
verified

Ongelezen bericht door Vodafone Webcare »

Beste Mart Moonen,

Ik kan me voorstellen dat u niet blij bent met het invoeren van de Fair Use Policy. Echter kunnen wij hierin geen verandering aanbrengen. Doordat de wetgeving omtrent roaming is aangepast door de Europese Commissie, is het mogelijk geworden een Fair Use Policy toe te passen. Vodafone heeft, net als alle andere providers, deze toegepast. Doordat het om een wijziging in de wetgeving gaat is het niet mogelijk uw abonnement om die reden op te zeggen. U kunt uw abonnement uiteraard blijven gebruiken, echter kan het dan na 4 maanden voorkomen dat u van ons eerst een waarschuwing ontvangt met betrekking tot de Fair Use Policy. U heeft dan nog de tijd om uw roaming gedrag aan te passen.

Met vriendelijke groet,

Linda
Vodafone 24/7 Web crew
Laatst gewijzigd door Vodafone Webcare op 29 jun 2017 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

MartMoonen

Vodafone Webcare schreef:Beste Mart Moonen,

Ik kan me voorstellen dat u niet blij bent met het invoeren van de Fair Use Policy. Echter kunnen wij hierin geen verandering aanbrengen. Doordat de wetgeving omtrent roaming is aangepast door de Europese Commissie, is het mogelijk geworden een Fair Use Policy toe te passen. Vodafone heeft, net als alle andere providers, deze toegepast. Doordat het om een wijziging in de wetgeving gaat is het niet mogelijk uw abonnement om die reden op te zeggen. U kunt uw abonnement uiteraard blijven gebruiken, echter kan het dan na 4 maanden voorkomen dat u van ons eerst een waarschuwing ontvangt met betrekking tot de Fair Use Policy. U heeft dan nog de tijd om uw roaming gedrag aan te passen.

Met vriendelijke groet,

Linda
Vodafone 24/7 Web crew
Beste Linda,
"Wiens brood men eet diens woord men spreekt"

Maar volgens de Uitvoeringsverordening 2016/2286, waarbij fair use voor roaming wordt ingevoerd, doet expliciet geen afbreuk aan de keuze van "roamende klanten die reeds hebben gekozen voor een specifiek roamingtarief, of die reeds onder een tarief vallen dat aantoonbaar lager is dan het eurodatatarief, of die reeds hebben gekozen voor een pakket op grond waarvan zij voor gereguleerde dataroamingdiensten een ander tarief genieten dan hen zou zijn aangeboden indien zij deze keuze niet hadden gemaakt" (artikel 13 lid 3 Verordening 531/2012).

Mijns inziens betekent dit dat het contract dat afgesloten is vóór de ingangsdatum van de EU verordening geen wijziging ondergaat.

Het eenzijdig wijzigen van de voorwaarden is m.i. dan ook onwettig.
En ben dan ook niet bereid t.z.t een vordering op dit punt te accepteren.

Ook mijn rechtsbijstandverzekering volgt deze discussie met belangstelling.

Groet,
Mart Moonen

lijfrente

Beste Mart,
Ik vraag het voor de deerde keer, misschien wil je het ook niet beantwoorden.
Schriftelijke bevestiging op het kontrakt of alleen mondelijk ?

MartMoonen

lijfrente schreef:Beste Mart,
Helaas alleen mondeling.
Schriftelijk was volgens de verkoper niet nodig want FUP stond (toen) niet in de algemene voorwaarden van het "Red - contract".
Achteraf (!!!!!) beter toch kunnen laten vastleggen.
ZIe echter ook mijn vorige reactie aan de Vodafone medewerkster.

En natuurlijk ben ik blij dat de roaming is afgeschaft.
Maar dat betekent niet dat daarom bestaande contracten eenzijdig gewijzigd kunnen/mogen worden.
Want voor 15 juni mocht ik ook al met het Red-contract binnen geheel EU, binnen mijn bundel, onbeperkt data verbruiken.
En was er geen spraken FUP. Voor mij is de EU maatregel daardoor alleen maar nadelig !!!!!!

Daarbij maakt het helemaal niets uit of in via het Vodafone netwerk in Nederland werk of via het Vodafone netwerk in Spanje.
"Vestzak Broekzak".
FUP is alleen maar weer het volgende melkkoetje voor de providers.

lijfrente

MartMoonen schreef:
Helaas alleen mondeling.
Schriftelijk was volgens de verkoper niet nodig want FUP stond (toen) niet in de algemene voorwaarden van het "Red - contract".

Maar dat betekent niet dat daarom bestaande contracten eenzijdig gewijzigd kunnen/mogen worden.
Want voor 15 juni mocht ik ook al met het Red-contract binnen geheel EU, binnen mijn bundel, onbeperkt data verbruiken.
En was er geen spraken FUP. Voor mij is de EU maatregel daardoor alleen maar nadelig !!!!!!

Daarbij maakt het helemaal niets uit of in via het Vodafone netwerk in Nederland werk of via het Vodafone netwerk in Spanje.
"Vestzak Broekzak".

Ja volgens de verkoper...!

Ik heb het laten opnemen in het kontrakt, dus daarom weet ik ook, wat mijn voorwaarden zijn.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

MartMoonen schreef:
Helaas alleen mondeling.

"Vestzak Broekzak".
Fair Use Policy was gewoon vermeldt in de algemene voorwaarden van Vodaphone op 17 oktober 2016 en niet eenmaal maar meermaals. Het staat Vodafone dus gewoon vrij om deze in de praktijk te brengen.

https://s3.amazonaws.com/cdn.freshdesk. ... tion%2Fpdf

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

lijfrente schreef:
MartMoonen schreef:
Helaas alleen mondeling.

"Vestzak Broekzak".

Ja volgens de verkoper...!

Ik heb het laten opnemen in het kontrakt, dus daarom weet ik ook, wat mijn voorwaarden zijn.
Jij, net als alle andere consumenten, hebben hetzelfde contract bij Vodafone, of welk Telco dan ook. Dat is take it or leave it, jij kan er niks meer of minder in hebben dan welke andere particuliere klant. Als jij iets extra's meent hebben, zal dat uit de mond van een jou naar de mond pratende verkoper zijn geweest, dus van generlei waarde.

Gesloten