LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te veel krediet gekregen van de bank?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Michelle1812

Te veel krediet gekregen van de bank?

Ongelezen bericht door Michelle1812 »

Ik heb een schuld bij de bank door een creditcard. Op basis van mijn inkomen kreeg ik een krediet van ongeveer 4 keer mijn inkomen. Na 4 maanden kreeg ik een bericht van de bank dat ik over mijn limiet heen zit. gesprek gehad bij de bank, uitgelegd dat ik de schuld niet kan aflossen, waarschijnlijk schuldhulpverlening krijg. Vraag neergelegd bij de bank hoe het kan dat ik zo'n krediet kon krijgen maar geen lening. Hier hadden ze geen antwoord op. Wat moet ik nu doen? Heb een klacht ingediend bij de bank, met de vraag of ze een berekening kunnen laten zien. De bank is immers toch ook verantwoordelijk voor haar klanten?
Laatst gewijzigd door Radar op 09 jul 2017 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gecorrigeerd

Bob Schurkjens

Re: Te veel krediet gekregen van de bank?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De creditcardverstrekker heeff wel degelijk zorgplicht. Dus "eigen schuld dikke bult" is te kort door de bocht.

Dit wordt goed geillustreerd door de boete die de AFM recent oplegde aan ICS. Als de bank nier over de brug komt met een onderbouwing ligt de weg open naar een klacht bij het Kifid

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Michelle1812 schreef:Ik heb een schuld bij de bank door een creditcard. Op basis van mijn inkomen kreeg ik een krediet van ongeveer 4 keer mijn inkomen. Na 4 maanden kreeg ik een bericht van de bank dat ik over mijn limiet heen zit. gesprek gehad bij de bank, uitgelegd dat ik de schuld niet kan aflossen, waarschijnlijk schuldhulpverlening krijg. Vraag neergelegd bij de bank hoe het kan dat ik zo'n krediet kon krijgen maar geen lening. Hier hadden ze geen antwoord op. Wat moet ik nu doen? Heb een klacht ingediend bij de bank, met de vraag of ze een berekening kunnen laten zien. De bank is immers toch ook verantwoordelijk voor haar klanten?
Dat u een krediet kreeg op basis van de toen geldige regels wil niet zeggen dat u het krediet ook op kunt maken en ver boven uw stand kon leven. De bank is verantwoordelijk en heeft een beslissing genomen over een krediet op basis van de gegevens die u heeft aangeleverd. Een bank gaat natuurlijk een risico lopen als ze vooraf al weten dat zij het geld niet gaan terug krijgen.

U besluit het krediet binnen 4 maanden te verpatsen en gaat dan aankloppen bij de bank? U bent diegene die met geld smijt, niet de bank. U stond ook niet onder curatele en kon zelf en geheel vrijwillig deze aanvraag doen. Zal anders wel makkelijk zijn, iedereen vraagt torenhoge leningen, kredieten en onbeperkte creditcards aan en als het geld op is gaan we de schuldhulpverlening in en de geldverstrekker kan fluiten naar zijn geld.

Er is 1 persoon verantwoordelijk, en dat bent U.

Harm.calc

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Uiteindelijk betalen wij met z'n allen indirect dit soort verliezen van een bank.
Na 4 maanden meer dan 4x een bedrag ter hoogte van je inkomen verbrast . . . :oops:
Knap!

De bank heeft een bepaalde verantwoordelijkheid maar of die dit had kunnen voorzien . . .

Je toont weinig verantwoordelijkheidsgevoel, of je verhaal lijkt wat ongelukkig over te komen. Ben jij ook zo in je werk? Als je een klus verkloot je werkgever de schuld geven want die heeft jou aangenomen? Dat belooft veel goeds voor je toekomst :roll:

Advies:
- zet dingen die je hebt te koop op marktplaats
- ga heel minimaal leven
- zorg dat vaste lasten goedkoper worden (zie vergelijkingssites energie bv)
- zorg voor extra inkomen (neem een krantenwijk bv)
Ik weet niet de hoogte van je schuld maar denk dat binnen 10 jaar je schuld weggewerkt zou moeten kunnen zijn.

Succes!
Laatst gewijzigd door Harm.calc op 02 jul 2017 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Bob Schurkjens schreef:De creditcardverstrekker heeff wel degelijk zorgplicht. Dus "eigen schuld dikke bult" is te kort door de bocht.

Dit wordt goed geillustreerd door de boete die de AFM recent oplegde aan ICS. Als de bank nier over de brug komt met een onderbouwing ligt de weg open naar een klacht bij het Kifid
Dat hangt wel enigszins af van de situatie. Ik denk dat de kansen heel wat minder zijn als je simpelweg in vier maanden je krediet er doorheen jaagt en vervolgens tegen de bank zegt dat je dat lekker niet gaat terugbetalen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:Dat hangt wel enigszins af van de situatie. Ik denk dat de kansen heel wat minder zijn als je simpelweg in vier maanden je krediet er doorheen jaagt en vervolgens tegen de bank zegt dat je dat lekker niet gaat terugbetalen.
De zorgplicht houdt volgens mij in dat op dag 1 het krediet (mogelijk) niet verstrekt had mogen worden. Indien zorgplicht geschonden is, zijn beide partijen verantwoordelijk voor de ontstane situatie.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Een creditcardlimiet van 4x het inkomen is niet extreem hoog. Dus om nu meteen de schuld bij de uitgever van de kaart te leggen houdt m.i. geen stand.

16again

renewouters schreef:Een creditcardlimiet van 4x het inkomen is niet extreem hoog.
Naast maandinkomen dient ook naar aflossingsruimte gekeken te worden. Als maandelijks slechts 50,- euro terugbetaald kan worden, dan is dat onvoldoende voor de maandelijkse rente over een krediet van 5000,-

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

snuffel1 schreef:Een creditcard is eigenlijk een verkapte vorm van een doorlopend krediet waarbij het leenbedrag als tegoed op de kaart wordt bijgeschreven. Uw inkomen bepaald de aflossingscapaciteit en daarmee de hoogte van de creditcard limiet. Uw bank is niet schuldig aan uw huidige probleem want u heeft zelf de keuze gemaakt om het gehele kredietbedrag binnen 4 maanden uit te geven, nu u over de limiet bent geraakt krijgt u een seintje van de bank en dan komt u er achter dat het geen gratis geld was en terugbetaald dient te worden met een bepaald bedrag per maand. Boos thuis gekomen gaat u redenen bedenken om uw eigen stommiteiten af te schuiven en dan heeft de bank het gedaan want als zij u geen geld geleend hadden was u nu niet in de problemen geraakt. Schuldhulpverlening gaat hem niet worden want u heeft het totale kredietbedrag er in vier maanden doorgedraaid en dat maakt dat u verwijtbaar een schuld heeft gemaakt. Mijn advies, de creditcard niet meer gebruiken en de schuld aflossen.
Beter kunnen we dit probleempje niet samenvatten.
Het is toch te gek voor woorden dat sommige proberen de schuld bij de bank te leggen. TopicStarter heeft willens en wetens een kredit aangevraagd, en het in 4 maandjes tijd opgemaakt.
Waaraan het geld is opgegegaan is onduidelijk, maar daar heeft de bank mijns inziens geen enkele schuld of bemoeienis mee.
Zou maar heel snel met afbetalen beginnen, anders zal alleen al het rente een flink prbleem worden.

Benieuwd of TopicStarter nog even on-line komt om uit te leggen waar dat geld allemaal aan is uitgegeven, en of daar, bv door verkopen goederen, nog wat van terug te krijgen is.

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

Berichten verwijderd wegens: offtopic bijdragen en op de man spelen. Gebruikers riskeren een waarschuwing / verbanning bij plaatsen van berichten die niet aan de huisregels voldoen: https://radar.avrotros.nl/over/gedragsr ... oorwaarden.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
renewouters schreef:Een creditcardlimiet van 4x het inkomen is niet extreem hoog.
Naast maandinkomen dient ook naar aflossingsruimte gekeken te worden. Als maandelijks slechts 50,- euro terugbetaald kan worden, dan is dat onvoldoende voor de maandelijkse rente over een krediet van 5000,-
Daarmee komen we ook bij de vraag hoeveel het inkomen dan was en hoe hoog de creditcard limiet. Een hoe/of je inkomen is veranderd.

Bijvoorbeeld als je een Rabobank totaal pakket hebt, dan zit daar volgens mij standaard en creditcard mogelijkheid bij met een limiet van 2500. Als je zonder werk bent geraakt en je inkomen is gekelderd, en je zit nu op bijstandsniveau, dan is het misschien verleidelijk om flink op je creditcard in te teren en dan heb je in no time een schuld van ongeveer vier keer je maandinkomen.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Michelle1812 schreef:Ik heb een schuld bij de bank door een creditcard.
Nee, jij hebt een schuld bij de bank doordat je teveel geld hebt uitgegeven met je creditcard.
Je bank, dan wel je creditcarduitgever sturen je elke maand een overzicht hoeveel je hebt uitgegeven met je creditcard, met daarbij ook de mededeling dat je dit bedrag moet betalen. Is je creditcard uitgegeven door je bank, dan wordt de schuld zelfs direct afgeschreven van je bankrekening.
Michelle1812 schreef: Op basis van mijn inkomen kreeg ik een krediet van ongeveer 4 keer mijn inkomen. Na 4 maanden kreeg ik een bericht van de bank dat ik over mijn limiet heen zit.
Hier klopt iets niet. Creditcard limieten hebben een vast bedrag als limiet, bijvoorbeeld €1.000, of €2.500 of €5.000. Dan heb je of een laag inkomen, of je haalt twee dingen door elkaar.
Michelle1812 schreef: Wat moet ik nu doen? Heb een klacht ingediend bij de bank, met de vraag of ze een berekening kunnen laten zien. De bank is immers toch ook verantwoordelijk voor haar klanten?
Ik zou beginnen met de schuld niet bij je bank, maar bij jezelf te leggen. JIJ hebt het geld uitgegeven, niet de bank. JIJ hebt je blijkbaar niet verdiept in de voorwaarden voor schulden, creditcards etc. En daarna verantwoordelijkheid te gaan nemen.
Maak een overzicht van de schuld, zet perfect op een rijtje waar je al het geld aan hebt uitgegeven. Als anderen met jouw creditcard geld hebben uitgegeven, zonder jouw toestemming, doe daar aangifte van.

atlas1302

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ik denk dat het verhaal iets anders in elkaar steekt, u heeft een baan en inkomen en geen schuld op dat moment van aanvraag voor een card.

U wilt een lening en die krijgt u niet maar wel een credit - card met een limiet van 4x uw inkomen. In uw overeenkomst staat dat u iedere maand een percentage moet inlossen om het crediet in stand te houden, doet u dat netjes dan voldoet u aan uw verplichting.

Bij de rode lijn kunt u simpelweg geen geld meer opnemen dit is uw limit! U kunt niet betalen zegt u dus u bouwt extra schuld op door die afgesproken percentage niet te betalen elke maand.

Nu weet u in ieder geval wat u had moeten doen, en wat u nu moet doen is uw besluit.

renewouters

16again schreef:
TS geeft niet aan dat dat niet is gecontroleerd. Alleen dat ze als een gek de kredietlimiet er doorheen heeft gejaagd. Ze heeft gewoon 4 maanden lang 2 maandinkomens uitgegeven. Maar vooral blijven zoeken om de schuld ergens anders neer te leggen....

16again

renewouters schreef:TS geeft niet aan dat dat niet is gecontroleerd. Alleen dat ze als een gek de kredietlimiet er doorheen heeft gejaagd. Ze heeft gewoon 4 maanden lang 2 maandinkomens uitgegeven. Maar vooral blijven zoeken om de schuld ergens anders neer te leggen....
Wellicht helpt het om de topic titel eens terug te lezen.
De vraag is juist of de bank teveel krediet verstrekt heeft, niet of TS (mede)verantwoordelijk is voor ontstane situatie.
Dit terwijl menig reactie focust op dat laatste

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:De vraag is juist of de bank teveel krediet verstrekt heeft, niet of TS (mede)verantwoordelijk is voor ontstane situatie.
Feit is, we weten niet hoeveel het maandinkomen is, we weten niet hoeveel krediet is gegeven; en zelfs dan is TS nog steeds verantwoordelijk. Zelfs bij teveel krediet had ze dat aan moeten geven bij de bank, moeten letten op haar uitgaven.

renewouters

16again schreef:
renewouters schreef:TS geeft niet aan dat dat niet is gecontroleerd. Alleen dat ze als een gek de kredietlimiet er doorheen heeft gejaagd. Ze heeft gewoon 4 maanden lang 2 maandinkomens uitgegeven. Maar vooral blijven zoeken om de schuld ergens anders neer te leggen....
Wellicht helpt het om de topic titel eens terug te lezen.
De vraag is juist of de bank teveel krediet verstrekt heeft, niet of TS (mede)verantwoordelijk is voor ontstane situatie.
Al geeft de bank een ton krediet, als je even nadenkt ga je dat toch niet in 4 maanden uitgeven?

Maar goed, kijkend naar de vraag in de titel: Op basis van de gegevens die we weten heeft de bank niet teveel krediet gegeven.

atlas1302

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Wat er is afgesproken bij de bank en hoe dat credit bedrag is ontstaan dat weten wij niet, en kunnen dus eigenlijk geen transparant oordeel geven. Er ontbreekt gewoon teveel informatie.

Wel weten we dat het credit bedrag is opgemaakt en dat TS niet kan aflossen, in ieder geval vond ze het niet erg om 4x haar inkomen als credit in de vorm van een credit - card te krijgen, en daar zitten verplichtingen aan vast.

16again

renewouters schreef:Maar goed, kijkend naar de vraag in de titel: Op basis van de gegevens die we weten heeft de bank niet teveel krediet gegeven.
Op basis van gegevens die we (niet !) weten, kunnen we daar juist geen uitspraak over doen.
Al is het gegeven dat TS het krediet niet kan afbetalen, een mogelijke aanwijzing dat teveel krediet verstrekt is.

Gesloten