Pagina 1 van 3

Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Geplaatst: 12 jul 2017 17:02
door willemjong
Vorige week kreeg ik een brief van NUON, dat ik een slimme meter "moest" nemen, en dat deze een dezer dagen geïnstalleerd zou worden.

1: als ik hem niet wilde, moet ik actie ondernemen.
Waarom moet ik actie ondernemen als ik hem NIET wil, en niet andersom?

2: Als ik hem niet neem, blijf ik inderdaad mijn huidige (een meter met draaischijf) houden. Aangezien ik een dubbele meter heb, eentje voor dag- en eentje voor nachttarief, zou ik mijn nachttarief voordeel kwijt raken. Ze sturen geen signaal meer om deze meters om te schakelen. bij een slimme meter zit waarschijnlijk een klok (tsja, slim hé?) die dat automatisch regelt.
Is dit geen chantage of dwang om mij te dwingen om een slimme meter te nemen?
Dus, ik neem geen slimme meter, en dan betaal ik een extra tarief?
Mag een consument op deze manier onder druk gezet worden, dus gechanteerd worden om de slimme meter te nemen?
Het riekt naar chantage, of discriminatie: jij geen slimme meter, jij extra betalen!

Wat het nadeel is van die meters, weten we allemaal wel hier, daar is al voldoende over geschreven.

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Geplaatst: 13 jul 2017 11:52
door NeoDutchio
U wordt totaal niet gechanteerd en de betekenis van discriminatie moet u even opzoeken. Als bijna heel Nederland over is op de slimme meter worden de kosten te duur voor de analoge meters. Dat betekend dat op een bepaald moment het dag/nacht tarief afgeschaft gaat worden. Dit wordt nu namelijk automatisch geschakeld.
Het is niet zo zwart wit als u nu laat merken. In principe wil men iedereen overzetten naar een slimme meter vanwege enerzijds kostenbesparing en anderzijds een toevoeging aan het digitale tijdperk om zelf ook uw verbruik te kunnen toetsen. U heeft zelf de keuze om wel of niet mee te gaan in het digitale tijdperk, maar dat wil niet zeggen dat u oneindig gebruik kunt blijven maken van de voordelen van analoog.

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Geplaatst: 13 jul 2017 12:00
door rvjapio
Mi. is er helemaal geen relatie tussen slimme meters en hogere kosten voor analoge meters. Die kosten namelijk niks, omdat ze er al hangen.
Ik heb begrepen dat het enige voordeel van de slimme meter is dat die gedetailleerd en op afstand de standen bijhoudt. En er zijn tig klachten over de slechte werking en hogere verbruiksaangiftes van de slimme meter. Ik heb nog een digitale gewone en het dag- en nachttarief afgeschaft, want dat verschil is te verwaarlozen. Ik zou in uw geval gewoon uw uw oude meter houden.

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Geplaatst: 13 jul 2017 12:14
door NeoDutchio
rvjapio schreef:Mi. is er helemaal geen relatie tussen slimme meters en hogere kosten voor analoge meters. Die kosten namelijk niks, omdat ze er al hangen.
Ik heb begrepen dat het enige voordeel van de slimme meter is dat die gedetailleerd en op afstand de standen bijhoudt. En er zijn tig klachten over de slechte werking en hogere verbruiksaangiftes van de slimme meter. Ik heb nog een digitale gewone en het dag- en nachttarief afgeschaft, want dat verschil is te verwaarlozen. Ik zou in uw geval gewoon uw uw oude meter houden.
Het omzetten van dag en nacht tarief gaat het om. Als te weinig mensen nog een analoge meter hebben moet speciaal daarvoor het systeem blijven bestaan en ja, dat kost geld. De meters zijn dan wel betaald, maar het omschakelen en op locatie uitlezen kost gewoon geld.

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Geplaatst: 13 jul 2017 12:38
door Klaas Jan
NeoDutchio schreef:Het omzetten van dag en nacht tarief gaat het om. Als te weinig mensen nog een analoge meter hebben moet speciaal daarvoor het systeem blijven bestaan en ja, dat kost geld. De meters zijn dan wel betaald, maar het omschakelen en op locatie uitlezen kost gewoon geld.
Een keer per dag een puls door het net sturen om een meter van dag- naar nachttarief om te zetten zal toch geen vermogen kosten.
En het op afstand uitlezen van digitale meters kun je uit laten zetten. Dus daar zit het 'm ook niet in.
Wat nog wel een goede reden is om de oude meter te behouden is het bezit van zonnepanelen. De huidige salderingsregeling is weliswaar zojuist verruimd naar het jaar 2023 maar daarna is het niet zeker of die regeling blijft. Met een oude meter is controle op de hoeveelheid teruglevering niet mogelijk en dat kan op termijn dus gunstig zijn.

@willemjong: u hebt volkomen gelijk. Het is niets meer of minder dan pressie op consumenten uitoefenen.

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Geplaatst: 13 jul 2017 15:18
door hänschen klein
U moet niks en k denk precies zo: niet doen!
Máár ... kent u de gevolgen van het tegen de slimme-meter-visie in te gaan/willen zwemmen?

1 - Uw analoge meter kan ieder moment als serie/model afgekeurd worden en het is de vraag of er dan nog analoge meters op voorraad zijn
2 - Het later op verzoek installeren van een (slimme) meter straks gaat op uw kosten
3 - Toekomstig gaan we flexibele energieprijzen krijgen, waarbij de energieprijs per uur kan wisselen. Leveren de zelfopwekkers met zonnepanelen teveel stroom in het net, gaat de prijs omlaag. Is het windstil, misschien omhoog. 's Nachts en bij windstilte gaat de prijs omhoog. Analoge meters kunnen dit spelletje niet meedoen en dáárom wordt er druk op consumenten uitgeoefend.

[Moderatie: toevoeging uit ander bericht:]
http://nos.nl/artikel/2088653-netbeheer ... ratis.html

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Geplaatst: 13 jul 2017 18:04
door Bob Schurkjens
Aan topicstarter: U hoeft helemaal niets te doen. Zodra ze voor uw deur staan meldt u ze beleefd dat u geen interesse heeft.

Goedemiddag!

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Geplaatst: 13 jul 2017 18:29
door thecure
Klaas Jan schreef:. De huidige salderingsregeling is weliswaar zojuist verruimd naar het jaar 2023 maar daarna is het niet zeker of die regeling blijft. Met een oude meter is controle op de hoeveelheid teruglevering niet mogelijk en dat kan op termijn dus gunstig zijn.
oh is de regeling verruimd? das goed nieuws! dat heb ik helemaal gemist. waar heeft u deze informatie vandaan?
en inderdaad, heb je zonnepanelen, dan je draaischijfmeter houden!!

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Geplaatst: 13 jul 2017 19:33
door Harm.calc
Zolang de slimme meter (terecht) bestempeld wordt als een grote misser kan het natuurlijk niet zo zijn dat dag- en nachtstroom voor mensen met een oude draaischijf niet meer mogelijk is :roll:
Dat mag nooit het risico van de consument zijn.

Nog altijd faalt de overheid hier. Laat de etterende wond die de slimme meter is maar stinken.

We zijn in een ver verleden ook van de draaischijf telefoon afgegaan. De alternatieven daarvoor werkten gewoon prima, waren zelfs beter dat het oude toestel. Maar deze slimme meter :oops:

En dreigende taal mogen dit soort bedrijven gewoon uiten. Ook mij is "verteld" :( dat als ik de slimme meter weiger, dat ik in de toekomst opdraai voor als die toch geplaatst wordt. Ook daar treedt de overheid niet tegen op.

Mijn slimme meter doet niets van het alles dat mij is voorgespiegeld. Van energie besparen tot inzicht geven in mijn stroomverbruik, niet meer m'n standen hoeven doorgeven tot niet meer eens in de zoveel jaar thuis te zijn als de netbeheerder de standen komt opnemen. Bij mijn slimme meter kan het allemaal niet.
Oh ja, mijn stroomverbruik meten, dat die iet wel. Net als mijn oude meter overigens :lol:

[ik prijs mij erg gelukkig dat ik denk dat ie goed registreert]

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Geplaatst: 13 jul 2017 19:56
door NeoDutchio
Bob Schurkjens schreef:Aan topicstarter: U hoeft helemaal niets te doen. Zodra ze voor uw deur staan meldt u ze beleefd dat u geen interesse heeft.

Goedemiddag!
[Offtopic passage verwijderd] In heel Nederland wordt een planning gemaakt voor de ombouw en indien u niet mee wilt doen kunt u dat simpelweg met 1 belletje kenbaar maken. U laat liever iemand spullen bestellen en tijd vrij maken om dat bij de deur weggestuurd te worden.

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Geplaatst: 14 jul 2017 09:36
door Klaas Jan
thecure schreef:
Klaas Jan schreef:. De huidige salderingsregeling is weliswaar zojuist verruimd naar het jaar 2023 maar daarna is het niet zeker of die regeling blijft. Met een oude meter is controle op de hoeveelheid teruglevering niet mogelijk en dat kan op termijn dus gunstig zijn.
oh is de regeling verruimd? das goed nieuws! dat heb ik helemaal gemist. waar heeft u deze informatie vandaan?
en inderdaad, heb je zonnepanelen, dan je draaischijfmeter houden!!
Hallo @thecure, dat is o.a. hier te lezen http://www.nu.nl/wonen/4838374/particul ... nelen.html

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Geplaatst: 14 jul 2017 09:41
door Klaas Jan
NeoDutchio schreef:
Bob Schurkjens schreef:Aan topicstarter: U hoeft helemaal niets te doen. Zodra ze voor uw deur staan meldt u ze beleefd dat u geen interesse heeft.

Goedemiddag!
Uw reaktie laat meteen uw beleefdheid zien. In heel Nederland wordt een planning gemaakt voor de ombouw en indien u niet mee wilt doen kunt u dat simpelweg met 1 belletje kenbaar maken. U laat liever iemand spullen bestellen en tijd vrij maken om dat bij de deur weggestuurd te worden.
Waarom moet ik actie ondernemen als ik hem NIET wil, en niet andersom? is het punt van de vraagsteller. Volkomen terecht. Het is de omgekeerde wereld. Over beleefdheid gesproken. En afmelden via mail of internet gaat bij mijn netwerkbeheerder niet eens. Dat kan alleen telefonisch waarbij je eerst nog eens een lange preek krijgt dat je toch vooral een slimme meter moet nemen.
Dat mensen bewust niet of vergeten te reageren kan ik begrijpen als de procedure is zoals die nu is.

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Geplaatst: 14 jul 2017 21:18
door willemjong
Uw reaktie laat meteen uw beleefdheid zien. In heel Nederland wordt een planning gemaakt voor de ombouw en indien u niet mee wilt doen kunt u dat simpelweg met 1 belletje kenbaar maken. U laat liever iemand spullen bestellen en tijd vrij maken om dat bij de deur weggestuurd te worden.
als je als leverancier iets wilt van de consument, druk je het hem/haar niet door de strot, en als je het niet wilt, moet je actie ondernemen.
dus als bijv je garage een beurt wilt geven aan je auto, omdat de garage nu een korting hanteert, en een dag reserveert voor je, moet je komen, en als je het niet wilt moet je bellen? Anders is het onbeleefd om de monteur te laten wachten? omgekeerde wereld volgens mij.
en bellen........eerst een lang riedeltje met: druk 1 voor dit, druk 2 voor dat, en als je dan aan het eind bent: "al onze medewerkers zijn bezet, probeer later nog eens", en 3-4 minuten kwijt met € 0,90 / min.

ik wil best een slimme meter, maar dan moet deze 100% betrouwbaar zijn......en dat zijn ze nog lang niet.
ik wil mijn huidige draaimeter er gewoon bij in serie met de slimme meter, en anders geen slimme meter.

het flauwekul verhaaltje dat er geen meteropnemer meer langs komt, snijdt ook geen hout........die heb ik hier nog nooit gezien, ik moet elk jaar de standen doorgeven. En het zal best goedkoper zijn dan de draaimeter,....... maar voor de beheerder. krijgt de consument ook een beetje voordeel met een slimme meter??

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Geplaatst: 14 jul 2017 22:39
door willemjong
in post2 : U wordt totaal niet gechanteerd en de betekenis van discriminatie moet u even opzoeken.
Zoeken we dan even op: Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid"
".......wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen"......
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Discriminatie

En discriminatie is in Nederland verboden, bij wet.

Ik word dus wel degelijk gediscrimineerd: ik word buitengesloten van het nachttarief, ondanks mijn dubbele tariefmeter.
Bij een "slimme meter" krijg ik wel nachttarief, omdat deze via de klok een ander tarief berekenen.
De pulstoon wordt niet meer uitgezonden, en dus kunnen de huidige draaimeters niet meer omschakelen.

Op deze manier dwingen ze de consument om een slimme meter te nemen,

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Geplaatst: 14 jul 2017 22:44
door bprosman
Wat het nadeel is van die meters, weten we allemaal wel hier, daar is al voldoende over geschreven.
Geschreven wel, bewijzen heb ik echter nog niet gezien.

Bovendien, ik weet niet wat het verschil tussen dag- nachttarief is voor TS, voor mijn huidige contract (Eneco) is dat nog maar 0.01 Euro/kWh.
Dus de moeite niet meer waard.

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Geplaatst: 15 jul 2017 04:20
door Bob Schurkjens
Een meter met nachttarief levert geen voordeel meer op. Veel mensen denken dat het nog wel een voordeel oplevert. Daarom gebruiken netbeheerders dit kulargument om die nieuwe meter door je strot te douwen. Fatsoenlijk? Ik vind van niet.

Ik zit na verhuizing nu ook met slimme meters. Je kan ze heel makkelijk uitzetten door online de nummers van de meters in te voeren op een speciale webpagina van de netbeheerder. Dan kun je tenminste nog iets doen om deze volksverlakkerij te boycotten. Een keer per jaar geef je dan online je meterstanden door, net als bij de ouderwetse meters.

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Geplaatst: 15 jul 2017 08:31
door malaga
bprosman schreef:
Wat het nadeel is van die meters, weten we allemaal wel hier, daar is al voldoende over geschreven.
Geschreven wel, bewijzen heb ik echter nog niet gezien.

Bovendien, ik weet niet wat het verschil tussen dag- nachttarief is voor TS, voor mijn huidige contract (Eneco) is dat nog maar 0.01 Euro/kWh.
Dus de moeite niet meer waard.
Bij mijn Greenchoice zijn het 0,029,euro/kwh, dat scheelt bij de afrekening toch ff 49,00 euro verschil.
Dus het is dan wel de moeite waard!

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Geplaatst: 15 jul 2017 08:44
door kweenie
En dat verschil kán in de toekomst nog een stuk groter worden. Als er meer verschillende momenten kunnen komen om tussen laag- en hoogtarief te schakelen. Of als er wellicht tussen de verschillende energieleveranciers geconcurreerd kan worden op de momenten waarop er tussen laag- en hoogtarief wordt geschakeld. Dat zijn zaken die met de ouderwetse puls-schakeling niet kan maar met de nieuwe meters wel. Dat zijn, naast de hogere kosten voor het in stand houden van het oude systeem, belangrijke redenen om op het nieuwe systeem over te gaan.

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Geplaatst: 15 jul 2017 08:50
door NeoDutchio
Bob Schurkjens schreef:Een meter met nachttarief levert geen voordeel meer op. Veel mensen denken dat het nog wel een voordeel oplevert. Daarom gebruiken netbeheerders dit kulargument om die nieuwe meter door je strot te douwen. Fatsoenlijk? Ik vind van niet.

Ik zit na verhuizing nu ook met slimme meters. Je kan ze heel makkelijk uitzetten door online de nummers van de meters in te voeren op een speciale webpagina van de netbeheerder. Dan kun je tenminste nog iets doen om deze volksverlakkerij te boycotten. Een keer per jaar geef je dan online je meterstanden door, net als bij de ouderwetse meters.
Met energiedirect zit er ook nog steeds een besparing op hoor. Bijna 1,5 cent. verbruik in daluren is bij mij gelijk aan overdag, dus hoef per jaar enkele tientjes minder over te maken.

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Geplaatst: 15 jul 2017 08:58
door olaf79
Harm.calc schreef:Mijn slimme meter doet niets van het alles dat mij is voorgespiegeld. Van energie besparen tot inzicht geven in mijn stroomverbruik, niet meer m'n standen hoeven doorgeven tot niet meer eens in de zoveel jaar thuis te zijn als de netbeheerder de standen komt opnemen. Bij mijn slimme meter kan het allemaal niet.
Wat een onzin. Natuurlijk doet hij dat wel. Je hebt alleen de slimme functies uit laten zetten...