Nogmaals naar aanleiding van een geslaagde demonstratie dag in Den Haag
In een brief aan de Tweede Kamer van maandag 16 juni 2003 zet minister Zalm (Financiën) uiteen wat de betekenis van het begrip 'zorgplicht' bij financiële dienstverlening inhoudt. De volledige tekst van de brief staat op
www.minfin.nl/FM03-854.doc De conclusie luidt als volgt:
De consument is primair zelf verantwoordelijk voor de keuzes die hij maakt. Op de financiële dienstverleners rust echter wel een zorgplicht die ertoe moet bijdragen dat de consument zijn eigen verantwoordelijkheid kan waarmaken. Uit deze zorgplicht vloeit in de eerste plaats de verplichting voort om consumenten adequaat te informeren. Onder omstandigheden kan de zorgplicht ook meebrengen dat de financiële dienstverlener bij het aangaan van de relatie nagaat of het product past bij de behoeften en kenmerken van de klant. Deze verplichtingen zijn momenteel verankerd in de Wet toezicht effectenverkeer 1995 en de daarop gebaseerde regelgeving. Deze regelgeving is van toepassing op aandelenleaseproducten, waarbij ook een financiële bijsluiter moet worden verstrekt
Aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal
FM 2003-854 M
De Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede Kamer heeft op woensdag 18 juni een Algemeen Overleg gepland over consumentenbescherming bij aandelenleaseconstructies (zorgplicht).
1. Uitgangspunten van het overheidsbeleid
Tot het voorjaar van 2000 - het moment dat de beurskoersen gingen dalen - hebben veel consumenten door deelname in financiële producten die direct of indirect een beleggingselement kenden, geprofiteerd van de gunstige economische ontwikkelingen en de effecten daarvan op de beurskoersen
De overheid formuleert voor financiële dienstverlening verschillende soorten eisen. Er zijn eisen die gesteld worden aan (kenmerken van) de financiële dienstverlener zelf. De eis dat een financiële dienstverlener betrouwbaar en deskundigheid moet zijn is hiervan een voorbeeld
Zorgplicht
Een financiële dienstverlener moet zijn klanten zorgvuldig behandelen
Heeft uw aanbieder ooit contact met u opgenomen om de schade te beperken?
deze zorgplicht al wel expliciet voor de dienstverlening in effecten (artikel 24 Besluit toezicht effectenverkeer: “handelen in het belang van de klant”). Deze verplichting is door de Autoriteit Financiële Markten uitgewerkt in de Nadere regeling effectenverkeer 2002
Het heeft twee jaar geduurd voordat de toezichthouder kleur bekend en eigelijk toegeeft te hebben geslapen. (Bewust of onbewust)
De zorgplicht kent echter verschillende facetten die ertoe strekken de positie van de consument te beschermen. Met name de verplichting om (i) de consument adequaat te informeren en (ii) de beoordeling of een product aansluit bij de behoeften en mogelijkheden van een consument, zijn dan van belang
(i) Adequate informatieverstrekking
Financiële dienstverleners dienen hun consumenten adequaat te informeren
Mede om die reden zijn de effecteninstellingen per 1 september 2001 verplicht in reclame-uitingen m.b.t. aandelenleaseproducten de volgende mededeling op te nemen: “U belegt (deels) met geleend geld
Dit betekent dat u het risico loopt dat u uw inleg verliest of zelfs een schuld overhoudt”
als het kalf....
(ii) De beoordeling of het product bij de klant past
Uit de zorgplicht kan voortvloeien dat een financiële dienstverlener zich bij het aangaan van de relatie moet verdiepen in de financiële positie, ervaring en beleggingsdoelstellingen van de consument (ken uw klant-verplichting) en moet nagaan of het product bij de consument past
Indien 3 werkdagen na een aanvraag "mandjes" met een selectie van bijna gelijk soortige bedrijven en daarme geen spreiding. kan niet gesproekn worden over een goed advies.
b.v. AMRO ING AEGON FORTIS hebben onderling aandelen als bij een iets fout gaat het bij de andere evenzo fout.
Indien een financiële dienstverlener zich presenteert als een adviseur of vertrouwenspersoon van de klant, bijvoorbeeld door producten persoonlijk aan te bevelen bepaalde producten te kopen, dan rust er op de financiële dienstverlener een verplichting om zich te verdiepen in de kenmerken van de consument en na te gaan of het product daadwerkelijk bij deze consument past. Bij de consument wekt hij immers de indruk te doen wat goed is voor de consument. Van degene die een dergelijke suggestie wekt, mag worden verwacht dat hij zich er ook naar gedraagt.
Jammer dat vele vertrouwens personen met bovenstaande zonder probleem een greep in de portefeuille van hun klanten hebben kunnen doen. (De goede niet te na gesproken)
Ze vallen nu dan ook een voor een om, nietwaar VSN Verenigd spaarplan Nederland. one ticket to hell mister RJ Lustig.
Zalm stelt verder:
Indien deze informatie de (gemiddelde) consument onvoldoende in staat stelt om zich een oordeel te vormen of het betreffende product voor hem geschikt is, zal de financiële dienstverlener aanvullende maatregelen moeten treffen die bevorderen dat het product past bij de behoeften en kenmerken van de klant.
2. Implementatie van de uitgangspunten
Bovenstaande beleidsmatige uitgangspunten zijn momenteel ten dele verwerkt in de geldende financiële toezichtregelgeving
De nota “Informatieverstrekking aan de consument van financiële producten”[6], die ik medio 1999 aan de Tweede Kamer heb aangeboden, maakte reeds duidelijk dat de informatieverplichtingen voor financiële dienstverlening voor verbetering vatbaar zijn
Dus toch mijnheer zalm U heeft nagelaten de mensen waarvoor u beleid moet inrichten op een juiste wijze geinformeerd en gewaarschuwd zijn. De Volks vertegenwoordiger hebben zich (niet begrijpend) in slaap laten wiegen oh een verbetering.
moraal
door angst en obsessie van een nieuw fenomeen in de politiek die rond 2000 gestalte kreeg en toe geschreven is aan PAARS.
De politiek heeft de criminelen gewoon overuren laten maken met voor de belasting toen nog lucratief lease auto door heel Nederland te crossen en tot 11 uur s'avonds mensen een zwam verhaal opgehangen. Pik binnen die provisie (tot 15%)
Het boek dat nu geschreven kan worden heet DE PUINHOOP VAN DEXIA