2e hands videokaart als nieuw gekocht?
Geplaatst: 19 jul 2017 22:37
Beste Radar en radar forumgangers,
Ik lig in de clinch met een webshop. Het lange verhaal kort: Ik heb een videokaart gekocht en deze blijkt al eerder bij de fabrikant geregistreerd te staan. De videokaart is dus tweede hands en hierdoor zijn de diensten, die de fabrikant aanbied bij een nieuw product, aanzienlijk beperkt. Aangezien ik de kaart als nieuw gekocht heb, maar een tweedehands gekregen heb, is de koopovereenkomst nietig.
Hier onder alle feiten op een rij:
------------
06-05-17
Bestelling gedaan van, onder andere, een videokaart.
Webshop : SiComputers
Product : EVGA GTX 1080 hybrid
Nieuw prijs : € 739,-
13-05-17
Bestelling ontvangen. Na assemblage blijkt de videokaart rare geluiden te maken. Onderzoek volgd.
27-05-17
Registratie van de kaart bij de fabrikant, om zo in contact te komen met de service desk van EVGA ten behoeven van het onderzoek naar de videokaart.
28-05-17
Antwoord van EVGA: de kaart heeft een kapotte pomp. Er wordt gevraagd om de kaart retour te sturen voor reparatie. De voorkeur geeft EVGA aan om het via de webshop te doen. Ik verzoek SiComputers om een RMA.
29-05-17
Het RMA verzoek wordt geaccepteerd.
02-06-17
Videokaart verstuurd. Track and Trace 3SKABA982924025.
06-06-17
Pakket ontvangen door SiComputers volgens PostNL.
12-06-17
Er is nog niets veranderd aan de status van de RMA op de website van SiComputers. Email naar SiComputers of de kaart is ontvangen. De volgende dag antwoord SiComputers dat het pakket ontvangen is en dat de kaart klaar ligt. Er wordt met de retour verzending gewacht totdat een andere RMA binnen komt.
26-06-17
Nog niets ontvangen. Een email aan SiComputers met de vraag hoe het er mee staat. Een dag later wordt er gemeld dat er nog steeds gewacht wordt op de andere RMA. Er zal gekeken worden naar een levertijd.
28-06-17
Geen antwoord over de levertijd. Dus een vraag per email of er al een tijd bekend is. De 29e komt dan het antwoord dat de andere RMA pas eind juli zou arriveren. Hierop vraag ik of de videokaart al vast retour mag. Dit wordt toegezegd.
30-06-17
De kaart arriveerd. De doos en inhoud lijken ongeroerd. Ook is het probleem van de defecte pomp nog steeds aanwezig.
EVGA gevraagd of zij de kaart gezien hebben voor RMA. Een dag later bevestigd EVGA dat zij de kaart niet voor reparatie hebben ontvangen.
03-07-17
Ik neem het besluit het hef in eigen handen te nemen en ga over tot direct RMA bij EVGA. Echter blijkt een normale RMA niet mogelijk. Alleen een zogenaamd ‘Guest RMA’. Ik doe na vraag bij EVGA wat het verschil is. Hun antwoord is:
Naast een alternative RMA zijn diensten niet meer van toepassing. Diensten als voorbeeld zijn:
Extended warrenty 'https://eu.evga.com/support/warranty/extended.asp
Advanced RMA https://eu.evga.com/support/ear/
en het Step-up https://eu.evga.com/support/stepup/
Dit is een duidelijk terkortkoming van het tweedehands product.
09-07-17
Aan SiComputers een email met de vraag wat er gerepareerd is. 10 juli wordt er geantwoord dat hij ter reparatie is geweest bij EVGA en dat met niet weet wat er aan gebeurt is. SiComputers stelt voor om de kaart nog een keer te repareren.
Hierop antwoord ik dat ik graag mijn geld terug zie, of een compleet nieuwe kaart wil. Redenen hiervoor zijn:
1. Af te leiden uit de eerdere registratie, is de kaart tweede hands;
2. De kaart is al ter reparatie geweest, maar is ongeroerd terug gestuurd. Dit wordt ook bevestigd door de fabriek.
SiComputers antwoord hierop dat zij de kaart moeten registeren voor een RMA. Echter is dit argument niet geldig. Ik heb de kaart de 27e mei geregistreerd en pas de 28e mei bij SiComputers aangegeven dat de kaart kapot is.
10-07-17
EVGA nog maals gevraagd wanneer de kaart voor het eerst geregistreerd is. Hun antwoord die dag is dat de videokaart eerder geregistreerd is in Maart 2017 dan ik dat heb gedaan. En die registratie gegevens komen overeen met hun verzend gegevens.
11-07-17
Ongevraagd een RMA acceptatie van SiComputers ontvangen, ter reparatie van de videokaart.
18-07-17
Ik vraag EVGA of ik ook gebruik kan maken van services, zoals hun Step-Up program. Maar dit is niet mogelijk, omdat ik tweedehands eigenaar ben.
Conclusie: Losstaand dat de kaart een defect vertoond is er in eerste instantie al een wanprestatie geleverd door een tekortkoming in naleving van de overeenkomst. Er is een 2e hands kaart verkocht zonder dit aan te geven. De koopovereenkomst is hierdoor nietig. Ik ben verplicht de kaart terug te sturen en SiComputers is verplicht het geld terug te storten.
------
Mijn vraag is, sta ik echter wel sterk en kan ik deze zaak wel op deze manier juridisch in steken?
Want zoals zo vaak, is de practijk wellicht iets minder zwart wit.
Ik lig in de clinch met een webshop. Het lange verhaal kort: Ik heb een videokaart gekocht en deze blijkt al eerder bij de fabrikant geregistreerd te staan. De videokaart is dus tweede hands en hierdoor zijn de diensten, die de fabrikant aanbied bij een nieuw product, aanzienlijk beperkt. Aangezien ik de kaart als nieuw gekocht heb, maar een tweedehands gekregen heb, is de koopovereenkomst nietig.
Hier onder alle feiten op een rij:
------------
06-05-17
Bestelling gedaan van, onder andere, een videokaart.
Webshop : SiComputers
Product : EVGA GTX 1080 hybrid
Nieuw prijs : € 739,-
13-05-17
Bestelling ontvangen. Na assemblage blijkt de videokaart rare geluiden te maken. Onderzoek volgd.
27-05-17
Registratie van de kaart bij de fabrikant, om zo in contact te komen met de service desk van EVGA ten behoeven van het onderzoek naar de videokaart.
28-05-17
Antwoord van EVGA: de kaart heeft een kapotte pomp. Er wordt gevraagd om de kaart retour te sturen voor reparatie. De voorkeur geeft EVGA aan om het via de webshop te doen. Ik verzoek SiComputers om een RMA.
29-05-17
Het RMA verzoek wordt geaccepteerd.
02-06-17
Videokaart verstuurd. Track and Trace 3SKABA982924025.
06-06-17
Pakket ontvangen door SiComputers volgens PostNL.
12-06-17
Er is nog niets veranderd aan de status van de RMA op de website van SiComputers. Email naar SiComputers of de kaart is ontvangen. De volgende dag antwoord SiComputers dat het pakket ontvangen is en dat de kaart klaar ligt. Er wordt met de retour verzending gewacht totdat een andere RMA binnen komt.
26-06-17
Nog niets ontvangen. Een email aan SiComputers met de vraag hoe het er mee staat. Een dag later wordt er gemeld dat er nog steeds gewacht wordt op de andere RMA. Er zal gekeken worden naar een levertijd.
28-06-17
Geen antwoord over de levertijd. Dus een vraag per email of er al een tijd bekend is. De 29e komt dan het antwoord dat de andere RMA pas eind juli zou arriveren. Hierop vraag ik of de videokaart al vast retour mag. Dit wordt toegezegd.
30-06-17
De kaart arriveerd. De doos en inhoud lijken ongeroerd. Ook is het probleem van de defecte pomp nog steeds aanwezig.
EVGA gevraagd of zij de kaart gezien hebben voor RMA. Een dag later bevestigd EVGA dat zij de kaart niet voor reparatie hebben ontvangen.
03-07-17
Ik neem het besluit het hef in eigen handen te nemen en ga over tot direct RMA bij EVGA. Echter blijkt een normale RMA niet mogelijk. Alleen een zogenaamd ‘Guest RMA’. Ik doe na vraag bij EVGA wat het verschil is. Hun antwoord is:
Ik heb dus een tweedehands kaart gekregen.“Guest RMA is simply for second owners of our products. Since you were not the original owner of this card you will need to submit a request through the Guest RMA process. ”
Naast een alternative RMA zijn diensten niet meer van toepassing. Diensten als voorbeeld zijn:
Extended warrenty 'https://eu.evga.com/support/warranty/extended.asp
Advanced RMA https://eu.evga.com/support/ear/
en het Step-up https://eu.evga.com/support/stepup/
Dit is een duidelijk terkortkoming van het tweedehands product.
09-07-17
Aan SiComputers een email met de vraag wat er gerepareerd is. 10 juli wordt er geantwoord dat hij ter reparatie is geweest bij EVGA en dat met niet weet wat er aan gebeurt is. SiComputers stelt voor om de kaart nog een keer te repareren.
Hierop antwoord ik dat ik graag mijn geld terug zie, of een compleet nieuwe kaart wil. Redenen hiervoor zijn:
1. Af te leiden uit de eerdere registratie, is de kaart tweede hands;
2. De kaart is al ter reparatie geweest, maar is ongeroerd terug gestuurd. Dit wordt ook bevestigd door de fabriek.
SiComputers antwoord hierop dat zij de kaart moeten registeren voor een RMA. Echter is dit argument niet geldig. Ik heb de kaart de 27e mei geregistreerd en pas de 28e mei bij SiComputers aangegeven dat de kaart kapot is.
10-07-17
EVGA nog maals gevraagd wanneer de kaart voor het eerst geregistreerd is. Hun antwoord die dag is dat de videokaart eerder geregistreerd is in Maart 2017 dan ik dat heb gedaan. En die registratie gegevens komen overeen met hun verzend gegevens.
11-07-17
Ongevraagd een RMA acceptatie van SiComputers ontvangen, ter reparatie van de videokaart.
18-07-17
Ik vraag EVGA of ik ook gebruik kan maken van services, zoals hun Step-Up program. Maar dit is niet mogelijk, omdat ik tweedehands eigenaar ben.
Conclusie: Losstaand dat de kaart een defect vertoond is er in eerste instantie al een wanprestatie geleverd door een tekortkoming in naleving van de overeenkomst. Er is een 2e hands kaart verkocht zonder dit aan te geven. De koopovereenkomst is hierdoor nietig. Ik ben verplicht de kaart terug te sturen en SiComputers is verplicht het geld terug te storten.
------
Mijn vraag is, sta ik echter wel sterk en kan ik deze zaak wel op deze manier juridisch in steken?
Want zoals zo vaak, is de practijk wellicht iets minder zwart wit.