'Nieuwe' iMac van MediaMarkt blijkt eerder gerepareerd
Geplaatst: 25 jul 2017 14:03
In september 2015 hebben wij een Apple iMac gekocht bij de Mediamarkt. Wij gingen ervan uit dat bij de Mediamarkt alleen nieuwe producten uit de fabriek worden verkocht. Daarom gaan we er ook vanuit dat de door ons gekochte iMac ook nieuw was. Echter bij gebruik was deze altijd al erg traag. Het opstarten duurt een aantal minuten en het laden van applicaties ook enige tijd, terwijl dat niet verwacht mag worden van een computer van destijds 1329 euro. Aangezien wij applicaties als Adobe photoshop en Indesign draaiden, zijn we hiermee niet terug gegaan naar de Mediamarkt.
Na anderhalf jaar kwamen we erachter dat de linker onderkant van het scherm gedeeltelijk los liet, in de overgang van het 'zwarte' scherm naar de aluminium rand aan de onderkant. Dit is alleen te voelen en niet te zien, aangezien het nog niet om 1 mm gaat. Dit kan natuurlijk niet en daarom zijn we terug gegaan naar de Mediamarkt.
De iMac viel nog binnen de 2 jaar garantie van de Mediamarkt en is daarom opgestuurd voor reparatie. Na een week kregen wij bericht van het reparatiecentrum. De conclusie was dat de iMac opengemaakt zou zijn door derden. Dit vonden wij erg vreemd en hebben daarom naar verduidelijking gevraagd. Het is over het algemeen bekend dat een iMac niet zomaar even open te krijgen is, er zitten namelijk geen schroeven op de achterkant en daarom zal de computer op een speciale manier opengemaakt moeten worden door een specialist. Een consument gaat niet zomaar een Mac openbreken, als daar geen reden voor is. Uit de verduidelijking van het (geregistreerde) Apple reparatiecentrum bleek dat er op sommige plaatsen dubbel tape zat (dat officieel door Apple niet gedaan wordt), niet alle schroeven orgineel waren (zoals die bij de Apple fabriek gebruikt worden), dat er een schroefje op het moederboard los zat en dat er sommige rubbers kapot waren.
Daarom zou de iMac volgens het gecertificeerde Apple reparatiecentrum al eens eerder gerepareerd zijn, bij een reparatiecentrum dat niet geregistreerd staat bij Apple. Aangezien de rare bevindingen aan de binnenkant van de iMac en dat dit niet door een consument gedaan kan worden. Het vreemde is nu dat wij de iMac sinds aankoop nooit hebben laten repareren. Mocht er iets met de iMac aan de hand zijn, dan zouden wij eerst de Mediamarkt inlichten van het defect, aangezien het nog binnen de garantieperiode is van de Mediamarkt.
De bevindingen van het reparatiecentrum kunnen daarom alleen worden verklaard als dit al aanwezig was bij aankoop. Daarom zou de iMac bij aankoop al de niet originele onderdelen moeten hebben en zou het schroefje los zitten. Bij ons thuis is de iMac uit de doos gehaald en misschien een à twee keer van tafel gewisseld. Niemand anders is in het bezit geweest van de iMac.
Daarom zijn wij als consument ervan overtuigd, dat wij een gerepareerde iMac hebben gekocht bij de Mediamarkt, waar wij niet van op de hoogte waren. De Mediamarkt ontkent dit echter.
Wat moeten wij nu doen als consument? Doordat de iMac zogenaamd door 'derden' is opengemaakt vervalt de garantie, terwijl wij helemaal niks met de iMac gedaan hebben. De MediaMarkt zegt dat ze verder niks kunnen doen.
Het betreft de iMac in de volgende link:
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_ap ... #meer-info
Na anderhalf jaar kwamen we erachter dat de linker onderkant van het scherm gedeeltelijk los liet, in de overgang van het 'zwarte' scherm naar de aluminium rand aan de onderkant. Dit is alleen te voelen en niet te zien, aangezien het nog niet om 1 mm gaat. Dit kan natuurlijk niet en daarom zijn we terug gegaan naar de Mediamarkt.
De iMac viel nog binnen de 2 jaar garantie van de Mediamarkt en is daarom opgestuurd voor reparatie. Na een week kregen wij bericht van het reparatiecentrum. De conclusie was dat de iMac opengemaakt zou zijn door derden. Dit vonden wij erg vreemd en hebben daarom naar verduidelijking gevraagd. Het is over het algemeen bekend dat een iMac niet zomaar even open te krijgen is, er zitten namelijk geen schroeven op de achterkant en daarom zal de computer op een speciale manier opengemaakt moeten worden door een specialist. Een consument gaat niet zomaar een Mac openbreken, als daar geen reden voor is. Uit de verduidelijking van het (geregistreerde) Apple reparatiecentrum bleek dat er op sommige plaatsen dubbel tape zat (dat officieel door Apple niet gedaan wordt), niet alle schroeven orgineel waren (zoals die bij de Apple fabriek gebruikt worden), dat er een schroefje op het moederboard los zat en dat er sommige rubbers kapot waren.
Daarom zou de iMac volgens het gecertificeerde Apple reparatiecentrum al eens eerder gerepareerd zijn, bij een reparatiecentrum dat niet geregistreerd staat bij Apple. Aangezien de rare bevindingen aan de binnenkant van de iMac en dat dit niet door een consument gedaan kan worden. Het vreemde is nu dat wij de iMac sinds aankoop nooit hebben laten repareren. Mocht er iets met de iMac aan de hand zijn, dan zouden wij eerst de Mediamarkt inlichten van het defect, aangezien het nog binnen de garantieperiode is van de Mediamarkt.
De bevindingen van het reparatiecentrum kunnen daarom alleen worden verklaard als dit al aanwezig was bij aankoop. Daarom zou de iMac bij aankoop al de niet originele onderdelen moeten hebben en zou het schroefje los zitten. Bij ons thuis is de iMac uit de doos gehaald en misschien een à twee keer van tafel gewisseld. Niemand anders is in het bezit geweest van de iMac.
Daarom zijn wij als consument ervan overtuigd, dat wij een gerepareerde iMac hebben gekocht bij de Mediamarkt, waar wij niet van op de hoogte waren. De Mediamarkt ontkent dit echter.
Wat moeten wij nu doen als consument? Doordat de iMac zogenaamd door 'derden' is opengemaakt vervalt de garantie, terwijl wij helemaal niks met de iMac gedaan hebben. De MediaMarkt zegt dat ze verder niks kunnen doen.
Het betreft de iMac in de volgende link:
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_ap ... #meer-info