LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] weigeren slimme meter
weigeren slimme meter
Met alle informatie en discussies over de slimme meter hadden wij besloten dat wij geen slimme meter wilden hebben.
Kort voor onze vakantie kregen wij nu ook een brief van Stedin met bevestiging afspraak voor plaatsing van een slimme meter. De datum was al gepland, 14 juli, en of we thuis wilden zijn.
Naast dat we met enige scepsis naar de slimme meter, vonden wij de wijze van bejegening verre van klantvriendelijk. In principe wordt hiermee een 'ja' als het ware opgedrongen.
14 juli waren we sowieso op vakantie en omdat we totaal geen nut zien van de slimme meter en onze bedenkingen hebben over de privacy, zocht ik op de betreffende website naar onze afspraak. De afspraak kon je hier wel verzetten, maar niet afzeggen. Vreemd want dat stond wel in de brief. Ik kon ergen een vinkje aanklikken op de vraag: Bent u tevreden met deze website ja/nee. Ik koos voor nee, en gaf in de toelichting op dat wij absoluut geen slimme meter wilden hebben.
Op 21 juli kwamen we thuis van vakantie. En ja hoor, op 14 juli was de monteur lang geweest en had ons niet thuis aan getroffen ... Oftewel mijn opmerking was op de website geheel genegeerd. Vervolgens gebeld en alsnog afgemeld. Er werd nog gemeld dat wij een afmeldingsbrief kregen.
Gisteren 29 juli ontvingen wij de brief met als kop: Weigeren slimme meter(s).
En dan komen de 'voorwaarden', namelijk: Betaalt u aan uw energieleverancier een ander tarief voor uw dag- en nachtverbruik? Dan kan dat voor u gaan veranderen. In de toekomst kunt u alleen van dit piek- en daltarief gebruik blijven maken als u een slimme meter heeft.
Dus met ander woorden: Als u onze slimme meter WEIGERT (en wij uw persoonlijke gegevens niet kunnen ophalen) dan zorgen wij u ervoor dat u minder financieel voordeel krijgt bij gebruik van uw energie. Kortom het eenzijdig wijzigen van leveranciersvoorwaarden als Stedin haar zin niet krijgt.
Klopt dit juridisch wel??
Kort voor onze vakantie kregen wij nu ook een brief van Stedin met bevestiging afspraak voor plaatsing van een slimme meter. De datum was al gepland, 14 juli, en of we thuis wilden zijn.
Naast dat we met enige scepsis naar de slimme meter, vonden wij de wijze van bejegening verre van klantvriendelijk. In principe wordt hiermee een 'ja' als het ware opgedrongen.
14 juli waren we sowieso op vakantie en omdat we totaal geen nut zien van de slimme meter en onze bedenkingen hebben over de privacy, zocht ik op de betreffende website naar onze afspraak. De afspraak kon je hier wel verzetten, maar niet afzeggen. Vreemd want dat stond wel in de brief. Ik kon ergen een vinkje aanklikken op de vraag: Bent u tevreden met deze website ja/nee. Ik koos voor nee, en gaf in de toelichting op dat wij absoluut geen slimme meter wilden hebben.
Op 21 juli kwamen we thuis van vakantie. En ja hoor, op 14 juli was de monteur lang geweest en had ons niet thuis aan getroffen ... Oftewel mijn opmerking was op de website geheel genegeerd. Vervolgens gebeld en alsnog afgemeld. Er werd nog gemeld dat wij een afmeldingsbrief kregen.
Gisteren 29 juli ontvingen wij de brief met als kop: Weigeren slimme meter(s).
En dan komen de 'voorwaarden', namelijk: Betaalt u aan uw energieleverancier een ander tarief voor uw dag- en nachtverbruik? Dan kan dat voor u gaan veranderen. In de toekomst kunt u alleen van dit piek- en daltarief gebruik blijven maken als u een slimme meter heeft.
Dus met ander woorden: Als u onze slimme meter WEIGERT (en wij uw persoonlijke gegevens niet kunnen ophalen) dan zorgen wij u ervoor dat u minder financieel voordeel krijgt bij gebruik van uw energie. Kortom het eenzijdig wijzigen van leveranciersvoorwaarden als Stedin haar zin niet krijgt.
Klopt dit juridisch wel??
Re: weigeren slimme meter
Gesprek opgenomen?Jenny L. schreef:Vervolgens gebeld en alsnog afgemeld. Er werd nog gemeld dat wij een afmeldingsbrief kregen.
je eigen interpretatie??.Dus met ander woorden: Als u onze slimme meter WEIGERT (en wij uw persoonlijke gegevens niet kunnen ophalen)
De slimme meter; althans m.i.: boys en toys.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: weigeren slimme meter
Zucht, was de zoekfunctie moeilijk te vinden hier? Deze vraag is al vaker gesteld hier.
Als u de brief goed gelezen had, had u kunnen zien dat u een telefoonnummer moet bellen om de afspraak te annuleren. U bent namelijk nergens tot verplicht.
En ja, het dag/nacht tarief gaat op den duur stoppen. als namelijk te weinig mensen nog een analoge meter hebben zal daar geen geld en energie meer in gestoken worden. Het weigeren heeft niets met het financiële nadeel te maken. Het is te kort door de bocht hoe u het ziet.
Voorlopig blijft alles zoals het is, in de toekomst kan het gaan veranderen.
Als u de brief goed gelezen had, had u kunnen zien dat u een telefoonnummer moet bellen om de afspraak te annuleren. U bent namelijk nergens tot verplicht.
En ja, het dag/nacht tarief gaat op den duur stoppen. als namelijk te weinig mensen nog een analoge meter hebben zal daar geen geld en energie meer in gestoken worden. Het weigeren heeft niets met het financiële nadeel te maken. Het is te kort door de bocht hoe u het ziet.
Voorlopig blijft alles zoals het is, in de toekomst kan het gaan veranderen.
Re: weigeren slimme meter
Nee, dat meterstanden persoonlijke gegevens zijn wordt door energieleveranciers zelf zo gezegd, i.i.g. door de Nuon.chrisd1 schreef:je eigen interpretatie??.Dus met ander woorden: Als u onze slimme meter WEIGERT (en wij uw persoonlijke gegevens niet kunnen ophalen)
Re: weigeren slimme meter
Wat zou dat dan inhouden??GJS schreef:Nee, dat meterstanden persoonlijke gegevens zijn wordt door energieleveranciers zelf zo gezegd, i.i.g. door de Nuon.
Re: weigeren slimme meter
Misschien dat ze daarmee inzicht in je dag/weekpatroon krijgen of kunnen zien wanneer je thuis bent o.i.d., beetje vergezocht want standaard lezen ze hem toch niet zo heel vaak uit dacht ik, misschien geldt dat alleen als je zo'n realtime ding erbij neemt, dan lezen ze hem wel continue uit.chrisd1 schreef:Wat zou dat dan inhouden??GJS schreef:Nee, dat meterstanden persoonlijke gegevens zijn wordt door energieleveranciers zelf zo gezegd, i.i.g. door de Nuon.
I.i.g. heeft TS het niet zelf verzonnen dat het persoonlijke gegevens zijn.
-
- Berichten: 2156
- Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51
Re: weigeren slimme meter
Misschien het verhaal van de Consumentenbond eerst nog eens doorlezen:
https://www.consumentenbond.nl/energie- ... imme-meter
Daarna overleggen, dat gezien het feit dat iedereen ooit de slimme meter door de strot gedrukt krijgt of u zichzelf niet benadeeld. Toekomstig worden energietarieven flexibel aangeboden. Stroom kan dan per uur een andere prijs hebben (De NOS heeft hierover bericht). De gasprijs kan één keer per dag veranderen.
Dit systeem richt zich europees naar vraag-en-aanbod en eenieder die géén slimme meter heeft kan hieraan NIET deelnemen.
Heeft dat uiteindelijk dan een voordeel voor de consument? Vraag het de Consumentenbond of de politiek ... ik weet het niet!
https://www.consumentenbond.nl/energie- ... imme-meter
Daarna overleggen, dat gezien het feit dat iedereen ooit de slimme meter door de strot gedrukt krijgt of u zichzelf niet benadeeld. Toekomstig worden energietarieven flexibel aangeboden. Stroom kan dan per uur een andere prijs hebben (De NOS heeft hierover bericht). De gasprijs kan één keer per dag veranderen.
Dit systeem richt zich europees naar vraag-en-aanbod en eenieder die géén slimme meter heeft kan hieraan NIET deelnemen.
Heeft dat uiteindelijk dan een voordeel voor de consument? Vraag het de Consumentenbond of de politiek ... ik weet het niet!
Re: weigeren slimme meter
@Jenny L.Jenny L. schreef:Met alle informatie en discussies over de slimme meter hadden wij besloten dat wij geen slimme meter wilden hebben.
U had toch alle informatie m.b.t. het weigeren van de "slimme" energiemeters en kan het verdwijnen van het dubbeltarief bij de oude elektra meter u niet zijn ontgaan.
En maak u geen illusie, over drie tot vier jaar krijgt ook u nieuwe energiemeters, net als alle weigeraars, omdat de huidige meters dan zullen worden afgekeurd.
Re: weigeren slimme meter
Ik ben bang van wel, in de AV van Stedin staat:Jenny L. schreef:Kortom het eenzijdig wijzigen van leveranciersvoorwaarden als Stedin haar zin niet krijgt.
Klopt dit juridisch wel??
Code: Selecteer alles
Artikel 19 Wijziging van de algemene voorwaarden en het tarievenblad
19.1 De algemene voorwaarden en het tarievenblad kunnen door de netbeheerder worden gewijzigd. Wijzigingen treden in werking dertig dagen na de dag waarop de wijzigingen zijn bekend gemaakt, tenzij in de bekendmaking een latere datum van in werking treden is vermeld.
Maar ik ben geen jurist.....
Re: weigeren slimme meter
Ben nog steeds benieuwd hoe het staat met de 500 "Klachten" die TrosRadar kreeg nav hun uitzending. Hoeveel er daarvan zijn onderzocht en ligitiem gebleken. Ook benieuwd hoe het afgelopen is met de "electricien" die zijn Eigen onderzoek begonnen was in de uitzending, behalve dat hij een bezoekje heeft gehad van de afd. fraude van de netbeheerder omdat hij het zegel van de hoofdzekering verbroken had.Met alle informatie en discussies over de slimme meter hadden wij besloten dat wij geen slimme meter wilden hebben.
Re: weigeren slimme meter
Ja, erg jammer dat er zelden nog maar iemand terug komt hier op het forum om de afloop te weten.bprosman schreef:Ben nog steeds benieuwd hoe het staat met de 500 "Klachten" die TrosRadar kreeg nav hun uitzending. Hoeveel er daarvan zijn onderzocht en ligitiem gebleken. Ook benieuwd hoe het afgelopen is met de "electricien" die zijn Eigen onderzoek begonnen was in de uitzending, behalve dat hij een bezoekje heeft gehad van de afd. fraude van de netbeheerder omdat hij het zegel van de hoofdzekering verbroken had.Met alle informatie en discussies over de slimme meter hadden wij besloten dat wij geen slimme meter wilden hebben.
Voor de gein heb ik net deze kWh-meter besteld.
Die ga ik achter een slimme meter hangen, om eens kijken of er enig verschil valt te bespeuren in het stroomverbruik.
-
- Berichten: 2156
- Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51
Re: weigeren slimme meter
@NoNo123 ...
een unieke en pragmatische oplossing, die ik verder op het net zal gaan verbreiden, want wanneer je de slimme meter laat ijken ben je méér kwijt en kunnen ze je van alles op de mouw spelden ...
een unieke en pragmatische oplossing, die ik verder op het net zal gaan verbreiden, want wanneer je de slimme meter laat ijken ben je méér kwijt en kunnen ze je van alles op de mouw spelden ...
Re: weigeren slimme meter
Zo uniek is die nieteen unieke en pragmatische oplossing, die ik verder op het net zal gaan verbreiden, want wanneer je de slimme meter laat ijken ben je méér kwijt en kunnen ze je van alles op de mouw spelden ...
viewtopic.php?f=52&t=170983&p=2370859&h ... d#p2370859
Re: weigeren slimme meter
Informatie over de slimme meter, het mag duidelijk zijn dat daarover genoeg discussie is. Dat dag- en nachttarief zou komen te vervallen was mij onbekend.scontra schreef:informatie m.b.t. het weigeren van de "slimme" energiemeters en kan het verdwijnen van het dubbeltarief bij de oude elektra meter u niet zijn ontgaan.
En maak u geen illusie, over drie tot vier jaar krijgt ook u nieuwe energiemeters, net als alle weigeraars, omdat de huidige meters dan zullen worden afgekeurd.
Waar staat dat huidige meters zullen worden afgekeurd? Ook blijkbaar weer een stukje info wat niet voor iedereen duidelijk is. Ik had een digitale meter die zo nodig vervangen moest worden omdat het geen "slimme meter" was. Het enige verschil bleek de uitleesmodus, die inmiddels uitgezet is omdat onbevoegden inzage hadden in data van mijn slimme meter. Letter dat men weet dat ik om 7 uur 's ochtends de deur uitga en 's avonds om 18 uur weer thuis ben.
Er is heel veel discussie over de slimme meter. Genoeg om dit ding voorlopig in de ban te doen, lijkt mij. Maar nee hoor, we gaan gewoon er mee door.
In basis vind ik dat iedereen aan de slimme meter zou moeten. Inzicht in je verbruik, energie besparen, betrouwbaarheid. automatisch uitlezen standen. Ideaal voor de gemiddelde onbenul die niet bereid was enige energie te steken in het verkrijgen van inzicht in z'n energieverbruik. De onbenul die niet begrijpt dat als je je router van je pc de hele dag hebt aan staan dat dat 2/3 van de tijd zinloos is. De onbenul die niet in staat is 1 keer per jaar een stand van 5 of 6 cijfers door te geven. De onbenul die niet op een duidelijk gemaakt afspraak thuis kan zijn. Voor die mensen: DOEN.
Maar op alles wat de slimme meter nou positief maakt ten opzichte van analoge meters of digitale meters zonder uitleesmodus, daarop zijn genoeg argumenten dat mensen op een gemakkelijke manier de slimme meter zouden moeten kunnen weigeren.
De slimme meter heeft 2 echte doelen: er is een lobby geweest die dingen weg te zetten bij de burgers, en netbeheerders hoeven niet meer standen op te nemen. Ben je geen voorstander van dit ding, weiger gewoon, of zet de uitleesmodus uit na plaatsing.
Vraagje:
- waarom kan ik op de site van de netbeheerder de afspraak voor het plaatsen van de slimme meter wel verplaatsten naar een andere datum, maar niet annuleren?
- waarom wordt het doordrukken van deze slimme meter, de communicatie hierover als dreigend ervaren?
Als de slimme meter werkelijk zo'n uitvinding die iedereen zou moeten verwelkomen, dat zou dat helemaal niet zo hoeven, dan zou dat helemaal niet gebeuren.
Re: weigeren slimme meter
Nou nee dus, een van de vereisten voor de nu op de tekentafel liggende "gasloze" woonwijken, waar we uiteindelijk naar toe gaan, is dat dmv van die slimme meters en flexibeler prijzen, netbeheerders ervoor kunnen zorgen dat het stroomnet tijdens, en na die hele energietransitie, net zo betrouwbaar zijn als nu het geval is. Dat is een ver-van-mijn-bed show voor de gemiddelde consument, die horen praaivasjie en staan op de achterste benen, aangespoord door kijkcijfergeyle consumentenprogramma's, maar de belangrijkste redenen zijn niet dat ze meterstanden niet meer fysiek hoeven af te nemen, of omdat een stel lobbyisten er even gas op hebben gegeven.Harm.calc schreef:Informatie over de slimme meter, het mag duidelijk zijn dat daarover genoeg discussie is. Dat dag- en nachttarief zou komen te vervallen was mij onbekend.scontra schreef:informatie m.b.t. het weigeren van de "slimme" energiemeters en kan het verdwijnen van het dubbeltarief bij de oude elektra meter u niet zijn ontgaan.
En maak u geen illusie, over drie tot vier jaar krijgt ook u nieuwe energiemeters, net als alle weigeraars, omdat de huidige meters dan zullen worden afgekeurd.
Waar staat dat huidige meters zullen worden afgekeurd? Ook blijkbaar weer een stukje info wat niet voor iedereen duidelijk is. Ik had een digitale meter die zo nodig vervangen moest worden omdat het geen "slimme meter" was. Het enige verschil bleek de uitleesmodus, die inmiddels uitgezet is omdat onbevoegden inzage hadden in data van mijn slimme meter. Letter dat men weet dat ik om 7 uur 's ochtends de deur uitga en 's avonds om 18 uur weer thuis ben.
Er is heel veel discussie over de slimme meter. Genoeg om dit ding voorlopig in de ban te doen, lijkt mij. Maar nee hoor, we gaan gewoon er mee door.
In basis vind ik dat iedereen aan de slimme meter zou moeten. Inzicht in je verbruik, energie besparen, betrouwbaarheid. automatisch uitlezen standen. Ideaal voor de gemiddelde onbenul die niet bereid was enige energie te steken in het verkrijgen van inzicht in z'n energieverbruik. De onbenul die niet begrijpt dat als je je router van je pc de hele dag hebt aan staan dat dat 2/3 van de tijd zinloos is. De onbenul die niet in staat is 1 keer per jaar een stand van 5 of 6 cijfers door te geven. De onbenul die niet op een duidelijk gemaakt afspraak thuis kan zijn. Voor die mensen: DOEN.
Maar op alles wat de slimme meter nou positief maakt ten opzichte van analoge meters of digitale meters zonder uitleesmodus, daarop zijn genoeg argumenten dat mensen op een gemakkelijke manier de slimme meter zouden moeten kunnen weigeren.
De slimme meter heeft 2 echte doelen: er is een lobby geweest die dingen weg te zetten bij de burgers, en netbeheerders hoeven niet meer standen op te nemen. Ben je geen voorstander van dit ding, weiger gewoon, of zet de uitleesmodus uit na plaatsing.
Vraagje:
- waarom kan ik op de site van de netbeheerder de afspraak voor het plaatsen van de slimme meter wel verplaatsten naar een andere datum, maar niet annuleren?
- waarom wordt het doordrukken van deze slimme meter, de communicatie hierover als dreigend ervaren?
Als de slimme meter werkelijk zo'n uitvinding die iedereen zou moeten verwelkomen, dat zou dat helemaal niet zo hoeven, dan zou dat helemaal niet gebeuren.
Re: weigeren slimme meter
1. Je kunt wel annuleren, zoals je op de website kunt lezen, maar daarvoor moet je bellen. Dit onder anderen omdat moet worden gekeken/nagegaan of je huidige meter kan blijven hangen of vervangen moet worden door een niet-slimme meter, waarvoor dan alsnog een afspraak moet worden gemaakt.Vraagje:
- waarom kan ik op de site van de netbeheerder de afspraak voor het plaatsen van de slimme meter wel verplaatsten naar een andere datum, maar niet annuleren?
- waarom wordt het doordrukken van deze slimme meter, de communicatie hierover als dreigend ervaren?
2. Wat iemand als dreigend ervaart is natuurlijk perceptie. Blijkbaar wordt het als dreigend ervaren als je erop wordt gewezen dat je zonder slimme meter in de toekomst niet meer gebruik kunt maken van variërende tarieven. Misschien zegt het ook wel iets over deze mensen, dat de communicatie als dreigend wordt ervaren? Maar zeggen ze dat niet, dan wordt hen natuurlijk verweten dat ze zaken verzwijgen...
Re: weigeren slimme meter
U slaat de spijker helemaal op de kop! Het niet per internet kunnen afmelden heeft maar één doel zo weet ik uit ervaring: om nog eens een stevig gesprek met de weigerachtige klant te kunnen voeren. En alsnog een slimme meter op te dringen.Harm.calc schreef: Vraagje:
- waarom kan ik op de site van de netbeheerder de afspraak voor het plaatsen van de slimme meter wel verplaatsten naar een andere datum, maar niet annuleren?
- waarom wordt het doordrukken van deze slimme meter, de communicatie hierover als dreigend ervaren?
Als de slimme meter werkelijk zo'n uitvinding die iedereen zou moeten verwelkomen, dat zou dat helemaal niet zo hoeven, dan zou dat helemaal niet gebeuren.
En inderdaad, als het een fantastisch ding was met alleen maar voordelen dan zou de introductie van deze meters als vanzelf lopen.
Re: weigeren slimme meter
Hoe gaan flexibele prijzen bijdragen aan de betrouwbaarheid van het stroomnet?sjohie schreef:Nou nee dus, een van de vereisten voor de nu op de tekentafel liggende "gasloze" woonwijken, waar we uiteindelijk naar toe gaan, is dat dmv van die slimme meters en flexibeler prijzen, netbeheerders ervoor kunnen zorgen dat het stroomnet tijdens, en na die hele energietransitie, net zo betrouwbaar zijn als nu het geval is.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: weigeren slimme meter
Onlangs zelf ook de meter geweigerd. Ik heb geen dreigende brief gehad en na een telefoontje werd netjes aangegeven wat het resultaat was van nu niet accepteren, namelijk dat de kosten van rond de €75 voor mij zullen zijn als ik het achteraf wil. Ook is er de kans als er teveel mensen weigeren dat er een 2de 'gratis' montageronde aankomt. Niets geen stevig gesprek en niets opdringen.Klaas Jan schreef:U slaat de spijker helemaal op de kop! Het niet per internet kunnen afmelden heeft maar één doel zo weet ik uit ervaring: om nog eens een stevig gesprek met de weigerachtige klant te kunnen voeren. En alsnog een slimme meter op te dringen.Harm.calc schreef: Vraagje:
- waarom kan ik op de site van de netbeheerder de afspraak voor het plaatsen van de slimme meter wel verplaatsten naar een andere datum, maar niet annuleren?
- waarom wordt het doordrukken van deze slimme meter, de communicatie hierover als dreigend ervaren?
Als de slimme meter werkelijk zo'n uitvinding die iedereen zou moeten verwelkomen, dat zou dat helemaal niet zo hoeven, dan zou dat helemaal niet gebeuren.
En inderdaad, als het een fantastisch ding was met alleen maar voordelen dan zou de introductie van deze meters als vanzelf lopen.
Re: weigeren slimme meter
In de aanloop naar het vervangen van de energiemeters (elektra en gas) is er slechts één foutje gemaakt in de aankondiging, nl. de meter benoemen als "SLIM" en is dat een eigen leven gaan leiden, terwijl die dingen gewoon oerstom zijn.
Bij het horen of lezen van het woordje "slim" gaan veel mensen, zonder enige reden, in de ankers en worden wantrouwend.
Het hele leven bestaat inmiddels uit computergestuurde apparaten, o.a. de ziekenhuizen staan en hangen er vol mee en daar klaagt helemaal niemand over en bijna iedereen staat daar bijzonder positief tegenover.
Maar nu komen er nieuwe elektra- en gasmetertjes en half Nederland valt over elkaar heen of dit wel betrouwbaar is en onze (al lang vervlogen) privacy niet zal schenden.
Door de aanduiding "slimme meter" te vervangen door bijv. "nieuwe elektra- en gasmeters" zal de rust doen weerkeren en komt heel Nederland toch nog aan een/de "nieuwe meter".
Bij het horen of lezen van het woordje "slim" gaan veel mensen, zonder enige reden, in de ankers en worden wantrouwend.
Het hele leven bestaat inmiddels uit computergestuurde apparaten, o.a. de ziekenhuizen staan en hangen er vol mee en daar klaagt helemaal niemand over en bijna iedereen staat daar bijzonder positief tegenover.
Maar nu komen er nieuwe elektra- en gasmetertjes en half Nederland valt over elkaar heen of dit wel betrouwbaar is en onze (al lang vervlogen) privacy niet zal schenden.
Door de aanduiding "slimme meter" te vervangen door bijv. "nieuwe elektra- en gasmeters" zal de rust doen weerkeren en komt heel Nederland toch nog aan een/de "nieuwe meter".