| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Overstappen energieleverancier: waar ook op te letten
Overstappen energieleverancier: waar ook op te letten
Net het artikel van 3 augustus gelezen met bijbehorende video. Wat ik mis in de punten waarop je moet letten bij het overstappen van energieleverancier?
Beoordeling van klanten!
Vind ik belangrijker dan een paar tientjes te besparen.
Soms vind ik de cijfers die bedrijven krijgen op vergelijkingssites nog wel eens wat aan de hoge kant. Nederlandse Energie Maatschappij krijgt op gaslicht.com nog een 6,9. Niet een cijfer waar ik ongerust van zou worden. Als ik de verhalen over dit bedrijf lees op dit forum, dan had dit van mij ook wel een 5,0 mogen zijn.
Energie Direct krijgt een 5,6. Kijk, dat lijkt er meer op want ook daar komen bedroevende ervaringen van voorbij.
Wat mij trouwens verbaasd is dat in 2016 maar 17% van de consumenten is overgestapt van energieleverancier. Ik neem aan dat ze bedoelen 17% van mensen met een energiecontract. Erg laag, gezien het feit dat het voor mij jaarlijks loont om over te stappen. En ja, altijd via een vergelijkingssite want aan de deur wordt niet gekocht. Het is mij nog niet overkomen dat m'n huidige leverancier het best (prijs/kwaliteit) uit een vergelijking naar voren kwam.
Naast de punten uit de video, waar letten jullie nog meer op?
Beoordeling van klanten!
Vind ik belangrijker dan een paar tientjes te besparen.
Soms vind ik de cijfers die bedrijven krijgen op vergelijkingssites nog wel eens wat aan de hoge kant. Nederlandse Energie Maatschappij krijgt op gaslicht.com nog een 6,9. Niet een cijfer waar ik ongerust van zou worden. Als ik de verhalen over dit bedrijf lees op dit forum, dan had dit van mij ook wel een 5,0 mogen zijn.
Energie Direct krijgt een 5,6. Kijk, dat lijkt er meer op want ook daar komen bedroevende ervaringen van voorbij.
Wat mij trouwens verbaasd is dat in 2016 maar 17% van de consumenten is overgestapt van energieleverancier. Ik neem aan dat ze bedoelen 17% van mensen met een energiecontract. Erg laag, gezien het feit dat het voor mij jaarlijks loont om over te stappen. En ja, altijd via een vergelijkingssite want aan de deur wordt niet gekocht. Het is mij nog niet overkomen dat m'n huidige leverancier het best (prijs/kwaliteit) uit een vergelijking naar voren kwam.
Naast de punten uit de video, waar letten jullie nog meer op?
-
witte angora
- Berichten: 30775
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Overstappen energieleverancier: waar ook op te letten
Die klantenbeoordeling neem ik maar voor een deel in de overweging mee, sorry. Ik heb zelf ook niet zo de neiging om positief te schrijven en pluimen uit te delen als een bedrijf gewoon doet wat het moet doen, maar als er klachten zijn trek ik dus ook aan de bel. Dat als eerste. Net zoals dat ik nooit of te nimmer een 9 of een 10 aan een bedrijf zal geven als ze me vragen een review in te vullen. Een 8 staat voor 'goed', als een bedrijf doet wat het doen moet, is het 'goed', dus een 8. Ze krijgen van mij beslist geen 'zeer goed' (9) of 'uitmuntend' (10) als ze gewoon hun werk doen. Ze kunnen me de boom in.
De laatste jaren lees ik eigenlijk weinig klachten over energiebedrijven. Kennelijk gaat het over het algemeen stukken beter dan jaren geleden. Alhoewel dat niet wil zeggen dat ik met ieder bedrijf in zee zou gaan: Oxxio bijvoorbeeld is er een waar ik niet snel terecht zou willen.
Hoeveel mensen er wel of niet overstappen boeit me niet. Velen vinden het teveel gedoe, dat is dan hun keuze. Prima toch? En of het nu om 17% van de aansluitingen of om 17% van de afnemers gaat, dat is toch hetzelfde?
Overigens zit ik op dit moment in de overstapprocedure naar VandenBron, die heeft nog te weinig klantbeoordelingen om een cijfer te krijgen. Het concept staat me wel aan, de prijs is gunstig, de eerste 'kennismaking' (de papieren waarbij de 14 dagen bedenktijd ingaat) ziet er goed uit, dus waarom niet?
De laatste jaren lees ik eigenlijk weinig klachten over energiebedrijven. Kennelijk gaat het over het algemeen stukken beter dan jaren geleden. Alhoewel dat niet wil zeggen dat ik met ieder bedrijf in zee zou gaan: Oxxio bijvoorbeeld is er een waar ik niet snel terecht zou willen.
Hoeveel mensen er wel of niet overstappen boeit me niet. Velen vinden het teveel gedoe, dat is dan hun keuze. Prima toch? En of het nu om 17% van de aansluitingen of om 17% van de afnemers gaat, dat is toch hetzelfde?
Overigens zit ik op dit moment in de overstapprocedure naar VandenBron, die heeft nog te weinig klantbeoordelingen om een cijfer te krijgen. Het concept staat me wel aan, de prijs is gunstig, de eerste 'kennismaking' (de papieren waarbij de 14 dagen bedenktijd ingaat) ziet er goed uit, dus waarom niet?
Re: Overstappen energieleverancier: waar ook op te letten
Volgens mij zijn de signalen over de Nederlandse Energie Maatschappij en Energie Direct nog altijd recent en niet best.witte angora schreef:De laatste jaren lees ik eigenlijk weinig klachten over energiebedrijven.
Consumenten, bedoeld wordt waarschijnlijk aansluitingen. Want je hebt natuurlijk vaak meerdere consumenten op 1 aansluitadres.witte angora schreef:En of het nu om 17% van de aansluitingen of om 17% van de afnemers gaat, dat is toch hetzelfde?
Ik ben in december vorig jaar overgestapt naar vandeBron. Tot nu toe geen problemen. Hou wel de voorwaarden voor het uitbetalen van de welkomstpremie in de gaten. In december stap ik zeer waarschijnlijk over naar een andere leverancier want hun aanbieding voor verlengen contract, daarin kunnen ze niet meekomen met andere aanbieders via de diverse vergelijkingssites.witte angora schreef:Overigens zit ik op dit moment in de overstapprocedure naar VandenBron, die heeft nog te weinig klantbeoordelingen om een cijfer te krijgen. Het concept staat me wel aan, de prijs is gunstig, de eerste 'kennismaking' (de papieren waarbij de 14 dagen bedenktijd ingaat) ziet er goed uit, dus waarom niet?
-
witte angora
- Berichten: 30775
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Overstappen energieleverancier: waar ook op te letten
Ik stap altijd over 2 tot 2 1/2 maanden voor einde jaarcontract. Er is namelijk een week of 6 nodig om alle rond te breien. Langer dan drie maanden voor einde jaarcontract is nergens voor nodig, en kan inderdaad tot verwarring en gedoe leiden, ook al zou het niet moeten mogen.
Doorgaans krijg je een paar dagen voor de daadwerkelijke overstap van de nieuwe leverancier een verzoek de meterstanden door te geven. Deze worden doorgegeven aan de oude leverancier (al dan niet via een of andere toezichthouder), ze zijn dan ook meteen de eindstand van de oude leverancier. Er kan in principe dus geen gekkigheid van komen.
Eigenlijk heb ik op deze manier nooit problemen gehad, behalve een keer bij Nuon meen ik, die iets te voortvarend aan het werk ging (wat vervolgens geen vervelende consequenties had, maar dat terzijde). Maar zoals het de laatste jaren gaat, gaat het uitstekend en probleemloos.
Doorgaans krijg je een paar dagen voor de daadwerkelijke overstap van de nieuwe leverancier een verzoek de meterstanden door te geven. Deze worden doorgegeven aan de oude leverancier (al dan niet via een of andere toezichthouder), ze zijn dan ook meteen de eindstand van de oude leverancier. Er kan in principe dus geen gekkigheid van komen.
Eigenlijk heb ik op deze manier nooit problemen gehad, behalve een keer bij Nuon meen ik, die iets te voortvarend aan het werk ging (wat vervolgens geen vervelende consequenties had, maar dat terzijde). Maar zoals het de laatste jaren gaat, gaat het uitstekend en probleemloos.
