LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Levensloop pensioen afkopen
-
- Contacteer:
Levensloop pensioen afkopen
Beste Allen,
Ik heb per 1-1-2007 een levensloop pensioen afgesloten via een vorige werkgever via Aegon.
Ik heb begrepen dat dit sinds 2012 niet meer bestaat, ik betaal sinds 24-10-2007 (geen idee waarom de maanden ervoor niet) € 65,- per maand aan Aegon hiervoor.
Nu willen wij met de tuin aan de gang en kunnen hiervoor het geld prima gebruiken, daarom zou ik het af willen kopen. Is dit verstandig ? Zoja, wat zou de waarde nu moeten zijn ? Ik heb nu 127 maanden € 65,- betaald, dit maakt totaal € 8255,00, zou ik dit dan ook uitbetaald krijgen ?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Gr,
Frank
Ik heb per 1-1-2007 een levensloop pensioen afgesloten via een vorige werkgever via Aegon.
Ik heb begrepen dat dit sinds 2012 niet meer bestaat, ik betaal sinds 24-10-2007 (geen idee waarom de maanden ervoor niet) € 65,- per maand aan Aegon hiervoor.
Nu willen wij met de tuin aan de gang en kunnen hiervoor het geld prima gebruiken, daarom zou ik het af willen kopen. Is dit verstandig ? Zoja, wat zou de waarde nu moeten zijn ? Ik heb nu 127 maanden € 65,- betaald, dit maakt totaal € 8255,00, zou ik dit dan ook uitbetaald krijgen ?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Gr,
Frank
Re: Levensloop pensioen afkopen
Ik zou de vraag allereerst aan Aegon stellen, zij kennen de exacte voorwaarden.
Sowieso ga je bij eventuele afkoop alsnog belasting betalen, dus reken eerder op de helft van het bedrag.
Sowieso ga je bij eventuele afkoop alsnog belasting betalen, dus reken eerder op de helft van het bedrag.
-
- Contacteer:
Aegon is uiteraard niet onpartijdig in deze, ik begrijp dat ik in het begin wellicht belastingvoordeel heb gehad. Maar de laatste jaren lijkt het mij meer een spaarrekening?
-
- Contacteer:
Ik heb uiteraard Aegon gevraagd voor een voorstel voor beeindiging, heb tevens een mail gekregen dat dit een aantal dagen gaat duren. Was vooral nieuwsgierig of het wel slim is of niet..,.
-
Bedrag wordt gebruteerd ong 50%
Daarnaast wordt het bij het inkomen geteld en komt de belastingdienst om het hoekje kijken en het is een stukje minder oudedagsvoorziening.
Daarnaast wordt het bij het inkomen geteld en komt de belastingdienst om het hoekje kijken en het is een stukje minder oudedagsvoorziening.
-
- Contacteer:
Was het dan heel dom van mij om na 2012 hier op te blijven betalen ?
-
Oudedagsvoorziening is heel persoonlijk. of het weggegooid geld is zl blijken bij pensioendatum of iets ervoor.
Nu
Nu
-
- Contacteer:
Ik bedoel als ik het nu uit laat betalen en het stopzet . Had ik de afgelopen jaar beter de 65 euro per maand op de spaarrekening kunnen zetten ? Dan had ik er geen 50% over betaald maar er zelfs rente over gekregen...
Of ze nu partijdig zijn of niet alleen zij kunnen U een afkoopvoorstel doen. En het lijkt misschien wel op een ander produkt maar ga er maar vanuit dat het niet zo is.frank.vunderink schreef:Aegon is uiteraard niet onpartijdig in deze, ik begrijp dat ik in het begin wellicht belastingvoordeel heb gehad. Maar de laatste jaren lijkt het mij meer een spaarrekening?
ik neem aan dat u destijds nagedacht hebt toen U dit produkt afsloot. Tevens neem ik aan dat U ook kritisch bent over de uitgaven die U doet omdat U uw geld maar 1 maal kunt uitgeven. Dan denk ik dat alleen U deze vraag ook kunt beantwoorden.frank.vunderink schreef:Was het dan heel dom van mij om na 2012 hier op te blijven betalen ?
Dat is een juiste conclusie. Maar als ik 15 jaar geleden geweten had wat ik nu weet dan had ik waarschijnlijk sommige zaken ook anders aangepakt.frank.vunderink schreef:Ik bedoel als ik het nu uit laat betalen en het stopzet . Had ik de afgelopen jaar beter de 65 euro per maand op de spaarrekening kunnen zetten ? Dan had ik er geen 50% over betaald maar er zelfs rente over gekregen...
beter is het misschien om deze premie vrij te maken en uit te laten keren op de datum die is afgesproken...
uit keren word voor u een dure zaak, u mag blij zijn als u rond de 2500a3000 krijgt...
uit keren word voor u een dure zaak, u mag blij zijn als u rond de 2500a3000 krijgt...
Als u uw ingelegde pensioenpremie wilt katen uitkeren dan zijn er drie opties. Heel kort samengevat:
1) In één keer laten uitkeren. Heeft u echter uw pensioenpremie in de loop der jaren van uw inkomen afgetrokken, dan betaald u over de gehele uitkering ineens fors belasting. Zoals gezegd houdt u dan ca. de helft netto van uw vervroegde pensioenuitkering over.
2) Laten storten in een lijfrenteproduct en periodiek uit laten keren. Dit heeft voors en tegens, te veel om hier te behandelen. De consumentenbond geeft op haar site hier goede informatie over. Over de periodieke uitkering betaald u, als u uw betaalde premie van uw inkomen heeft afgetrokken, ook belasting. Maar omdat het uitkeren over jaren uitgesmeerd wordt, is de inkomstenbelasting per jaar lager en valt u hiervoor, afhankelijk van uw overige inkomen, onder een lager belastingtarief.
3) Vaak wordt voor het uitkeren van een opgebouwd particulier pensioen tegenwoordig gekozen voor een zgn. Bankspaarproduct. Het lijkt op een lijfrenteproduct. Het heeft echter, m.i., enkele voordelen t.o.v. een lijfrenteproduct. Raadpleeg hiervoor ook o.a. de site van de consumentenbond om het lijfrente- en bankspaarproduct met elkaar te vergelijken. Belastingtechnisch geldt hiervoor hetzelfde als bij een lijfrenteproduct.
Overigens het afsluiten van nieuw lijfrente- of bankspaarproduct kost u afsluitkosten. Maar u bent vrij bij welke maatschappij u zo'n product afsluit. Er zijn grote verschillen tussen de maatschappijen met afsluitkosten en de rente die u over een bankspaarproduct krijgt. Sommige maatschappijen stellen voor het afsluiten van het nieuwe product u zelfs een financieel adviseur verplicht, die de kassa bij u flink doet rinkelen. Maar heeft u enige financiële kennis dan kunt u ook een maatschappij zoeken die zgn. "Execution only" toestaat, waarbij u het nieuwe product zelf afsluit en u zichzelf al gauw enkele honderden Euro's adviseurskosten bespaart. Het is geen hogere wiskunde voor iemand die van financien wat verstand heeft. Het kost u wel wat opzoekwerk en tijd voor het inlezen om deze materie enigszins te doorgronden.
Verder zou ik u aanraden uw pensioen pas na uw pensioendatum, in afgesproken termijnen, te laten uitkeren. Na uw pensioendatum valt u in voordeliger belastingtarieven en betaald u minder belasting over uw AOW aangevuld met pensioenuitkeringen. Let wel: hoe meer termijnen van uitbetalen (bijvoorbeeld 12x per jaar) hoe meer kosten de uit te keren maatschappij u hiervoor rekent. Beter is dus 1x per kwartaal of 1x per (half) jaar uit te laten keren, om ook deze kosten te drukken.
Wellicht kunt u de onkosten die u voor uw tuin wilt maken beter op een andere manier financieren met bijvoorbeeld een doorlopend krediet o.i.d. Gezien de redelijk lage rentestand ook voor dit soort financiële producten is het in bare Euro's waarschijnlijk voordeliger als het bedrag dat u over uw (vervroegde) uitkering aan inkomstenbelasting betaald.
1) In één keer laten uitkeren. Heeft u echter uw pensioenpremie in de loop der jaren van uw inkomen afgetrokken, dan betaald u over de gehele uitkering ineens fors belasting. Zoals gezegd houdt u dan ca. de helft netto van uw vervroegde pensioenuitkering over.
2) Laten storten in een lijfrenteproduct en periodiek uit laten keren. Dit heeft voors en tegens, te veel om hier te behandelen. De consumentenbond geeft op haar site hier goede informatie over. Over de periodieke uitkering betaald u, als u uw betaalde premie van uw inkomen heeft afgetrokken, ook belasting. Maar omdat het uitkeren over jaren uitgesmeerd wordt, is de inkomstenbelasting per jaar lager en valt u hiervoor, afhankelijk van uw overige inkomen, onder een lager belastingtarief.
3) Vaak wordt voor het uitkeren van een opgebouwd particulier pensioen tegenwoordig gekozen voor een zgn. Bankspaarproduct. Het lijkt op een lijfrenteproduct. Het heeft echter, m.i., enkele voordelen t.o.v. een lijfrenteproduct. Raadpleeg hiervoor ook o.a. de site van de consumentenbond om het lijfrente- en bankspaarproduct met elkaar te vergelijken. Belastingtechnisch geldt hiervoor hetzelfde als bij een lijfrenteproduct.
Overigens het afsluiten van nieuw lijfrente- of bankspaarproduct kost u afsluitkosten. Maar u bent vrij bij welke maatschappij u zo'n product afsluit. Er zijn grote verschillen tussen de maatschappijen met afsluitkosten en de rente die u over een bankspaarproduct krijgt. Sommige maatschappijen stellen voor het afsluiten van het nieuwe product u zelfs een financieel adviseur verplicht, die de kassa bij u flink doet rinkelen. Maar heeft u enige financiële kennis dan kunt u ook een maatschappij zoeken die zgn. "Execution only" toestaat, waarbij u het nieuwe product zelf afsluit en u zichzelf al gauw enkele honderden Euro's adviseurskosten bespaart. Het is geen hogere wiskunde voor iemand die van financien wat verstand heeft. Het kost u wel wat opzoekwerk en tijd voor het inlezen om deze materie enigszins te doorgronden.
Verder zou ik u aanraden uw pensioen pas na uw pensioendatum, in afgesproken termijnen, te laten uitkeren. Na uw pensioendatum valt u in voordeliger belastingtarieven en betaald u minder belasting over uw AOW aangevuld met pensioenuitkeringen. Let wel: hoe meer termijnen van uitbetalen (bijvoorbeeld 12x per jaar) hoe meer kosten de uit te keren maatschappij u hiervoor rekent. Beter is dus 1x per kwartaal of 1x per (half) jaar uit te laten keren, om ook deze kosten te drukken.
Wellicht kunt u de onkosten die u voor uw tuin wilt maken beter op een andere manier financieren met bijvoorbeeld een doorlopend krediet o.i.d. Gezien de redelijk lage rentestand ook voor dit soort financiële producten is het in bare Euro's waarschijnlijk voordeliger als het bedrag dat u over uw (vervroegde) uitkering aan inkomstenbelasting betaald.
Even denken, òf de tuin òf een beter pensioen. Hmmmm...
Het gaat hier niet om levensloop pensioen, maar om de levensloopregeling.
https://www.google.nl/search?q=levenslo ... 66&bih=614
Daar kan je ook gedeeltelijk geld uit opnemen. dus is het verstandig om het misschien over 2 of meer jaren uit te smeren om niet in het hoogste belastingtarief te komen.
Als je de pot wil leeghalen is het verstandig niet meer in te leggen.
De pot moet in ieder geval voor 1 jan 2022 leeg zijn.
https://www.google.nl/search?q=levenslo ... 66&bih=614
Daar kan je ook gedeeltelijk geld uit opnemen. dus is het verstandig om het misschien over 2 of meer jaren uit te smeren om niet in het hoogste belastingtarief te komen.
Als je de pot wil leeghalen is het verstandig niet meer in te leggen.
De pot moet in ieder geval voor 1 jan 2022 leeg zijn.
het is vooral even belangrijk vast te stellen welke regeling het precies betreft, zit mn nogal verschil tussen de diverse mbt fiscale afhandeling. Is het een lijfrenteproduct waarvan de inleg/premie is afgetrokken van de inkomstenbelasting moet men vooral de revisierente niet vergeten, dan pakt de fiscus van elke 100,- dus 78% af. Wellicht krijg je nog wat IB terug aangezien er automatisch 52% wordt ingehouden maar het afhangt van in welke schijf de uitkering belandt wat het definitieve plaatje wordt.
Precies, vroem. Er zijn zo veel verschillende varianten van deze verzekeringen, met verschillende fiscale regels, dat er geen zinnig woord over te zeggen is als we niet precies weten om wat voor soort polis het gaat.
Aangezien TS het heeft over een verzekering, lijkt het me dat het niet gaat om een simpele levenslooprekening. Er werden in het verleden verschillende verzekeringen bedacht om de maandelijkse levensloopstorting in te storten, waarbij het vaak niet eenvoudig weer eruit kon worden gehaald.Bemoei-Al schreef:Het gaat hier niet om levensloop pensioen, maar om de levensloopregeling.
-
- Contacteer:
Misschien is bijgaande afbeelding verhelderend (link). De 65 euro per maand heb ik altijd zelf overgemaakt , oftewel van mijn netto salaris, daar is dan toch al belasting over betaald ?
https://www.mupload.nl/img/r3aqeiur7mtmc.jpg
https://www.mupload.nl/img/r3aqeiur7mtmc.jpg
-
- Contacteer:
Mijn partner en ik hebben een fatsoenlijk pensioen, een eigen huis wat tegen die tijd hypotheek vrij is.gemist schreef:Even denken, òf de tuin òf een beter pensioen. Hmmmm...
Je leeft nu ook, niet alleen over 35 jaar