LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Wilfred
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:01

Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Ongelezen bericht door Wilfred »

Te lezen vanaf 26 mei op de site Leaseverlies:

Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR Den Haag

Ons kenmerk: FM 2004-671 M
Onderwerp: Commissie Geschillen Aandelenlease

Bij de installatie van de Commissie Geschillen Aandelenlease heb ik de Kamer bij brief van 2 september 2003 laten weten dat de commissie haar eindrapport naar mijn idee voor 1 mei 2004 zou kunnen uitbrengen. Begin mei rapporteerde de commissie dat zij nog niet het stadium van een eindrapport had bereikt.

De voorzitter van de commissie heeft mij vervolgens op de hoogte gesteld van de stand van zaken van het werk van de commissie. Op verzoek van enkele belangrijke aanbieders heb ik mij eveneens door hen laten informeren over het perspectief dat zij zien op de totstandkoming van een algemene regeling tussen aanbieders en afnemers van aandelenleaseproducten. Deze aanbieders gaven aan dat zij graag de gelegenheid kregen om een eigen voorstel te ontwikkelen dat vervolgens met medewerking van de commissie aan de belangenorganisaties van afnemers zou kunnen worden voorgelegd. Omdat zij meenden dat het oorspronkelijke tijdschema voor de bemiddeling daarvoor onvoldoende ruimte bood, hebben zij verzocht om verruiming van het tijdschema.

In overleg met de commissie heb ik mij bereid verklaard tot enige verruiming, mits de commissie zo spoedig mogelijk, doch ruim voor het zomerreces, in staat is om op basis van het voorstel van de aanbieders vast te stellen of zij verdere voortzetting van haar werkzaamheden verantwoord acht.


De minister van Financiën,

G. Zalm

trudy
Berichten: 1568
Lid geworden op: 10 okt 2003 15:44

Re: Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Ongelezen bericht door trudy »

Vraag mij af of bij die "aanbieders" OOK dexia zit. Lijkt me sterk, die gaan alleen nog maar over lijken, van enig compromis is daar geen sprake meer.

Ewald
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 aug 2003 12:14

Re: Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Ongelezen bericht door Ewald »

Trudy,

Was jij niet aangesloten bij de groep van Ron. Je bent als een dwalende in de woestijn.

Wat is er met je gebeurd????????

trudy
Berichten: 1568
Lid geworden op: 10 okt 2003 15:44

Re: Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Ongelezen bericht door trudy »

Sinds ik mij van een restschuld bewust werd, ben ik inderdaad dwalende, helaas.................Hoop dat die nachtmerrie eens een einde zal krijgen !

Gast4
Berichten: 220
Lid geworden op: 03 nov 2003 21:15

Re: Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Ongelezen bericht door Gast4 »

Die komt er wel alleen wanneer ?

Ikwaseenbeetjedom
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 nov 2003 11:33

Re: Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

Begrijp ik het nu goed dat dexia alweer met een (vernieuwd) aanbod gaat komen?

Oom Dagobert
Berichten: 1701
Lid geworden op: 07 jul 2003 16:29

Re: Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

Als we voor de 2de keer een "aanbod" van en door DExia bedacht krijgen dan kunnen we het wel schudden: De politiek zal het dan wel voldoende vinden en ons zat zijn en de rechters zullen ons dan volgens het het 2de aanbod vonnissen. Dexia weet echt iedereen om de tuin te leiden met haar vertragingstactiek, nu weer Zalm. Ze zullen zeggen dit jaar nodig te hebben om voor iedereen een oplossing op maat te bedenken. Als we met Kerst weer een mooi blauw boekwerk in de bus krijgen zullen we lezen dat we gewoon moeten betalen volgens het contract (Dubio), alleen een ruimere aflossingsmogelijkheid en zo.
Zijn we geen bal opgeschoten. De s c h o f t e n. Oosting zou moeten voorkomen dat er oplossing naar buiten gebracht gaat worden buiten de tegenpartijen om.

Toch is er ondanks alle vertragingen nog steeds hoop:

- De rechter in Amsterdam heeft het verweer van LV niet gelijk naar de prullebak verwezen.

- Zalm heeft zich nog niet teruggetrokken en spreekt openlijk over een
compensatieregeling.

Oom Dagobert
Berichten: 1701
Lid geworden op: 07 jul 2003 16:29

Re: Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

[/quote]DEN HAAG, donderdag
Minister Zalm (Financien) heeft gisteren een karrenvracht knuppels in het toch al gespannen hoenderhok vol aandelenleaseaanbieders gegooid. De bewindspersoon schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat ´enkele belangrijke aanbieders´ bezig zijn een eigen voorstel te ontwikkelen voor een compensatieregeling. Daarmee zouden de honderdduizenden gedupeerde leasebeleggers uit de brand zijn.[/quote]

Bij nader inzien is de weergave van Zalm met "compensatie" niet goed gekozen. Zalm schrijft alleen maar "algemene regeling".

We willen ook geen compensatie voor het geleden verlies door de beursval maar ontbinding van de contracten wegens misleiding e.d.
en de daaruit voortvloeiende fin. schadeloosstelling.
Het moet blijven gaan om een schuldigverklaring van Dexia, niet om een compensatiefooi.

pimmy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 okt 2003 15:04

Re: Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Ongelezen bericht door pimmy »

EN ZO IS HET MAAR NET,VOOR IETS ANDERS GAAN WE NIET.
EN ZOLANG ER GEEN UITSPRAAK VAN EEN RECHTER IS VOOR JOUW PERSOONLIJK MOET JE OOK NIET WAKKER LIGGEN VAN JE REST SCHULD.
DEXIA KAN ALLEEN WAT DOEN MET EEN RECHTERLIJKE UITSPRAAK.
VERGEET DAT NIET MENSEN EN LAAT JE NIET GEK MAKEN VOLHOUDEN ALLEMAAL SAMEN STAAN WE STERK!


GROETJES PIMMY

Bernts Eman
Berichten: 183
Lid geworden op: 14 aug 2003 14:20

Re: Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Ongelezen bericht door Bernts Eman »

...
Laatst gewijzigd door Bernts Eman op 06 dec 2004 05:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Troosteloos
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 mei 2004 12:45

Re: Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Ongelezen bericht door Troosteloos »

en Zalm vervolgens:

...ik ben tot de conclusie gekomen dat de commissie geen verdere zin heeft, de onderhandelingen lopen stuk.

Heb je na een jaar een opgeheven commissie waar we eerst nog zoveel van verwachtte...

Die kant gaat het wel op.

Je dacht tot zeker niet dat hier met voorstellen kwamen waarbij de restschuld grotendeels niet betaald hoeft te worden?

Kansloos, kansloos, kansloos, iedereen naar de rechter.

De aanbieders gaven aan nog wat tijd nodig te hebben, dan zit dexia er dus wel bij, want dat is de basis van dexia's handelen immers... :wink:

Idaho
Berichten: 2090
Lid geworden op: 03 jul 2003 08:36

Re: Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Ongelezen bericht door Idaho »

Ooit wel eens in de poppetjes van Zalm's ogen gekeken?
Iedereen kan toch zien dat die man niet deugt, hij is niet meer dan een kronkelende aal in een emmer snot.

willy59
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 feb 2004 17:49

Re: Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Ongelezen bericht door willy59 »

Hoeveel mensen uit de top van Dexia en consorten zullen bij de VVD zitten.
Zalm staat wel bekend om vriendespolitiek.
Of zal Zalm straks naar Dexia gaan en is dat misschien is dat al geregeld.

willy

justice man 007
Berichten: 1484
Lid geworden op: 21 mar 2004 20:41

Re: Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Ongelezen bericht door justice man 007 »

Beste Troosteloos,

Er wordt gesproken dat de aanbieders aan een oplossingsvoorstel werken.
Je kunt je indenken wat dat gaat betekenen: wellicht gedeeltelijke kwijtschelding van de restschuld in het gunstigste geval, maar lees het maar eerst goed door, want ik ben bang dat je dan van je rechten moet afzien!
Zoals ik al eerder schreef zal er dan hoogstwaarschijnlijk ook een regel in komen waarin je een boete moet betalen of waarin het onderuit halen van het (nieuwe) aanbod je extra geld kost en/ of je weer gehouden wordt aan de huidige situatie zonder pardon!!

Misschien alvast een waarschuwing vooraf: eerst lezen dan tekenen.

Verder is het een idee wanneer de diverse belangenbehartigers zelf met een (tegen)voorstel komen.
Waarin bijvoorbeeld door Dexia wel degelijk wordt erkend dat ze zich op diverse punten schuldig hebben gemaakt en waarbij dan in bepaalde standaardsituaties verschillende vergoedingspercentages worden toegekend.

Ik ben me bewust dat het in de praktijk lastig zal zijn, maar het proberen moet toch zeker mogelijk zijn, toch?
Ik hoop dat SLV hierin een belangrijke rol gaat vervullen, zij zijn immers de vereniging met de meeste financiële middelen.

m.v.g. justice man

Troosteloos
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 mei 2004 12:45

Re: Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Ongelezen bericht door Troosteloos »

JM,

Aan zon oplossing doe ik niet mee en kan ik niet mee uitkomen.
Gedeeltelijke kwijtschelding is niet genoeg, voor mensen als ons met zeer weinig draagkracht.

De condities waaronder je kan, Moet tekenen zullen waarschijnkijk weer niet zuiver zijn.

Dat is al weer 1 reden om niet akkoord te gaan...

En dan nog 30% van 24000 euro is nog steeds niet op te hoesten, misschien als ik een baan heb over een hele tijd.

Maar ik zal het eerlijk zeggen, ik was eigenlijk niet vna plan om ook nog maar 1 cent de richting van dat soort colporteurs op te schuiven.
Een paar mensen die deze produkten hebben bedacht en de strategieen hebben uitgestipelt moeten strafvervolging krijgen. ZIJ moeten alle restschulden krijgen van alle gedupeerde bij elkaar.

Straks (duurt nog wel even) is de affaire achter de rug.
De motoren achter de ellende zitten nog steeds grinnikend met een sigaar te wuiven en zijn inmiddels al weer met een volgens vies plan bezig. Van die leden hoor je nooit meer wat. Het probleem wordt dan ook niet bij de bron aangepakt, symptoombestrijding noemen we dat...

Idd, SLV moet maar eens wat echte dingen gaan doen, het schijnt dat ze tot nu toe niet meer dan een ton kosten voor zaken en website etc hebben gehad. Iig... er is nog genoeg in kas, tenzij ze zelf lopen te innen op grote schaal...

Zij hebben de middelen, JuniorLease niet, die heeft naar schatting nog geen 1% van hun budget. Waarom onderzoeken zij die personen niet, waarom starten zij geen getuigenverhoor, waarom hebben ze het alleen maar over die misleiding bijna... Kan mij niet aande indruk ontrekken dat er veel erger belastende punten zijn in deze kwestie...

justice man 007
Berichten: 1484
Lid geworden op: 21 mar 2004 20:41

Re: Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Ongelezen bericht door justice man 007 »

Beste Troosteloos,

Ben het met je eens dat voor de studenten (waar we beide onder vielen op het aangaan van het contract) een gedeeltelijke kwijtschelding niet toereikend is.
Verder denk ik ook dat deze groep een hele goede kans maakt hun geld terug te krijgen.
Ben ervan overtuigd dat de Stichting Juniorlease dit ook goed duidelijk zal maken aan Dexia en de rechters!
Verder ben ik het met je eens dat wat Stichting Leaseverlies met het (kas)geld heeft gedaan zeer weinig is.
Ze hadden veel meer kunnen en ook wellicht moeten bereiken met ca. 1,5 miljoen euro!!

Dat de getuigenverhoren en acties van SJL en pay-back moeten komen waar nota bene de minste leden bij zijn aangesloten zet je wel aan het denken…..

Ook kan ik goed inkomen in je stelling dat de bron van dit probleem, de makers en bedenkers van dit product ook aangepakt zouden moeten worden.

Wellicht dat de strafzaken pas beginnen nadat de rechter heeft geoordeeld dat Dexia en andere aanbieders tussenpersonen opzichtig en in sommige gevallen bewust mensen om de tuin hebben geleid waardoor naast de aansprakelijkheid van de werkgever ook de adviseurs, verkopers etc. zelf (gedeeltelijk) verantwoordelijk zijn voor de ontstane maatschappelijke en financiële problemen.

Zolang dit niet duidelijk is zal de Officier van Justitie dhr. Donner (die momenteel toch al zwaar onder vuur ligt inzake de TBS- werkwijze) zijn vingers hier niet aan willen branden.
Maar dat voor hem hier kansen liggen zal ook zeker dhr. Donner niet aan zijn aandacht onttrokken zijn vermoed ik!

Verder bedankt voor het op de hoogte houden van wat SJL doet, nogmaals heb alle vertrouwen in die stichting!

m.v.g. justice man

Wilfred
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:01

Re: Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Ongelezen bericht door Wilfred »

Ach, kijk nu toch hoe goed cie Oosting haar best doet. Ze weet het verschil tussen mei en juni niet eens. Dit komt van de site van de CGA
Minister Zalm stuurt brief aan Tweede Kamer over beperkte verruiming van tijdschema


Op 26 juni 2004 heeft minister Zalm van Financiën aan de Tweede Kamer een brief gestuurd. Daarin geeft hij aan dat enkele aanbieders hem hebben verzocht om een verruiming van het tijdschema van de werkzaamheden van de commissie. De minister antwoordt dat hij, in overleg met de commissie, zich bereid verklaard tot enige verruiming, mits de commissie zo spoedig mogelijk, doch ruim voor het zomerreces, op basis van het voorstel van de aanbieders kan vaststellen of voorzetting van haar werk verantwoord is. U kunt de brief van de minister hier downloaden.

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Ongelezen bericht door Hollander »

Wat een ramp, wat een verschrikkelijke ramp. Een typefout, er is een verkeerd woord neergezet.
Iedereen die wel eens een typefout maakt moet direct van het Internet verwijderd worden.

Bernts Eman
Berichten: 183
Lid geworden op: 14 aug 2003 14:20

Re: Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Ongelezen bericht door Bernts Eman »

...
Laatst gewijzigd door Bernts Eman op 06 dec 2004 04:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Troosteloos
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 mei 2004 12:45

Re: Brief van Minister Zalm: Commissie Geschillen Aandelenlease

Ongelezen bericht door Troosteloos »

Het geeft wel enigszins aan hoe belangrijk de kwestie wordt geacht.
Als het echt belangrijk was werd het zorgvuldiger nagekeken...:)

Gesloten