LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reisorganisatie geeft afwezig zijn door aan onbekenden

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Brahms

Reisorganisatie geeft afwezig zijn door aan onbekenden

Ongelezen bericht door Brahms »

Reisorganisatie geeft afwezig zijn door aan onbekenden

Onlangs een vakantie geboekt bij een bekende Nederlandse reisorganisatie. Wat schets onze grote verbazing, ze maken alle namen (voorletters en achternaam) deelnemers reis bekend aan alle overige deelnemers, een flinke groep (onbekenden) dus.

Nu is het algemeen bekend dat het niet zo slim is om publiek te maken dat je weg bent, immers dat is een mooie uitnodiging om inbrekers en ander duister volk over de vloer te krijgen. Wij letten dan ook altijd op dat dit voor de buitenwereld (behalve familie) onbekend blijft.

Echter door toedoen van de reisorganisatie weten vele dat wij weg zijn. Immers wij hebben een zeer, zeer weinig voorkomende naam. Er is ook geen enkele controle of deze gegevens verder verspreid worden. Immers vele geven de reisgegevens door aan bv famile als thuisblijversgegevens.

Nu de vraag: Mag een NL reisorganisatie deze privegevens (reisdata en namen deelnemers) zo "openbaar" delen met onbekenden ? En hoe staan anderen erin dat gegevens zo verspreid worden.

Voor de grap enkele niet veel voorkomende namen uit de lijst even in Google gezet, we weten nu van enkele deelnemers al heel veel privegevens, zoals woonadres, gezinssamenstelling, geslacht en beroep.

rvjapio

Re: Reisorganisatie geeft afwezig zijn door aan onbekenden

Ongelezen bericht door rvjapio »

Het lijkt me zeer ongepast - en nutteloos bovendien - om andermans gegevens zonder toestemming te verspreiden naar derden.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Hm.... en stel nu dat in die groep onverwachts je aartsvijand zit? Of een ex die je maar niet met rust wil laten? Enzovoorts enzovoorts.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Deze persoonsgegevens worden verder verwerkt dan waarvoor je ze hebt verstrekt. Dat mag dus niet en kwalificeert als een datalek, waarop hoge boetes staan.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

rvjapio schreef:Het lijkt me zeer ongepast - en nutteloos bovendien - om andermans gegevens zonder toestemming te verspreiden naar derden.
@Brahms, hoe het juridisch zit weet ik niet maar het lijkt mij geen goede zaak.
Hetzelfde heb ik ervaren ik wanneer er een " collectieve" mail werd gestuurd naar een contactgroep waarin ik zit.
Dan zie je in cc of bcc andermans emailadressen . Daartegen hebben wij met succes geprotesteerd en gebeurt nu ook niet meer.
Ik zou zeker de reisorganisatie hierop aanspreken .
15 jaar geleden gingen wij ook eens op een groepsreis mee waarbij alle namen op een lijst ons per post werden toegestuurd.
Misschien kon dat toen nog? Inmiddels zijn de regels goed aangescherpt en terecht!

Moneyman

MichielFRL schreef:Ik denk dat je meer beren op de weg ziet dan dat er zijn.
Het zijn alleen namen, hoe weinig ze ook voorkomen, met namen alleen kan je niks.
Dat is een enorme misvatting.

Brahms

MichielFRL schreef:Het zijn alleen namen, hoe weinig ze ook voorkomen, met namen alleen kan je niks.
Met namen in combinatie met voorletters kan je juist heel veel. Niet als je Jansen heet, maar wel als je een naam hebt welke weinig voorkomt. Dat gaf ik reeds aan en dat bewijs heb ik ook.
De gevonden gegevens blijken te kloppen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als je eenmaal op reis bent wordt je toch ook aan elkaar voorgesteld c.q. stel je je aan elkaar voor? Voor kwaadwillenden is het dan alsnog heel makkelijk om gegevens naar thuisblijvers door te brieven.

Brahms

Maar daar ben je dan zelf nog bij. Wij stellen ons altijd netjes voor, maar met onze voornaam.
Dat is natuurlijk wel wat anders dan dat de reisorganisatie al voor vertrek deze gegevens verspreid.
Kijk bekend worden dat je weg bent is toch wel bij vele bekend (je bank via internetbankieren, je provider en zelfs de apotheek)
Het gaat hier om waar de grens ligt dat dit soort gegevens bewust verspreid worden zonder dat je daar invloed op hebt en/of toestemming voor gegeven hebt.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik neem aan dat je wel de keus hebt gekregen om deze gegevens privé te houden. Maar misschien dat niet heel duidelijk was aangegeven dat er een namenlijst voor de reisgenoten gemaakt zou worden? Dat je daarom dus ook niet zelf hebt aangegeven dat je deze gegevens niet zou willen delen.

Ik weet overigens niet of in deze situatie het is toegestaan om te delen als er niet expliciet toestemming is gegeven. Soms zijn zulke zaken al toegestaan als er geen bezwaar is gemaakt, soms juist alleen als expliciet toestemming is gegeven.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Mijn voormalige baas ging regelmatig met groepsreizen mee en wist op voorhand al of er mensen waren die hij al vaker was tegengekomen. Ik neem dus aan dit een standaard iets is bij groepsreizen.

Brahms

breien schreef:Heeft de reisorganisatie u van te voren op de hoogte gested dat de deenemerslijst voor de reis aan u werd toegezonden? Bij een georganiseerde groepsreos zou een reisorganisatie daarvoor kunnen kiezen.
Niet op de hoogte gesteld en ook geen toestemming voor gegeven. Dit is overigens ook niet mogelijk. Ook is het niet mogelijk aan te geven dat deze gegevens niet verder verspreid mogen worden.
De bron zijn de persoonsgegevens welke (verplicht) moeten worden ingevuld om de reis te kunnen boeken.

Naast voorleters en achternaam staat er bij jeugdigen ook nog "kind" bij vermeld, zodat jeook nog de gezinssamenstelling er van kan afleiden bij gezinnen met verschillende achternamen. Immers elk gezin staat op "volgorde" op de lijst.

Dieke83

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Ik heb het zelf ook regelmatig meegemaakt ik snap de meerwaarde omdat te doen niet echt.
Maar heb ook nooit de keus gehad dit prive te houden.
@Brahms heb je dit al met de reis organisatie besproken? wat zeiden die?

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

moederslink schreef:@Brahms, hoe het juridisch zit weet ik niet maar het lijkt mij geen goede zaak.
Hetzelfde heb ik ervaren ik wanneer er een " collectieve" mail werd gestuurd naar een contactgroep waarin ik zit.
Dan zie je in cc of bcc andermans emailadressen . Daartegen hebben wij met succes geprotesteerd en gebeurt nu ook niet meer.
Ik zou zeker de reisorganisatie hierop aanspreken .
15 jaar geleden gingen wij ook eens op een groepsreis mee waarbij alle namen op een lijst ons per post werden toegestuurd.
Misschien kon dat toen nog? Inmiddels zijn de regels goed aangescherpt en terecht!
Voor zover als ik weet zie in een ontvangen mail helemaal geen BCC email adressen, hooguit CC. BCC is juist bedoeld om mails te sturen aan een groep zonder dat iedereen de email adressen kan zien.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je mevrouw Brahms-Bakker zoekt vind je die sneller als meneer!
Ik vond deze vlak over de grens.
Maar ook M Rutte klust er bij als Premier?
Een bouwbedrijf met BTW nummer waaruit ik zijn BSN kan halen?

Ik ben er mee eens dat dit noemen overbodig is en vele hebben geboorte en roepnaam dus die lijst kan waardeloos worden op die manier.
Zelf bezit ik een voor + achternaam en iemand die slechts 7 jaren ouder is uit Amsterdam is zware crimineel en bekend bij Politie!
Deze zeer veel voorkomende namen zijn dus lastig traceerbaar en daarom heb ik zowel mijn roepnaam aangepast als achternaam.
Mijn moeder had zeldzamere achternaam dus werk ik onder die indien toegestaan.

Bij mijn bedrijf leek volgens de KVK dat de eigenaar nooit aanwezig was en iemand anders directeur was geworden!

Ik weet dat er mensen zijn die erg veel foto's plaatsen zodat je online kan zien dat er wat leuks te halen valt.
Die melden ook keuring op vakantie hoe goed ze het hebben dus criminelen kunnen tenminste dan rustig gaan winkelen!
Meld het bij het reisbureau en als ze er niet mee stoppen melden bij Politie wegens inbraakgevoeligheid van je woning die is vergroot....

Hetzelfde probleem bij koffers, vaak perfect leesbare labels en die dubbel plakken is veiliger....
Als je achter een koffertje loopt en adres leest die op reis gaat?
Eenmaal in de groep jezelf voorstellen en inderdaad, mijn voornaam is niet op mijn paspoort terug te vinden....
En sommige doen juist andere naam om na de vakantie niet lastig gevallen te worden met onderlinge contacten.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Hm.... en stel nu dat in die groep onverwachts je aartsvijand zit? Of een ex die je maar niet met rust wil laten? Enzovoorts enzovoorts.
Dat kan gebeuren, maar als je per se dat risico niet wilt nemen, dan boek je maar een individuele reis. Die vijand of ex kan ook toevallig 12 uur naast je zitten op een vliegtuigstoel naar het verre oosten. Geen reden om persoonsgegevens te publiceren.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:Ik neem aan dat je wel de keus hebt gekregen om deze gegevens privé te houden. Maar misschien dat niet heel duidelijk was aangegeven dat er een namenlijst voor de reisgenoten gemaakt zou worden? Dat je daarom dus ook niet zelf hebt aangegeven dat je deze gegevens niet zou willen delen.

Ik weet overigens niet of in deze situatie het is toegestaan om te delen als er niet expliciet toestemming is gegeven. Soms zijn zulke zaken al toegestaan als er geen bezwaar is gemaakt, soms juist alleen als expliciet toestemming is gegeven.
Nee dit is zeker niet toegestaan. Zonder toestemming is het uberhaupt verboden prive gegevens te verwerken of te verspreiden, behoudens een paar uitzonderingen

Brahms

Dieke83 schreef:@Brahms heb je dit al met de reis organisatie besproken? wat zeiden die?
Vanzelfsprekend, nu even afwachten op de reactie.

Brahms

En daar is de reactie van de reisorganisatie:

De namen worden bekendgemaakt omdat dat handig is voor de organisatie en reisleiding ter plaatse. Wij verwachten niet dat reizigers deze info verder delen met derden. Wij zijn verder van mening dat wij niet verantwoordelijk kunnen zijn voor bv inbraak in uw woning, omdat wij prive gegevens verspreid hebben. Die link kunnen wij niet leggen.
Dat u aangeeft privegevens, zoals beroep en woonadres te kunnen vinden aan de hand van door ons verstrekte gegevens, daar kunnen wij onze verantwoordelijkheid niet in herkennen.

Conclusie, niets aan de hand, wij ***..n ons er wel uit !

Moneyman

Brahms schreef:En daar is de reactie van de reisorganisatie:

De namen worden bekendgemaakt omdat dat handig is voor de organisatie en reisleiding ter plaatse. Wij verwachten niet dat reizigers deze info verder delen met derden. Wij zijn verder van mening dat wij niet verantwoordelijk kunnen zijn voor bv inbraak in uw woning, omdat wij prive gegevens verspreid hebben. Die link kunnen wij niet leggen.
Dat u aangeeft privegevens, zoals beroep en woonadres te kunnen vinden aan de hand van door ons verstrekte gegevens, daar kunnen wij onze verantwoordelijkheid niet in herkennen.

Conclusie, niets aan de hand, wij ***..n ons er wel uit !
Wat een slechte reactie... enerzijds omdat het wel heel makkelijk is om "je verantwoordelijkheid niet te herkennen", en anderzijds (en vooral) omdat ze hier expliciet aangeven in strijd met de WBP te handelen. Je mag persoonsgegevens namelijk nooit verder verspreiden dan strikt noodzakelijk is. Dus áls het al handig is voor de organisatie en reisleiding ter plaatse, verstrek het dan alleen aan hen. Er wordt geen legitimatie voor verspreiding aan de hele groep gegeven.

Gesloten