LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dit kan toch niet waar zijn?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Eerlijke_burger
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2017 13:58

Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door Eerlijke_burger »

Laat ik beginnen door mij te excuseren over mijn geklaag, mij voor te stellen om vervolgens de situatie te beschrijven.

Ik ben een Burger op moment 34 jaar oud.
Ik woon alleen.
Ik werk in de gehandicaptenzorg al meer dan 11 jaar.

Ik wordt iedere keer (sorry voor het taalgebruik) genaaid door de belastigdienst.
Het begon al in 2014. Toen kreeg ik ineens een brief thuis dat ik huursubsidie moest terug betalen over 2012, ween week daarna 2013 en daarna nog bijna heel 2014.
Al met al een bedrag van om en nabij de 2000€.
het bleek dat de belastingdienst mij iedere jaar netjes een aanvraag stuurde voor huursubsidie.
Waar ik iedere keer netjes mijn inkomsten op invulde.
Bleek dus 2 jaar na dato dat mijn inkomsten niet werden geupdate omdat het ging over een aanvraag van huursubsidie in plaats van een wijziging van inkomsten.
Hierbij trok ik dus al aan het korte eind.
Het heeft 2 jaar geduurd voordat ik het eindelijk alles had afbetaald.
Uiteraard had ik meteen mijn huursubsidie stop laten zetten.
Dan zijn we nu beland in 2017.
Zojuist een brief ontvangen van de belastingdienst.
Ik mag zorg toeslag gaan terug betalen.
600+€ over 2016.
Kortom 2017 zal ook nog wel aankomen.
Ik wordt hier gek van.

Aangezien ik in de gehandicapten zorg werk gaat iedere maand al een behoorlijk gedeelte van mijn loon naar de belastingdienst.
Dit vanwege de onregelmatige werktijden toeslag, weekend werken toeslag en feestdagen werken toeslag.
over kort en grof berekend.
Bruto over 2016 net iets meer dan 27.000 verdiend.
Waarvan je met gemak 5000 van mag aftrekken (vermoedelijk zelfs 6000) van wat ik netto over houd op jaar basis.
Dat is dus al 5 a 6 duizend die ik met gemak PER JAAR al betaal aan de belastingdienst.
Hier zie ik niks meer van terug.
Ik werk hard voor mijn geld.
Het is nuttig en belangrijk werk dat ik doe.
Ik ben nu al iedere maand de eindjes aan elkaar knopen om rond te komen.
En dan wordt je zo als een eerlijke burger behandeld?
Dat kan toch niet waar zijn!

Ik ben echt ontzettend kwaad over.
Ik kan de haren wel uit mijn hoofd trekken van ongeloof, ergernis en woede.
De tranen staan me in mijn ogen als ik denk dat ik nu weer 2 jaar lang ongeveer 50 euro minder per maand te besteden heb.
dat is 50 euro die ik nu al niet kan missen, laat staan zonder de zorgtoeslag + de aflossing.

Ik vind het gewoon belachelijk en schandalig hoe je hier als hard werkende burger in de zorg of welzijn sector wordt behandeld!

atlas1302

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ik heb begrip en respect voor jouw harwerkende situatie, Nederland is nu eenmaal een belastingland. Als je alle verplichte premies, belasting, gas, water, licht, wegenbelasting, hondepoepbelasting, riool rechten, onroerendgoedbelasting, verzekeringen en wat ik vergeten ben heb betaald, dan blijft er weinig van over van je zuur verdiende centjes.

Maar wat kunnen wij voor je betekenen, dit is gewoon standaard Nederland. En wil je hogerop, pak je kansen daar waar ze zijn en misschien kan je huidige werkgever je daarbij wel helpen met bijscholingen zodat je op een ander plan komt. Maar dan daar ook weer niet over zeuren he, hoe meer verantwoordelijkheid hoe meer stress dat is de hirarchie. Heb je daar zijn in? kom op! 8)

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijke_burger schreef:Laat ik beginnen door mij te excuseren over mijn geklaag
Altijd fijn. :D
Bruto over 2016 net iets meer dan 27.000 verdiend.
Dan kom je als alleenstaande inderdaad niet in aanmerking voor huurtoeslag. Voor zorgtoeslag zit dit inderdaad redelijk in de buurt van het grensinkomen.

Het enige wat je kunt doen is eens kijken of je links of rechts wat belastingaftrek kunt krijgen. Hoe lager het bruto-inkomen bij de belastingdienst, hoe meer zorgtoeslag je kunt ontvangen. Maar of je met zo'n inkomen voldoende aftrekposten kunt genereren om onder de huurtoeslaggrens te komen (die ligt iets boven de 22.000 euro) lijkt me wel erg moeilijk.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik werk in de gehandicaptenzorg al meer dan 11 jaar.
Da's mooi en nuttig werk. Wat fijn toch dat we die zorg hebben in dit land. Wordt overigens betaald uit belastinggeld. Zonder belastingheffing geen gehandicaptenzorg. Maar ik betaal graag belasting voor zoiets.

atlas1302

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Het modaal inkomen 2017 volgens het CPB is € 37.000.
Per maand is dit bruto € 2.855 en netto ongeveer € 2.152.
Dan zit je daar 10.000 onder, slecht betaald al die 11 jaren. Als zzp aan de slag dan maar, en zorgen om geen winsten te maken, geen winst = geen belasting.

Dan je uitgaven in de gaten houden, je bent sollitair dus je kunt gaan en staan waar je wilt, volg de adviezen van onze collega STOFZUIGERTJe op creatieve en inventieve denkwijze kan je lekker besparen in Nederland, zeker weten en gewoon doen.

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door thecure »

witte angora schreef: Het enige wat je kunt doen is eens kijken of je links of rechts wat belastingaftrek kunt krijgen.
de hypotheekrenteaftrek vergeet ts blijkbaar. daarmee krijgt hij een gedeelte van zijn belastingen terug.

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door thecure »

Eerlijke_burger schreef: Ik ben nu al iedere maand de eindjes aan elkaar knopen om rond te komen.
27000 bruto p/j , is 2250 bruto per maand. ik gok dat je daar zo'n 1700 van overhoud. waar gaat al dat geld heen? je woont alleen zei je. dat moet toch makkelijk kunnen lijkt me.

v.d.Heyden
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

thecure schreef:
witte angora schreef: Het enige wat je kunt doen is eens kijken of je links of rechts wat belastingaftrek kunt krijgen.
de hypotheekrenteaftrek vergeet ts blijkbaar. daarmee krijgt hij een gedeelte van zijn belastingen terug.

Ehh, hypotheekrenteaftrek voor een huurwoning? Ben bang van niet.....

v.d.Heyden

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zie vooral dat je voor de aanvraag van de toeslagen een te hoog (toets-)inkomen hebt opgegeven. Mogelijk ben je daarvoor uitgegaan van je vaste standaard-inkomen en heb je geen rekening gehouden met je extra toeslagen en eventueel overwerk. Maar als je inkomen te hoog is, dan heb je dus simpelweg geen recht op die toeslagen. Dat is iets wat je natuurlijk na de aangifte over 2012 al zelf had kunnen bedenken...

Dat je nu én de toeslag moet missen én je onterecht ontvangen toeslagen moet terugbetalen, heeft dus vooral met je eigen slordigheid/nalatigheid te maken. Overigens is een netto inkomen van ruim 20.000 (als ik je mag geloven) een inkomen waarvan je zonder al te veel moeite rond zou moeten kunnen komen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door renewouters »

atlas1302 schreef:
Het modaal inkomen 2017 volgens het CPB is € 37.000.
Per maand is dit bruto € 2.855 en netto ongeveer € 2.152.
Dan zit je daar 10.000 onder, slecht betaald al die 11 jaren. Als zzp aan de slag dan maar, en zorgen om geen winsten te maken, geen winst = geen belasting.

Dan je uitgaven in de gaten houden, je bent sollitair dus je kunt gaan en staan waar je wilt, volg de adviezen van onze collega STOFZUIGERTJe op creatieve en inventieve denkwijze kan je lekker besparen in Nederland, zeker weten en gewoon doen.
En als we dat allemaal gaan doen hoeft TS zich geen zorgen meer te maken over inkomsten en belasting. Er is dan immers geen geld meer voor zijn werk....

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door witte angora »

renewouters schreef:
atlas1302 schreef:
Het modaal inkomen 2017 volgens het CPB is € 37.000.
Per maand is dit bruto € 2.855 en netto ongeveer € 2.152.
Dan zit je daar 10.000 onder, slecht betaald al die 11 jaren. Als zzp aan de slag dan maar, en zorgen om geen winsten te maken, geen winst = geen belasting.

Dan je uitgaven in de gaten houden, je bent sollitair dus je kunt gaan en staan waar je wilt, volg de adviezen van onze collega STOFZUIGERTJe op creatieve en inventieve denkwijze kan je lekker besparen in Nederland, zeker weten en gewoon doen.
En als we dat allemaal gaan doen hoeft TS zich geen zorgen meer te maken over inkomsten en belasting. Er is dan immers geen geld meer voor zijn werk....
Dan wordt dat bijstand, alle toeslagen en een hele hoop andere kadootjes. :D Voor mijn gevoel kan hij beter blijven werken. :wink:

sylvesterb
Berichten: 5052
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Eerlijke_burger schreef: Bleek dus 2 jaar na dato dat mijn inkomsten niet werden geupdate omdat het ging over een aanvraag van huursubsidie in plaats van een wijziging van inkomsten.
Je vulde dus twee jaar lang het verkeerde formulier in en het verbaasde je niet dat je al twee jaar lang geld krijg waar je geen recht op had?
Eerlijke_burger schreef: Zojuist een brief ontvangen van de belastingdienst. Ik mag zorg toeslag gaan terug betalen. 600+€ over 2016. Kortom 2017 zal ook nog wel aankomen.
Ik wordt hier gek van.
Dus alweer ontvang je onterecht geld van de overheid.
Eerlijke_burger schreef: Aangezien ik in de gehandicapten zorg werk gaat iedere maand al een behoorlijk gedeelte van mijn loon naar de belastingdienst.
Dit vanwege de onregelmatige werktijden toeslag, weekend werken toeslag en feestdagen werken toeslag.
Iedereen betaald loonbelasting over zijn loon
Eerlijke_burger schreef: Hier zie ik niks meer van terug.
Tuurlijk wel deze website wordt betaald uit belastinggeld.
Eerlijke_burger schreef: Het is nuttig en belangrijk werk dat ik doe.
En daarom zou je geen belasting moeten betalen net zoals alle andere hardwerkende anderen? Waarom ben jij belangrijker?
Eerlijke_burger schreef: En dan wordt je zo als een eerlijke burger behandeld?
Dus je vind het eerlijk om belasting te betalen en daarna deze weer via toeslagen terug te krijgen, beetje vreemd.
Eerlijke_burger schreef: De tranen staan me in mijn ogen als ik denk dat ik nu weer 2 jaar lang ongeveer 50 euro minder per maand te besteden heb.
dat is 50 euro die ik nu al niet kan missen, laat staan zonder de zorgtoeslag + de aflossing.
De tranen staan mij in mijn ogen dat je jezelf met 1.700 euro echt zo zielig vind.
Eerlijke_burger schreef: Ik vind het gewoon belachelijk en schandalig hoe je hier als hard werkende burger in de zorg of welzijn sector wordt behandeld!
Tja belasting betalen hoort er nou eenmaal bij. En de zorgtoeslag en huursubsidie zijn bedoeld voor mensen met een lager inkomen van € 27.000 per jaar. En we betalen die belastingen met z'n allen om bijvoorbeeld jouw salaris te betalen.

Je doet hier een oproep om de situatie te veranderen en eigenlijk te zorgen dat jij werkeloos wordt en als je cliënten straks op straat staan.

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het terugbetalen van de toeslagen is ook geen extra belasting of iets dergelijks. Het is iets terugbetalen van datgene waar je geen recht op had. Als je direct de formulieren correct had ingevuld zou je ook niks terug hoeven te betalen. Dat is niet zo moeilijk.

'Maar' 1700 per maand? Ik kan me nog een topic herinneren van iemand die vroeg om een uitkering 1500 per maand, en dan had ze alle toeslagen en kadootjes van de bijstand niet meer nodig. Ik zou het zelfs met 1450 netto redden om zonder toeslagen en alles net zo makkelijk rond te komen als nu. Dan zit ik dus in een woning die tegen de maximale huurgrens aan zit, plus nog eens 45 euro per maand servicekosten. Zit ik in een rijtjeshuis, dan ben ik ongeveer 35 tot 40 goedkoper uit. Dan zou ik het zelfs met 1400 redden. Dus 1700? Ik heb geen idee wat ik met zoveel geld zou moeten doen, sorry.

Tip: koop een woning. Dan heb je een flinke hypotheekrenteaftrek. Betaal je een stuk minder belasting, en je scharrelt in 30 jaar tijd een aflossingsvrij huis bij elkaar. Zodat je na die 30 jaar nauwelijks nog woonlasten hebt. Denk er maar eens over.

Eerlijke_burger
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2017 13:58

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door Eerlijke_burger »

de berekingen van jullie kloppen niet.
Ik heb geen 1700 euro netto.
Mijn netto inkomst per maand zit meestal tussen de 1400 en 1500. Een maand extra diensten werken ivm ziekte vervangen of veel feestdagen en ik kom in de buurt van de 1600.
Grootste gedeelte van min inkomsten gaat op aan de vaste lasten.

Hypotheek rente kan ik niet aanvragen ik zit immers gehuurd.

Eerlijke_burger
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2017 13:58

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door Eerlijke_burger »

De bedoeling van deze thread is ook niet een oplossing vinden.
Ik moest gewoon mijn frustratie kwijt.
Ik vind het belachelijk dat al een flink gedeelte van mijn loon wordt ingehouden, prima kan ik mee leven, echter dat men dat deel nogmaals meerekent vind ik belachelijk. Voelt bijna als als dubbel belasten.

En ja ik heb een auto die kost ook geld,
En ja ik heb verder geen schulden.
Ik weet ook dat er mensen zijn die dat wel hebben.
Het is gewoon triest vind ik dat als ik een uitkering zou hebben ik maar een paar 100 euro per maand minder te besteden zou hebben.
Maar ik krijg dan wel veel huursubsidie, veel zorgtoeslag, geen gemeente belasting etc etc.
Waardoor die paar 100 euro bijna teniet worden gedaan.

(ja ik weet ook dat bovenstaande gegeneraliseerd is en hoop niemand die in zo'n nare situatie zit teniet te doen)

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijke_burger schreef:de berekingen van jullie kloppen niet.
Ik heb geen 1700 euro netto.
Mijn netto inkomst per maand zit meestal tussen de 1400 en 1500. Een maand extra diensten werken ivm ziekte vervangen of veel feestdagen en ik kom in de buurt van de 1600.
Ok ja, dan is dat redelijk krap ja. Je kunt er van rondkomen, maar je moet geen gekke dingen doen. Een jaar lang 50 euro ophoesten is dan zo'n 'gek ding' dat je er liever niet bij hebt. Dat snap ik dan wel. En je frustratie snap ik ook wel. Er zijn er velen die daarmee zitten. Je een slag in de rondte werken en uiteindelijk onder de streep niet veel meer overhouden dan degenen die de hele dag op de bank hangen en hooguit in beweging komen om het zoveelste biertje uit de ijskast te pakken.

Alleen begrijp ik dus niet hoe je van bruto 2250 naar netto 1400/1500 gaat. Dan doe je ergens toch iets fout. Tenzij die 2250 inclusief vakantietoeslag is en die 1400/1500 zonder vakantietoeslag, dan klopt het misschien wat beter.

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door thecure »

Had idd niet goed opgelet en gelezen dat je een huurwoning hebt. Maar das wel een goede tip van WA, een huis kopen. Je hebt dan aftrek en houd dan misschien meer over. Ook bouw je wat kapitaal op.

Wat betaal je nu aan huur als ik vragen mag? Want zo dramatisch laag is het inkomen nou ook niet.
Al vind ik wel dat het verschil tussen uitkering en werken erg klein is in Nederland.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind het belachelijk dat al een flink gedeelte van mijn loon wordt ingehouden, prima kan ik mee leven, echter dat men dat deel nogmaals meerekent vind ik belachelijk. Voelt bijna als als dubbel belasten.
Ja, er wordt voor de toeslagen gekeken naar je bruto inkomen. Maar dat heeft natuurlijk niets te maken met dubbele belastingheffing. Men had ook kunnen kijken naar je netto inkomen, maar dan zouden de maximale inkomens etc. gewoon een stukje omlaag worden gezet. Per saldo zou dat dus niets uitmaken. Want eerlijk gezegd zou je voor 20.000 per jaar best moeten kunnen rondkomen. En zijn die toeslagen dus niet nodig om te kunnen leven.
Het is gewoon triest vind ik dat als ik een uitkering zou hebben ik maar een paar 100 euro per maand minder te besteden zou hebben.
Ik denk dat je nu jouw netto inkomen vergelijkt met het bruto inkomen van iemand met een uitkering. Volgens mij zul je, ook inclusief toeslagen, als alleenstaande met een uitkering ver onder de 1500 netto blijven.

gosewijn
Berichten: 2913
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door gosewijn »

In en in triest , Ja , 2 aow ers hebben ca 1500,00 euro . Triest.

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door hvff »

gosewijn schreef:In en in triest , Ja , 2 aow ers hebben ca 1500,00 euro . Triest.
Dus een topinkomen als je geen aanvullend pensioen hebt ! Maar met toeslagen krijg je iets meer als je in een huurwoning woont. Met een eigen huis zonder aanvullend pensioen, stik je de moord van de armoede dat is zeker triest.

Gesloten