Dte,over energiebedrijven(Durion)
Geplaatst: 27 mei 2004 16:42
DTe: klanten bewust laten kiezen voor ander contract
04-13 / 26-05-2004
De Dienst uitvoering en toezicht Energie (DTe) wil niet dat klanten, die hun huidige energiecontract niet actief opzeggen, automatisch worden overgezet naar een jaarcontract. DTe accepteert geen leveringsvoorwaarden van energieleveranciers die dit bepalen en eist dat dergelijke voorwaarden worden aangepast
In verband met marktwerking op de energiemarkt is DTe er voorstander van dat er verschillende contracten (met verschillende looptijden, opzegtermijnen en prijzen) aan klanten worden aangeboden. Voor DTe is het essentieel dat de klant een bewuste keuze voor een contract kan maken. Leveranciers van elektriciteit en/of gas moeten afnemers daarom tenminste een contract voor onbepaalde duur met een opzegtermijn van 30 dagen aanbieden.
DTe streeft naar effectieve concurrentie in de energiesector en vindt het daarom belangrijk dat afnemers in staat zijn een bewuste keuze te maken voor een nieuw contract (voor onbepaalde of bepaalde tijd) dat pas ingaat na een expliciet akkoord van de klant.
DTe beoordeelt momenteel de vergunningaanvragen van energieleveranciers waarmee zij vanaf 1 juli, de liberaliseringdatum van de energiemarkt, energie en gas kunnen leveren aan kleinverbruikers. In dat kader controleert DTe onder andere de leveringsvoorwaarden van de energieleveranciers. Indien blijkt dat leveranciers klanten overzetten naar een ander contract zonder dat klanten daar expliciet voor hebben gekozen, dan treedt DTe daar tegen op.
Journalisten kunnen voor meer informatie over dit persbericht contact opnemen met één van onze persvoorlichters: Saskia Bierling ([email protected]) / Barbara Roest ([email protected]), tel. (070) 3303320/3362 of 06-51387468 / 06-22793063 (buiten kantooruren)
Geen journalist, maar wel vragen over dit persbericht? Neem dan contact op met de Informatielijn NMa/DTe, tel. 0800-0231 885 of mail naar [email protected].
04-13 / 26-05-2004
De Dienst uitvoering en toezicht Energie (DTe) wil niet dat klanten, die hun huidige energiecontract niet actief opzeggen, automatisch worden overgezet naar een jaarcontract. DTe accepteert geen leveringsvoorwaarden van energieleveranciers die dit bepalen en eist dat dergelijke voorwaarden worden aangepast
In verband met marktwerking op de energiemarkt is DTe er voorstander van dat er verschillende contracten (met verschillende looptijden, opzegtermijnen en prijzen) aan klanten worden aangeboden. Voor DTe is het essentieel dat de klant een bewuste keuze voor een contract kan maken. Leveranciers van elektriciteit en/of gas moeten afnemers daarom tenminste een contract voor onbepaalde duur met een opzegtermijn van 30 dagen aanbieden.
DTe streeft naar effectieve concurrentie in de energiesector en vindt het daarom belangrijk dat afnemers in staat zijn een bewuste keuze te maken voor een nieuw contract (voor onbepaalde of bepaalde tijd) dat pas ingaat na een expliciet akkoord van de klant.
DTe beoordeelt momenteel de vergunningaanvragen van energieleveranciers waarmee zij vanaf 1 juli, de liberaliseringdatum van de energiemarkt, energie en gas kunnen leveren aan kleinverbruikers. In dat kader controleert DTe onder andere de leveringsvoorwaarden van de energieleveranciers. Indien blijkt dat leveranciers klanten overzetten naar een ander contract zonder dat klanten daar expliciet voor hebben gekozen, dan treedt DTe daar tegen op.
Journalisten kunnen voor meer informatie over dit persbericht contact opnemen met één van onze persvoorlichters: Saskia Bierling ([email protected]) / Barbara Roest ([email protected]), tel. (070) 3303320/3362 of 06-51387468 / 06-22793063 (buiten kantooruren)
Geen journalist, maar wel vragen over dit persbericht? Neem dan contact op met de Informatielijn NMa/DTe, tel. 0800-0231 885 of mail naar [email protected].