LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitkering lijfrentepolissen Aegon en Nationale Nederlanden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Hannie62

Uitkering lijfrentepolissen Aegon en Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Hannie62 »

Graag vraag ik uw aandacht voor het volgende, Ik heb 2 lijfrentepolissen (Aegon en Nat. Nederlanden) waarin staat dat ik per 2020 uitgekeerd zal krijgen. Dan ben ik 65. Nu is mij verteld, door beide partijen, dat dat niet zomaar gaat, omdat mijn pensioengerechtigde leeftijd nu pas op 67 jaar en 3 maanden is geworden. Aegon en Nationale Nederlanden zeggen dat het landelijk nu zo geregeld is. Het staat echter zwart op wit in beide polissen dat het loopt tot 2020. Ik zou dan nu, eventueel, een overbrugging kunnen krijgen. Kan dit zomaar? Wat heeft die polis dan voor zin? Beide maatschappijen hebben mij niet op de hoogte gesteld van deze veranderde voorwaarden. En ik kan mij niet beroepen op wat er in de polissen is vastgesteld, zo blijkt na telefonisch contact met beide maatschappijen. Het komt mij voor als zeer onrechtmatig. Graag uw mening en/of advies. Met vriendelijke groet
Laatst gewijzigd door Radar op 06 sep 2017 14:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

Klaas Jan

Re: Uitkering lijfrentepolissen Aegon en Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Hannie, op zich is het logisch en verstandig om een lijfrenteuitkering pas uit te laten betalen als vanaf uw AOW datum. Maar het hangt er wel vanaf hoe dat in z'n werk gaat omdat u een oud regime of een nieuw regime polis kunt hebben. Ook een overbruggingslijfrente tot die datum kan mogelijk zijn. Omzetten in een lijfrente bankspaarproduct en door laten lopen tot u 67 jaar en 3 maanden bent is ook mogelijk. Kortom, een beetje ingewikkeld en veel vragen. Kijk anders eens in dit lijfrentegidsje https://www.moneywise.nl/downloads/info ... 202016.pdf hoe een en andere in elkaar zit. Succes.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hangt ook af van wanneer de lijfrentes zijn en of er nog veranderingen in zijn aangebracht. Vanwege de verschuiving van de AOW-leeftijd is vanaf een bepaald moment wettelijk bepaald dat nieuwe lijfrentepolissen niet meer zondaar met 65 mogen uitkeren, maar dat de standaard leeftijd de AOW leeftijd wordt. Voor bestaande en ongewijzigde polissen mag de uitkering echter wel met 65 ingaan.

Of dat verstandig is, is nog naar de vraag. Veel mensen stellen de uitkering alsnog uit tot de AOW leeftijd, vanwege het veel lagere belastingtarief. Dan moet je dus met 65 jaar opnieuw een uitstelpolis afsluiten, waar ook de nodige kosten aan zitten. Als deze verzekeraars je aanbieden om de polis zonder veel extra kosten door te laten lopen tot je AOW leeftijd, dan hoeft dat dus niet per definitie slecht te zijn.

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Hannie62 schreef:Graag vraag ik uw aandacht voor het volgende, Ik heb 2 lijfrentepolissen (Aegon en Nat. Nederlanden) waarin staat dat ik per 2020 uitgekeerd zal krijgen. Dan ben ik 65. Nu is mij verteld, door beide partijen, dat dat niet zomaar gaat, omdat mijn pensioengerechtigde leeftijd nu pas op 67 jaar en 3 maanden is geworden. Aegon en Nationale Nederlanden zeggen dat het landelijk nu zo geregeld is. Het staat echter zwart op wit in beide polissen dat het loopt tot 2020. Ik zou dan nu, eventueel, een overbrugging kunnen krijgen. Kan dit zomaar? Wat heeft die polis dan voor zin? Beide maatschappijen hebben mij niet op de hoogte gesteld van deze veranderde voorwaarden. En ik kan mij niet beroepen op wat er in de polissen is vastgesteld, zo blijkt na telefonisch contact met beide maatschappijen. Het komt mij voor als zeer onrechtmatig. Graag uw mening en/of advies. Met vriendelijke groet
1) Vallen de polissen onder de wet "Brede Herwaardering"?
2) Heeft u de berichten van Aegon en NN, zwart op wit?

Gesloten