Pagina 1 van 1
Wat moeten we met deze extreem hoge energie rekening?
Geplaatst: 19 sep 2017 12:58
door Th00mz
Dag mensen,
een oude muziekschool is omgebouwd tot nieuwbouw appartementen en dit beloofde een energiezuinige woon ervaring te zijn.
Na een jaar in dit complex gewoond te hebben, bestaande uit 4 'aparte' complexen die aan elkaar verbonden zijn met ieder complex voorzien van een individuele huurbaas. Het gaat hier om verschillende woon oppervlakten variërend van 60 tot 80m2. Het waren dure complexen aan de rand van het centrum maar hier tegen over stond de goedkope energie, wat dan weer voordelig zou geweest zijn.
Niet dus.
Alle huurders hebben een na rekening gekregen van de energie. Hierop is te zien dat ik wonend op een 65m2 2 kamer appartement in 1 jaar 8100 kwh zou hebben verbruikt. In de winter was het er erg koud waar je niet tegen 'kon stoken'. Het werd er ook niet warmer dan 18/19 graden, en in de zomer was het bloody hot. Na het klagen over deze kou kregen wij infrarood platen aangeboden die warmte straalden in de appartementen.
Wel zouden deze erg energie zuinig zijn.
De afrekening viel niet alleen bij mij erg tegen (600 euro extra betalen, maar ben zelf bijna niet thuis geweest, ben ondernemer en altijd weg)
Ook bij de onderburen en anderen in de complexen was dit aan de hand. Variërend van bedragen van 900 tot 1200 euro extra. En anderen kregen zelfs geld terug.
De onderbuurvrouw hield haar meter in de gaten en zag nadat zij een week op vakantie was geweest, deze meter gewoon door was gaan rekenen.
Na veel getouwtrek heen en weer, van het kastje naar de muur gestuurd te worden van de huurbaas naar de project ontwikkelaar (inmiddels een half jaar verder) weten wij en de andere huurders niet meer wat we moeten doen. Zij willen het geld ontvangen, ik wil graag mijn 600 euro borg ontvangen (ben inmiddels verhuisd, en mijn mede huurders willen gewoon realistisch betalen).
Nu gooien zij het op het hoge 'warm water verbruik' wat de kosten zo hoog maakt. Ook dit kan gewoon niet kloppen.
Wat moeten wij doen?
Re: Wat moeten we met deze extreem hoge energie rekening?
Geplaatst: 21 sep 2017 23:16
door Speedy123
8100 KwH is inderdaad een erg hoog verbruik echter u heeft het over stoken. Normaal wordt een huis verwarmt via aardgas of stadswarmte. Kan het zijn dat uw huis verwarmt is met een electrische kachel?
Re: Wat moeten we met deze extreem hoge energie rekening?
Geplaatst: 22 sep 2017 12:05
door renewouters
Speedy123 schreef:8100 KwH is inderdaad een erg hoog verbruik echter u heeft het over stoken. Normaal wordt een huis verwarmt via aardgas of stadswarmte. Kan het zijn dat uw huis verwarmt is met een electrische kachel?
Speedy123 schreef:8100 KwH is inderdaad een erg hoog verbruik echter u heeft het over stoken. Normaal wordt een huis verwarmt via aardgas of stadswarmte. Kan het zijn dat uw huis verwarmt is met een electrische kachel?
Ja, dat staat ook in de vraag.
Re: Wat moeten we met deze extreem hoge energie rekening?
Geplaatst: 22 sep 2017 12:41
door marnix
U hebt klaarblijkelijk een eigen stroommeter, getuige het buurvrouwverhaal.
Hoe wordt het appartement precies verwarmd?
En hoe wordt het gebruikte warm water verwarmd? (en gemeten?)
Re: Wat moeten we met deze extreem hoge energie rekening?
Geplaatst: 22 sep 2017 16:00
door stofzuigertje
Gebruik je een ventilatie met warmte terugwin wel voldoende?
Als je raam open zet met verwarming nog aan of dit vergeet kan het fout gaan.
Wel twijfel ik gezien het verhaal over de isolatie.
Zit overal voldoende en geen lek wegens oude gebouw en foutje door de architect gemaakt?
Verder is het handig te weten wat alle bewoners verbruikten.
Als er enkele tussen zitten met normaal gebruik zou het verkeerd gebruik kunnen zijn.
Een vergeten strijkbout of open raam.....
Oude bewoners zijn gewend een raam open te slapen en dan moet de verwarming wel tijdig uitgezet worden.
Maar ook dan is bij koele slaapkamer en warme woonkamer de isolatie tussen de kamers vaak tekort.
Alleen als alle bewoners duur uit zijn is het een isolatie of rekenfout door deze aanbieder.
Re: Wat moeten we met deze extreem hoge energie rekening?
Geplaatst: 22 sep 2017 22:06
door artilux
Zo vervelend,je doet je best om te antwoorden,en je hoort niks meer.
Zo jammer.
Re: Wat moeten we met deze extreem hoge energie rekening?
Geplaatst: 23 sep 2017 07:50
door kweenie
Energiezuinig is nog niet per definitie ook voordelig. Aangezien er alleen over electriciteit wordt gesproken in relatie tot warmte, ga ik er vanuit dat alle warmte electrisch wordt opgewekt. Bijvoorbeeld via een warmtepomp. Dan hoeft 8000 kWh niet extreem hoog te zijn.
Warmtepompen zijn vooral energiezuinig in goed geïsoleerde woningen, waar met lage temperatuur verwarming kan worden gewerkt. De cop is dan relatief hoog: voor iedere verbruikte energieeenheid worden er bijvoorbeeld door het warmtepompsysteem vier eenheden teruggewonnen.
Bij een oude muziekschool kan ik mij voorstellen dat de isolatie niet ideaal is en dat je ofwel moet 'bijstoken' ofwel de watertemperatuur hoger moet zetten, waardoor je met een lage Cop te maken krijgt. Dat betekent dat je nauwelijks voordeel van het warmtepompsysteem hebt. Misschien dat je dan nog wel één energieeenheid terugwint, maar dat betekent nog wel hoge kosten.
De hoeveelheid warmte van een kubieke meter aardgas komt grofweg overeen met 10 kWh. Stel dat je met het warmtepompsysteem, of met een andere energiezuinige manier van verwarmen, die kunt terugbrengen tot 5. Dan zou je voor een appartement dat gewoonlijk voor een jaar met bv 1000 m3 aardgas verwarmd wordt 5000 kWh nodig hebben. Wat energieverbruik betreft is dat zuiniger, je bespaart ongeveer de helft van de energie, maar in de energiekosten duurder, omdat electriciteit veel duurder is dan gas (bijna drie keer zo duur).
Als je dan ook nog niet bijstoken met infrarood panelen, dan wordt de stroomrekening nog een heel stuk hoger. Dat hoge verbruik zou dus goed verklaarbaar kunnen zijn.
Maar de vraag is dan wel of de bouwer of verbouwer zich aan de afspraken en beloften heeft gehouden. Als je de woning niet op een normale manier kunt verwarmen, dan is er toch iets met de isolatie mis.
Re: Wat moeten we met deze extreem hoge energie rekening?
Geplaatst: 04 okt 2017 10:52
door Th00mz
Dag allemaal,
excuses voor mijn late reactie!
Ik was het forum vergeten, ik belde net de huisbaas over de kwestien toen besefte ik mij dat deze er was! Bedankt voor de antwoorden!
Over de vraag of er dus een elektrische kachel is, Ja. Deze kachel is aangebracht in de winter, aangezien wij als bewoners het niet warm konden krijgen in dit complex. Deze betaalde de huisbaas en dit moest het 'probleem oplossen'. (niet dus).
Oorspronkelijk wordt het appartement verwarmt doormiddel van een ventilatie systeem ( dus geen radioteren meer aan de muur, en alles op zonneenergie).
Dit is interessant, want een bewoner uit een ander gebouw uit ons complex kreeg simpelweg het antwoord: Ramen dicht houden en dat werkt het systeem optimaal. In de praktijk werkt dit dus niet.
(wel heeft deze persoon juist alles dicht gehouden om de ultieme luchtcirculatie te behouden)
De bewoners in het complex zijn bijna allemaal mensen rond de 24 tot 30. met een paar uitschieters van 2 personen rond de 40. (bijna allemaal alleenwonend). Bij deze alleen wonenden is het verbruik ook extreem hoog.
Re: Wat moeten we met deze extreem hoge energie rekening?
Geplaatst: 04 okt 2017 10:54
door Th00mz
Oh, en als toevoeging. Net gebeld dus met de huisbaas. En hij zegt dat er wordt gekeken naar het rapport over het verbruik. (deze wou hij voorheen direct aan mij voorleggen met ' dit is de conclusie '. En nu kwam hij er een beetje op terug. Ik verdedigde mijzelf door te zeggen dat ik inmiddels een huis heb gekocht, met meerdere kamers en verdiepingen en het totaal niet klopt vergeleken met het appartement. Ik vroeg hem waarom hij het maar bleef verdedigen, en als hij bij zichzelf in huis keek hij zelf ook wel zag dat het verbruik een stuk minder is.
"Nouja ik weet niet hoe jij leeft"
was de reactie.