Hoog Eneco energieverbruik door slimme meter of boiler ??
Geplaatst: 24 sep 2017 12:43
Een goedemiddag allen
Na een tijdje mee te hebben meegelezen in topics met soort gelijke problemen als de mijne en daar ook zeer nuttige tips uitgehaald te hebben, wil ik toch mijn eigen probleem hier delen omdat ik er niet meer uitkom wat nu de beste volgende stap voor mij is.
Alvast bedankt voor een ieder die mee wil denken.
Zal proberen om verhaal zo kort mogelijk te houden.
Het probleem wat ik hier in mijn huis heb is dat mijn stroomverbruik extreem is gestegen sinds plaatsing van de slimme meter. Energie Eneco en de netbeheerder is Stedin.
De feiten, ik woon sinds oktober 2009 in dit (huur)huis.
Een appartement verdeeld over 2 verdiepingen, met 4 kamers, keuken en badkamer.
De vorige bewoner had hier een wietplantage met illegaal stroom aftappen, waardoor er voor mijn verhuizing in oktober 2009 een nieuwe digitale, geen slimme, meter geplaatst is.
Single huishouden ivm Lat, van huis uit opgevoed met zuinig aan doen met stroom, nooit problemen gehad met stroomverbuik, ook niet in vorige woningen en daardoor ook er nooit echt boven opgezeten.
Er is blokverwarming waarvoor ik een aparte rekening ontvang.
Warm water vind plaats via een boiler, Daalderop 80 liter, die via Eneco geleased wordt.
Geen vaatwasser/droger. Wasmachine in 2016 vervangen door een energiezuinige.
Fulltime werk en veel van huis.
Verbruik sinds ik hier woon,
Jaarafrekening loopt ongeveer van maart t/m februari.
2009/2010 456
2010/2011 1123
2012/2013 1171
2013/2014 1441
2014/2015 1232
2015/2016 991
2016/2017 1604
2017/2018 1272, van 25-2-2017 t/m 24-9-2017
Ik kom ongeveer rond de 2180 uit bij volgende jaarafrekening.
Volgens het Nibud zal een gemiddeld 1 persoonshuishouden ongeveer 1840 per jaar gebruiken.
Echter word het huis verwarmt hier via blokverwarming waarvoor ik een aparte rekening ontvang en zal mijn gebruik dus lager moeten liggen, wat uit jaarnota's van voorgaande jaren ook blijkt.
In januari 2014 een controleur van Stedin aan deur gehad die constateerde dat ik mijn verbruik netjes doorgaf en dat ik erg energiezuinig was.
Door mijn jaarafrekening 2016/2017 ben ik achter dit hogere gebruik gekomen
De slimme meter is geplaatst op 27-7-2016.
Gebruik zonder slimme meter, 21-2-2016 t/m 27-7-2016 : 370
Gebruik sinds slimme meter, 27-7 -2016t/m 25-2-2017 : 1226
Enige apparaat wat vervangen is een 13jaar oude wasmachine door een nieuwe energiezuinige.
Mijn gasverbruik was overigens lager, omdat ik weinig thuis was,
Uiteraard meteen contact gezocht met Eneco hierover.
Ondertussen heel veel contact met Eneco gehad maar schiet niet echt op.
Volgens Eneco is mijn type slimme meter niet fout.
Welke stappen heb ik ondertussen gedaan :
- Gebruik zelf gaan monitoren en aangemeld voor mijn eneco, dat loopt zo goed als gelijk
- Maandbedrag bij Eneco verhoogd
- Stekker test gedaan, alle stekkers eruit, er vindt dan geen stroomverbruikt volgens de meter. Dit 2x gedaan
- Monitorende kwam er aan licht dat gebruik vooral nachts plaatsvind, enige apparatuur die dan actief is, is de boiler
- Contact met Eneco gehad over de boiler, die boiler blijkt uit 1977 te zijn dus 40 jaar oud
- Op mijn verzoek is er een monteur van Eneco langs geweest, die de boiler heeft nagekeken en die er na een ingewikkelde berekening op uit kwam, dat er met stroomverbruik van boiler niks mis
- Boiler wordt s'nachts opgewarmd, hij zit aangesloten op een aparte groep in de meterkast.
Als test die groep s"nachts uitgeschakeld en die nacht geen stroomverbruik.
- Laatste contact met Eneco, bieden me aan een nieuwe boiler te plaatsen, maar dan zit ik aan een langdurig contract vast. Ze sluiten de email af met :
U heeft al eerder aangegeven dat u electraverbuik erg hoog is, ik begrijp volkomen dat u de oorzaak hiervan wil achterhalen zodat u het verbuik naar beneden kan krijgen. Zoals eerder aangegeven heeft de monteur een berekening gemaakt voor het hoge electraverbuik en volgens de berekening zou dit niets te maken hebben met de boiler.
Helaas heb ik daar dan ook geen ander antwoord op.
Ik ben hier sinds begin april mee bezig en begint me best te frusteren.
Gezien het laatste antwoord van Eneco kan ik daar ook niks meer van verwachten.
Stappen die ik nog overweeg :
- het laten ijken van de slimme meter
- het inschakelen van een onafhankelijke electricieen
- de boiler door een onafhankelijke instalateur na laten kijken
Hierdoor hoop ik erachter te komen wat nu het gangbare verbruik van zo'n boiler is.
Wat ik online heb kunnen vinden spreekt elkaar tegen en klopt vaak ook niet met mijn oude verbruik.
Waar ik er eerst van overuigd was dat die slimme meter de boosdoener was, ben ik er nu ook wel van overtuigd dat het de boiler kan zijn, alleen waarom was het stroomverbruik dan eerst lager ?
Enige wat ik kan bedenken dat mijn oude meter het verbruik verkeerd registreerde, maar dat was een nieuwe meter die geplaatst is voor mijn verhuizing.
Helaas best een lang verhaal geworden.
Wie heeft er een advies voor mij ?
Na een tijdje mee te hebben meegelezen in topics met soort gelijke problemen als de mijne en daar ook zeer nuttige tips uitgehaald te hebben, wil ik toch mijn eigen probleem hier delen omdat ik er niet meer uitkom wat nu de beste volgende stap voor mij is.
Alvast bedankt voor een ieder die mee wil denken.
Zal proberen om verhaal zo kort mogelijk te houden.
Het probleem wat ik hier in mijn huis heb is dat mijn stroomverbruik extreem is gestegen sinds plaatsing van de slimme meter. Energie Eneco en de netbeheerder is Stedin.
De feiten, ik woon sinds oktober 2009 in dit (huur)huis.
Een appartement verdeeld over 2 verdiepingen, met 4 kamers, keuken en badkamer.
De vorige bewoner had hier een wietplantage met illegaal stroom aftappen, waardoor er voor mijn verhuizing in oktober 2009 een nieuwe digitale, geen slimme, meter geplaatst is.
Single huishouden ivm Lat, van huis uit opgevoed met zuinig aan doen met stroom, nooit problemen gehad met stroomverbuik, ook niet in vorige woningen en daardoor ook er nooit echt boven opgezeten.
Er is blokverwarming waarvoor ik een aparte rekening ontvang.
Warm water vind plaats via een boiler, Daalderop 80 liter, die via Eneco geleased wordt.
Geen vaatwasser/droger. Wasmachine in 2016 vervangen door een energiezuinige.
Fulltime werk en veel van huis.
Verbruik sinds ik hier woon,
Jaarafrekening loopt ongeveer van maart t/m februari.
2009/2010 456
2010/2011 1123
2012/2013 1171
2013/2014 1441
2014/2015 1232
2015/2016 991
2016/2017 1604
2017/2018 1272, van 25-2-2017 t/m 24-9-2017
Ik kom ongeveer rond de 2180 uit bij volgende jaarafrekening.
Volgens het Nibud zal een gemiddeld 1 persoonshuishouden ongeveer 1840 per jaar gebruiken.
Echter word het huis verwarmt hier via blokverwarming waarvoor ik een aparte rekening ontvang en zal mijn gebruik dus lager moeten liggen, wat uit jaarnota's van voorgaande jaren ook blijkt.
In januari 2014 een controleur van Stedin aan deur gehad die constateerde dat ik mijn verbruik netjes doorgaf en dat ik erg energiezuinig was.
Door mijn jaarafrekening 2016/2017 ben ik achter dit hogere gebruik gekomen
De slimme meter is geplaatst op 27-7-2016.
Gebruik zonder slimme meter, 21-2-2016 t/m 27-7-2016 : 370
Gebruik sinds slimme meter, 27-7 -2016t/m 25-2-2017 : 1226
Enige apparaat wat vervangen is een 13jaar oude wasmachine door een nieuwe energiezuinige.
Mijn gasverbruik was overigens lager, omdat ik weinig thuis was,
Uiteraard meteen contact gezocht met Eneco hierover.
Ondertussen heel veel contact met Eneco gehad maar schiet niet echt op.
Volgens Eneco is mijn type slimme meter niet fout.
Welke stappen heb ik ondertussen gedaan :
- Gebruik zelf gaan monitoren en aangemeld voor mijn eneco, dat loopt zo goed als gelijk
- Maandbedrag bij Eneco verhoogd
- Stekker test gedaan, alle stekkers eruit, er vindt dan geen stroomverbruikt volgens de meter. Dit 2x gedaan
- Monitorende kwam er aan licht dat gebruik vooral nachts plaatsvind, enige apparatuur die dan actief is, is de boiler
- Contact met Eneco gehad over de boiler, die boiler blijkt uit 1977 te zijn dus 40 jaar oud
- Op mijn verzoek is er een monteur van Eneco langs geweest, die de boiler heeft nagekeken en die er na een ingewikkelde berekening op uit kwam, dat er met stroomverbruik van boiler niks mis
- Boiler wordt s'nachts opgewarmd, hij zit aangesloten op een aparte groep in de meterkast.
Als test die groep s"nachts uitgeschakeld en die nacht geen stroomverbruik.
- Laatste contact met Eneco, bieden me aan een nieuwe boiler te plaatsen, maar dan zit ik aan een langdurig contract vast. Ze sluiten de email af met :
U heeft al eerder aangegeven dat u electraverbuik erg hoog is, ik begrijp volkomen dat u de oorzaak hiervan wil achterhalen zodat u het verbuik naar beneden kan krijgen. Zoals eerder aangegeven heeft de monteur een berekening gemaakt voor het hoge electraverbuik en volgens de berekening zou dit niets te maken hebben met de boiler.
Helaas heb ik daar dan ook geen ander antwoord op.
Ik ben hier sinds begin april mee bezig en begint me best te frusteren.
Gezien het laatste antwoord van Eneco kan ik daar ook niks meer van verwachten.
Stappen die ik nog overweeg :
- het laten ijken van de slimme meter
- het inschakelen van een onafhankelijke electricieen
- de boiler door een onafhankelijke instalateur na laten kijken
Hierdoor hoop ik erachter te komen wat nu het gangbare verbruik van zo'n boiler is.
Wat ik online heb kunnen vinden spreekt elkaar tegen en klopt vaak ook niet met mijn oude verbruik.
Waar ik er eerst van overuigd was dat die slimme meter de boosdoener was, ben ik er nu ook wel van overtuigd dat het de boiler kan zijn, alleen waarom was het stroomverbruik dan eerst lager ?
Enige wat ik kan bedenken dat mijn oude meter het verbruik verkeerd registreerde, maar dat was een nieuwe meter die geplaatst is voor mijn verhuizing.
Helaas best een lang verhaal geworden.
Wie heeft er een advies voor mij ?