Pagina 1 van 2
Wortelkanaalbehandeling is mislukt en ik zit met de rekening
Geplaatst: 30 sep 2017 13:08
door Babske3
In juli had ik kiespijn bij de tandarts bleek na een röntgenfoto dat er een ontsteking zat.
Tandarts zei dat een wortelkanaalbehandeling nodig was.
de tandarts is er ook meteen aan begonnen zonder me te vertellen of er andere opties waren en zonder te vertellen dat er ook risico's aande behanding zitten.
Na de behandeling vertelde hij me dat er een stuk van een vijltje was afgebroken een volgende röntgenfoto bevestigde dat.
Ik moest daarom naar een specialist voor de verdere behandeling.
Nu zit ik met de rekening, een rekening van mijn eigen tandarts voor het eerste deel van de (mislukte) wortelkanaalbehandeling en de rekening met extra kosten van de specialist.
Mijn vraag is heeft een tandarts niet de plicht om je te wijzen op de risico's van een behandeling en mag mijn tandarts de kosten van de mislukte behandeling bij mij in rekening brengen?
Re: Wortelkanaalbehandeling is mislukt en ik zit met de rekening
Geplaatst: 30 sep 2017 14:15
door rvjapio
Aan elke behandeling zitten risico's, maar het afbreken van gereedschap lijkt me toch echt de verantwoordelijkheid van de tandarts. Ik zou hem op de kosten aanspreken.
Re: Wortelkanaalbehandeling is mislukt en ik zit met de rekening
Geplaatst: 30 sep 2017 15:13
door Moneyman
Bij een wortelkanaalbehandeling worden zeer dunne boortjes gebruikt, die regelmatig breken. Dat is niets bijzonders. Dit soort behandelingen kunnen complex zijn; soms loopt het vlot, soms zit het enorm tegen (zeg ik na veel te veel wortelkanaalbehandelingen). De tandarts kan daar niet altijd iets aan doen. Als het tegenzit, wordt het duurder. Dat is niet het risico van de tandarts in mijn optiek, tenzij die iets aan het afbreken kan doen. En dat krijg je nooit bewezen.
Re: Wortelkanaalbehandeling is mislukt en ik zit met de rekening
Geplaatst: 30 sep 2017 17:05
door atlas1302
Wat zegt uw verzekering hiervan? Tandartskosten zitten ook in uw pakket, maar de tandarts kan de rekening toch niet presenteren als de behandeling niet volledig en compleet is uitgevoerd ! Ik zou uw tandarst vragen hoe hier mee om te gaan en/of daar een mouw aan te passen valt.
Re: Wortelkanaalbehandeling is mislukt en ik zit met de rekening
Geplaatst: 30 sep 2017 20:55
door Klaas Jan
Uw tandarts vertelt u wat er aan de hand is en legt uit dat er een wortelkanaalbehandeling nodig is. U stemt er mee in.
U zegt naderhand: de tandarts is er ook meteen aan begonnen zonder me te vertellen of er andere opties waren en zonder te vertellen dat er ook risico's aande behanding zitten. Alsof er iets gebeurd is dat niet in de haak is.
Aan elke behandeling van wat voor aandoening dan ook zitten risico's natuurlijk. Maar om nu bij een vervelende complicatie alle pijlen op de tandarts te richten?
Ga gewoon in gesprek met uw tandarts. En overleg over de ontstane situatie en uw extra kosten. Wie weet is uw tandarts begripvol en komt u er samen uit.
Re: Wortelkanaalbehandeling is mislukt en ik zit met de rekening
Geplaatst: 01 okt 2017 09:49
door chrisd1
Klaas Jan schreef:Ga gewoon in gesprek met uw tandarts. En overleg over de ontstane situatie en uw extra kosten. Wie weet is uw tandarts begripvol en komt u er samen uit.
Zo te lezen valt tandarts weinig (lees niets) te verwijten; hij zal Babske3 verwijzen naar zijn
verzekeraar, waar ik hem/haar weinig (lees geen) kans geef.
Re: Wortelkanaalbehandeling is mislukt en ik zit met de rekening
Geplaatst: 01 okt 2017 10:04
door Julie4444
atlas1302 schreef:Wat zegt uw verzekering hiervan? Tandartskosten zitten ook in uw pakket, maar de tandarts kan de rekening toch niet presenteren als de behandeling niet volledig en compleet is uitgevoerd ! Ik zou uw tandarst vragen hoe hier mee om te gaan en/of daar een mouw aan te passen valt.
Sinds wanneer?
Re: Wortelkanaalbehandeling is mislukt en ik zit met de rekening
Geplaatst: 01 okt 2017 10:31
door moederslink
Babske3 schreef:In juli had ik kiespijn bij de tandarts bleek na een röntgenfoto dat er een ontsteking zat.
Tandarts zei dat een wortelkanaalbehandeling nodig was.
de tandarts is er ook meteen aan begonnen zonder me te vertellen of er andere opties waren en zonder te vertellen dat er ook risico's aande behanding zitten.
Na de behandeling vertelde hij me dat er een stuk van een vijltje was afgebroken een volgende röntgenfoto bevestigde dat.
Ik moest daarom naar een specialist voor de verdere behandeling.
Nu zit ik met de rekening, een rekening van mijn eigen tandarts voor het eerste deel van de (mislukte) wortelkanaalbehandeling en de rekening met extra kosten van de specialist.
Mijn vraag is heeft een tandarts niet de plicht om je te wijzen op de risico's van een behandeling en mag mijn tandarts de kosten van de mislukte behandeling bij mij in rekening brengen?
Uw tandarts heeft een ontsteking geconstateerd en is begonnen met de behandeling. Dit heeft u goed gevonden.
Ook heeft hij röntgenfoto's gemaakt.
Dit alles moet natuurlijk betaald worden.
Het is heel vervelend dat u daarna alsnog naar een specialist moest ( kaakchirurg? ) om dat stuk van het vijltje te laten verwijderen , ook deze handeling moet betaald worden uiteraard.
Beiden hebben u dus behandeld en u krijgt daarvan nu de rekening gepresenteerd.
Aan iedere ingreep kleven risico.s trouwens, maar dat dit wel erg vervelend voor u is geweest snap ik goed.
Het hangt van uw tandartsverzekering af wat er vergoed wordt , en ga anders ook even in gesprek met uw tandarts om het e.e.a te evalueren.
Re: Wortelkanaalbehandeling is mislukt en ik zit met de rekening
Geplaatst: 01 okt 2017 12:37
door atlas1302
Julie4444 schreef:atlas1302 schreef:Wat zegt uw verzekering hiervan? Tandartskosten zitten ook in uw pakket, maar de tandarts kan de rekening toch niet presenteren als de behandeling niet volledig en compleet is uitgevoerd ! Ik zou uw tandarst vragen hoe hier mee om te gaan en/of daar een mouw aan te passen valt.
Sinds wanneer?
Aanvullende verzekering, dus het juiste pakketje.
Re: Wortelkanaalbehandeling is mislukt en ik zit met de rekening
Geplaatst: 01 okt 2017 13:17
door Klaas Jan
chrisd1 schreef:Klaas Jan schreef:Ga gewoon in gesprek met uw tandarts. En overleg over de ontstane situatie en uw extra kosten. Wie weet is uw tandarts begripvol en komt u er samen uit.
Zo te lezen valt tandarts weinig (lees niets) te verwijten; hij zal Babske3 verwijzen naar zijn
verzekeraar, waar ik hem/haar weinig (lees geen) kans geef.
Je weet pas hoe een gesprek afloopt als je eraan begint.
Misschien is de tandarts wel coulant met z'n eigen rekening.
Of denkt hij mee hoe de financiële pijn wat verdoofd kan worden.
Nogmaals, wie weet....
Re: Wortelkanaalbehandeling is mislukt en ik zit met de rekening
Geplaatst: 01 okt 2017 15:55
door Julie4444
atlas1302 schreef:Julie4444 schreef:atlas1302 schreef:Wat zegt uw verzekering hiervan? Tandartskosten zitten ook in uw pakket, maar de tandarts kan de rekening toch niet presenteren als de behandeling niet volledig en compleet is uitgevoerd ! Ik zou uw tandarst vragen hoe hier mee om te gaan en/of daar een mouw aan te passen valt.
Sinds wanneer?
Aanvullende verzekering, dus het juiste pakketje.
Waar stelt TS dat die aanvullend verzekerd is voor tandheelkunde?
Re: Wortelkanaalbehandeling is mislukt en ik zit met de rekening
Geplaatst: 01 okt 2017 16:09
door atlas1302
Vraag dat zelf even aan TS, ik heb haar hier niet over zien schrijven maar ik was er van uitgegaan dat de meeste mensen een aanvulling hebben.
Dus ik had moeten zeggen 'tandartskosten zitten misschien ook in uw pakket' dan is het verhaal weer compleet.
Bedankt voor de correctie.
Re: Wortelkanaalbehandeling is mislukt en ik zit met de rekening
Geplaatst: 01 okt 2017 20:39
door Babske3
Ik heb het natuurlijk met de tandarts besproken. Maar kom er niet verder mee.
Maar wat mijn vraag eigenlijk is, is een tandarts niet verplicht je te wijzen op mogelijke risico's en vooral wat de kosten van een behandeling zijn voor hij de behandeling start?
Ik ben verzekerd voor tandarts maar niet voor zoveel.
Ik had nog nooit gehoord dat een vijltje afbreken regelmatig voorkomt.
Een arts iin een ziekenhuis is toch ook verplicht te vermelden wat de risico's zijn van een ingreep?
Re: Wortelkanaalbehandeling is mislukt en ik zit met de rekening
Geplaatst: 01 okt 2017 21:07
door atlas1302
Hi Babske, aan een wortelkanaal behandeling zit normaal gesproken geen risico`s, dat wil zeggen je word er alleen maar beter van en de infectie gaat weg en de pijn ook. Het zijn de instrumenten en gereedschappen die kunnen falen, de tandarts kan daar niks aan doen en dus ook niks over zeggen.
De chirurg vertelt u wel de risico`s van een ingreep, een gehooroperatie bijv. De kans bestaat dat u na de operatie .....en dan wordt u verteld wat er eventueel mis kan gaan.
Hij kan ook met zijn mes uitschieten en uw oor er per ongeluk afsnijden, maar dat zal de chirurg u niet vertellen als risico factor. Voelt u hem een beetje.
U had van te voren kunnen vragen wat de behandeling kost, dan krijgt u waarschijnlijk 3 prijzen te horen..kleine ingreep, matige ingreep 2 kanalen, erg gecompliceerde ingreep van 3 kanalen. Dat vijltje zal denk ik eerder breken bij de gecompliceerde ingreep als bij de andere.
Ik heb gelukkig nooit een fijltje afgebroken in mijn wortelkanaal gehad, en de rekening is altijd te duur van een tandarts daar we ik nooit aan.
Succes hoor,
Re: Wortelkanaalbehandeling is mislukt en ik zit met de rekening
Geplaatst: 01 okt 2017 21:36
door renewouters
Babske3 schreef:Ik heb het natuurlijk met de tandarts besproken. Maar kom er niet verder mee.
Maar wat mijn vraag eigenlijk is, is een tandarts niet verplicht je te wijzen op mogelijke risico's en vooral wat de kosten van een behandeling zijn voor hij de behandeling start?
Ik ben verzekerd voor tandarts maar niet voor zoveel.
Ik had nog nooit gehoord dat een vijltje afbreken regelmatig voorkomt.
Een arts iin een ziekenhuis is toch ook verplicht te vermelden wat de risico's zijn van een ingreep?
Stel dat de tandarts vantevoren alle risico's had verteld, wat had je dan gedaan? Afgezien van de behandeling?
Re: Wortelkanaalbehandeling is mislukt en ik zit met de rekening
Geplaatst: 02 okt 2017 08:34
door vroem
naast een wortelkanaalbehandeling is er altijd maar 1 andere optie, namelijk trekken van de kies.
Wel is het zo dat de tandarts verplicht is een begroting te geven, ongevraagd, voor behandelingen boven 250,-.
Een zeer zelden voorkomende complicatie als een gebroken vijltje hoeft niet vooraf medegedeeld tenzij de vorm van de wortels een duidelijk groot risico erop geeft.
Een afgebroken vijltje is een complicatie, oftewel de tandarts niet verwijtbaar.
Re: Wortelkanaalbehandeling is mislukt en ik zit met de rekening
Geplaatst: 02 okt 2017 08:45
door chrisd1
vroem schreef:Wel is het zo dat de tandarts verplicht is een begroting te geven, ongevraagd, voor behandelingen boven 250,-.
Kan TopicStarter daar nu nog iets mee?
Re: Wortelkanaalbehandeling is mislukt en ik zit met de rekening
Geplaatst: 02 okt 2017 11:10
door vroem
in gesprek gaan met tandarts erover op zijn minst. Verder qua kosten denk ik niet want wat er door eigen tandarts wel gedaan is valt nog onder de 250,- grens denk ik..
Re: Wortelkanaalbehandeling is mislukt en ik zit met de rekening
Geplaatst: 02 okt 2017 11:30
door Klaas Jan
Objects in mirror are closer than they appear staat gegraveerd in spiegels van Amerikaanse auto's. Om je te waarschuwen voor een risico. Maar ja, wat heb je er eigenlijk aan? Als je risico's van autorijden uit wilt sluiten moet je niet in een auto stappen.
Een tandarts is een opgeleid specialist. Als je die bezoekt mag je vertrouwen op vakmanschap. Dat daar wel eens een complicatie op kan treden kan gebeuren. Wel heel erg vervelend voor de patiënt natuurlijk. Maar moet die tandarts nu een bordje ophangen dat het betreden van de praktijkruimte risico's met zich meebrengt? Beetje gechargeerd maar daar komt het in de kern wel op neer.
Net als met die spiegels heb je aan zo'n waarschuwing vooraf niks. Elke behandeling door welke arts dan ook kent risico's.
War ik wel benieuwd naar ben is wat de reactie van de tandarts nu was. Is hij bereid om water bij de wijn te doen wat betreft zijn factuur? Heeft hij excuses aangeboden en begrip getoond?
Re: Wortelkanaalbehandeling is mislukt en ik zit met de rekening
Geplaatst: 02 okt 2017 11:33
door Moneyman
Klaas Jan schreef:War ik wel benieuwd naar ben is wat de reactie van de tandarts nu was. Is hij bereid om water bij de wijn te doen wat betreft zijn factuur? Heeft hij excuses aangeboden en begrip getoond?
Ik zou denken dat alleen dat laatste van belang is (begrip tonen dus). Voor water bij de wijn en excuses zie ik vooralsnog geen grondslag. Al kan het natuurlijk nooit kwaad